Bitcoinin trendi "kuplan" puhkeamisen jälkeen

[quote=“rpietila, post:20, topic:733”][quote author=juldaani link=topic=772.msg5073#msg5073 date=1366377953]
Etkö koskaan tunne epävarmuutta ennustustesi suhteen?
[/quote]

Olen suurimman osan ajasta väärässä. Onneksi mielipiteillä ei ole kauheasti väliä.

Ainoastaan sillä on merkitystä, ostaako halvalla ja myy kalliilla:

En koskaan myynyt, ennen kuin kurssi nousi yli $200.

En ole niinikään koskaan ostanut yli 100:lla.

(Puhe on nyt henkilökohtaisesta positiosta, tietysti välitystoiminta on erikseen, silloin ostetaan ja myydään ihan millä vain, kunhan sama määrä suojataan vastakkaissuuntaisella toimeksiannolla samassa yhteydessä.)

Sijoittaminen on helppoa, pitää vain olla vuosikymmenten kokemus, tai olla tarpeeksi nöyrä kuuntelemaan niitä, joilla on.[/quote]

Tulevaisuuden ennustaminen toden tosiaan on kyllä vaikeaa. Eikä halvalla ostaminen ja kalliilla myyminenkään välttämättä ole aina se helpoin tehtävä.

[quote=“rpietila, post:17, topic:733”][quote author=Jarmo Viikki link=topic=772.msg4997#msg4997 date=1366287799]

Pohdin tässä sitä, että poistuuko iso raha markkinoilta, kun ostoja on tehty 50-80 taalan nurkilla. Muutaman kymmenen prosentin pikavoitot ovat ihan kivoja - moni saa jopa yli 600 euron tuntiliksan noilla nousuilla. :wink:

Jos iso raha poistuu Coineista, niin silloin vieritään alas - saatetaan koskettaa jopa n. 45 USD:n tasoja. Eli, ensin poistuu vahvat kädet, jonka jälkeen pelkurit menevät paniikkiin ja myyvät hinnalla millä hyvänsä. Tämän jälkeen on vahvojen käsien vuoro kammeta kurssi jälleen nousuun.
[/quote]

Kokeilepa seuraavaa: hanki ensin 2,5 vuoden kokemus bitcoinin pörssikurssin seuraamisesta (niinkuin esimerkiksi minulla on, mutta kovin monella muulla ei ole, koska Mt.Gox avattiin vasta 2,75 vuotta sitten). Sitten olet kykenevämpi ennustamaan. Tähän asti sinun ennustuksesi nimittäin ovat olleet pielessä.

Minulla sitävastoin on nyt sekä enemmän bitcoineja että enemmän dollareita kuin viikko sitten.

Jos et osaa, osta, äläkä myy. Minä myin ensimmäistä kertaa huhtikuussa 2013, ostettuani sitä ennen useita kertoja aina vain nouseviin kursseihin. Nimissäni on ainakin 5 ATH:ta eri pörsseistä helmi-maaliskuussa. Kun olet pelkästään ostanut 12 kuukautta, voit harkita myymistä.[/quote]

Mulla ei ole ongelmaa myöntää olevani väärässä. Myönnän, että erehdyin ennustuksessani kurssinoususta. Tänään olisi ollut eilistä parempi hetki myydä. Tämä on ilmiselvää, kun katsoo tämän hetkistä spottia, 120 USD/BTC.

Sijoittamisesta minulla on kokemusta ainoastaan osakemaailmassa ja sielläkin rajallisesti, lähinnä osinkoa maksaviin hyvää perusbisnestä tekeviin yhtiöihin + mausteena muutama “musta hevonen” tuomassa hieman jännitystä muuten niin tylsään elämään. BitCoin-sijoituskokemukseni ei ole ydinosaamistani, mutta eikös nämä virheet ole sitä varten, että niistä opitaan? :wink:
Minun filosofiassani moraalisin tapa tulla rikkaaksi on tehdä lujasti töitä. Nyt en puhu palkkatöistä toisen orjuudessa, vaan yrittäjyydestä, joka todella tuottaa lisäarvoa asiakkailleen.

Sijoittaminen on mielenkiintoinen mauste. BitCoinia en pidä sijoituskohteena, vaan lähinnä spekulaationa siitä, että sen arvo joko nousee tai laskee. Syy, miksi BitCoin ei täytä minulle sijoituksen kriteereitä, on sama kuin jalometalleille: ne eivät tuota mitään lisäarvoa. Hyvien perusbisnesten osakkeet taasen luovat lisäarvoa ja maksavat osinkoja. Minulla on myös asuntosijoituksia, koska näen asuntojen luovan myös lisäarvoa ja kontribuutiota paitsi minun lompsalleni, niin myös yhteiskunnalle kun tarjoan jollekin asunnon.

[quote=“rpietila, post:20, topic:733”][quote author=juldaani link=topic=772.msg5073#msg5073 date=1366377953]
Etkö koskaan tunne epävarmuutta ennustustesi suhteen?
[/quote]

Olen suurimman osan ajasta väärässä. Onneksi mielipiteillä ei ole kauheasti väliä.

Ainoastaan sillä on merkitystä, ostaako halvalla ja myy kalliilla:

En koskaan myynyt, ennen kuin kurssi nousi yli $200.

En ole niinikään koskaan ostanut yli 100:lla.

(Puhe on nyt henkilökohtaisesta positiosta, tietysti välitystoiminta on erikseen, silloin ostetaan ja myydään ihan millä vain, kunhan sama määrä suojataan vastakkaissuuntaisella toimeksiannolla samassa yhteydessä.)

Sijoittaminen on helppoa, pitää vain olla vuosikymmenten kokemus, tai olla tarpeeksi nöyrä kuuntelemaan niitä, joilla on.[/quote]

Minäkään en suostu ostamaan tällä hetkellä ainoataan BitCoinia. Odotan, että hinta romahtaa selvästi, kuten BTC on käyttäytynyt viime aikoina. Voi olla, että olen loppuelämäni ilman BTC:tä - se riski tässä on, mutta toivo elää, että joku pitkäaikainen BTC-hamsteri vapauttaisi merkittävän omistuksen pörssiin jolloin kurssi sukeltaisi. Kuitenkin tällä hetkellä on olemassa 11 000 000 kolikkoa kutakuinkin ja varsinaista reaalitaloudellista käyttöä (esimerkiksi siivouspalvelujen ostamista) on hyvin vaatimattomasti ainakin toistaiseksi.