Mitä Bitcoineja käyttäessä olen huomannut niin se on luottamuspula Bitcoin kauppioita/yrityksiä kohtaan: Anonyymi valuutta antaa mahtavat mahdollisuudet petoksille.
Jos mennään maksamisen puolella niin aika moni ja itsekin suosin mieluiten PayPalia tms. kuin Bitcoinia varsinkin isoissa summissa ellei nyt kauppias ole erittäin luotettava tai tunnettu. Tämä on isoksi haitaksi pienille Bitcoin kauppiaille/yrittäjille (jollaisia ne yleensä ovatkin): kukaan ei luota sinuun eikä kauppa käy - otat käyttöön jonkun “turvallisen” maksutavan, mutta sitten ei ollakaan enää tekemisissä Bitcoinin kanssa. Toisaalta suuren brändit eivät ole halukkaita käyttämään Bitcoinia, joten ollaan noidankehässä.
Miten tämän ongelman voi ratkaista?
Escrow: Hidastaa rahojen liikkumista ja tekee koko Bitcoin taloudesta jäykän - ei kaikkia maksuja voi kolmanne osapuolen kautta kiertää.
Chargeback: Eli kuten PayPalissa ja luottokorteissa voidaan koko maksu periä takaisin pitkänkin ajan kuluttua. Vaatii jälleen kerran kolmanne osapuolen ja on koko Bitcoin ideologian vastaista, jos jokin taho voisi hallita rahaliikennettä.
Kauppias/yrittäjä luo tuo itsensä julkisesti avoimesti esille Bitcoin -yhteisössä/foorumeilla yms. jotta muut tietäisivät hänen identiteetin ja hänen toiminnastaan, jotta voisivat luottaa häneen enemmän. Hidas, eikä välttämättä kovin hyvä idea jos haluaa edes vähän yksityisyyttä, kaikki ei halua olla julkiesti esillä ja moni tekee bisnestä firman taakse piiloutuneena.
Muita ideoita tuoda luottamusta ja luoda kaupankäynti turvaa Bitcoin bisneksen ympärille?
Kohta 3, joka tuntuu monesti olevan NIIN vaikeaa bitcoin-yrittäjille. Firman toimarin vähintään tulisi esittäytyä, koska sitä vastuuta on muutenkin. Jos ei pysty omaa nimeä/osoitetta yms. tuomaan julki niin aika heikot perusteet ottaa keneltäkään rahaa vastaan.
En siis tarkoita mitään “Hei olen Matti Meikäläinen, sotun loppuosa 112A ja asun siellä ja siellä”. Ihan vain firman tiedot nettisivuille esiin ja vastataan mahdollisiin kysymyksiin avoimesti.
[quote=“Rider, post:2, topic:1052”]Kohta 3, joka tuntuu monesti olevan NIIN vaikeaa bitcoin-yrittäjille. Firman toimarin vähintään tulisi esittäytyä, koska sitä vastuuta on muutenkin. Jos ei pysty omaa nimeä/osoitetta yms. tuomaan julki niin aika heikot perusteet ottaa keneltäkään rahaa vastaan.
En siis tarkoita mitään “Hei olen Matti Meikäläinen, sotun loppuosa 112A ja asun siellä ja siellä”. Ihan vain firman tiedot nettisivuille esiin ja vastataan mahdollisiin kysymyksiin avoimesti.[/quote]
Tämäkin on niin ja näin. Esim. sun ja bittilaskun tilanne on ihan eri kun jos mä rupeaisin omaa palvelua vaikka BitcoinTalkissa promoamaan. Mua ei kukaan tunne siellä kukaan, joten luottamuksen rakentaminen veisi paljon aikaa.
Ja aiko moni isompi firma on aika anonyymi jos haluaa tietoa sen omistajista tai hallituksen jäsenistä. Toimari on juuri se ketä tuodaan esille, mutta hänkin on vain palkkalistoilla siellä ja jos ongelmia tulee hänelle annetaan vain kenkää.
Sitten jos toimitaan kansainvälisesti niin perustiedot ei enää auta synnyttämään luottamusta, koska niiden paikkansapitävyys on vaikea tarkistaa ellei tunne kyseisen maan instansseja ja tietokantoja missä tarkistuksn voi suorittaa.