Bitcoinin salauksesta

Äkkiseltään ketjuja läpi kahlaamalla en löytänyt aiheeseen liittyvää ketjua enkä vastausta kysymyksiini joten perustanpa uuden ketjun jonka aiheen on siis bitcoinin salausteknologia. Minulla olisi muutama aiheeseen liittyvä kysymys. Aloitetaan lukemalla tuo linkki:

http://www.litecoinopas.fi/suhde_bitcoin.html

Kysymys 1: tuolla väitetään että bitcoin käyttää SHA-256 -algoritmia, Litecoin puolestaan script -algoritmia. Onko tieto korrekti?

Lisäkysymyksiä:

  1. Tuolla esitetään, että SHA-2 -algoritmin edeltäjät SHA-0 ja SHA-1 on jo murrettu:

ja että lähitulevaisuudessa myös SHA-2 (johon myös SHA-256 kuuluu) voitaisiin murtaa. Voiko olla että NSA on jo sen murtanut kuten tuossa ylimmäisessä linkissä kerrotaan joidenkin jo epäilevän tapahtuneen?
3) Onko scrypt-algoritmi turvallisempi eli vaikeampi murtaa kuin SHA-2?
4) Onko mahdollista että NSA pääsee jo nyt myös ns. “kylmiin lompakoihin” käsiksi jos se on jo murtanut SHA-2:n?

Kiitos jo etukäteen vastauksista! Jos vastaus kysymykseen 4) on myönteinen niin enpä ihmettele Kiinan keskuspankin nihkeätä suhtautumista bitcoiniin…

  1. Kyllä, Litecoin käyttää Scrypt -tiivistysalgoritmia (eng. hashfunction)
  2. Spekulaatioita on esitetty asian suhteen, mutta mitään näyttöä siitä, että NSA:lla olisi takaovi tms. ei ole esitetty.
  3. Vaikea sanoa. Scrypt on paljon vähemmän tutkittu, eli sen puolesta se lienee itse asiassa turvattomampi.
  4. Ei ole mahdollista. SHA-256 ja Scrypt ovat ns. tiivistysalgoritmeja, joita käytettään mainauksessa. Niiden murtaminen tarkoittaisi ainoastaan, että murtanut taho pystyy helposti mainaamaan blokkeja ilman valtaisaa laskentatehoa. Lompakkoihin käsiksi pääseminen vaatii aivan eri teknologian (julkisen avaimen ECDSA salauksen) murtamista. Eli tämän ketjun otsikkosi on harhaanjohtava.

Ok, kiitos infosta! Kryptografia ja/tai kryptologia ei itselleni ole ihan tutuinta ympäristöä joten hyvä että selvitit asiaa. Olen pahoillani mikäli otsikointini oli harhaanjohtava mutten voinut ennen vastaustasi sitä tietää! Mutta sehän tämmöisten keskustelupalstojen funktio on, että mielipiteiden vaihtamisen lisäksi täällä voi levittää myös faktatietoa ja valistaa asioista pihalla olevia (kuten tässä tapauksessa minä).