Bitcoinin myyntivoitosta tehtävät vähennykset

Bitcoinin myyntivoitot ovat pääomatuloa. Jos pörssiosakkeiden kaupasta on aiheutunut tappiota, voiko näillä vahentää bitcoinkaupasta saatuja realisoituja voittoja.

1 tykkäys

Voi. Nykyään osakekaupoista tulleet tappiot voi vähentää käsittääkseni kaikesta muusta verotuksesta.

Vähentämiseen ei kai tarvi muuta, kuin ilmoittaa tappiot verottajalle?

Kuulemma bitcoinien myyntitappioita ei voi vähentää, mutta siitäkin liikkuu kaikenlaista infoa - ilmeisesti jos toiminta on esim. melko ammattimaista niin sitten taas voi. Veikkaan että riippuu myös siitä, kuinka hyvin toiminnan dokumentoi.

Mun ykkösvinkki bitcoin-sijoittamiseen on oikeastaan se, että tekee sen toiminimen kautta. Jos se toiminta on yritysmuotoista, niin vähennykset voi tehdä ongelmitta. Tuo bitcoin-myyntien pääomaverotus on erityisen nihkeää lähinnä yksityishenkilöille.

Toki siis tässä kyseisessä tapauksessa vähennyksiä voi tietenkin tehdä, koska ne vähennykset tulee osakekaupoista. Bitcoin-myynneistä syntyneitä tappioita ei voi laittaa vähennyksiin yksityishenkilönä. Tai voi, mutta luultavasti ei hyväksytä.

1 tykkäys

Ei tosiaan hyväksytä, ainakaan vuosien 2013-2015 osalta. Tarkastin asian verottajalta tänään.

Yksityishenkilöllä samaan tulolajiin kuuluvat pääomatulot ja tappiot pidetään aina samassa korissa. Osaketappioita ei siten voi vähentää bitcoinilla saaduista voitoista. Epäreilua sanoisin.

Aikamoista paskaa. Tässä kohtaa haluaisin kertoa, että olemme harkinneet oikeusjuttua verottajaa vastaan. Lakimiehemme mukaan siinä on oikeaa potentiaalia. Tässä on oikeastaan monta asiaa, jotka ovat potentiaalisesti laittomia:

  • Bitcoin-kaupankäynnin tappioita ei saa vähentää (vaikka kutakuinkin kaikessa muussa niin voi tehdä)
  • Hankintameno-olettamaa ei saa käyttää (vaikka kutakuinkin kaikessa muussa sitä voi käyttää)
  • Vielä uutena juttuna tuo, että muidenkaan pääomaverotuksen alla olevien instrumenttien treidauksen tappioita ei voi vähentää bitcoin-voitoista

Tällä hetkellä selvitämme sitä miten voisimme kerätä rahaa Bitcoin-skeneltä tuota oikeusjuttua varten. Meidän firma (Prasos) on valmis rahoittamaan sitä jollain summalla, kuten myös minä henkilökohtaisesti. Mutta tuo vaatii kunnolla pätäkkää ja se olisi tehokkainta tehdä yhteisön kolehdilla. Lähinnä nyt mietitään miten tuo pystytään toteuttamaan rahankeruulakeja noudattaen.

1 tykkäys

Verottaja toteaa:

“Virtuaalivaluutat eivät ole rahaa eivätkä arvopapereita tuloverolaissa tarkoitetulla tavalla. Tämän vuoksi virtuaalivaluuttaa pidetään tuloverolain soveltamistilanteissa luonteeltaan muuna, erikseen määrittemättömänä ja sen käyttäjien välisenä sopimuksena. Sopimussuhteeseen liittyvät menetykset eivät ole tuloverolain mukaisessa verotuksessa vähennyskelpoisia.”

“…pidetään … erikseen määrittemättömänä ja sen käyttäjien välisenä sopimuksena”. Määrittelemätön sopimus. Aikamoinen sopimus.

Loistavaa! Minä olen myös valmiina rahoittamaan.

1 tykkäys

Voitko tarkentaa tuota hankintameno-olettamaa? Onko verottaja tiedottanut asiasta vai onko näin tapahtunut yksittäisten henkilöiden verotuspäätöksessä?

Verotusohjeessa ei suoranaisesti mainita tuota mitenkään, mutta bitcoinille määritetty erityinen sopimusluonne sallii verottajan ikäänkuin toteuttaa kaikkia verotuskäytäntöjä veronmaksajan haitaksi.

Käytännössä siis en tiedä ketään, jolla olisi mennyt hankintameno-olettama läpi bitcoin-myynteihin liittyvässä veroilmoituksessa. Itsekin olen yrittänyt, mutta sitä ei huomioitu mitenkään.

Kuten myöskään ei hyväksynyt minulla.

Onko tuosta toiminimen kautta sijoittamisesta jotain lyhyttä opasta jossain? Itse ollut jonkin aikaa skenestä pihalla, mutta tekisi mieli taas laittaa jonkin verran lisää kiinni Bitcoiniin ja firmakin löytyisi sopivasti.

Mulla on tarkoituksena kirjoittaa lyhyt opas miten voi hieman suunnitella omaa verotustaan bitcoinien osalta esim juuri arvopaperistamalla bitcoineja.

Lueskelin tällaista sivustoa. Täällä tämä lehdellä 2. oleva punainen teksti on aika hurjaa. Jos vakoilu on todellakin tällä tasolla niin huono on kuluttajan tilanne.
http://posti39.wixsite.com/pankki/bitcoin

Jos kerran euroilla ostetuilla bitcoineilla ei ole mitään verotuksellista arvoa (hankintameno-olettama nolla) niin niitä hankintameno-olettamaltaan nollan arvoisia bitcoineja saa sitten varmaan antaa lahjaksi määrättömästi ilman lahjaveroa?

Olen käynyt bitcoineilla kauppaa muutamia vuosia ja laadin verottajalle täydellisen selvityksen kun sitä pyydettiin. Summat tai määrät eivät ole olleet isoja. Olen käynyt kauppaa sekä yritykseni(Oy) kautta että yksityisenä. Mitään palautetta verottajalta ei ole toistaiseksi tullut.
Elämää Suomessa nähneenä voisin esittää tähän liittyen muutamia asioita/ näkemyksiä:

  1. Olin aikanani ensimmäisten joukossa, kun amerikkalainen ACN (?) rantautui Suomeen kilpaillakseen mobiililiittymämarkkinoilla. Kyseessä oli verkostomarkkinointi ja vastassa silloiset operaattorit Radiolinja ja Sonera. Vaikka ajatus oli hieno ja markkinat täysoin auki, kaatui kaikki siihen, että ACN.: la ei ollut omaa verkkoa ja suomalaiset operaattorit nostivat linjojensa käyttömaksut korkealle. Operaattorin vaihtaminen ilman puhelinnumeron vaihtoa ei sallittu. Markkinoille ei siis haluttu muita.
  2. Kekseliäänä kansana suomalaiset ovat vuosien varrella kehittäneet mm hampurilaisravintoloiden paistoöljyä , kalanperkuujätteitä tms hyödyntämällä uusia biopolttoaineita. Moni on varmasti lukenut, miten moni hanke ei ole edennyt tai sen kehittäminen on pysähtynyt johonkin virastoon…
    Heti kun Fortum on saanut biopolttoaineiden kehittelytyön riittävän pitkälle, voi Pelle Pelotonkin jatkaa huoletta samoilla markkinoilla.
  3. Joku sanoi SOTE:sta yli vuosi sitten, ettei se ratkea ennen kunnallisvaaleja. Poliitikot eivät ole kuukausiin antaneet juurikaan lausuntoja SOTE:en liittyen, etteivät menetä mahdollista valtuusto tai hallituspaikkaansa tai aluehallinnon paikoista. Toisaalta poliitikkoja on kaikessa hiljaisuudessa otettu suurten terveyspalveluja tuottavien yritysten hallituksiin, koska markkinat Suomessa jaetaan kokonaan uudelleen. Kysymys on siis politiikasta ja rahasta.
  4. Bitcoinin kohdalla tilanne on mielestäni samansuuntainen. Pankit ovat huomanneet, miten mullistava keksintö bitcoinin lohkoketju on. Pysyäkseen kilpailussa mukana on käytettävä sitä keinoa, mitä heillä on: Valtaa! Kun bitcoinin vaikutukset alkoivat näkyä ja todettiin ettei se ole ohimenevä ilmiö, verottajankin on puututtava siihen. Verottaja ottaa yhteyttä siihen, jonka asiasta pitäisi parhaiten tietää. Koska näillä tietäjillä on jo näkemys, mihin kaikki johtaa, on pelattava aikaa. Aikaa pelataan antamalla verottajalle sopiva näkemys asiasta. Ongelmana tässä on vain se, että Euroopassa ja maailmalla on pankkimaailmalla pikkuisen muutakin purtavaa ja lohkoketjuteknologian kehittely omiin tarpeisiin ei ehkä etene riittävän nopeasti. Näinollen voi olla, että joudumme odottelemaan vielä vuosia, ennekuin joku antaa luvan avata verottajan silmät.

Kaikesta huolimatta olen erittäin tyytyväinen, että hyppäsin aikanani Bitcoin-junaan vuonna 2013.
Juna kulkee lohkoketjuteknologialla vauhdilla eteenpäin. Veturinkuljettajina ja tarjoiluista huolehtivat Prasos Oy:n väki vuosien kokemuksella. Tämä ei ole maksettu mainos vaan KIITOS!

3 tykkäystä

huh?
Tilin avauksessa minimitalletus on 10 bitcoin (BTC)
Eli noin 47796 €

http://posti39.wixsite.com/pankki/tilin-avaus

Mielenkiintoista tekstiä tuolla sivulla. Onko tätä koeponnistettu?
"Ennen 28.08.2013 hankitun virtuaalisen valuutan valuutanvaihdosta syntyneen verotettavan voiton verotettavuus kannattaa tarkistaa huolellisesti. Verohallinto on ensimmäisen kerran ottanut verotukseen kantaa ko. pvm. Tätä aikaisemmin verohallinto ilmoitti virtuaalisten valuuttojen myynnin olevan verovapaata, jolloin mm. verotuksen vuoksi ostokuitteja ei tarvinnut tehdä tai säilyttää. Kysymyksiä on herättänyt se, voiko aikaisemmin verovapaana aikana hankittujen virtuaalivaluuttojen myynti olla verotuksen piirissä missään vaiheessa?