Bitcoinin käyttökokemukset ja kyselyt

Ajattelin aloittaa ketjun koskien Bitcoinin käyttökokemuksia ja kyselyitä. Eli kertokaa tässä ketjussa käytännön kokemuksia Bitcoin-maksutapahtumista - mitä ostitte ja mistä, ja miten maksutapahtuma sujui. Lisäksi tässä ketjussa voi kertoa siitä miten vastapuoli suhtautui siihen, kun kysyit “voiko täällä maksaa bitcoineilla?”.

Mielestäni tämä on tärkeä aihe. Bitcoin-käyttäjiä alkaa jo olla ihan kivasti, mutta sen käyttö maksutapana ei vielä ole kovin vakavastiotettavaa. Käyttömahdollisuudet kuitenkin lisääntyvät kokoajan, ja yhteisvoimin me voimme edistää sitä. Jaetut kokemukset varmasti auttavat tietämään missä Bitcoin-maksaminen sujuu ja missä ei - ja se antaa myös rohkeutta kysyä kauppiailta Bitcoin-maksuista.

Itse voin todeta, että olen tässä noin viikon sisään ostanut bitcoineilla ruokaa ja juomaa kahdesti. Kerran Jyväskylän Vegemestassa ja kerran Helsingin Hotelli Helkassa. Molemmilla kerroilla maksu onnistui hienosti, ja voinkin lämpimästi suositella näitä paikkoja. Vegemesta on hyvä pikaruokapaikka, ja Helka on kovan luokan fine dining mesta, josta löytyy baarikin.

Nnnoh. On tullut osteltua vaikka mitä.

Ensimmäinen ostoni taisi olla kultalaatta Coinabulista. Coinabul oli liikkeissään hyvin hidas, mutta tämä tuskin johtui maksutavasta. Itse maksutapahtuma oli hyvin yksinkertainen ja vaivaton: lähetä coinit - valmis. Myöhemmin tilasin lisää kultaa Amagimetalsista ja pari kertaa hopeakolikoita myös. Amagimetals oli nopeampi toimittamaan mitä Coinabul mutta maksutapahtuma tässäkin hyvin helppo jä näppärä. Bitmitin vielä ollessa toiminnassa sieltä tuli osteltua vähän kaikenlaista, jälleen hopeaa useita kertoja sekä jonkin verran elektroniikkaa. Bitmitistä ostin myös 2 kpl 1 BTC hopeakolikoita. Bitmitin escrow - maksutapa release funds -härdelleineen oli käytössä hieman jähmeä, mutta kuitenkin toimiva. Lisäksi olen ostanut Btc-storesta ainakin Casasciuksia, BTC-harkon ja Raspberryn. Raspin muistaakseni maksoin bitcoineilla ja bitcoin-maksutapahtuma oli myöskin vaivaton, samanlainen kuten Coinabulissa ja Amagimetalsissa.

Yksityisiltä henkilöiltä olen ostanut tämän forumin kautta bitcoineilla useita tavaroita, lähinnä jälleen elektroniikkaa (ja ainakin yhdessä vaihtokaupassa tuli sähkökitara, ehkä on tullut ostettua muutakin tavaraa mutta en muista kaikkea) ja tähän mennessä ainakin on kohdalle osunut vain rehellisiä kauppakumppaneita. Bitcoinit on siirretty ja tavara on tullut perille. Olen myös myynyt bitcoineilla kymmeniä eri tavaroita ja kaikki maksutapahtumat ovat menneet kuten pitikin, eli vaivattomasti.

Huuto.netistä ostin Moccamasterin, jonka maksoin “periaatteessa” bitcoineilla, eli kysyin myyjältä käykö hänelle, että maksan bitcoineilla laskunmaksupalvelun kautta ja hänen tilillään siis näkyy vain eri lähettäjä ja myyjälle tämä kävi. Teetätin myös itselleni puukon, jonka maksoin samalla tavalla.

Bittimanian laskunmaksupalvelulla on tullut maksettua muutamia laskuja ja se on toiminut lähestulkoon aina hienosti, mitä nyt yhden kuitin kanssa oli muistaakseni jotain sekoilua mutta sekin korjattiin. Kerran muutin jokusen bitcoininpalasen euroiksi myös bittimanian bittilasku-toiminnolla ja laitoin nimeksi Jaakko Teppo kun ajattelin, että ei sillä ole mitään väliä minkä nimen siihen laittaa ja siitähän tuli hieman sanomista. Noh, taisin olla hieman kaljoissa. ;D Piti siinä sitten lähettää kuvaa passista henkilöllisyyden todistamiseksi ja homma saatiin etenemään.

Kaikenkaikkiaan siis kaikki bitcoinmaksut ja -siirrot on toiminut aivan mainiosti. Siis ainakaan itse palveluissa ei ole ollut moittimista. ::slight_smile:

Ainiin, Jyväskylän Vegemestassa aion käydä kyllä testaamassa bitcoin-maksutapaa kunhan satun siihen kulmille sopivasti nälkäisenä, vaikken kasvisruuasta muuten perustakaan.

Berliinissä tuli käytyä syömässä Room77 ravintolassa viime huhtikuussa. Törkeän hyvä burgeri ja kannullinen olutta tuli nautittua.
Palvelukin oli hyvää vaikka jossakin on negatiivisesti sanottu (mm. heidän seinällään lukee jotain bad service, cold women and fast food served slowly).

Pyytäessäni laskua bitcoineilla tarjoilia toi nopeasti tabletin mistä tovi kesti että myceliumilla sain kuvan mutta nopeammin taisi kaikki hoitua kuin että olisin maksanut perinteisillä maksuvälineillä. Ensimmäisenä ja ainoana maksukokemuksena posiitiivinen kokemus.

Tässä aiheeseen liittyvä blogikirjoitus, kauppiaan ja early adopter käyttäjän näkökulmasta.

Pistin kommenttiakin tuohon omasta näkökulmastani.

Viime päivien Bitcoin-käyttöä: https://www.anonibet.com/

MM-kisojen vetoja tietysti. Loistava saitti, livevedotkin.

Jyväskylän Shalimar-ravintolassa kyselin Bitcoinista. Hyvää intialaista safkaa. Tarjoilija ei ollut kuullutkaan Bitcoinista, mutta jätin käyntikortin. Jos käytte tuolla niin kyselkää asiasta, useampi kysyjä parantaa aina mahdollisuuksia saada Bitcoin-maksut kehiin.

Toinen mesta mitä nyt erityisesti pusketaan Jyväskylässä tällä hetkellä on Vakiopaine. Mikäli käytte siellä, kysykää ehdottomasti bitcoineilla maksamisesta.

Toistuvia kyselyitä olen tehnyt Fantasiapeleihin useilla paikkakunnilla, tullut nyt siihen tulokseen että sinne on ihan turha toivo yrittää Bitcoin-maksuja. Seuraavaksi pitää ottaa Lautapelit.fi työn alle. Itsehän ostan melko paljon lautapelejä ja pääasiassa Fantasiapeleistä, ja siirrän kaikki tulevat ostokseni välittömästi sinne missä käy bitcoinit.

Jos täältä löytyy muita lautapelaajia niin olisi hyvä saada tukea tähän projektiin :slight_smile:

Käyttökokemuksia on kertynyt aika paljon taas. Eilen meni ilta pelkästään coineja käyttäessä, kun maksaminen coineilla onnistui baarissa (Lucky Baldwin’s) ja sen jälkeen yösafkalla (Vegemesta). Tilanne on kehittynyt täällä Jyväskylässä. :slight_smile:

jou: 1NUMHQVY5VkBD3dwvEGy6WNmXvKphQQYmx

Onko jotain häiriöö sivustolla

[quote=“dopamine, post:11, topic:2060”]jou: 1NUMHQVY5VkBD3dwvEGy6WNmXvKphQQYmx

Onko jotain häiriöö sivustolla[/quote]

Ei.

Onko toi sun tippiosoitteesi?

joo on saako niitä laittaa :smiley: en oikeen ollu varma

Hmm… Olisit vaikka laittanut allekirjoitukseesi tuon. Luulen ettei tämä ketju ole tippailua varten?!

Oukeido kiitti tiedosta

Konsolinetistä tilasin ekaa kertaa. Konsolikamaa. Erittäin näppärästi onnistui osto coineilla!

On se vaan niin hienoa.

[quote=“Technomage, post:16, topic:2060”]Konsolinetistä tilasin ekaa kertaa. Konsolikamaa. Erittäin näppärästi onnistui osto coineilla!

On se vaan niin hienoa.[/quote]

Mulle tulee sama fiilis aina kun maksan jonkun ostoksen coineilla.
Ihan harmittaa ettei kansa tiedä miten kätevää, helppoa ja nopeaa se on !

Itse olen tehnyt viimeaikoina ostokset ostosmarket.fi:stä, AVS Storesta sekä Madventurisin verkkokaupasta. Kaikista osto onnistui helposti Bitcoineilla. :slight_smile:

Edit. osto tosiaankin onnistui helposti mutta AVS Store ei ole saanut toiimitettua tuotetta vieläkään.

Itse olen käyttänyt coineja vain bittirahan laskunmaksupalvelussa, joka toimi kätevästi.

Kuivaliha.com -verkkokaupasta tilasin maistuvaa kuivalihaa ilman turhia lisäaineita: http://kuivaliha.com/tuote/the-meat-makers-beef-steak-original-200g/ . Suosittelen tuota lihaa ja kauppaa.

Bitcoineilla maksaminen oli vaivatonta ja nopeaa :slight_smile: Itselläni ei ole pankkitoimintaa harjoittavien yritysten kanssa sopimuksia niin olisi jäänyt ilman Bitcoinia tilaamatta tuolta.

Varmasti ostan lisää kun kurssi vähän elpyy :wink: