Bitcoinin käyttö maksuvälineenä oikeassa elämässä

Usein esitetty kysymys bitcoinista puhuttaessa on sen käyttö maksuvälineenä oikeassa elämässä. Mitä sillä voi suoraan ostaa, ilman välikäsiä? Mielestäni vastaus on että mitä vain, mihin löytyy bitcoinista kiinnostunut myyjä. Bitcoinin dissaaminen tässä vaiheessa siitä syystä, ettei sitä voi nyt käyttää kaikkialla missä on vaikkapa korttimaksut mahdollista, on ehkä hieman lyhytnäköistä ja uutta alas ampuvaa, vastarintaa vastarinnan vuoksi.

Ja ylipäätään maksuvälineenä bitcoin tuntuisi olevan aivan lyömätön, varsinkin kännykkälompakkojen kanssa yhdistettynä. Kaveriporukassa ollaan maksettu takseja, pizzakuskilaskuja, raflalaskuja, baarivippejä ja muita sellaisia. Helppoa, nopeaa eikä vaihtorahoja ole tarvinnut. Onpa kerran tullut euroissa nelinumeroinenkin vaihtokauppa raudasta suoritettua bitcoineilla.

Kysyisinkin kokemusten kartuttamiseksi, mihin olette itse käyttäneet bitcoineja maksuvälineenä?

Komponentteja tietokoneeseen
Kultaa
Vedonlyöntiä

Kuten yllä jo todettiin
Kaikkea sellaista, jota myy bitcoineja hyväksyvä taho.

Hieman epäilyttävää, mutta alle yhdellä coinilla eli vaivaisella 4 eurolla voit ostaa 16 gigaa lisätilaa Dropbox-tilille bitmitistä :smiley: (hyvä välimalli, normisti 50GB maksaa 10 dollaria/kk).

Epäilyttävä tämä on siksi, koska se perustuu siihen, että jotkut intialaiset tehtailevat noita referraleja, jolloin saat sitä lisätilaa referral-bonuksilla :smiley:

Itse kuitenkin menin tuollaisen ostamaan, ja nyt on lisätilaa dropboxissa 20 gigatavua…

http://bitmit.net/en/q/?q=dropbox

Aika moneen asiaan on tullut tähän mennessä käytettyä bitcoineja. Pikkuvelkojen ja joskus vähän isompienkin velkojen tasoittamiseen kavereiden kesken Bitcoin on osoittautunut erittäin käteväksi. Olen sitä käyttänyt myös hyvin paljon lahjoituksiin, olen lahjoittanut bitcoineja monille Bitcoin-maailman kehittäjille ja blogaajille ym. koska se on helppoa ja he ansaitsevat sen. Olen myös mukana eräässä hyväntekeväisyysprojektissa, jossa lahjoitetaan bitcoineja organisaatioille. Olen toki lahjoittanut aika paljon bitcoineja tutuille ihmisilleni ihan vaan sen takia, että he oppisivat käyttämään sitä.

Varsinaisia ostoja en ole kovin montaa tehnyt, mutta olen tilannut mm. Casascius-kolikoita ja Bitcoin Magazine -lehtiä. Meidän firma (joka tätä Bittiraha.fi pyörittää) on myös käyttänyt bitcoineja. Meillä on useita palvelimia, joista yksi virtuaalipalvelin on maksettu bitcoineilla. Se on ostettu Cinfusta. Lisäksi olen pelaillut pokeria netissä bitcoineilla, seals with clubsissa. Lottoakin on tullut pelattua, bitlotto -nimisellä saitilla (jossa on muuten ennätyspotti seuraavaan arvontaan, yli 300 BTC. Ylläpitäjä ottaa itselleen vain 1% eli tämä lotto on aikalailla parempi kuin mikään muu lotto).

Varmasti unohdin jotain, mutta voin täydentää sitä mukaa kun tulee mieleen. Haluaisin käyttää Bitcoinia paljon enemmänkin, mutta valitettavasti se ei vielä ole mahdollista. Yhtenä motivaationa tälle Bittiraha.fi -projektille onkin juuri se, että pystyisi tulevaisuudessa käyttämään Bitcoinia enemmän. :slight_smile:

Eka ostos oli pari fyysistä näköiskolikkoa (http://coinedbits.com/), ja osallistuin myös yllä mainittuun Bitcoin Magazine -yhteistilaukseen.

EDIT: Technomage > Ilmoittele sitten kunhan ne Bitcoin Magazinet tulee.

Jepjep, toivottavasti ne lehdet tulee kohta. Lehden päätoimittaja lupasi, että tällä viikolla tulisi se “kauan odotettu announcement”. Vielä ei ole näkynyt. Alkaa hieman ärsyttää jo. :slight_smile:

Itse ostin myös fyysisiä bitcoineja joululahjaksi kavereille. Tosin sellaisia, jotka voi myös muuttaa oikeiksi bitcoineiksi. Näitä tarjoaa cascasius: https://www.casascius.com/

Samanlaista tarjoaa myös bitbills, joka on vanhempi - tässä tapauksesa fyysiset bitcoinit ovat kortteja: http://bitbills.com/

En itse usko noihin fyysisiin bitcoineihin tai niiden yleistymiseen, mutta ihan hauska juttuhan ne sinällään ovat - lahjaksi, keskustelunaiheeksi tms. Kaupantekoon nuo soveltuvat huonosti. Vaihtorahan kanssa menee hankalaksi ja väärentäminen on myös helppoa.

Hieman offtopic, mutta firman mainosmiehenä pitää vetää kotiinpäin:
Casascius-kolikoita on tulossa myyntiin myös Bittiraha.fi:n Bittikauppaan! Kunhan nyt saadaan sivusto julkastua. Koitamme saada hinnan mahdollisimman matalaksi per kolikko ja kirjeillä kulkevat sitten kätevästi ja edullisesti. Ovat kyllä hienoja, itse hommasin jo viime syksynä 1x 25 BTC mahtikolikon (unssin Krugerrand kalpenee vierellä :)) ja parikymmentä 1 BTC kolikkoa.

Pieni matkakertomus. Olin tässä yks päivä berliinin bitcoinit hyväksyvässä baarissa, ja yksi kaveri siellä esitteli hopeakolikoitaan. Tarjouduin sitten ostamaan sellaisen bitcoineilla. Sain yhden hopeakolikon (3.5g) yhdellä bitcoinilla :slight_smile:

Myöhemmin spottasin että hopeakolikossa on natsimerkki - pahamaineista natsi-hopeaa! Ei varmaan uskalla tuota liikaa ihmisille näytellä :smiley:

Olen ostanut bitcoineilla tähän mennessä mm.

• Kolme usb-muistitikkua 8Gb, 8Gb ja 4Gb
  • Kaksi käytettyä miniläppäriä
  • Asus HD6970 -näytönohjaimen
  • Näytönohjaimien tuulettimia
  • Kultaa jokusen kymmenen grammaa
  • Kaikenlaista roinaa joka ei tule mieleen juuri nyt :slight_smile:
  • Euroja, tosin ne ovat aika turhakkeita kun on coinit :smiley:

Lisäksi olen tuhlannut [hävinnyt] treidaukseen about 40 BTC, + muihin uhkapeleihin n. 4-6 BTC :wink:

Kaikenkaikkiaan pyrin hankkimaan vähän niinkuin kaikenlaista mitä saatavilla on.
Bitcoineja onneksi tienaa jonkun verran kun niitä mainaa ja lainaa ::slight_smile: