Bitcoinin käyttö lahjatalouden hengessä

Yksi mielenkiintoinen aspekti Bitcoinissa on se, että se soveltuu todella hyvin lahjatalous-henkiseen toimintaan. Itseasiassa sitä käytetään jo paljon erilaisten lahjoitusten ja tippien antamiseen. Näen tämän todella hyvänä asiana ja terveenä yleisesti ottaen ihmisten kanssakäymistä ajatellen.

Antakaa maailmalle, niin maailma antaa takaisin. :slight_smile:

Juu ne varmasti lahjoittaa jotka ovat mainanneet yms. Tuskin kukaan lahjoittamista varten on bitcoineja euroilla ostanut.

Nähdäkseni ei ole eroa sillä onko lahjoittamansa Bitcoinit ostanut euroilla vai louhinut. Louhitut Bitcoinithan voi milloin tahansa
vaihtaa euroihin.

Tässä ei nyt oikein ole mitään järkeä. Ei mainaus eroa mitenkään siitä, että on ostanut coineja. Kumpikaan ei ole sen enempää ilmaista rahaa. Mainaus vaatii vaivaa, säätöä, tietokonerautaa ja sähköä. Ostaminen ei juuri vaadi muuta kuin rahaa. Kokonaisuudessaan on makuasia kumpi on kalliimpaa, koska jotkut tykkää säätää tietokoneilla ja jotkut ei.

Selvästi suurin osa omistamistani bitcoineista on ostettu, selkeän vähemmistön olen mainannut. Ihan samoja coineja ne ovat kaikki. Säilytän niitä investointina/säästönä. Välillä käytän niitä eri tavoin, mutta ihan tosiasiassa suurin käyttötarkoitukseni bitcoineille on ollut lahjoitukset. Olen varmasti käyttänyt bitcoineja enemmän lahjoituksiin kuin ostoihin.

Eli toisin sanoen väitteesi “tuskin kukaan” ei oikein pidä paikkansa. Olen enemmistön coineistani ostanut ja käyttänyt niitä paljon juurikin lahjoituksiin. Ei se tietenkään ole syy niiden ostamiseen, minulle bitcoinit ovat ensisijaisesti investointi- ja säästökohde, mutta lahjoituksilla on ollut suuri merkitys niiden varsinaisessa käytössä.

Tällaisena sunnuntaimainaajana olen eri mieltä. En joudu maksamaan sähkölaskuani ja mainaaminen koneen joutokäydessä ei vaadi kuin pari hiiren klikkausta. Se on tuhannesti helpompaa kuin rahojen lähettely pitkin eurooppaa ja vaihtaminen pörssissä. Siinä on psykologinen ero ainakin minulla. Mainattua rahaa voi levitellä sinne sun tänne kun se kerran tuleekin itekseen, mutta vaihdetun rahan kanssa olen tarkempi.

Eli sulla on erilliset tilit mainatulle rahalle ja vaihdetulle/tms rahalle? ;D

Kyllä mulla on lompsat erikseen eri käyttöön ihan kuin pankkitilitkin.

Niin eli psykologisesta ja subjektiivisesta asiasta kyse edelleenkin. Itse en voi käsittää miten louhinta voi olla vaan parin klikkauksen touhua, olen jonkin verran louhintaa harrastanut ja se vaatii aikamoista säätöä. Lisäksi pienellä osalla ihmisistä on ylipäätään rautaa, jolla voi saada louhinnasta mitään merkittävää. Toisaalta ostaminen taas ei vaadi juuri mitään vaivaa, ei sitä rahaa nykyään tarvitse lähettää ympäri eurooppaa ja vaihdella itse.

Sitä vartenhan tuo Bittiraha.fi:n Bittipörssi on perustettu eli täyttää simppelin lomakkeen ja lähettää rahat (suomalaiselle tilille) ja bitcoineja tulee. Kulut ovat kohtuulliset ja kurssi on yleensä todella hyvä, koska meillä on 3 pörssiä käytössä joista ostaa ja valita paras hinta (Mt. Gox on lisätty äskettäin, joskin virallisesti se ei vielä ole käytössä, lähipäivinä ilmoitamme asiasta). Pyrimme helpottamaan tätä tulevaisuudessa verkkomaksupainikkeiden ym avulla, mutta se on hankalaa koska toistaiseksi pankit nihkeilevät Bitcoinin suhteen.

Vaihtoehtoisesti voi myös käyttää LocalBitcoinsia, jota kangasbros ylläpitää. Se voi joillekin olla kätevin tapa hankkia coineja. Mutta käytännössä rahaa ja vaivaa vaatii sekä ostaminen että louhinta, se on subjektiivista ja yksilökohtaista että kumpi niistä on “vaivalloisempaa”. Joillekin louhinta, joillekin ostaminen.

Kieltämättä oli hyvä ajatus 10 v sitten :slight_smile:
kun vain olis tiennyt … tai noteerannut kuulemaansa taustahälyä (töissä oli teekkareita, jotka ehkä sanoivat asiasta - tai ehkeivät)

Mutta lahja-asiaa olen silti miettinyt. Kolikoita muutama annettu, mutta ne ovat ehkä vähän “korkeakynnyksisiä” ja käytössä on virheiden riskejä.
Nyt kun on Coinmotion-tilejä ja varmaan monet nuoretkin on tottuneet verkkopankkeihin, niin voisiko olla jokin helppo tapa antaa lahjaksi Coinmotion-tili tms. jolla lahjan saaja pääsee kiinni virtuaalimaailmaan tai ainakin seuraamaan lahjan arvon kehittymistä :slight_smile: