BitcoinCash, BitcoinGold ja nyt sitten Segwit2x

Taas on tulossa yksi uusi forkki.

Olen pitänyt bitcoinit Multibit lompakossa BitcoinCash-forkin ja BitcoinGold-forkin aikana. Omistanko minä myös näitä uusia kolikoita? Miten saan ne käyttööni TURVALLISESTI? Olen vaihtamassa pois Multibit-lompakosta koska sitä ei enää tueta, joten jos siirrän ensin bitcoinit uuteen lompakkoon uuteen osoitteeseen, niin voinko sen jälkeen siirtää BitcoinCashit ja BitcoinGoldit turvallisemmin, kun olen siirtänyt bitcoinit jo pois?

Missä lompakossa kannattaa bitcoinit säilyttää kun segwit2x forkki tulee? Ja voisiko jouku selittää selkokielisesti mitä segwit2x fokki tarkoitaa? Taas jakautuu kahdeksi eri valuutaksi. Tehdäänkö tämä forkki lähinnä siksi että saadaan verkkoon lisää nopeutta?

Kiitos vastauksista.
(Jos avasi vääräälle alueelle, niin voisiko admin siirtää oikeaan paikkaan.)

Jos multibit lompakossasi on ollut bitcoineja kyseisten forkkien ajankohdan hetkellä, niin vastaus on kyllä.

Kyllä, jos siirrät bitcoinisi ensin ja odotat, että siirto saa vahvistuksia ennen kuin alat syöttämään lompakon privaattiavaimia lompakoihin, jotka tukevat näitä toisia, niin bitcoinisi ovat varmasti niin hyvässä turvassa kuin minkä uusi lompakkosi pystyy tarjoamaan. Kannattaa siis valita sekin lompakko huolella ja varmistaa, että saamasi lompakko ei ole peukaloitu.

Se on kuitenkin hyvä huomioida, että bcashien ja bgoldien turvallisuus tässä yhtälössä riippuu siitä miten luotettavan lompakon valitset niiden siirtelyyn. Jos esim siirrät bcashit ensin ja kyseinen lompakko olikin troijalainen, niin siinä hyvin todennäköisesti menee sitten sekä bcashit, että bgoldit.

Hyvä kiitos. Teen varmaan niin, että otan hyvään talteen nykyisen lompakkoni privaatti-avain+julkinen-avain+salasanan, joilla saan bitcoingoldin ja bitcoincashin kolikot siirtoon sitten jos joskun on tarvetta. Eikö nämä riitä informaatioksi, jolla saan tulevaisuudessa forkkikolikkoni hallintaani?

IOlen ollut todella tyytyväinen itseeni kun aikanaan tein päätöksen siitä että käytän yksinomaan turvallisesti tehtyjä “paperi” lompakkoita. Aikanaan tein 5000 bulkkiosoitetta ja niistä riittää minun käytössä ns maailman tappiin. Tämä siis minulle merkittävien coinien säilytystä. Turvallisuuden lisäämikseksi olen jakananut kokonaismäärän useaan osoitteeseen jotta kerralla ei tarvi isompaa saldoa siirtää mikäli kaikesta huolimatta sattuisi jokin kämmi.

Viimeksi kun tuli tämä BCH haarautuminen niin sen jälkeen siirsin ensin kaikki BTC uusiin neitseellisiin ositteisiin tavalla jossa turvallisuus on “riittävä”.

Vasta sen jälkeen käytin niitä alkuperäisiä osoitteita BCH arvojen siirtämiseksi niitä varten varaamiini neitseellisiin ositteisiin. Osoite on neitseellinen jos sen priva ei ole koskaan käynyt koneessa joka on ollut nettiin yhteydessä.

Näin aion jatkaa myös tulevien haarautumisten kanssa.

Älä koskaan mene mahdolliseen ansaan joss joku taho lupaa “lompakko sovelluksellaan” erotella sinulle haarautumisessa syntyneet mikälie coinit ja originaalit bitcoinit.

Tosin en tiedä mitä kohta voi pitää originaalina.

Huolehdi aina siitä että sinulla - ja vain sinulla - on aina privaattiavaimet niihin osoitteisiin joissa sinulla on jotain arvoa.

Mikä ihmneen vimma niitä on tunkea ties minkä “lompakko” sovelluksen hallintaan.
Eri asia on tilanne jossa arvo siirretään osoittesta toiseen.
Jotain pikkuostoja varten tietenkin voi pitää jonkinlaista “kolikko” kukkaroa ihan missä vaan, hiukan niinkuin jotain fiiattiraha kolikkopussia taskunpohjalla.

Ja vielä ihmeellisempää on se miksi ihmeessä niitä pitää säilyttää jossain “palvelussa” jossa sinä et hallitse avaimia. Niissä arvo on luovutettu toisen haltuun ja säännöt usein sellaset ettei palvelun tuottaja oikesti vastaa yhtään mistään kun lukee ne kaikenkarvaiset ehtorakennelmat.

Electrumissa on ainakin sellainen ongelma (ihan koodaajankin tiedossa) että ne bitcoinit pitää siirtää ensin muaalle ennekuin alkaa private keyllä bcashia vaatimaan.Koko lompakko on sen jälkeen käyttökelvoton ja se pitää poistaa koneelta ja avata uusi jos niin haluaa. Ei tulis mieleenkään siirtää vanhoihin Electrumin osoitteisiin mitään.Ehkä vainoharhaista mutta “ottajia” bitcoineille löytyy…

En suosittele koskaan täysin poistamaan lompakoita joissa on ollut bitcoineja joskus. Sitä on vaikea ennustaa mitä siinä menee mukana, vaikka bitcoineja ei meniskään.

Mutta siis, tämähän johtuu täysin electrumin lompakkomallista, joka ei missää nimessä ole bugi. Se on täysin tarkoituksella tehty malli, jossa kaikki lompakon privaattiavaimet johdetaan niin sanotusta siemenestä. Se tarkoittaa, että varmuuskopio tarvii ottaa vain kerran ja sillä voi luoda lompakon uudestaan myöhemmin vaikka sitä olis käytetty miten paljon. Ainoa lompakko johon tämä “bugi” ei vaikuttaisi olisi sellainen, jonka varmuuskopio on pakko uusia aika-ajoin ollakseen hyödyllinen ja sen säilöminen paperilla olisi täysi mahdottomuus, koska dataa olisi yksinkertaisesti liikaa.