Bitcoin vaihdantapalvelun perustaminen ja laki

Mitä vaaditaan jotta voit perustaa yrityksen joka vaihtaa bitcoineja rahaksi ja toisinpäin? Onko tämä luvanvaraista ja mikä on yrityksen vastuu jos palvelun kautta pestään rikollista rahaa?

Ainakin suomalaiset palvelut pyytävät tunnistautumisen ennen kaupankäyntiä, onko tämä pakollista Suomessa?

Ala on jo niin kovasti kilpailtu, ettei mun mielestä kannata mennä mukaan varsinkin kun eivät edes perus lakiasiat ole hanskassa.

Lisäksi miksi kukaan rupeaisi käyttämään sinun pientä vaihdantapalvelua. Pienet vaihdantapalvelut ovat iso riski kuluttajille, niitä hakkeroidaan kokoajan ja ryöstetään.

Pitäisi olla aika iso pääoma takana jos tähän bisnekseen meinaa ryhtyä ja pärjätä. Muuten homma loppuu siihen ettei kukaan käytä palveluitasi.

P.S. En halua demotivoida ketään aloittamaan bitcoin-bisnestä, mutta tämä on sama kuin kysyisit mitä lupia tarvitaan jos haluaa perustaa oman sairaalan yms. Homma ei ole niin yksinkertainen, että firma pystyyn ja rahat virtaa sisään. :slight_smile:

Eipä Suomessakaan ole kovin montaa toimijaa vaihdannassa ole. Bitcoin on kuitenkin Suomessa luokiteltu muuksi hyödykkeeksi toistaiseksi, joten sen vaihtaminen on melko helppoa jos perusasiat ovat hanskassa.

Tuskimpa tässä oli sxQZ3M tarkoitus mitään varsinaista pörssiä perustaa. Pieni ja edullinen käteisvaihdanta saattaa kyllä kuluttajia kiinnostaa. Riippuu kuinka hyvän konseptin onnistuu aineksista luomaan.

Pääomaa kyllä täytyy jonkin verran olla, se on totta. Mutta rinnastaminen sairaalan perustamiseen on kyllä aiheetonta. Lähinnä tuo itse yrittäminen sitten ei ole niin ruusuista etenkin jos kokematon yrittäjä, mutta eihän sitä yrittämättä voi oppiakkaan!

Bittiraha (Prasos) dominoi Bitcoin skeneä Suomessa. Minä en näe yhtään syytä, miksi rupeaisin käyttämään toista palvelua, jos sellainen olisi saatavissa. Luottamus Bittirahaan on kuitenkin todella vahva, joten uskon, ettei kukaan muukaan kovin innoissaan olisi. Ja jos haluaa jotain pientä käteisvaihdantaa, niin sitä varten on Local Bitcoins olemassa.

P.S. En edelleenkään demotivoi ketään tekemään bitcoin-bisnestä, mutta jos ajot perustaa minkä tahansa bisneksen niin kyllä sun pitää itseltään kysyä: “millä tavalla olen parempi kuin muut kilpailijat, jotta asiakkaat käyttäisivät palveluitani”, moni ei tätä näytä ymmärtävän.

Sellainen asia kannattaa huomioida, että virtuaalivaluuttojen sääntelyyn on tulossa muutoksia EU-tasolta kohtalaisen pian, arviolta vuoden sisään. Sillä on vaikutuksia kaikenlaiseen bitcoin-vaihtotoimintaan Suomessa, ja erityisen paljon käteisvaihtoon.

Tämä tarkoittaa käytännössä toimilupien hankkimista, tiukempia tunnistamis- ja seurantavaatimuksia, raportointia finanssivalvonnalle, ja sen sellaista. Mikäli siis nyt aikoo perustaa uutta palvelua, tämä kannattaa tosiaankin ottaa huomioon.

Yksi vaihtoehto on myös hakea meille (Prasos Oy) duuniin jos on kiinnostusta kehittää vaihtotoimintaa eteenpäin Suomessa ja Euroopassa. Avoimia hakemuksia voi laittaa [email protected]. Ja jos on jotain valittamista tai kehitysehdotuksia mistä tahansa Prasoksen palvelusta, voi siitä ilmoitella esimerkiksi [email protected].