Bitcoin-tyyppisen hajautetun laskentatehon hyödyntäminen äänestämisessä

Terve,

Tuli tässä mieleen kun kaverin kanssa alettiin keskustella sähköisen äänestämisen toteuttamisesta ja valvonnasta Suomessa, niin olisiko tämmöisen bitcoin-tyyppisen hajautetun laskentatehon verkon käyttö mahdollista sähköisen äänestyksen valvonnassa.

Kukin saisi oman ID:n, jolla pääsee verkossa antamaan äänensä, ja ulkoisista palveluista (joita olisi luonnollisesti monia) pääsisi tarkastamaan, että ääni on mennyt eteenpäin. Kaikki transaktiot olisi julkisia ja hajautettu verkko varmistaisi, ettei esimerkiksi kukaan pääsisi äänestämään useaan kertaan, sekä ettei olisi yhtään “ylimääräisiä” ääniä.

Kunhan tässä jotain jaarittelen :slight_smile:

Jotta äänestys olisi ehdottoman huijausvarma tulisi jokaisella olla yksilöllinen ID. Näin ainakin itse järkeilen. Jos IDt olisivat anonyymejä voisivat äänestämättä jättävät vaikka myydä omat IDnsä jonkun muun käyttöön.

Jos IDt ovat yhdistettävissä henkilöön, ei niitä voi laskea julkiseksi vaalisalaisuuteen vedoten.

Sellainen pikku pulma.

Hyvä pointti,

perkules…

Mitäs jos se… hmm… nojoo, taitaa tää olla liian iso pulma ratkaistavaksi ennen aamukahvia :slight_smile:

Olisiko tämä ongelma? Mun mielestä se on jokaisen oma oikeus ja asia miten äänensä käyttää. Jos ääniä voisi ostaa niin se toisi edes jotain järkeä äänestämiseen, koska tällä hetkellä lauma äänestä niin miten media sanoo.

[quote=“archangelus, post:4, topic:1029”][quote author=Meizirkki link=topic=1101.msg7874#msg7874 date=1374693285]
Jotta äänestys olisi ehdottoman huijausvarma tulisi jokaisella olla yksilöllinen ID. Näin ainakin itse järkeilen. Jos IDt olisivat anonyymejä voisivat äänestämättä jättävät vaikka myydä omat IDnsä jonkun muun käyttöön.
[/quote]

Olisiko tämä ongelma? Mun mielestä se on jokaisen oma oikeus ja asia miten äänensä käyttää. Jos ääniä voisi ostaa niin se toisi edes jotain järkeä äänestämiseen, koska tällä hetkellä lauma äänestä niin miten media sanoo.[/quote]

Jos niitä voisi myydä niin tämä järjestelmä olisi turha. Suoraan maksamaan 10€/ääni. Lopputulos about sama (rikkaat päättää).

Lähinnä oli tarkoitus kysellä tuota teknistä puolta ihan vaan ajatusleikkinä, ja homma lähti politiikan puolelle jo viidennessä viestissä ;D

Siitä on aikaa kun luin blind signature systeemeistä, mutta äänien myymisen voisi kitkeä yksinkertaisesti antamalla kaikille ihmisille mahdollisuuden luoda mielin määrin niin sanottuja nolla-ääniä, joita ei voi erottaa normaaleista äänistä ulkoisesti, mutta jotka eivät käytännössä vaikuta äänestyksen lopputulokseen mitenkään. Muistelisin, että systeemi oli sen verran joustava, että tuollainen onnistuu.

[quote=“Rider, post:5, topic:1029”][quote author=archangelus link=topic=1101.msg7886#msg7886 date=1374743115]

Olisiko tämä ongelma? Mun mielestä se on jokaisen oma oikeus ja asia miten äänensä käyttää. Jos ääniä voisi ostaa niin se toisi edes jotain järkeä äänestämiseen, koska tällä hetkellä lauma äänestä niin miten media sanoo.
[/quote]

Jos niitä voisi myydä niin tämä järjestelmä olisi turha. Suoraan maksamaan 10€/ääni. Lopputulos about sama (rikkaat päättää).[/quote]

Mä mieluummin myisin oman ääneni, niin siitä äänestä olisi edes jotain hyötyä, kuin että äänestäisin näennäis-demokratiassa.

Aika rankkaa tekstiä. Ei ne poliitikot suomessa mitään mannekiineja ole.