Bitcoin-lompakon häviämisen seuraukset

Minua mietityttää se kun bitcoin-lompakko on yleensä niin salainen että siihen on pääsy
vain lompakon omistajalla. Harva käsittääkseni kertoo edes läheisimmilleen miten
lompakkoon pääsee käsiksi. Entä jos lompakon haltija yllättäen kuolee? Entä jos hän hukkaa
lompakon aukaisuun tarvittavan merkkisarjan? Mitä tällöin tapahtuu lompakon coineille? Jos
ne häviävät bittien taivaaseen, niin eikö maailman bitcoin-varanto vähitellen kutistu
ottaen huomioon, että luotavien bitcoinien määrä on maksimissaan 21 miljoonaa?

niinhän siinä käy…
Itse olen varautunut katoamisiin varmuuskopioilla ja
kuolemaankin siten että olen kertonut parille läheiselle asiasta ja antanut jokaiselle osan avaimista (käyttöohjeiden kera).

Jos kuolee niin se on sitten jälkeläisten ongelma. Kaikki ei välttämättä edes halua jättää perintöä kenellekään.

Juttu on kuitenkin siinä, että kun heillä on hallussa sinun tietokone, puhelin ja kaikki sun tiedot, niin salasanat voi palauttaa. Vähän teknistä osaamista siinä tarvitaan, että etsii kaikki paikat missä niitä Bitcoineja on pidetty, mutta vaikeaa se ei ole. On myös niitä laillisia hakkerointipalveluja jotka murtaa kuolleen ihmisen kaikki tilit, jotta jälkeläisen pääsevät niihin käsiksi.

Tämä on paljon hauskempaa. Jätät jälkeläisille palapelin ja arvoituksen, jonka heidän pitää ratkaista. Sitten kun se on ratkaistu, niin perintö odottaa. Tähän voi mennä kuukausia tai ehkä vuosiakin.

Kaikki alkaa siitä, että murretaan ensin tietokoneen salasana, sitten katsotaan mitä sähköpostitilejä henkilö on käyttänyt. Sitten murretaan ne. Sen jälkeen näkee mitä lompakkoja on käyttänyt. Tilataan niihin uusi salanasa ratkaistaan turvallisuuskysymykset, yms. jne. Lopulta ne Bitcoinit löytyvät.

Bitcoin miljonäärin kuoltua kannattaa ottaa myös hänen sormensa talteen siltä varalta, että jos tietolaite on suojattu sormenjälkitunnistuksella, niin pääsee varoihin käsiksi:)

Miten kryptovaluuttalompakoihin tilataan uusi salasana?

Kannattaa käyttää salasanojen säilyttämiseen KeePass-ohjelmaa, johon voi tallentaa kaikki käyttämänsä salasanat. KeePassiin on sitten oma salasanansa. KeePass-salasanatietokanta on kryptattu. Siitä kannattaa ottaa varmuuskopioita. Varmuuden vuoksi KeePassiin luottaen ei ehkä kannata antaa KeePassin arpoa salasanoja, koska niitä on mahdotonta muistaa, jos KeePassin salasanatietokanta häviää.

Oman kuoleman tai muistinmenetyksen varalta kannattaa jättää jonnekin kirjalliset ohjeet esim. KeePassin salasanalla varustettuna. Hyvä idea voisi olla pankin tallelokerossa säilytettävä, sinetöity ja läpivalaisulta hyvin suojattu laminoitu paperi. Tai jos todella suurista rahoista on kyse, niin kopiot kahden eri pankin tallelokeroissa. Kun ei puhu tallelokeron sisällöstä koskaan kenellekään mitään ja mainitsee tallelokeron vain testamentissaan tai hoitotestamentissaan, jossa määrittelee sen käyttöön valtuutetut henkilöt, niin ollaan varmaankin aika varmoilla vesillä.

Viime aikoina monet on alkaneet suosittaa samaa mitä itse olen käyttänyt : salasanat tallennetaan vain paperille, ei tietokoneelle.
Joten tietokoneelta ei niitä löydy.
Ja muutenkin tilanne voi olla sellainen että käyttöohjeita tarvitaan. Esim. jos virtuaalirahat on altcoineissa - miten muutetaan Bitcoineiksi? Tarvitaan pörssi, ja sen käyttäminen ja tunnukset yms.

Ja lopulta elämme vainoharhaisessa dystopiassa, jossa coineilla ei ole mitään arvoa:)

Joten sijoita coinisi sen mukaan vielä kun niissä on omaisuuden tai parin arvo.
Sitten voit pärjätä hyvin niin dystopiassa kuin utopiassakin.

Elämä voi muuttua muutaman sekunnin kymmenyksen tai sen murto-osan aikana. (Onnettomuus tai vastaava)
Vammautuu pahasti, jos esim osuu jalankulkijana 30 km/h tai ylinopeutta ajavaan autoon.

Paperi on kyllä minusta aika huono. Joku metalli levy edes johon kevyesti kryptattuna jos joutuu vääriin käsiin ja lisäksi kryptattuja usb tikkuja tusinan verran. Usb tikkujen salasanat voisi jättää jo valmiiksi läheisille. Usb tikut tehdään tietenki offline pc;llä.

no, kun puhe oli tietokoneelle tallentamisen vaihtoehdoista, niin paperi on kätevin; sitä on kaikilla ja kaikki osaa sille tallentaa, ja ottaa “varmuuskopioita” siitä, ja paperin voi viedä vaikka atomipommin kestävään säilytykseen.

Totta. Kyllä itsekkin aina hetkeksi paperille saatan laittaa mutta vain väliaikasesti. Halusin tuoda kuitenkin esille että pelkällä paperilla ei välttämättä kannata säilyttää jos joku rookie lukee näitä lankoja.

Mulla on backupin paperikopiot (HD lompakko) kahdessa eri paikassa, jos toinen sattuisi vaikka palamaan. Atomipommin kestäviä paikat eivät ole, mutta tuskin sattuisin itsekään silloin olemaan atomisuojassa tai sitten olisi kyllä muitakin huolia.

aivan, joku (Piensijoittaja) taisi mainita laminoinnin… jotain sellaista olen harkinnut. Mutta miten tavallisia testamentteja kirjoitetaan ja millaiselle paperille, eiköhän samanlainen riittäisi tässä…

juu, tuolla linjalla olen myös; omat tallenteet kotona ja vanhempien kotona.
Ylempänä ehdotettiin kahden eri pankin tallelokeroja - ne voisi tietyssä mielessä olla varmempia.

https://www.bitaddress.org/bitaddress.org-v2.6.2-SHA1-4d98755d7e78caa4361228a2b11b0faa0f65e6de.html

Tuolta klikkaa “Paper Wallet” ja rasti ruutuun “BIP38 Encrypt?”.
Sitten nettiyhteys pois päältä ja kirjoittaa salasanan “Passphrase”-kohtaan ja klikkaa “Generate”.
Noita printtaa kolme kpl, yksi kotiin, yksi mökille ja kolmas vaikka autoon.
Niitä ei tarvitse sen kummemmin jemmailla, rosvo ei tee niillä mitään kunhan salasana on
eri paikassa ja mieluiten vain päässä :wink:

Selaimen muisti voi olla hyvä tyhjentää toimenpiteen jälkeen ja käyttää halpaa printteriä jossa ei ole muistia.

Coinit saa näistä ulos ihan helposti esim. Mycelium-luurilompakkoon “cold storage” -toiminnolla, ne voi myös lähettää suoraan muualle ilman että ne edes käyvät Mycessä.