Bitcoin Computerin rakentaminen, osien maahantuonti ja myynti

Olen seurannut Bitcoin keskustelua ja Bitcoinin nopeaa arvonnousua. Itse toimin Sunlogix Components Oyssä elektroniikan maahantuonti yhtiössä ja olen ajatellut että alkaisimme rakentamaan Bitcoin tietokoneita sekä myymään koneita suoraan kaikille kiinnostuneille.

Tässä avaus keskusteluun, tarvitsen rakentajien ja aiheeseen perehtyneiden apua.

Harri Tuovinen
Toimitusjohtaja
Sunlogix Components Oy
[email protected]
0757541540

Mitä tarkemmin tarkoitat “bitcoin tietokoneella”? Kiinnostus heräsi kyllä heti.

Jatkan ennen kuin saan edes vastausta…

Bitcoin-tietonkoneesta tulisi ensimmäisenä mieleen yksinkertaisesti tietokone, johon on sisäänrakennettu valmiiksi jonkinlainen bitcoin-lompakko ja sille erillinen, jälleen sisäänrakennettu backup-systeemi. Näiden pitäisi olla naimisissa softapuolen kanssa joten kyseeseen tulisi esiasennettu käyttöjärjestelmä. Softapuolen pojat osaa varmasti kasailla tällaisen systeemin. Hardwarepuolella ei muuten ole oikeastaan mitään rajoituksia, ellei koneen tulisi olisi samalla kykeneväinen tekemään pienimuotoista louhintaa siinä sivussa muun käytettävyyden siitä kärsimättä. Louhinnassahan nyt on kaksi vaihtoehtoa: Näytönohjaimet sekä ASICit. Näytönohjainlouhinta tosin saattaa käydä kannattamattomaksi joten koneidea saattaisi olla kuollut jo syntyessään. Sisäänrakennetulla ASICilla varustettuna taas ei ole mitään tietoa, milloin sellaisen koneen saisi kasattua.

Muuten ideana bitcoin-kone on mielenkiintoinen, sillä kaikkihan kannattaa tuotteistaa jopa riippumatta siitä, onko siitä hyötyä kuluttajalle. Itse ainakin saattaisin harkita ostavani sisäänrakennetulla hardwarelompakolla varustetun koneen, jossa olisi tehokas ja hiljainen jäähdytys, kaksi 7950/7970 näytönohjainta ja se olisi automatisoitu louhimaan aina päällä ollessaan. (Ainakin jos rikas mies mä oisin ;D)

En tiedä menenkö tässä jutussani nyt pahasti metsään, mutta näistä ajatuksista on ainakin hyvä lähteä liikkeelle.

…niin, ja bitcoin-logo kyljessä. :DDD

[quote=“Cherenkov”]Ilmeisesti kone pitäisi suunnata jokseenkin aloittelijoille sillä vähänkään kokeneemmat louhijat ajavat open-air tyyppisiä järjestelmiä joissa on 5 tai useampi GPU risereiden päässä.

2x7970 vaatii jo melkoisen pyörremyrskyn kotelon sisälle että lämmöt pysyy kurissa jos ei pidä sivupaneelia auki.

Tässä kysymyksessä olisi ehkä parasta lähteä liikkeelle tuotteen aiotusta kohderyhmästä, kokoonpano ja softapuoli on aivan eri aloittelijan paketissa vs kokeneen louhijan koneessa.[/quote]

Pari 7970 menee vielä mukavasti kun rakentaa koneen oikein. Oikein tehty kokoonpano on vielä tuolla wattimäärällä ihan mukavan hiljainen. Toki sitä kauemmin näyttikset kestää mitä paremmin tuulettuvat.

[quote=“Cherenkov”]Ilmeisesti kone pitäisi suunnata jokseenkin aloittelijoille sillä vähänkään kokeneemmat louhijat ajavat open-air tyyppisiä järjestelmiä joissa on 5 tai useampi GPU risereiden päässä.

2x7970 vaatii jo melkoisen pyörremyrskyn kotelon sisälle että lämmöt pysyy kurissa jos ei pidä sivupaneelia auki.

Tässä kysymyksessä olisi ehkä parasta lähteä liikkeelle tuotteen aiotusta kohderyhmästä, kokoonpano ja softapuoli on aivan eri aloittelijan paketissa vs kokeneen louhijan koneessa.[/quote]
Koneen pitäisi ehdottomasti olla aloittelijoille suunnattu ja tärkeinpänä ominaisuutena sisäänrakennettu erittäin turvallinen lompakkosysteemi.

Näköjään vissiin kahdenlaista näkökulmaa aiheeseen:

1. Louhintakone: ellet aio tehdä ASIC-piirejä, niin unohda. Näytönohjaimilla/perusraudalla kukaan tuskin mainaa enää kauaa.

2. Bitcoin-käyttökone. Tässä on mielestäni enemmän ideaa - turvalliseksi tehty perustietokone bitcoinie säilyttämiseen ja käyttämiseen. Enemmän softapuolen ongelma, ohjelmiston pitäisi olla sellainen että käyttäjälle laite on helpompi ja turvallisempi kuin oma viritys.

Itse olen jälkimmäiseen käyttänyt/suunnitellut raspberry pi-pohjaista setuppia.

Kirjoittanut: kangasbros
« : Huhtikuu 02, 2013, 13:14:49 » Lisää lainaus
Näköjään vissiin kahdenlaista näkökulmaa aiheeseen:

1. Louhintakone: ellet aio tehdä ASIC-piirejä, niin unohda. Näytönohjaimilla/perusraudalla kukaan tuskin mainaa enää kauaa.

2. Bitcoin-käyttökone. Tässä on mielestäni enemmän ideaa - turvalliseksi tehty perustietokone bitcoinie säilyttämiseen ja käyttämiseen. Enemmän softapuolen ongelma, ohjelmiston pitäisi olla sellainen että käyttäjälle laite on helpompi ja turvallisempi kuin oma viritys.

Itse olen jälkimmäiseen käyttänyt/suunnitellut raspberry pi-pohjaista setuppia.

Kangasbro on varmaan tässä täysin oikeassa 2 vaihtoehdossaan ,Kysymykseni kuuluukin että mikä olisi oikeanlainen Bitcoin Computer , johon voisi liittää Asicin jossain muodossa.

Idea: pöytäkone jossa olisi “toinen kone”, vaikkapa joku beaglebone/raspi joka toimisi turvallisena bitcoin-lompakkokoneena. Kommunikointi näiden koneiden välillä tapahtuisi rajapinnalla (vaikka pci-väylällä tai tcp/ip) ja käyttöliittymä selainpohjaisena. Eli pöytäkone olisi ihan normaali pöytäkone, mutta lisänä siihen olisi sisäänrakennettuna tämä bitcoinkone. Koneen osien päivityskin onnistuisi helposti tarpeen vaatiessa. (bitcoin-lompakko/asic -konetta ei tarvitse päivittää raudan puolesta)

Samassa voisi olla jotain valmiuksia mahdollisille ASICeille.