[quote=“kangasbros, post:15, topic:4166, full:true”]Sano joku merkittävä taho, joka pyörittää bip148 nodea? Pyöriikö bittirahan nodet bip148 nodella?
Ketään kiinnosta mitä nodea sä ajat sun omalla henk koht nodella, jos et pyöritä sen kautta maksuliikennettä. Veikkaan että sama käytännössä kaikilla bip148 nodeilla, ne on jotain harrastelijoiden kellarissa pyörittämiä nodeja, joiden kautta ei prosessoida maksuja. Niillä ei ole yhtään mitään merkitystä vaikka niitä olisi miljoona. Noista “poliittisista” nodeista jankkaamisen voisi lopettaa.
Joku voi myös nyt signaloida bip148:a mainatuissa blokeissa, sehän ei mitään maksa. Se mikä taas maksaa, on jos oikeasti mainaa sitten kuunvaihteessa bip148 blokkeja, koska se on hyvin todennäköisesti rahan heittämistä kaivoon, koska sen mainaajat on niin pieni vähemmistö. Itse pidän hyvin todennäköisenä että motivaatio sen minority chainin pyörittämiseen on aika marginaalinen…[/quote]
Tällä hetkellä Prasoksen nodet pyörii ihan stock Coren pohjalta, joskin niissä kaikissa signaloidaan BIP 148 kommentilla. Enforcaava clientti ei ole kehissä. Näkemykset mitä täällä tai muualla kirjoittelen on henkilökohtaisia, Prasos tiedottaa yhtiön linjauksista erikseen.
Siitä olen täysin eri mieltä, että henkilökohtaisilla nodeilla ei ole mitään merkitystä. Jokainen verkon jäsen voi itse päättää mikä on hänen mielestään “Bitcoin”, ja seurata/käyttää/ostaa/myydä sitä ketjua ja sen ketjun coineja, minkä näkee parhaaksi.
Tässä koko kiistassahan ei loppupeleissä ole pääasiassa kyse Bitcoinin skaalauksesta tai kapasiteetista, vaan vallasta. Valtaa yritetään keskittää muutamalle louhijalle ja muutamalle isolle Bitcoin-firmalle, ja itse ainakin pidän sitä erittäin negatiivisena asiana. Pitkässä soitossa Bitcoin tuhoutuu jos sitä hallitaan keskitetysti, koska silloin on tahoja joiden kautta perinteisen maailman valtatahot voi tehokkaasti puuttua peliin.
Tästä johtuen itseäni ei kyllä oikeastaan ihan hirveästi kiinnosta mitä ketjua Bitpay, Blockchain, Coinbase, tai muut isot palvelut käyttää. Jos se on minun mielestäni jotain muuta kuin se Bitcoin jonka kannalla olen itse vuosia ollut, en tule ottamaan mitään osaa siihen ketjuun. He voivat niin sanotusti pitää tunkkinsa.
Tässä koko asiassa on kyse Bitcoinin pitkän tähtäimen kannalta erittäin ratkaisevista asioista, ja BIP 148 on nyt lähinnä tapa pakottaa tilanne siihen että selvitetään jatkaako Bitcoin siinä hengessä kun se on tähän asti ollut, vai ei. Jos vastaus on ei, silloin se splittaa, ja se toinen coini on itselleni täysin paskan hailee riippumatta siitä mitä “tahoja” sen takana on.