Aloituksen vaikeus

Hei! Olen uusi louhinnasta kiinnostunut aloittelija. Pyydänkin alkuun anteeksi tyhmiä kysymyksiä. Eli, onko järkevää aloittaa tutustuminen louhintaa noilla usb-tikuilla? Onnistuko niitä liittämään järkevästi sarjaan? Jossain vaiheessa olisi tarkoitus kasata kone louhintaa varten, mutta olisi tälläinen kevyt aloitus haussa :). Tietysti pitäisi saada hieman tuottoakin. Neuvoja?

Hardwarelouhinta kannattaa unohtaa melkeempä jos puhutaan USB-tikuista tai koneella mainaamisista. ASIC:it on nykyisin louhintaa varten. Niitä löytää ihan huuto.netistä ja täältä markkinapaikasta. Itse suosittelisin aloittamaan helpoimmalla tapaa eli pilvilouhinnalla. Itse aloitin hardwarella ja oon siirtynyt nyt nettoamaan moninkertaisesti pilvilouhinnan alle.

Niistä usb-tikuistakin löytyy asic-siru. Eipä se kai huono idea ole ostaa vaikka yhtä tikkua huvin ja harrastuksen vuoksi jos halvalla saa, mutta mitään niillä ei tienaa ja tikkujen myyjät yrittävät aina rahastaa arvottomasta rihkamasta omaisuuksia. Jos vielä ostelisi aktiivisia usb-hubeja ja useamman tikun, niin homma olisi jo ihan hullua. Tikkuja voi kyllä ketjuttaa samaan koneeseen niin paljon kuin emossa ja hubeissa portteja riittää kunhan ei ylikuormita hubin virransyöttöä.

Usb-louhinnan toivottomuutta kuvastaa se, että yhdessä Antminerin tikussa on yksi asic-siru ja tikut maksavat about 10-20€/kpl. Moni pyytää enemmänkin. Yhdessä Antminer S1 180 GH/s “rigissä” on 64 kpl samoja siruja kuin Antminerin usb-tikussa, mutta silläkään ei tienaa kuin ehkä rahansa takaisin jos laite maksaa vaikka viitisen kymppiä ja sähkö on ilmaista.

Pilvilouhintaan en ota mitään kantaa tässä, vaan pelkästään rautapuoleen. Nykykurssilla ja millään olemassa olevalla markkinahintaisellakaan raudalla ei ole oikein toivoa tienata juuri mitään.

Pilvilouhinta kannattaa unohtaa jos haluaa että P(huijatuksi tuleminen) = 0

Ainakin kannattaa jotenkin yrittää selvittää että pilvimestaan johon on laittamassa rahojaan niin onko siellä ylipäätään mitään louhintalaitteita jne.

Itse suosittelen lämpimästi hardware-louhintaa jos asunnossasi ei ole takkaa. Mukavan lämmintä nyt kun ulkolämpötilat alkaa mennä pakkasen puolelle.
Sähkölämmitteisessä tilassa hardware-louhiminen on myös ilmaista seuraavat puoli vuotta jos lasketaan pois laitteiston hankintakulut. Vaikea kuvitella että pilvipalvelut pystysivät kilpailemaan tämmöisen asetelman kanssa.

[quote=“Kimmo, post:4, topic:2324”]Pilvilouhinta kannattaa unohtaa jos haluaa että P(huijatuksi tuleminen) = 0

Ainakin kannattaa jotenkin yrittää selvittää että pilvimestaan johon on laittamassa rahojaan niin onko siellä ylipäätään mitään louhintalaitteita jne.

Itse suosittelen lämpimästi hardware-louhintaa jos asunnossasi ei ole takkaa. Mukavan lämmintä nyt kun ulkolämpötilat alkaa mennä pakkasen puolelle.
Sähkölämmitteisessä tilassa hardware-louhiminen on myös ilmaista seuraavat puoli vuotta jos lasketaan pois laitteiston hankintakulut. Vaikea kuvitella että pilvipalvelut pystysivät kilpailemaan tämmöisen asetelman kanssa.[/quote]

Itse olen jokseenkin samaamieltä vaikkakin olenkin minereiden tukkuri sekä jälleenmyyjä. Omalla raudalla saat varmasti paremman hyödynirti ja jonkinlainen jälleenmyyntiarvokin laitteilla vielä on. Mainaamalla itse ja käymällä kauppaa esim. Cryptsyn palvelun kautta saatat hyötyä entisestään. Pilvipalveluihin kun ei voi oikein luottaa (kusetuksen makua) ja itsellä hyväksitodettu CEX.IO palvelukin rupesi tökkimään, kun yritti valuuttaa siirtää omaan lompakkoon niin alkoivat ongelmia ilmaantua! Pilvipalvelut on helppoa ja vaivatonta, mutta siinä on myös omat riskinsä.

Ilmeisesti aloittelijalle olisi näppärää louhia näytönohjaimella? Minkälainen olisi järkevä valinta hinta/laatusuhteeltaan? Onko yhdellä tai kahdella kortilla kannattavaa aloittaa?

Näytönohjainlouhinnan kannattavuus romahti joskus viime helmikuussa lopullisesti(?) ja silloin myin omani pois. Jotkut gurut huhujen mukaan louhivat vielä kannattavasti, mutta homma on niin salaista hyshys-touhua, että ei sovi aloittelijalle.

Radeon R9 280X tai HD7970 käytettyinä olisivat teoriassa hyviä louhintaan ja ne kannattaa hommata käytettynä, koska kaikki muut ovat jo luopuneet niillä louhimisesta ja niitä on siksi paljon markkinoilla.

Mutta kuten sanottua, louhinta niillä ei käytännössä kannata lainkaan, joten yhdelläkin pärjää jos väkisin haluaa tuhlata satoja wattia sähköä turhuuteen. ASIC:it ovat syrjäyttäneet näytönohjaimet mainstream-louhinnassa jo kuukausia sitten.

[quote=“ComaWombat, post:7, topic:2324”]Näytönohjainlouhinnan kannattavuus romahti joskus viime helmikuussa lopullisesti(?) ja silloin myin omani pois. Jotkut gurut huhujen mukaan louhivat vielä kannattavasti, mutta homma on niin salaista hyshys-touhua, että ei sovi aloittelijalle.

Radeon R9 280X tai HD7970 käytettyinä olisivat teoriassa hyviä louhintaan ja ne kannattaa hommata käytettynä, koska kaikki muut ovat jo luopuneet niillä louhimisesta ja niitä on siksi paljon markkinoilla.[/quote]
Tässä vaiheessa pitäisi varmaan tarkentaa, että Bitcoineja on turha louhia näyttiksillä, mutta monet muut coinit voivat olla hyvinkin kannattavia. Homma vaatii tietysti hieman perehtymistä. Itse olen kiinnostunut uudemmista, teknisesti edistyneemmistä coineista jotka eivät välttämättä juuri nyt tuota paljonkaan, mutta joissa näkyy jonkinlaista potentiaalia, mm. Boolberry ja Cryptonite. Kyse ei ole niinkään rahasta kuin harrastuksesta, sitä samaa mitä nyt muutenkin tulee räplättyä kaikenlaista softan ja elektroniikan parissa. Jos taas haluaa vain helppoa rahaa, niin ehkä mikään louhinta ei ole paras vaihtoehto.

Itsekin kyllä ihan harrastuksen kautta olisin hommaa tekemässä, mutta olisi kiva vähän saada jotain aikaankin. Onko näytönohjaimista hyötyä muilla coineilla?

Viestini tosiaan koski juuri niitä “muita” coineja. Bitcoinia ei juuri ole louhittu kesän 2013 jälkeen näyttiksillä vaan silloin porukka siirtyi muihin kolikoihin kun Bitcoin-asicit rynnistivät markkinoille.

Eli GPU-louhinta nykyään vaatii juurikin sitä asiaan paneutuneisuutta, harrastusmieltä ja onnistunutta spekulointia. Vaikka itsekin olen louhinut varmaan viittäkymmentä eri kolikkoa aikanaan niin en jaksaisi samaa rumbaa enää viikkoakaan enkä sitä voi suositella aloittelijoille.

Vastataanpa nyt huvikseen tuohon gpu-lohintaan liittyen, että itse mainaan GPU:illa edelleen. En tosin ole hankintoja sitten viime talven tehnyt, mutta tuottojakin on mahdollista saada.
Varmaan parhaita vehkeitä ovat GTX 750TI - kortit, jotka kuluttavat erittäin vähän sähköä ja tarjoavat lähes HD7950:aa vastaavaa louhintatehoa.

Helpointa on louhia swichpoolissa, kuten vaikka wafflepool, jolloin ei tarvitse muuta kuin louhia ja pooli valitsee sen hetkisen kannattavimman kolikon ja vaihtaa automaattisesti rahat bitcoineiksi. Tällä hetkellä kannattavuus on heitellyt X11 - mainauksessa luokkaa 0.0003-0.0006 BTC/ Mhash / päivä. GTX750Ti louhii sen 2.5 - 3Mhash, eli kuukausitasolla voitaneen odottaa huikeita 0.03-0.04BTC / kortti. Eli pari korttia vastannee tämänhetken tilannetta Antminer S1:llä louhiessa. Minun mielestäni ei yhtään hassumpaa, kun kahden pelkän kortin sähkönkulutus noin 100w.

Mulla on referenssinä 6:n 750Ti - lapun maineri tulilla ja teho on 16Mhash luokkaa, eli tuotot about 0.2BTC/kk ja virrankulutus alle 400w koko vekottimella.
Sitten esim 3 x 7970GHz vakiona 12+MHash ja 500w. 3x 7950OC = 10Mhash, virrankulutus 500w myös :smiley:
Rahaahan näihin kortteihin palaa, mutta niillä luulisi olevan jotain jälleenmyyntiarvoakin vaikka ensi kesänä… 6 korttiahan ei nyt heittämällä mene mihinkään lankkuun tai koteloon, vaatii tosiaan harrastamista ja tarkkailua. Bitcoin ASICien tuotot tippuu tasaisen varmasti ja näyttispuolella on aika paljon heittelyä. Esim viime keväänä tuotot olivat hieman heikommat, mitä nyt, kun BTC kurssi tippunut.

Conclusion: usempi 750Ti on way to go näyttispuolella tällä hetkellä. Valitkaa jokainen louhintatapanne, mutta näyttiksistä en luovu koskaan.