Aloittelijan laitteisto hakusessa, auttakaa!

Tarvitsen tietokoneen ja haluan 75% ajasta mainata, loput 25% on pelejä ja tilasto-ohjelmia.
Kyseessä ei voi olla riseri hirvitys, tietokone tulee pöydän alle jossa on tilaa vain suurehkolle kotelolle.

Ajattelin satsata laitteistoon ehkä 1200 -1500 e.

minulla on verkkokauppaan lahjakortteja. Joten tilaan laitteen sieltä tai ainakin 500 edestä komponenttejä.

Onko missää sen paikan valmiskoneissa järkeä esim blackstorm gamma tai joku predator malli.

Esim.


Tai:

kahdella näyttiksellä.

Olen lisäksi katsonut käytettyjä vehkeitä huuto netistä ja torista.

Eräskin myyjä on laittanut suoraan ilmoituksen montako kilohashia tulis koneista joita myy.

Osaan kasata itse mutta tiedot komponenteista ovat vuodelta 2005.
Todella hankala valita kun pitää ottaa huomioon yhteensopivuus yms.

lisäksi autotalli pitää lämmittää sähköllä, sinne vois laittaakkin jonkun kovaäänisen ja ruman hökötyksen.
Tämä tulee sitten kysymykseen jos mainailu alkaa onnistumaan, tilaa olis vaikka isolle farmille :slight_smile:

Mitä kannattais tehdä?

Käyttiksiä on 2 kpl xp ja 2 kpl vista. onko noista enää mihinkään.

Haluan satsata mieluummin rautaan kuin ostaa coineja koska jos pahin tapahtuu niin mulle jää silti hyvä tietokone.

Ehkä ennemmin kasaisin koneen itse niin voi maksimoida hashraten annettuun budjettiin. AMD:n näytönohjain ehdottomasti louhintaa varten. Tosin verkkokaupan hyllyt näyttäisivät vieläkin olevan tyhjinä AMD:stä…

Voit vertailla tarkemmin eri näytönohjainten hashrateja täällä:
https://litecoin.info/Mining_hardware_comparison

ja arvioida louhintatuottoa täällä:
http://ltc.kattare.com/calc.php

Autotallin hökötyksiin laittaisin jonkun kevyen linux-distron, kun ei ole tarvetta pelailulle.

Närkästymisenkin uhalla ehdottaisin seuraavaa (mielestäni järkevintä):
-Pelaamiseen PS3 tjms
-Käyttis-koneeksi edullinen kannettava
-Louhintaan juurikin pelkkä rigi, käyttis esim litecoin-BAMT usb-tikulle.

Budjettiin sopivuus:
-PS3 = 250€
-Kannettava 350€
-Louhinta-rig 900€

Tällätavoin saat eniten vastinetta rahallesi, jos yrität yhdistää noita kaikkia yhteen koneeseen, et saa mistään ominaisuudesta tyydyttävää.

Jos hankit yhden laitteen (torni-pc):
-Pelaaminen onnistuu, mutta louhinta-toiminta kärsii.
-Louhinta rikkoo korttisi koska kotelo ei jäähdy tarpeeksi
-Louhintaa on vaikea laajentaa edellämainitusta syystä
-Tilasto-ohjelmien käyttö ei tarvinne näin tehokkaita näytönohjaimia, ellet tee hyvin laajaa tilastoihin pohjautuvaa tiedettä/tutkimusta, jossa näytönohjainten laskentakapasiteettia hyödynnetään.
-Louhintaa pyörittäen taustalla, saat hidastelevan koneen jonka käyttö voi ärsyttää. Tai sitten sinun on muutettava louhinta-intensiteettiä pienemmäksi kun aloitat tietokoneen käyttämisen lohinnan rinnalla, senkin muuttelu alvariinsa (ja asian muistaminen) voi aiheuttaa pidemmän päälle hampaiden narskumista.
-Tietokoneesta tulee kohtuuttoman hintainen verrattuna siihen mitä saat.

Viisainta olisi mielestäni hankkia ensiksi louhinta-laitteisto. Saatavilla tuloilla voi sitten hommata vaikka tuon ps3:n (tai ps4:en) myöhemmin…
Louhinta-laitteisto on kuitenkin ainoa joka tuo rahaa, ellei tilasto-tieteen harjoittaminen ole leipätyö.

Tämmöisiä ajatelmia, ei tarkoitus kuitenkaan näitä minään “totuutena” tarjota.

Kyllä toi mitä oon ajatellut olis mulle paras ratkaisu.

Tartten tehokasta konetta.
Pelikonsoli löytyy myös. Läppäri on jo mut se on melko huono pistää useenpaan näyttöön kiinni.

Voisiko hyvällä kotelolla korjata sen kuumenemis ongelman. jos on olemassa leveitä koteloita niin tilaa on ehkä kolmen tietokoneen verran pöydän alla.

Tässä parempi kotelo esim.

Louhinnan tauottaminen ei ole ongelma.

Todellakin tartten tehokkaan koneen jota käyttää monta vuotta.

Mitä ongelmia se aiheuttaa jos esim otan tälläsen paketin:

toinen kovo vanhasta koneesta lisäksi on ulkoinen teranen.

ja kaks tälläistä

http://www.jimms.fi/tuote/R9-290A-ENBC-BUNDLE

yht: n 1300 pyöreesti jos otan lisäksi ton paremman kotelon.

toimisko tuo yhtään ?

Kyllähän tuolla kotelolla jo pärjää, muistaa vaan laittaa ilman virtaamaan alhaalta ylöspäin ja varustaa jokainen tuuletinpaikka tuulettimella + suodattimella.
Saatkohan kahta näyttistä kylliksi etäälle toisistaan, että jäähtyvät?

Prosessorikin varmaan ihan ok, tuotahan voi helposti päivittää jos tarvetta ilmenee.

Juu, ssd-levy ehdottomasti ainakin käynnistys-osiolle.

Itse hankkisin lisäksi ainakin 2Tt:n kiintolevyn tiedostojen tallennukseen ja säilytykseen. Ssd-levy kun kuluu käytössä, vastoin yleistä harhaluuloa sen kestävyydestä.

Ram-muistia ottaisin ainakin 32Gt, se loppuu kuitenkin ensimmäisenä käytössä kesken. Muistin nopeuden hyödystä en osaa sanoa mitään,
ennen pullonkaulana oli ennemminkin muistin riittävyys ja sitten tiedonsiirtonopeus muistin ja prosessorin välillä.

Teholähteeksi jokin 1000W Golden, ainakin Akasalla oli Venom sarjassa joku joka maksoi 124€. On sitten vähemmän kuumenevia osia ja
laajennus-varaa jos hurahdat louhintaan kunnolla.

Olikohan se XFX:n näyttikset joita mollattiin jossain tämän foorumin syövereissä huonosta laadustaan? Kannattaa varmasti etsiskellä hetki täältä
ennenkuin tuon hintaisia näyttiksiä hankkii.

[quote=“AnttiLehtinen, post:5, topic:1652”]Olikohan se XFX:n näyttikset joita mollattiin jossain tämän foorumin syövereissä huonosta laadustaan? Kannattaa varmasti etsiskellä hetki täältä
ennenkuin tuon hintaisia näyttiksiä hankkii.[/quote]

Itse kanssa komppaan tätä että XFXät huonoja. Itsellä 2 x Sapphire 280x ja yksi XFX 280x ja olen myös rakentanut ja hallitsen kahta rigiä, joissa kummassakin XFX 280x x 3, eli XFX on kyllä tuttu merkki. Niissä on jokin ihmeellinen alas kellotus ja voltitus ominaisuus jos lämpö nousee edes lähelle 80c, pätkivät loadia louhiessa ja lisäksi niistä saa vain 720 khash, kun Sapphiren vastaavat antavat 750 khash ilman ongelmia.

Itse en enää ikinä osta XFX kortteja vaikka niitä onkin kaikkialla helposti saatavilla, vaan odotan mieluummin sitten Sapphiren tai muun paremman valmistajan kortteja.