No hei. Olen juuri saanut ekat bitcoinit lompsaan. Nyt mietin että mites toi varmuuskopionti? Olen täysi tumpelo näissä hommissa.
Miten siis rautalangasta vääntämällä se tehdään turvallisesti.
Ollos tervehditty aloittelija
Olen myös tumpelo, mutta voin sanoa että lähes kaikkeen löytyy jo vastaus tältä keskustelupalstoilta. Tiedän että löytyy aina sellaisia kavereita täältä, jotka auliisti auttavat joka kerta kun joku uusi liittyy joukkoon. Esitän että luet ensin Bitcoin -keskustelupalstan etysivun otsikot. Kannattaa lukea kaikilta palstoilta ihmisten tarinoita ja kannanottoja, koska se avartaa aika lailla, minkälaista porukkaa täällä liikkuu. 99% hienoa väkeä. Itse tulin mukaan 7 kk sitten kukkaro-ongelmien kanssa. Valmisteilla on kaiketi myös joku aloittelijan paketti mutta en tiedä sen tilanteesta. Todella vauhdikas päivä ollut tänään, ei meinaa kyydissä pysyä.
Mitä tarkoittaa tuo export nappula lompakossa? Multibit kyseessä.
Moi,
Voinko käyttää bitcoin-lompakkoani jonkin muun lompakkosovelluksen kautta, kun millä alunperin lompakko luotu?
Riittääkö tähän se, että olen alkuperäisen lompakon tallettanut vaikka muistitikulle, ja nyt vain avaan tikulta lompakkotiedoston uuden palveluntarjoajan softalla?
Lähinnä tarkoitus saada selville, pääsenkö käsiksi coineihin, mikäli lompakkofirma kaatuu.
Kiitos
[quote=“Monttuauki, post:4, topic:1398”]Moi,
Voinko käyttää bitcoin-lompakkoani jonkin muun lompakkosovelluksen kautta, kun millä alunperin lompakko luotu?
Riittääkö tähän se, että olen alkuperäisen lompakon tallettanut vaikka muistitikulle, ja nyt vain avaan tikulta lompakkotiedoston uuden palveluntarjoajan softalla?
Lähinnä tarkoitus saada selville, pääsenkö käsiksi coineihin, mikäli lompakkofirma kaatuu.
Kiitos[/quote]
Itsekin vasta joku 2kk sitten ekat bitcoinit ostanut. Vielä en ole siis katunut saa nähdä kuinka kauan vain lasku jatkuu:)
Mutta itse asiaan eli siis jos tallennat lompakon niin sanotun yksityisavaimen. Niin sen syöttämällä sitten kait periaatteessa mihin tahansa lompakko softaan. Niin pääset Bitcoineihisi käsiksi.
Mutta tosiaan täytyy muistaa, että aivan kuka tahansa pääsee Bitcoineihisi käsiksi jos saa tuon yksityisavaimen haltuunsa. Eli hakkeri viruksien matojen jne. ohjelmien kautta koneellasi vaikka voi poimia hyvin äkkiä tuon yksityisavaimen haltuunsa. Ja voi näin ollen tyhjätä Bitcoin-lompakkosi mistä päin maailmaa tahansa jos haluaa. Ja Bitcoinit katoaa sen sileän tien ja takaisin et tuskin koskaan niitä saa.
Omassa Multibit-lompakossani voin tallentaa tuon yksityisavaimen tekstitiedostoon ja sen jälkeen vaikka tulostaa sen paperille talteen. Mutta tuossakin täytyy muistaa se tietoturva. Sitä ei voi varmaan liikaa korostaa, kun käsittelee tuota yksityisavainta. Multibitissähän voi myös salata salasanalla tuon yksityisavaimen. Jolloin yksityisavain sotketaan annetun salasanan perusteella. Ja näin ollen sotkettu yksityisavain ei toimi ilman ennen kuin se laitetaan uudelleen järjestykseen salasanalla.
Toivottovasti oli tästä nyt apua. Eli avainsana on yksityisavain, joka on kaikkein tärkein ja suojeltavin salaisuus mitä sinulla on Bitcoin-lompakossa. Ja jos et sitä saa haltuusi lompakosta, niin sellaista lompakkosovellusta tai nettilompakkopalvelua ei kannata käyttää. Itse en käyttäisi tämän takia internetin nettilompakoita, koska palvelun tarjoaja voi saada haltuunsa yksityisavaimen jos haluaa.