Aiheuttiko MtGox edellisen ison nousun?

Tyyppi on analysoinut MtGoxista vuotaneita lokeja https://tinyurl.com/mnf2e7f

Kirjoituksen perusteella näyttää siltä että huijari yksinään aiheutti viimeiset isot hypyt bitcoinin arvossa, ja ilman sitä arvo olisi muuttunut paljon rauhallisemmin. Kuka tietää vaikka olisi pysynyt tasaisena?
Onko tuo ollut tiedossa jo aikaisemmin? Jos ei, niin voisi arvata että aiheuttaa pienen notkahduksen bitcoinin hinnassa kun sana leviää. Eli tuo artikkeli antaa epäsuorasti ymmärtää että bitcoinin hinta ei perustu ihan suoraan arvostukseen, vaan osittain huijarin manipulointiin.
Aika erikoinen juttu, mutta eihän sitä saa enää pois historiasta.

Itse olen päätynyt pitämään euroni pankissa ja bitcoinit omassa lompakossa, niin eipähän ainakaan minun rahoilla kukaan pääse leikkimään.

Bitcoin-markkinoilla on vähän väliä epäilty tapahtuvan monenmoista manipulointia. Tämä on tähän mennessä räikein paljastunut tapaus. Artikkeli kuitenkin pahasti liioittelee sen merkitystä kurssiin - täytyy nyt muistaa että Mt. Gox ei enää tuossa vaiheessa ollut suurin pörssi. Sekä BTC China että Bitstamp olivat isompia. Artikkelissa mainitut tapahtumat esimerkiksi vastaavat 7% Bitstampin marraskuun volyymistä. Ehkä 2% Bitcoinin koko vaihtovolyymistä. Eli on sillä toki vaikutusta ollut, mutta ei niin merkittävästi kuin artikkelissa annetaan ymmärtää.