2013-06-14 Firmoin

https://bitcointalk.org/index.php?topic=232898.0

http://firmcoin.com/

It's like cheap eWallet. But it's so cheap that, in order to pay with Bitcoins, you can actually give the Firmcoin to the payee. And it's rechargeable!

Käsitinköhän oikein, että tuolle voi säilöä vain yhden privaattiavaimen joka sitten siirretään kerralla? Eli ei voisi käyttää lompakkona josta makselee esim. kahvilla käydessä, ellei kauppiaalla ole valmiuksia palauttaa vaihtorahoja?

Eli jos kauppiaalla on BitPay-maksujärjestelmä käytössään ja joku haluaisi maksaa tuolla, kauppiaan tulisi lunastaa ensin kaikki bitcoinit tuolta kortilta, ja sitten palauttaa vaihtorahat kortilla olevaan osoitteeseen. Tällaiset valmiudet omaava kauppias tuskin käyttäisi BitPay-järjestelmää?

Esimerkkitapaus: Asiakas ilmoittaa maksavansa bitcoineilla ja antaa minulle tuollaisen kortin. Lataan kortilta NFC-tekniikalla privaattiavaimen jolla saan bitcoineja (tähän täytyy sitten olla jokin näppärä sovellus). Palautan loput kortilla olevaan bitcoin-osoitteeseen. Tällaisella kortilla maksajan ei tarvitse kuljettaa mukanaan älypuhelinta tai muuta tietokonetta, jossa olisi Internet-yhteys.

Kortti siis laskee uuden privaattiavaimen kun entinen on käytetty?

Korjatkaa, jos olen ymmärtänyt väärin tuon kortin toiminnan.

Täytyy tunnustaa että en ole ihan täysin sisäistänyt ideaa, mutta se mitä olen ymmärtänyt vaikuttaa erittäin lupaavalta.

Tarkoitus on että kortti tulisi olemaan niin halpa että sen voisi luovuttaa pois kaupan yhteydessä. Bitcoin transaktioita ei tarvitsisi tehdä kaupan yhteydessä, vaan voisi luottaa siihen että kortin private key olisi ainoa kopio maailmassa. Kortille voisi tehdä tiedustelun, jolloin kortti allekirjoittaa private keyllään viestin. Itse private key voidaan myös lukea kortilta, mutta tällöin kortti lukitsee itsensä kunnes uusi private key generoidaan.

Akilleen kantapäänä näen nimenomaan NFC ominaisuuden. Ei ole mukavaa jos huomaat että joku on lukenut avaimesi metrossa. Minulle ei ole vielä tullut selville miten kortti toimii tälläisen uhan suhteen.

Ei tule toimimaan. Onko mulla oltava noita laatikollinen että aina kaupan yhteydessä annan laitteen pois? Ja laitteessahan voi olla vaikkapa 10 BTC ja ostos maksaa 5 BTC…