10 hyvää syytä ostaa bitcoineja nyt

Julkaisin blogikirjoituksen aiheella “10 hyvää syytä ostaa bitcoineja nyt”.

Hyvä kirjoitus, joista olen sama mieltä melkein kaikista kohdista, painoarvo kurssikehitykseen on tietty eri jokaisella kohdalla. Plussaa vielä rohkeasta ennustuksesta kurssin tämän vuoden kehityksestä.

Toivottavasti kapasiteettiongelma ratkeaa yhtä positiivisesti kuin esität. Itse olen skeptisempi, sillä asiaa on vatvottu kauan eikä edes Segwit ole vielä käytössä vaikka pitäisi ja sekin on loppupeleissä vain tekohengitystä, mitä sitten kun pitäisi tehdä oikeita muutoksia.

1 tykkäys

[quote=“stv, post:2, topic:3178, full:true”]Hyvä kirjoitus, joista olen sama mieltä melkein kaikista kohdista, painoarvo kurssikehitykseen on tietty eri jokaisella kohdalla. Plussaa vielä rohkeasta ennustuksesta kurssin tämän vuoden kehityksestä.

Toivottavasti kapasiteettiongelma ratkeaa yhtä positiivisesti kuin esität. Itse olen skeptisempi, sillä asiaa on vatvottu kauan eikä edes Segwit ole vielä käytössä vaikka pitäisi ja sekin on loppupeleissä vain tekohengitystä, mitä sitten kun pitäisi tehdä oikeita muutoksia.[/quote]

Kiitos palautteesta! Itse en tosiaan näe tuota skaalausongelmaa niin fataalina juttuna, sillä kannustimet sen parantamiseen kasvavat mitä korkeammaksi bitcoin-siirtojen kulut kasvavat. Tosiasiassa kylläkin kehitystä tapahtuu kokoajan hurjasti, se ei vain ole vielä kovin näkyvää Bitcoin-verkon toiminnan näkökulmasta.

SegWit on jo valmis, siitä puuttuu vain jonkin verran testausta ja virallisen version julkaisu, jonka jälkeen louhijat alkavat mitä todennäköisimmin melko nopealla tahdilla ottamaan sitä käyttöön. Monissa lompakoissa joko on jo SegWit-tuki tai se on vahvasti kehitteillä. Oletettavasti syksyllä tullaan näkemään SegWitin laajamittainen ja melko nopea käyttöönotto - insentiivit ovat erittäin vahvat siihen.

Samalla Core on tehnyt ja tekee päivityksiä, jotka edistävät lightning networkien käyttöönottoa. SegWit itsessään auttaa siihen, mutta siellä on muitakin päivityksiä jotka edistävät sitä kehitystä. Lighting networkista on jo olemassa 4-5 tunnettua implementaatiota, uusimpana Blockchain.infon Thunder network. Kehitys tolla alueella on todella vauhdikasta ja pidän täysin mahdollisena että ne ovat ihan oikeassa tuotantokäytössä joskus vuoden 2017 aikana.

Skaalausongelma ei ratkea hetkessä, mutta kyllä sitä ratkaistaan jatkuvasti. Toki on sitten niitä, jotka ei keskity mihinkään muuhun kuin siihen että syyttelee Bitcoin-kehittäjiä lohkokoon noston stallaamisesta. Se on ihan ajanhukkaa. Lohkokokoa tullaan kyllä nostamaan myös, mutta se tapahtuu vasta 2017. Bitcoinin pääasiallinen skaalausmetodi ei tule olemaan lohkokoon nostaminen, vaikkakin sekin on välttämätöntä - se tulee vaan tapahtumaan melko konservatiivisesti. Vähemmän konservatiivinen skaalaus tapahtuu juurikin lightning networkien tai sidechainien kautta.

Hyvä artikkeli, kiitos siitä. Yritin tipata mutta mycelium sanoi että unknown format kun skannasin tippiosoitteen??

Näyttää olevan hajonnut tuo meidän tippimoduuli. Pitääpä fiksailla.