Rahansiirtoviive - kokemuksia?

Tähän asti mitä kokeillut käyttää kaupassa/ravintolassa niin viimeistään 1.varmistus riittänyt.

Jos miettii että ostan baarissa oluen bitcoineilla ja menen istumaan pöytään niin jos jokin ongelma siirroissa olisi niin aika helppo minut olisi sieltä baarin nurkasta löytää. Muita bitcoin maksajia ole tuskin sillä hetkellä.
Jos kaupassa käytän jotain kanta-asiakas korttia ja maksan bitcoineilla niin jäljitys helppoa jos ongelmia.

Kappas vaan kun kaupat eivät ole tuota huomanneet, vaan haluavat maksaa pankeille varmennuksista :wink:

Oletko itse koskaan maksanut Bitcoineilla liikkeessä joka käyttää BitPay :n maksujärjestelmää ?
Sehän hyväksyy maksun sekunnissa.

[quote=“katlisa5963, post:23, topic:294”]Oletko itse koskaan maksanut Bitcoineilla liikkeessä joka käyttää BitPay :n maksujärjestelmää ?
Sehän hyväksyy maksun sekunnissa.[/quote]
En ole, mutta luithan viestissäni olleet kauppojen kommentit? Minun piti maksaa viime viikolla ja valmistauduin siihen tekemällä tuon kyselyn kyseiseen kauppaan, joka vastasi “meidän täytyy odottaa maksuvarmistusta operaattorilta ja se saattaa vielä useita minuutteja”. Kyseisen kaupan verkkosivulla lukee “Voit maksaa ostoksesi myös Bitcoineilla. Käytämme maksun varmennukseen BitPay -maksupalvelua. Maksun varmennuksessa kestää noin tunti, jonka jälkeen tilaus käsitellään”. Halusin varmistaa, että kyseinen kauppa hyväksy Bitcoinit myös kassalla, eikä vain verkkokaupassa. Kyseiset kommentit eivät olleet kovin rohkaisevia. Liikkeen sulkemisaika lähestyi ja takanani oli vielä sen verran jonoa, etten rohjennut yrittää muutenkin yrmeiltä katseilta.

En oikein ymmärrä mistä varmennuksista on kyse.
Omien kokemuksieni mukaan BitPay :n systeemi hyväksyy maksun pelkällä kuulutuksella
ja se tapahtuu välittömästi.
Mielestäni maksaminen Bitcoineilla on selkeästi helpoin ja nopein tapa.

[quote=“katlisa5963, post:25, topic:294”]En oikein ymmärrä mistä varmennuksista on kyse.
Omien kokemuksieni mukaan BitPay :n systeemi hyväksyy maksun pelkällä kuulutuksella
ja se tapahtuu välittömästi.
Mielestäni maksaminen Bitcoineilla on selkeästi helpoin ja nopein tapa.[/quote]

Kuinka paljon olet bitcoineja käyttänyt kivijalkaliikkeissä? Itse aika paljon, ja vaikka bitcoineista perustankin niin olen kyllä vähentänyt niillä maksamista. Lähinnä sen takia, että bitpayn systeemissä on ollut ajoittain ongelmia, ja sitä tuntuu kaikki käyttävän. Yksikin kerta kun joutuu odottelemaan vaikka puol tuntia transaktion näkemistä, heikentää melko paljon kiinnostusta käyttää bitcoineja.

Itselleni nyt siis bitcoin on se verkkokauppojen juttu. Kivijalat sitten kun tekniikka alkaa olemaan robustimpaa.

Tässä on nyt vähän väärinymmärryksiä puolin ja toisin. Ensinnäkin, BitPayn käyttäjä (kauppias) voi itse valita, millä turvallisuusasteella maksuja hyväksyy. Eli 0-konf (välitön), 1-konf (10 minuuttia keskimäärin ja 6-konf (60 minuuttia keskimäärin). Tällä valinnalla on (yleensä) teoreettisia vaikutuksia maksun vastaanottamisen riskitasoon.

Verkkokaupoissa ei ole yleensä mitään syytä ottaa tässä suhteessa mitään riskejä, koska tuotetta ei toimiteta välittömästi. Sen takia monet verkkokaupat odottaa yhden tai jopa kuusi vahvistusta. MIksi ei odottaisi? Kivijalkaliikkeet on eri asia, ja en tiedä yhtäkään joka odottaisi siirrolle konfirmaatioita.

Skenaario jossa siirto näkyy kivijalkaliikkeen laitteessa vasta kun 1 konffi on tullut, liittyy yleensä siihen että alkuperäinen siirron kuulutus ei ole jostain syystä välittynyt laitteelle, vaan se laite huomaa siirron ylipäätään vasta 1 konffin jälkeen. Tämä on suhteellisen harvinainen ongelma, mutta noin voi joskus käydä.

Kivijalkaliikkeen kannalta 0-konf maksuissa on pieniä teoreettisia riskitekijöitä, mutta en ole kyllä kuullut yhdestäkään tapauksesta jossa nämä riskit olisivat realisoituneet. Luottokortteihin liittyvät petokset ovat kauppiaille huomattavasti isompi ongelma.

On hyvä ymmärtää, että Bitcoin-maksu on pysyvä ja vuorenvarma tunnissa. Kuinka kauan kestää, että luottokorttimaksu on pysyvä ja vuorenvarma? 90 päivää.

Kaikissa perinteisissä maksutavoissa on erilaisia skenaarioita joissa maksu voidaan peruuttaa sen jälkeen, kun se on tehty. Käteisessä ei ole, joskin siinäkin on väärennysriski ja käteisen käsitteleminen on vaivalloista sekä kallista. Bitcoin-siirto menee kymmenessä minuutissa lähes mahdottomaksi peruuttaa, ja tunnissa täysin mahdottomaksi peruuttaa. Se on paljon edistyneempää tuossa suhteessa.

Ei siinä, kangasbros on oikeassa että kivijalkaliikkeillä on joskus ongelmia Bitcoin-maksujen vastaanotossa. Ne eivät nyt liity tähän konfirmaatioasiaan mitenkään, vaan johtuvat muista asioista. Yleisin on se, että liikkeen netti, johon tabletti tms on yhteydessä, on paska. Korttimaksupäätteissä on normaalisti varmennetut luotettavat nettilinjat, joten niissä näitä ongelmia on vähemmän. Toinen syy voi olla BitPayn järjestelmän omat ongelmat, joita myös joskus esiintyy.

Verkkokauppa- ja nettipalvelumaksuissa Bitcoin on paljon parempi kuin kivijalkamaksuissa, siitä ei ole epäselvyyttä. Menee luultavasti vielä monta vuotta ennen kuin Bitcoin on kova juttu kivijalkamaksuissa. Se vaatii sen, että se on suoraan integroituna maksupäätteisiin- ja kassajärjestelmiin, ja mahdollisesti muitakin parannuksia Bitcoiniin itseensä.

[quote=“Technomage, post:27, topic:294”]Tässä on nyt vähän väärinymmärryksiä puolin ja toisin. Ensinnäkin, BitPayn käyttäjä (kauppias) voi itse valita, millä turvallisuusasteella maksuja hyväksyy.

Kivijalkaliikkeet on eri asia, ja en tiedä yhtäkään joka odottaisi siirrolle konfirmaatioita.

On hyvä ymmärtää, että Bitcoin-maksu on pysyvä ja vuorenvarma tunnissa. Kuinka kauan kestää, että luottokorttimaksu on pysyvä ja vuorenvarma? 90 päivää.[/quote]

Kiitos erinomaisesta selvityksestä! Nyt minä ja toivon mukaan myös muut ymmärtävät, mistä on kyse.

Myös tuo on totta, että luottokorttimaksu ei ole varma ennen kuin kuukausien kuluttua. Tämä on suuri ongelma nettikaupassa, varsinkin jos olet myymässä jotain aineetonta palvelua. Luottokorttiyhtiöt ovat diktaattoreita, jotka voivat mielivaltaisesti peruuttaa transaktion pitkänkin ajan jälkeen sen mukaan, minkä itse katsovat oikeaksi. Tyypillinen tilanne on ns. Unauthorized Payment, jossa ostaja kiistää tilanneensa tuotetta. Selityksenä voi olla, että luottokorttitiedot on varastettu tai lapset ovat käyttäneet luvattomasti vanhempien luottokorttia. Samalla tavalla väärinkäyttö on mahdollista Bitcoin-maksujen yhteydessä, mutta epäselvät asiat joutuu hoitamaan virallisesti oikeusteitse, koska välikäsiä ei ole. Luottokorttiyhtiyhtiöiden “tuomiot” ovat lähes poikkeuksetta väärinkäytetyn luottokortin omistajaa suosivia. Ja aineetonta palveluahan et voi saada takaisin. Etkä menetä vain saamaasi maksua, vaan luottokorttiyhtiö lätkäisee päälle käsittelymaksun, aivan kuin olisi sinun vikasi, että et varmistanut, että nettikaupassa luottokortti oli oikealla henkilöllä!

[quote=“jsatopaa, post:28, topic:294”]…
Luottokorttiyhtiyhtiöiden “tuomiot” ovat lähes poikkeuksetta väärinkäytetyn luottokortin omistajaa suosivia. Ja aineetonta palveluahan et voi saada takaisin.
…[/quote]

Joka toiselle pyllistää, toiselle kumartaa. Tästä syystähän kuluttajat nimenomaan tykkäävät luottokorteista. Niissä on tehokkaampi kuluttajansuoja. Crhargebackit eivät liity pelkästään väärinkäyttöihin, vaan myös tilanteisiin missä esim. kauppias ei ole toimittanut luvattua jne.

Kauppiaalle luottokorttien hyväksyminen on kyllä todella kallista, varsinkin jos fraudia alkaa tulemaan. Mutta en usko että kuluttajat alkavat siirtyä suurissa massoissa bitcoiniin, ennenkuin niillä saa kunnon maksutapaetua tai muunlaista kuluttajansuojaa.

Mun nähdäkseni yksi isoimpia puutteita Bitcoinissa on se, että lompakot ja protokolla ei tue toistuvia maksuja. Palvelut kuten Netflix, Spotify ja myös joidenkin uutissivustojen kuten HS:n maksumuurit välttelevät Bitcoinia pääasiassa toistuvien maksujen puutteen takia.

Bitcoinissa tuo voitaisiin oletettavasti toteuttaa jo nyt käytössä olevan payment protocolin avulla. Payment protocol alkaa olla tuettuna yhä useammassa lompakossa ja lompakkopalvelussa. Sen kautta käyttäjä voisi hyväksyä sopimuksia toistuvista maksuista, jotka veloitetaan automaattisesti omasta lompakosta.

Tiedä sitten onko tässä perää, mutta toimintatapa on yhtä vastenmielinen kuin sitoutuminen tarjouksen yhteydessä lehden jatkotilatukseen. Luottokorttimaailmassa olen tehnyt vastavetona virtuaalisia luottokortteja Elisa Lompakon kautta, joita ei kertamaksun jälkeen voi enää veloittaa, koska ei ole saldoa. Hieman tämä maksaa, mutta eipähän tarvitse muistaa peruuttaa palvelua ja välttyy selvittelyiltä, kun palvelun palveluntarjoajat unohtavat saaneensa peruutuspyynnön. Temppu sopinee hyvin myös Bitcoin-maailmaan. Tietysti toistuvat maksut ovat ihan OK, jos ne ovat lähtökohtaisesti asiakkaan toivomia, kuten e-laskutus-järjestelmässä.

Jep, onhan tuo aika käsittämätöntä että joidenkin bisneksien kannattavuus on niin paljon kiinni tuosta ominaisuudesta, että se on oikeastaan ratkaisevaa. Eli koko homma perustuu siihen, että asiakkaat unohtavat tai eivät jaksa peruuttaa tilauksiaan.

Silti näen tuossa ominaisuudessa paljon hyviä puolia. Mitä vähemmän minun tarvitsee tehdä maksamista varten käytännössä, sitä parempi. Olennaista on kuitenkin se, että olen täysin kartalla siitä mitä olen maksamassa ja minne, ja että jokainen maksusopimus on helppo peruuttaa.

Uskoisin, että mikäli Bitcoin-lompakoihin ja -palveluihin tälläisiä ominaisuuksia tulee, on peruutus käytännössä todella helppoa.