Montako Bitcoinia omistat?

Nyt kaipaisin Joelilta selvitystä miten lompakko voi olla miinuksella…ihan uusi juttu minulle.
Luotollinen lompakko ? :wink:

Tuossa on varmaan käynyt niin, että on käytetty vahvistamattomia (0 conf) coineja. Nehän ei näy saldossa, vaan siinä “Vahvistamatta” osassa.

Coinejahan voi kaiketi käyttää samassa blokissa siten, että saapuvat coinit ovat samalla myös lähteviä coineja. En tosin tiedä, että hyväksytäänkö tällaisia siirtoja blokkeihin?

Negatiiviset saldot eivät ole Bitcoin-verkon teknisen toteutuksen takia mahdollisia. Olen kyllä kuullut tapauksissa, missä yksittäinen lompakko on sotkenut kirjanpitotietonsa ja näyttänyt negatiivista ja asia on korjautunut tyhjentämällä se siihen kirjatuista siirroista ja käynnistämällä lompakko-ohjelma uudelleen.

Käytännössä tämä siis tarkoittaa, että lompakko muistaa siirtoja, jotka muu Bitcoin-verkko on jo ajat sitten hylännyt.

Miinuksella on edelleen

Lompakon saldo
-0.0044268 BTC (-0.40 EUR)

Alla koko lompakon historia

Historia:
+0,00006320, palautus
+0,00001000, palautus ??
-0,43780000, siirto bitstampiin
-0,45050000, siirto local bitcoinsiin
-0,00150000, Transfer fee
+0,88530000, Talletus

Eli miinusta enemmän kuin plussaa

tosin bistampiin tuli 0,4353 eli 0,004 vähemmän kuin lähtevä määrä lompakosta
eli summat kyllä täsmää, mutta lompakko näyttää lähteneen määrän + network fee
eikä ole eritellyt palkkiota.

mutta en taida kyllä tähän lompakkoon takaisin siirtää rahaa vaan teen uuden.

Ah, eli kyseessä on bitstamp tili? Sitten se tarkoittaa käytännössä, että Bitstamp lahjoitti sinulle 4.4268 mBTC.

Webbilompakoissa negatiiviset saldot ovat yleisiä. Se johtuu siitä, että bitcoin-verkon siirtokulut ovat epädeterministisiä, jos käyttää bitcoind:tä, niinkuin useimmat palvelut käyttävät.

Eli siirtoa bitcoind:llä tehdessäsi et voi oikein vaikuttaa siihen, paljonko kuluksi tulee. Webbilompsat joutuvat vastaanottamaan paljon ns. transaktiospammia. näiden “roska-transaktioiden” käyttäminen sitten maksaa, ja ajoittain se realisoituu korkeina transaktiokuluina.

Itse olen jonkun verran pohtinut tätä ongelmaa, vaikkei se nyt kovin akuutti ongelma ole. Yksi ratkaisu on veloittaa kulu per vastaanotettu transaktio, jolloin taas lähetyksestä ei perisi kulua. Mutta oli kuluratkaisu sitten millainen tahansa, niin todennäkisesti siitä käyttäjiltä valitusta tulee :slight_smile: