Vasemmisto bitcoinia vastaan

Vasemmistolaisiin arvoihin sitoutunut pirkanmaan alueen verkkosivu pitää bitcoinia huijauksena ja muutenkin eletään kuplassa

https://vasenkaista.fi/2018/02/onko-tullintorin-bittimaatti-uusi-sampo/

Rivien välistä luettuna kaivataan jotain muuta kuin bitcoinia “pelastamaan maailma”

punaiset aurinkolasit vääristävät yleensä todellisuuden

1 tykkäys

Samaa kun lukisi jonkun uskonnollisen fanaatikon kirjoituksia.

Lainataan valejuttu mediasta suoraan, tarkistamatta faktoja, niin kuin kyseessä olisi joku raamattu.

1 tykkäys

“Bitcoinin tukena ei ole minkäänlaisia varantoja, kuten keskuspankeilla on kulta- ja valuuttavarannot.”

Hauska kirjoitus. Kiinnostaisi kuulla, mihin kullan arvo hänen mielestään mahtaa perustua ja tuo valuuttavarantoihin vetoaminen on puhdas kehäpäätelmä. Ja kultakannasta on luovuttu jo kauan aikaa sitten. Aika rohkeaa kirjoitella tuollaisia vaikkei ymmärrä kryptoista eikä FIAT-rahankaan muodostuksesta yhtään mitään.

1 tykkäys

Karl Marxin täytyy tuon kirjoituksen mukaan olla jumala

Karl Marx oli huomattavasti parempi taloustieteilijä kuin Paul Krugman tai Juhana Vartiainen.

Tykkäsi siitä tai ei, niin muutos on varmaa. Mutta koomista kun euro ja globalisaatio uskovaiset eivät omissa kuplissaan tajua miten kryptot muuttavat maailman rajattomaksi ja absoluuttisen globaaliksi.

Ihan reiluuden nimissä voitaisiin kyllä myöntää että Bitcoinin parissa on myös samanlaisia “uskovaisia” joilta puuttuu kaikki kritiikki omaa harrastustaan kohtaan. Mitään huonoja puolia Bitcoinissa ei nähdä eikä niitä sanota edes ääneen, koska se on kiellettyä. Lyödään vaan lohkoketjulla ja Satoshilla päähän kuin Raamatulla konsanaan. “Et vain ymmärrä” kuuluu kuorosta.
Itse väitän että näen koko touhun objektiivisesti, sillä olen moneen kertaan myynyt kaikki omistamani Bitcoinit ja hypännyt hyvässä kohdassa takaisin mukaan. Mitään tunnesidettä touhuun ei ole.

Mulle tuli juuri tunti sitten taas puhelu jostain ulkomailta. Englantia puhuvat puhelinmyyjät alkaneet soittelemaan sen jälkeen kun olen kryptoihin sijoittanut. Lievä vainu on, että mikä pörsseistä myy käyttäjien tietoja eteenpäin. Että kyllä tää tosiaan globalisaatiolta vaikuttaa kun keskellä yötä pääsee haastamaan lontooksi puhelinmyyjän kanssa.

Ei yllätä, että vasemmisto ei tykkää kryptovaluutoista. Vasemmisto kun kannattaa suurta valtion roolia eli sitä, että asiat hoidetaan väkivaltakoneistolla.

valitettavasti tuo on totta :smiley: :smiley: :smiley:

Jo bitcoinia ei tunnusta rahaksi, niin sitten se on vain keräilijöiden jääkiekkokortteihin verrattava harrastus. Niillä jääkiekkokorteillakin on arvo.

Virallisesti bitcoin on tällä hetkellä pelkästään keräilykohde. Viralliset tahot unohtavat tuon virallisen totuuden jostain syystä varsin helposti. Olisko syynä se, että virallisesti kryptoissa ei ole mitään väärää.

Postimerkkejäkin voi kerätä ja vanhoja markkojakin voi kerätä.

Öö. Tämä ei kyllä ole nähdäkseni mikään peruste sille, ettei tunnesidettä ole. Tunneside voi muodostua aika monesta muustakin syystä kuin siitä että omistaako pitkoa ja millä strategialla. Mutta toki yleensä ne, joilla on positiota suhtautuu bitcoiniin innokkaammin kuin ne, joilla ei ole. Olen joskus nähnyt sellaistakin, että ensin jauhetaan kovasti kryptoista tai jostain tietystä, mutta kun possa on exitoitu siirtyy mielenkiinto varsin nopeasti muihin asioihin. Ei siinä että siinä mitään väärää olisi, mutta hyvä tiedostaa.

Mulla on ainoastaan tunneside omiin unelmiin ja riittää kun ei tarvitsis koskaan miettiä rahaa. Lopulta ihan sama vaikka pottupussin sais niillä tulppaaneilla.

Edes kryptot eivät välty ihmisten ongelmilta. Siihen ongelmaan ratkaisut löytyy ihmisten otsalohkoista. Kryptot ei siis poista nykyisen virallisen rahan ongelmia. Osa ongelmista ratkeaa, osa vain muuttuu ja kaupan päälle tulee pussillinen uusia.

Se onko bitcoin rahaa, on vähän sama asia kuin että onko shakki urheilua tai onko valas kala. Who cares?

Tavallisen tallaajan näkökulmasta asia on juuri noin. Heille se on sitten aikanaan raha millä saa kaljaa, jos on ja jos ei kaljaa ole kielletty. Milleniaanit ovat vaurastuneet samalla kun ovat hoitaneet kehitystyön testiajoa. Tavikset hyppäävät valmiiseen arkkiin. Pankit vain ovat vaikeuksissa jos pelkäävät muutosta.