Kuinka maksan verot?

Hei vaan kaikki kryptonörtit,

Myin hiljattain bitcoineja ja sain tilille sievoisen summan rahaa. On vain yksi ongelma… Minulla ei ole mitään käsitystä siitä, kuinka näistä pitäisi maksaa verot. Siis huom: tiedän kyllä, paljonko veroa kuuluu maksaa (pääomatulovero on tietenkin sen 34%), mutta se ei vielä vastaa kysymykseeni, että kuinka sen teen.

Lisäksi haluaisin maksaa verot pois nyt ja kerralla niin, ettei minun tarvitsisi enää välittää takautuvasta jäännösverosta. Onko tämä mitenkään mahdollista? Vai voinko ainoastaan ilmoittaa pääomatulot jollain lomakkeella jonnekin, josta vuoden jälkeen minut palkitaan jouluna palautuksien sijaan massiivisilla mätkyillä?

Kiitos etukäteen kaikille, joilta voisin saada yhtään edes opastusta oikeaan suuntaan tässä ongelmassa.

Soitat verovirastoon ja kerrot niille asiasi ja annat veroviraston tätien ja setien hoitaa asiasi.

https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/yhteystiedot-ja-asiointi/lomakkeet/kuvaus/9a_luovutusvoitto_tai_tappio__arvopaper/

Myynnit-ostot ennakontäydennysmaksuna ja vähennykset veroehdotukseen.

Mitä tarkoitat tuolla?

Katso täältä:

Lahjaveron osalta ainakin onnistuu täällä ihan pankkitunnusten avulla tehdyllä ilmoituksella.

https://www.vero.fi/sahkoiset-asiointipalvelut/omavero/

Eiköhän tuolta pysty muutkin.

Lue postaukseni 8 kesäkuuta ja 26 elokuuta, joka
koskee pääomatulon verotusta, vaikka onkin tuossa lahjavero-ketjussa.

Tuosta 9a-lomakkeesta sen verran, etta sivustollahan on lomakkeesta vain versiot 2016 ja 2015. Voiko noilla ilmoittaa 2017 myynteja?

Terve! Kovasti selasin näitä vero-osioita, vaan ei millään satu silmään:
Myin jonkin verran Bitcoineja tässä ja haluaisin selvittää itselleni (ja myöhemmin verottajalle) voitot, joita olen tehnyt. Koska ostoja ja myyntejä on ollut vuoden aikana iso määrä, on ne pyöriteltävä excelissä, jotta saa jotakin tolkkua niistä. Kuitenkin kun ilmeisesti käytetään fifo-periaatetta, on voittojen laskeminen noista kaikista kaupoista ainakin meikäläisen excel-päälle liian monimutkaista. Millä tavalla te muut olette itse tätä ratkaisseet?

Selvittelystä ei kannata huolehtia ellei erillistä pyyntöä tule. Vähentää hankintahinnan myyntivoitoista ja maksaa 30% (32% 30 000 ylittävältä osalta) ennakkoveroina.

Mulle ei ole selvinnyt että ovatko kaupat kryptovaluutasta toiseen verotettavia tapahtumia?

Toisesta vero-ketjusta:

Eivät kuulu. Vasta kun muutat niitä euroiksi tai dollareiksi. Tämä pitää myös sisällään pörssin sisällä tapahtuvan muunnon (rahojen ei tarvitse tulla tilille ollaksesi verovelvollinen).

Ehkä vähän huonosti muotoilin tuon tekstini: siis perusasiani se, että onko täällä porukalla suositella hyvää tapaa laskea muodostunut voitto/tappio? Riippumatta siitä, täytyykö asiaa selvitellä verottajalle, haluaisin itse olla selvillä siitä, kuinka paljon voittoa/tappiota on syntynyt fifo-periaatteen mukaan. Kun on treidaillut edes-takaisin, niin laskeminen ei ole ihan niin yksinkertaista että vähentäisi yhteistuloksesta yhteenlasketun hankintahinnan, vaan pitäisi aina tietää, millä hinnalla hankittuja pitkoja on myynyt millä hinnalla… Kun niitä tapahtumia on kymmeniä, joissa aina eri summat niin ainoa miten itse keksin on laskea näitä käsipelillä. Miten tätä olette ratkoneet? Onko esim olemassa jotain hyvää excel-pohjaa, johon ostot ja myynnit löisi ja joka osaisi niitä sitten laskea?

En vastaa kysymykseen mutta vastaan kuitenkin :smiley:

Kun maksat sen 30% voitosta veroa niin ei se veronmaksu siihen lopu.
Sitten kun loppurahoilla ostat tavaraa kaupasta niin maksat alv 24% niistä (ellet pelkkää ruokaa osta)
Eli loppujen lopuksi valtio on saanut saman verran kuin sinä siitä sinun alkuperäisestä voitosta.

Itse tein softanpätkän joka laittaa ostot ja myynnit aikajärjestykseen, ja täsmää myynnit ostoihin vanhimmista alkaen. Jos ostettu määrä on myyty useammassa erässä, hankitameno täytyy jakaa myyntitapahtumille samassa suhteessa. Myyntiä vastaava hankintameno on sitä vastaavien ostojen hankintamenojen summa, ja siitä sekä luovutushinnasta voidaan laskea vero.
Kryptojen välisissä kaupoissa siirretään alkuperäinen hankintameno eteenpäin seuraavalle kryptolle, ja jaetaan se tarvittaessa osiin jos jälkimmäinen krypto on ostettu pienemmissä erissä, samaan tapaan kuin tuossa ylempänä. Tästä ei nykytulkinnan mukaan mene vielä veroa.

Hm!

Olen myynyt Bittimaateilla useampien tuhansien edestä tänä vuonna ja vain osalta niistä kaupoista olen tajunnut säilyttää kuitteja. Voin varmaan pyytää kuitit Prasokselta, mutta missä vaiheessa kuitit kannattaa pistää mukaan - nn tiedä verotuksesta vielä mitään, vaan sen, että pitää maksaa vuoden 2018 alusta. Hankintakuitteja minulla ei myöskään ole tallessa, paitsi ehkä osan…, Kelpaako vanha tiliote?

Sitten toinen juttu… olen treidannut tosi paljon eri kryptovaluuttojen välillä, mutta olikohan nyt niin, että Puiro totesi, että kryptovaluuttojen välisistä kaupasta ei tarvitse maksaa veroja? Muuten joudun vararikkoon, koska veroja olisi enemmän kuin mitä koskaan voisin tienata - ellei BTC nousee vielä johonkin 50K$-luokkaan.

Kryptovaluuttojen välisistä kaupoista ei tarvitse maksaa veroja. Ainoastaan kun vaihdat kryptot fiat-valuuttaan.

Lasket etukäteen 30% voitoista ja siirrät odottelemaan mätkyjä. Jos verottaja ei kyselekään niin pyyhit kylmää hikeä ja jatkat sijoittamista niin kuin ei mitään. Olen aiemmin sijoittanut rahastoihin ja pankista kysytään pääomista verotiedot automaatilla joten niitä ei voi välttää. Bitcoini sen verran uusi ilmiö, että siinä voi varmaan vielä suunnitella verotusta helpommin kuin perinteisessä sijoittamisessa.