HS : Kullanmyyjä jäädytti sijoituskullan myynnin Kyproksen pankkikriisin takia

http://www.hs.fi/talous/Kullanmyyjä+jäädytti+sijoituskullan+myynnin+Kyproksen+pankkikriisin+takia/a1363789689013

Tämän hetken kullan ja hopean hinnoilla alkaa himottaa niiden ostaminen perjaatteella “buy when there’s blood on the streets”. Laskevat hinnat ovat kuitenkin omiaan pelottamaan. :-\

Löytyykö täältä mitään visiota näiden suhteen?

Itse pelkään todella rumaa jälkeä kullassa. Pelkään kullan hinnan romahtavan vielä merkittävästi ennen, kuin tulee korjausliike ylös päin. Tällä hetkellä itse hamstraan käteis-euroja niin paljon, kuin mahdollista. Möin juuri perjantaina Tavexille 30-40 % kultasalkustani. 60-70 % on jäljellä mikäli pelkäämäni skenaario ei toteudukaan.
Kullan hinta saattaa dipata jopa 50 % nykyiseltä korkealta tasoltaan ennen, kuin voidaan odotella nousua. Perustan tämän markkinapsykologiaan, sillä nyt on lähtenyt iso lumipallo pyörimään alas. Kun on lasketeltu sellaiset 30-40 %, Risto Pietilän mainostamille heikoille käsille tulee paniikki ja he juoksevat myymään sijoituskultansa. Juutalais-tyyppinen sijoittaja aloittaa silloin ostot. Odottelen vielä käteisposition kanssa, jota olen kumuloinut yli ajan.
Itse olen pakenen käteiseuroihin siitäkin huolimatta, että ne ovat kuin italialaiset autot. Odottelen markkinoiden romahtamista - mutta siitä huolimatta minulla on myös osakkeita Yhdysvalloissa. Olen valinnut hyvin konservatiivisia vaihtoehtoja, joiden bisneslogiikan ymmärrän ja jotka maksavat minulle säännöllisesti osinkoja. Olen tässä suhteessa siis hieman tylsä kaveri.

[quote=“Moneybooker”][quote author=Jarmo Viikki link=topic=565.msg4693#msg4693 date=1366042305]
Itse pelkään todella rumaa jälkeä kullassa. Pelkään kullan hinnan romahtavan vielä merkittävästi ennen, kuin tulee korjausliike ylös päin. Tällä hetkellä itse hamstraan käteis-euroja niin paljon, kuin mahdollista. Möin juuri perjantaina Tavexille 30-40 % kultasalkustani. 60-70 % on jäljellä mikäli pelkäämäni skenaario ei toteudukaan.
Kullan hinta saattaa dipata jopa 50 % nykyiseltä korkealta tasoltaan ennen, kuin voidaan odotella nousua. Perustan tämän markkinapsykologiaan, sillä nyt on lähtenyt iso lumipallo pyörimään alas. Kun on lasketeltu sellaiset 30-40 %, Risto Pietilän mainostamille heikoille käsille tulee paniikki ja he juoksevat myymään sijoituskultansa. Juutalais-tyyppinen sijoittaja aloittaa silloin ostot. Odottelen vielä käteisposition kanssa, jota olen kumuloinut yli ajan.
Itse olen pakenen käteiseuroihin siitäkin huolimatta, että ne ovat kuin italialaiset autot. Odottelen markkinoiden romahtamista - mutta siitä huolimatta minulla on myös osakkeita Yhdysvalloissa. Olen valinnut hyvin konservatiivisia vaihtoehtoja, joiden bisneslogiikan ymmärrän ja jotka maksavat minulle säännöllisesti osinkoja. Olen tässä suhteessa siis hieman tylsä kaveri.
[/quote]

Itselläni on myös fyysinen positio kullassa. Olen ostanut käytännössä vuodesta 2007, olen myynyt tänä aikana noin 5-10% pois, lähinnä kun olen tarvinnut isomman summan käteistä. Olen ajatellut strategiaa buy and hold forever.

Itse pidän kultaani lähinnä eläkevakuutuksena (olen 37 nyt), eli pitoaika on vuosikymmeniä, toivottavasti mahdollisimman monta.

Sitten spekulaatioon, laskemaan tulee, mutta tuskin 50%:tia, itse pidän ihan mahdollisena 20-30% laskua aikajänteellä 1-2 vuotta.

Treidaan kultaa myös alustalla plus500, ostan ja myyn vivulla lyhyeksi. Perjantaina ja tänään on tullut mukavasti
rahaa. Mutta suoraan sanottuna ei ole hajuakaan mitä esimerkiksi huomenna tapahtuu, tuleeko korjaava rekyyli ylös vai jatkaako laskua aasian avatessa. Itse pidän pikku breikin, ei hermo pidä. :wink:

Monet alan asiantuntijat ovat vähän ymmällään kullan hintakehityksestä, ei oikeastaan ennustettavuutta, korot nollissa ja yhdysvaltojen ja euroopan velkatilanne räjähtänyt käsiin, silti kulta ja muut metallit laskevat?

Perjantain ja tämän päivän lasku johtuu osaltaan siitä, että muutama high roller dumppasi kultansa perjantaina, lähi-idästä tuli suurin yksittäinen “sell”- toimeksianto perjantaina iltapäivällä. Puhutaan miljardiluokan myynnistä.[/quote]

Sijoituskullan - ja kullan yleisestikin - ongelm on se, että se on “turhake”. Yksi viime vuosisadan merkittävimmistä ja suurimmista ekonomisteista John Maynard Keynes sanoo kullan olevan barbaarinen reliikki. Tällä viitataan siihen, että kullalla ei sinänsä ole oikein mitään merkittävää käyttöä. Keskuspankit nyt siirtelee harkkoja keskenään ja vaimolle on kiva ostella kultasormuksia lisää aina silloin tällöin mutta muuta tarkoitusta sillä ei ole. Kun tulee oikea kriisi, niin kullan hinta romahtaa, koska kaikki haluaa viskata kultansa saadakseen jotain perustarpeisiin kuuluvaa (ruokaa, puhdasta vettä, Suomen talvessa kattoa päänsä päälle).
Kulta nousee yleensä nousukaudella, kun ihmisillä on paljon rahaa. He ostavat rahalla sitten kultaa kun eivät keksi muutakaan kohdetta. Onhan Kiinan Panda-kolikot ihan kivoja ja myös Sveitsin Vrenelit vanhemmista eurooppalaisista, mutta ei ne mitään sijoituskohteita ole - korkeintaan spekulaatiota sen puolesta, että talous kääntyy nousuun tai että talous kasvaa. Minulle kultarahat ovat lähinnä keräilyesineitä, joita kannattaa ostaa silloin, kun niitä halvalla saa. Myydä voi sitten vaikka kalliilla. Itse tein myös yhden myynnin kultakolikoistani tuossa syksyllä 2011, kun ostin sijoitusasunnon, jossa on mukava vuokratuotto. Olisin saanut kullasta korkeammankin hinnan jos olisin osannut ajoittaa myyntini riittävän täsmällisesti, mutta kun tänään katsoo hintaa niin olen onnellinen, että möin siinä reilu 1200 euroa unssilta. Tietenkin otin myös pankista lainaa hankintaan, koska korko oli tuolloin alhaalla (nyt se on vieläkin alempana). Tuolloin lainan korko oli marginaaleineen vajaa 3 % ja nyt se on hädin tuskin yli 1 %, eli mukava vipu siinäkin. Oman pääoman tuottoprosentti on merkittävä, eikä minulla ole mitään kiirettä maksaa lainaa takaisin niin kauan kun korot ovat alhaalla. Kun korot alkavat lähestyä 4-5% niin alan harkita ylimääräisiä lainalyhennyseriä. Yleensä tosin kun korotkin nousee niin talouskin kasvaa.

Tuo 50 % rommaus nykytasolta perustuu lähinnä markkinapsykologiaan. Nyt kun suursijoittajat poistuvat kullasta, niin sen hinta laskee jonkin verran - ehkä juuri tuon sanomasi 20-30 %. Suursijoittajien jälkeen tulee paniikki-Petterit ja Jani-jänistäjät, jotka kiikuttavat releitään esimerkiksi Ristolle ostettavaksi ja hän taas toimittaa ne maailmalle jolloin hinta laskee edelleen.

Kultaa käytetään paljoon muuhunkin kuin sijoittamiseen.
Itse asiassa n. 40 % kullan vuosittaisesta loppukäytöstä on puhtaasti sijoitusmuodossa.

http://www.goldbarsworldwide.com/PDF/BI_13_GoldMarketStatistics.pdf

Tietty jos haluaa nähdä korut sijoituksena niin prosentti nousee melkein 90 :een :slight_smile:

Itseäni kullan hinnan kehityksessä mietityttää lähinnä se miten hinnan käy jos joku/jotkut vararikon partaalla olevat maat alkavat tyhjentää holvejaan…hiljaisesti tietenkin mutta kansainvälisiä sopimuksia rikkoen.

“Gold gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head.”

Tämä quote on jostain syystä jäänyt meikäläisen mieleen, liekö ollut vieläpä Buffetti joka tuon lausui. Toki kullalla on sen sorttinen maine, jonka siivin se on käsittääkseni ollut aika hyväkin inflaatiosuoja, mutta jos itse joskus ostan kultaa niin ostan samasta syystä kuin joku ostaisi hienon kellon, en sijoitusmielessä.

[quote=“jues, post:6, topic:588”][quote]“Gold gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head.”
[/quote]

Tämä quote on jostain syystä jäänyt meikäläisen mieleen, liekö ollut vieläpä Buffetti joka tuon lausui. Toki kullalla on sen sorttinen maine, jonka siivin se on käsittääkseni ollut aika hyväkin inflaatiosuoja, mutta jos itse joskus ostan kultaa niin ostan samasta syystä kuin joku ostaisi hienon kellon, en sijoitusmielessä.[/quote]

Ei kai jääräpäisinkään goldbug väitä että kullalla olisi mitään muuta erityisominaisuutta kuin harvinaisuus. Kyllä bitcoinienkin louhiminen ja säilytys pankkiholveissa saisi varmaan ulkopuolisen tarkastelijan raapimaan päätään ;D

Näyttää graafissa pahasti samanlaiselta kuplalta tuo 80-luvun piikki. :frowning: Tekisi mieli kuitenkin sanoa bitcoin piireissäkin tuttu “It’s different this time”. Jos kullan inflaatiosuojaan on uskomista niin haluaisin dollarien määrän tuohon samaan kuvaajaan. Jostain luin, että egyptin aikoihin yhdellä unssilla kultaa sai 350 leipää. Saman jutun mukaan hopea oli jopa kultaa arvokkaampaa kyseisen maaperän koostumuksen takia. Joka tapauksessa nyt on pakko ostaa kun uhrasin tälle asialle näin paljon ajatusta. Hieman harmittaisi jos hinta nousee, mutta ei tehny asian suhteen mitään. ::slight_smile: