GPU riggien hostaus palvelu

Moi,

Ihan näin ajatustasolla että kiinnostaisiko ketään sellaista palvelua että ostat itse riggejä, mistä ikinä haluatkin, ja laitat toimitusoitteeksi minun osoite.
Laitan rigit louhimaan ja huolehdin kaikesta, sillä ehdolla että laitan joka kolmas riggi louhimaan minun lompakkoon. Tämä kattaisi kaikki sähkökulut ym.
Rigit olisi sinun omaisuutta ja saat ne milloin tahansa toimitettua haluamasi osoitteeseen postikuluja vastaan.

Ihan näin ajatustasolla ottamatta kantaa siihen että tämä on ensimmäinen postaukseni.

Ethereum louhinnassa päivän hinnoilla takaisinmaksuaika olisi noin 6kk tälle palvelulle.

Kylmät kellaritilat löytyy ja sähkökeskuksesta sais vielä 50kW tehoa ulos…

Ei ole kovin kauaa se kellaritila kylmä jos et saa kunnollista ilmanvaihtoa järjestettyä. Äkkiseltään pyöristellen 50kW pyörittäis 25-30 rigiä, eli 150-180 korttia niin siinä saa jo tosissaan suunnitella tuota jäähdytyspuolta.

Mutta ei. En usko, että tuolla konseptilla saat ensimmäistäkään asiakasta, koska a) mitään takeita ei ole ettetkö pölli vehkeitä ja myy niitä vaikka huuto.netissä, b) jos sinä teet voittoa tuolla tavalla, niin miksi rigin omistaja jakaisi voitot sinun kanssasi kun hän voisi kääriä nekin voitot omaan lompsaan? ja vielä sitten c) jos jotain ongelmaa tulee niin rigin omistaja halunnee päästä fyysisesti käpistelemään vehkeitänsä ennemmin kuin luottaa siihen, että sinä hoidat “jossakin välissä”, vai ajattelitko päivystää 24/7 rigien äärellä?

Jotta tuo konseptisi toimisi, niin sitä pitäisi tehdä ammattimaisesti niin, että kaikki on tiptop ja hinnoittelut kohdillaan. Eli ei mitään kellaritouhuja.

1 tykkäys

Kiitos vastauksesta!

Jäähdytyspuoli pitäisi tietenkin olla kunnossa. Alustavat laskelmat näyttää viittaa että kellari investoinnit olisi 15k€ luokkaa.

a) Tämä on tietenkin se isoin huolenaihe mutta kuitenkin myöhempi ongelma koska nyt vielä ajatustasolla. Oletetaan kuitenkin tässä keskustelussa että luotettavuus ja takuut olisi kaikin puolin ok.

b) Palvelu olisi suunnattu niille jotka haluaisi omistaa rigejä isommassa mittakaavassa mutta ei ole tilaa niille, tai osaamista/aikaa tehdä niille sopivat tilat. Kyseessähän ei ole voittojen jakamisesta koska tämä 1/3 menisi sähkölaskuihin, tilavuokraan sekä asennukseen ja ylläpitoon.

c) Omistaja itse hallinoi rigejänsä teamviewerin välityksellä, itse astun peliin vasta jos komponentteja pitää vaihtaa, vikaetsintää suorittaa tai rigejä bootata.

Kuulisin mielellään mitä muuta palvelu pitäisi pitää sisällään että kaikki olisi mielestäsi tiptop. Hinnoittelupuolesta myös ehdotuksia. Hostaus tapahtuisi yrityksenä, yritykseni toimistotilojen kellarissa. Kellarissa koska siellä on parhaat edellytykset pitää lämpötila alhaisena. Tuloilma tulisi monen kylmän kellarihuoneen kautta ja poistoilma menisi suoraan pihalle.

Hinnoitteluesimerkki vielä nopeasti katsottuna netistä.

Esimerkki 1: Hostaus palvelu
Ostat 3kpl esimerkki rigejä. Investointi 9000€ ja hashrate 3x 160Mh/s
Omistat 3kpl rigejä, saat käyttöösi 2x160Mh/s, ei muita kuluja tai menetetty työaika.

Esimerkki 2: Omat tilat
Ostat 3kpl esimerkki rigejä. Investointi 9000€ ja hashrate 3x 160Mh/s
Omistat 3kpl rigejä, saat käyttöösi 3x160Mh/s, jos aikasi on ilmainen ja sopivat valmiit tilat löytyy niin ei tule muita kuluja kun sähkökulut.

Esimerkki 3: Genesis (huono esimerkki mutta laitetaan nyt)
Ostat genesikseltä hashpower samalla rahalla.
Et omista mitään, saat kahdeksi vuodeksi 384 MH/s käyttöösi, ei muita kuluja.

Ongelmatilanteessa jos esimerkiksi näytönohjain hajoa, vaihdan sen veloituksetta. Asiakas voi joko lähettää sen tänne tai sitten hankin itse uuden ja asiakas voi maksaa haluamalla cryptovaluutalla.

Laskelmieni mukaan 1/3 louhintatehosta kattaisi kulut ja antaisi järkevä takaisinmaksuaika investoinneilleni.
Best case scenariossa tienaisin ihan helvietisti, worst case scenariossa tämä olisi tappiollista touhua. Tällaistahan se louhiminen on :slight_smile:

Kaikilla taitaa olla sellaiset ranchit ettei tällaiselle palvelulle ole tarvetta. Hissutellen se kellari täyttyy omillakin rigeillä :+1: