Bitcoinit rahaksi

Moikkamoi,

Eli tilanne olisi minulla seuraavanalainen. Coinbasessa pari tonnia cashoutattuna ja ne pitäis saada käyttöön rahana ja olen suhteellisen kokematon bittirahan myymisen kanssa.

Onko olemassa helppoa ja halpaa tapaa saada rahat käyttöön? Onko se vain Bittimaatti? Lähteekö siirtokuluja/välityspalkkioita kun siirtää Coinbasesta näihin Bittimaatin kanssa yhteensopiviin lompakoihin? Bittimaatin omasta välityspalkkiosta olen kyllä tietoinen.

Tarvitseeko verottajalle tästä laittaa jokin tieto ja jos tarvii, niin minkälainen? Olen nuo ansainnut osto/myynti tyyppisesti alkuun, mutta myöhemmin jättänyt vain muhimaan kun arvo lähti nousuun. pitääkö jokaisesta osto/myynti -tapahtumasta nyt jokin todistus löytyä?

Kaikista vastauksista olen kiitollinen jo etukäteen!

Jos sinulla on tuo summa nimenomaan fiat-rahana Coinbasessa, niin helpointa on varmaan nostaa ne suoraan sieltä pankkitilille. Bittimaatissa voit kyllä myydä ja ostaa coineja käteistä vastaan, mutta jo realisoituja euroja ei voi sinne siirtää muista palveluista.

Jos summa puolestaan on coineina, niin voit helposti siirtää sen Bittimaatin kautta käteiseksi tai esim. kotimaisen Coinmotion-palvelun kautta tilillesi. Coinbasella on omat siirtokulunsa, jotka voit tarkistaa heiltä.

Verotuksen osalta kannattaa ottaa Verohallintoon yhteyttä ja kartoittaa tilanne. Kryptovaluuttojen verotukseen liittyy edelleen paljon epäselvyyksiä, mutta tekemällä oma-aloitteisen ilmoituksen ja pyytämällä neuvoja voi ainakin parantaa yhteistyötä.

2 tykkäystä

Jos summa on pitkoina, itse suosittelisin mieluummin toista kotimaista, Northcryptoa, jossa on huomattavasti matalammat treidauskulut kuin Coinmotionilla. Huonoin vaihtoehto lienee tuo Bittimaatti, jonka komissiot ovat järkyttävän suuret (tietysti ymmärrettävistä syistä, ylläpito paikkavuokra jne.).

Alkuperäisen kirjoittajan oikeusturvan kannalta voisi kyllä todeta, että verottajan mielestä asiassa, josta he ovat antaneet ohjeistuksia tuskin on epäselvyyksiä, eikä varsinkaan siitä, että tulot pitää ilmoittaa ja ne olisi pitänyt jo ilmoittaa jos kyse on aikaisemmasta verovuodesta.

“huomattavasti matalammat treidauskulut”

Kuluthan ovat verovähennyskelpoisia, joten rahallisesti ei usein ole väliä missä myy.

Coinmotion tai Northcrypto

Bittimaatin myyntikulu on 2%, ei ollenkaan paha. Lähinnä kyse on siitä haluatko fiatit seteleinä vai pankkitilille.

pitääkö jokaisesta osto/myynti -tapahtumasta nyt jokin todistus löytyä?

Ei normaalisti vaan ainoastaan erikseen pyydettäessä, mikä yleensä kait tapahtuu vain silloin jos on syytä epäillä vilppiä (esim. siksi että tilille on nostettu paljon enemmän rahaa Prasoksesta kuin verottajalle on ilmoitettu).