Bcash ja verotus

Kuinkas bcashistä saadut tulot verotetaan? Siis bitcoineiksi dumpatessa käsittääkseni ei synny verotettavaa tuloa, koska kyse on ns. “virtuaalivaluuttojen” välisestä vaihdosta, mutta miten menetellään siinä vaiheessa kun myy nämä bcasheistä saadut bitcoinit euroiksi? Nämähän varat vain tulivat. Ilmaista rahaa siis.

Meneekö pääomaveroa vai onko kyseessä lahjavero vai mikä? Jos menee pääomaveroa niin verotetaanko sitten siis koko osuudesta vai miten tämän kanssa tulisi toimia?

Hankintahinta on nolla eli veroa maksetaan koko bcashin myyntiarvosta.

Näin mietinkin sen olevan, mutta toisaalta jos on esimerkiksi ostanut 1 BTC:n 1000,- euron hintaan ja Bcashin myynnin jälkeen BTC tilillä on 1.2 BTC jonka jälkeen tämän myy kokonaisuudessaan 4000,- euron hintaan niin voiko tässä tapauksessa ilmoittaa 1.2 BTC:n hankintamenoksi 1000,- euroa ja maksaa 3000,- eurosta pääomaveron?

Ehkä selkeintä on pitää Bcashistä saadut Bitcoinit erillisessä lompakossa, jolloin ne voi myydä erillisenä klunssina pois.

Mitä B-Cash lompakkoa olette käyttäneet? En pääse itse käsiksi B-Cashiin mitenkään. Bitcoineja olen säilyttänyt paperilompakossa. Nyt siirsin oikeat Bitcoinit paperilompakosta pois ja haluan päästä B-Cashiin käsiksi, mutta en mistään löydä B-Cash lompakkoa mihin voisi syöttää privaattiavaimen!

Tämän mukaan electrum cash. Eikö toimi?

Itse en saa armoryä pelaamaan…

Tuo Electron Cash lompakko väittää että osoite on tyhjä, eli se näyttää lukevan Bitcoin verkkoa eikä B-Cash verkkoa!

Vastaus ei ole kohdennettu kysyjälle vaan yleisesti esittyyn samaan kysymykseen.

Itse käytin http://electroncash.org/
Ja sitten tarkkana kuin porkkana.
Älä luota mihinkään täysin! Älä edes itseesi.
Tee ensin ns tutustumis koe osoitteella jossa on vain jokin pieni saldo.

Ensin pitää varmistaa ettei ole käyttäny tai käytä samalla koneella electrumia. Eli normaaliin tapaan jäljet ensin parasta siivota koneesta. Tai sitten oikeasti hallita se ettei ne “näe” toisiaan eli että esim windows koneessa sen luoma. Pitää siis hallita asiat jotka liittyy Käyttäjä AppData Roaming kansioon.

Sitten, kun käynnistää lompakon sitä ei käynnistetä (asenneta) tavanomaiseksi blondilompakoksi vaan se käynistetään lompakoksi jossa on täysi ja helppo hallinta yksityisavaimille eli moodissa jossa sitä käytetään vain paperilompakolta toiselle siirtoon generoimaan se siirto verkkoon.

Ekakertaa käynnistettäessä se exe alkaa luoda lompakolle juttuja eka ruutu kysyy valitaanko itse vai automaattisesti serverit. Valitse auto. ja Next
Seuraava ruutu anna mennä defaultilla mikäli asennat koneelle jossa ennen ei ole ollut Electrumia tai tätä. Next
Seuraava ruutu. Nyt onkin monta valintaa.Valitse standard ja Next.
Seuraava ruutu onkin mielenkiintoinen. Voitkin valita kolmanne kohdan eli “use public or private keys”. Ja sitten Next.
Seuraava ikkuna haluaa jonkun vaihtiehdoista ja tässä ainakin itse annan sellaisen osoitteen yksityisavaimen jossa ei ole mitään mutta joka siis on oikea priva. Koska pääsee eteenpäin ja ns harjoittelemaan ensin ja tutustumaan lompakon toimintoihin ellei Electruim ole tuttu. Tämähän on sen forkki.
Sen dummy privan jälkeen Next
seuraavassa valitse salsana etc. Itse en valitse koska käytän vain "paperi"lompakosta "paperi"lompakkoon enkä jätä valuuttaa lompakolle hallintan kuin sen istunnon hetkeksi. Eli se aika kun myöhemmin annat oikean privan ja ennen kuin laukaset siirron uuteen osoitteeseen. Eli itse en katsonut tarpeelliseksi että lopakko kryptaa anatamani privat, mutta muille ehkä suosittelen mutta suosittelen myös ettei sitten hukkaa salasanaa tms kämmejä.
Teet kuinka teet ja sen jälkeen Next.
Nyt avautuu lompsan ikkuna. Kaikki on hallinnassasi. Loppu löytyy lompakon ylärivin valikoista.

Siirto. Kun lompsa näyyttää vihreetä eli on kiinni verkossa.

Wallet sieltä private keys ja sieltä import private
Ikkunassa joka aukeaa annat privan
Kohta ikuna näyttää saldoa.
Paina Send. Kpypastea siihen uusi osoite mihin siirrät.
Paina siinä ikkunassa nappia max jolloin se siirtää 1:1 kaiken uuteen. miinus siirtohinta.
Siirtopalkkiovivusta voit valita sopivan tason. Valitsisin toiseksi ylimmän.
Sitten vaan send.
jotain vielä kuittailet ja se luo sen raw siirron ja kuuluttaa sen verkkoon.
Seuraa Blockhair explorerilla että se on siellä näkyvillä.

Seuraavan kerran kun käytät lompsaa se muistaa historian.
Huomaa että voit koska tahansa poistaa AppData/Roaming/ElectronCash kaksion jossa data on. Nöin koska näin käyttetynä lompakossa ei ole satoshin satoshia. Mutta vain näin käyttetynä. Normaalikäytässä ÄLÄ koskaan mene käpistelemään kyseistä paikkaa ellet ole tietoinen mitä ja miksi, ainakaan jos lompakossa on jotain rahan arvoa.

Tälläin lompakkolle annetaan lähtevän osoitteen priva. sen jälkeen samassa istunnossa tehdään send ja annetaan kohdeosoite ja pidetään kaukana siltä koneelta sen kohdeosoitteen priva.

Huomattava että ensimmäisen vahvistuksen saamiseen voi kulua kauan! Syystä että BCH blokkiaika vaihtelee todella paljon ja on hidas koska se ei ole vielä lähelläkään ideaalia stabiloitumista noin 10min blokkiakkaan. Pisin blokkiaika taisi eilen olla tunteja.

Siirto kannattaa tehdä niin että säätää siirtopalkkion toiseksi ylimpään pykälään jos haluaa edes kohtuullsta nopeutta. Luokkaa 1,8mBCH/ktavu. Mutta siirtopalkkio ei vaikuta tietenkään siihen blokkiaika voi olla todella pitkä. Joten ei kannata hermostua jos ensimmäistä vahvistusta ei tule hetipian. https://blockchair.com/ (käytä tietenkin BCH puolella sitä) Sillä kyllä näkee että siirto on rekisteröity ja makaa mempoolissa odottamassa.

Tuo lompakko toimii kuin unelma eikä se tarvitse koko lohkoketjua koneelle ja kaikki on omassa hallinnassa. Jos ei luota siihen lompakkoon niin sitä voinee käyttää myös ns kylmässä koneessa jolla generoi raw siirron ja ottaa sen sieltä tikulle ja nettikoneella syöttää sen sitten louhijoiden pureksittavaksi. Tuon lompakon turvalisuudesta en tiedä, itselläni toimi. En käyttäisi tältä istumalta siten että lompakko pitää minun pelimerkkejä. Ja huom, se saattaisi asentua niin että se näkisi samalla koneella olevan tai olleen Electrumin joten en käyttäisi samalla koneella ollenkaan.

Jos jossain osoitteessa on oikeasti suuri summa. Saattaisin luoda tuolla lompsalla raw siirron käyttäen konetta joka ei ole lainkaan verkossa jolloin nettikoneessa ei edes käy sen osoitteen priva josta haluan pelimerkit siirtää toiseen osoitteeseen. Sitten vie tikulla tuon raw siirron nettikoneeseen ja seltä sitten tarjoaa sen eteenpäin.

En suosittele kenellekään mihinkään käyttöön minkäänlaista lompakkoa jossa käytäjällä ei ole 100% täydellinern hallinta kaikkien niiden ositteiden ja vaihto osoitteiden yksityisavaimia joissa on arvoa. Mä vaan en tahdo.So simple.

No ei ainakaan täällä. Olen tehnyt siirrot yli sadasta osoittesta ja minkäänlaista pienintäkään epäselvää ei ole ollut siitä mitä se lukee. Ja olen varmistanut että käytän nimenomaan ja vain aitoa ja versionumero 2.9.2 !!

_EDIT 21.8.17: Tilanne muuttunut. Versio 2.9.3. _
Source code: https://github.com/fyookball/electrum
# Release 2.9.3
_ * Improved code to force wallet to stay on Bitcoin Cash chain_
_ * Removed dynamic fees. Fees are now simple Sat/Byte model _
_ * Add Coin_Type 145 for Bitcoin Cash for bip39 seed imports_
_ * Use bitcoincash URI prefix for receiving and QR codes_

Kohdasta Tools ja sieltä Networks näet kyllä että se on noin kymmenessä nodessa ja niiden tiedot niin ei jää epäselvää missä olet kiinni.

Blochair explorerilla voit katsota sekä bitcoin että bch puolen. SE näyttää molermmat ja taitaa olla ainoa kunnollinen explorer BCH puollele. Ainakin se toinen mikälie tuntuu olevan välillä ihan pihalla. Ainakaan eilen se ei edes tiennyt mikä blokki on menossa.

Siis mä latasin tuo saman lompakon tästä eikä se todellakaan toimi ilmoittamallasi tavalla.
http://electroncash.org/#downld

Mitä tulee https://blockchair.com niin se näyttää joidenkin lompakkojen osalta ihan muuta tietoa kuin https://blockchain.info (oikean Bitcoinin puolelta siis).
Ja myös B-cash puolella näyttää, että lompakkoon olisi siirretty paljon enemmän rahaa kun siinä oikeasti on. “Total received” ja siirtohistoria ei edes täsmää!

EDIT:

Ok, nyt tajusin misä on kyse. Tuo typerä Electron lompakko oli kahten kertaan lähettänyt B-Cashit yhdestä osoitteesta siihen samaan osoitteeseen! Eli siirtokulut oli veloitettu, mutta B-Cashit jäivät istumaan lompakkoon. Eihän tuollainen pitäisi olla mahdollista, että lähetät lompakosta “A” samaan lompakkoon “A”!

Nyt kolmannella kerralla yritän siirtää B-cash pois tuosta paperilompakosta toiseen lompakkoon, jospa nyt onnistuisi.

Mutta tuo https://blockchair.com laahaa niin paljon perässä! Siirsin B-Cashin toiseen lompakkoon ja sitten sieltä ne kolmanteen, mutta https://blockchair.com mukaan tähän toiseen lompakkoon ei ole vielä coineja edes tullut, vaikka ehdin jo siirtää ne sieltä pois. Aivan säälittävä sivusto!

Mistähän on kyse kun tein tuon ohjeen mukaan, mutta ímporttasin heti privaattiavaimen jolla oli pieni saldo? Ohjelma ilmeisesti kaatui ja jäi siihen. Ei lähde toisellakaan yrityksellä. Saapa nähdä katosiko saldo…

Menee vähän ohi aiheen, mutta ajankohtaista kun on niin laitan tähän.
Hitonmoista säätöä, mutta noilla ohjeilla onnistu.