Selvityspyyntö virtuaalivaluutan käytöstä - Verohallinto

aika mielenkiintoista,mistä luulet että saanet tiedon ?

Vahva veikkaus on Suomen Tullin rikostorjuntayksikkö :sweat_smile:

Lähinnä mietin että minkätasoiset todisteet mun täytyy toimittaa ostoista ja myynneistä? Mulla on lompakoissa toki siirrot tallessa, mutta täytyykö kaivaa vielä tilisiirrot jostain OP:n ja silloisen Lähitapiolan historiikeista.

Ja olenkohan ymmärtänyt oikein että alle 8500€/vuosi liikevaihto on verovapaata? Vai pääomatulo?

Aika kovaa tekstiä loppupuolella. Tietenkin verottajan kuuluu kiinnostua siinä vaiheessa, kun saa voittoa käteen euroina. Kysymykset louhinnasta ja Bitcoin-omaisuuden määrästä taas tuntuvat liialliselta yksityisasioiden sörkkimiseltä.

Varsinkin Bitcoin-omaisuus edustaa vain potentiaalista voittoa. Itse olen esimerkiksi tehnyt joitakin musiikkikappaleita harrastusmielessä, joten olenko siis verottajan silmissä jo miljoonaluokan poptähti?

Samanlainen kirje kolahti postiluukusta tänään. Täytyy huomenna soitella Elinalle ja vähän kysellä et mikäs tää juttu oikeen on. Veikkaisin että, ihan tilitietojen perusteella ovat keksineet ruveta selvityspyyntöjä lähettelemään.

Jätittekö ilmoittamatta Bitcoin kotiutuksia? Itse ilmoitin kiltisti ihan oikein vaikka rahat olivat tilillä noin kaksi tuntia ja päätyivät takaisin Bitcoineihin joten tein pelkkää tappiota. Joku naapuri oli myös tilannut laittomia mausteita sekä ulkomailta että suomesta nimelläni kun en ollut kotona. Mitään lisäselvitys kyselyä ei ainakaan toistaiseksi ole tullut ja toivottavasti ei tulekaan.

Helpoin tapa taitaisi olla kerätä tilitiedot kotimaisista yrityksistä, jotka ovat tuottaneet kryptovaluuttoihin liittyviä palveluita tai laitemyyntiä. Sen jälkeen kysytään pakeista, kenelläkäs on ollut rahaliikennettä suutaan tai toiseen. Samalla voidaan varmaan pyytää tiedot kaikista, jotka ovat siirtäneet rahaa tunnetuille ulkomaisille toimijoille. Tuskin verohallinto näitä kirjeitä ihan sattumalta on lähetellyt. Arvaukseni perustuu täysin arvaamiseen.

Eipä verottaja voi kysymättä tietää kokonaisvaihtoa.

Tilitiedoista verottaja saa automaattisesti kaikki veronalaiset asiat.

Mahdollisesti tarvittaessa saavat enemmänki, jos veronkierrosta epäilisivät. Talousrikoksethan taitavat olla rankimmiten rangaistavia rikoksia Suomessa.

Luulen, etteivät ole käytännössä kiinnostuneet päiväkaupasta pörssin sisällä vaan enemmän siitä, kun raha liikkuu pörssistä tai välittäjältä tilille. Toki tuosta päiväkaupasta voi syntyä verotettavaa tuloa, mutta aika pitkältihän se pörsisssä oleva raha on mielikuvitusrahaa, joka muuttuu oikeaksi vasta kun sen sieltä nostaa joko bitcoineina tai euroina ulos.

Pohdin tätä oikeastaan Mt.Goxin ja muiden korkattujen pörssien osalta. Tuntui tuohon aikaan kaatuneen aika moni välittäjä ja sieltä datan saaminen ulos on aika pitkälti herran hallussa. Ei hajuakaan siis miten Mt.Goxissa jumissa olevat “potentiaaliset tuotot” pitäisi kirjata. Itse jättäisin ehkä pois kokonaan kunnes massit (toivottavasti) oikeasti saapuvat joko bitcoin-lompakkoon tai tilille.

Tilille saapuneet myynnit on aika vaikeita kiistää, joten suosittelen niiden merkkaamista ihan kiltisti. Ja ovat yleensä niitä helpoimpia tapauksia. Hankalimpia keissejä taitaa olla asioiden ostaminen bitcoineilla. Itseltäni kännykkälompakon datat ovat kadonneet puhelinten mukana, joten ei ostohistoriaa oikein saa kaiveltua enää. Toisaalta kyse vaan muutamista satasista. En oikein tiedä missä menee ns. tolkun raja siinä, mitä olisi syytä ilmoittaa.

https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Henkiloasiakkaan_tuloverotus/Virtuaalivaluuttojen_tuloverotus(28450)

“Virtuaalivaluutan muuntaminen oikeaksi valuutaksi realisoi
virtuaalivaluutan arvonmuutoksen verotuksen. Positiivista arvonousua
voidaan pitää varallisuuden kerryttämänä tulona, jolloin arvonnousu
verotetaan muuna pääomatulona. Arvonmuutosta laskettaessa katsotaan
virtuaalivaluuttaa käytetyksi siinä järjestyksessä kuin henkilö on sitä
hankkinut, jos hän ei muuta näytä.”

“Virtuaalivaluutta ei ole tuloverolaissa tarkoitettu arvopaperi.
Virtuaalivaluutan vaihtamisen yhteydessä syntyvää mahdollista
arvonlaskua ei siten voida vähentää tuloverotuksessa TVL 50 §:n
luovutustappiota koskevien säännösten mukaan. Virtuaalivaluutan
arvonlasku ei ole muullakaan perusteella tuloverotuksessa
vähennyskelpoinen.”

Tuosta lukemalla kuvittelisin, että kauppaa käyvien osalta olennaista on se, onko kryptopörssissä säilytettävät olevat eurot ‘oikeaa valuuttaa’ vai onko ‘oikeaa valuuttaa’ vasta kryptopörssistä pankkitilille kotiutetut eurot. Muutenhan verottajan tulkinta johtaa siihen, että jokainen voitollinen (päivä)kauppa on verotettavaa tuloa, mutta yhtään tappiollista kauppaa ei voi vuoden lopussa vähentää.

Onkohan näin? Itse olen noita veroparatiisi yms. säätöjä seuratessani ymmärtänyt, että osa tuntuu pääsevän helpommalla, osalle taas tulee seuraamuksia. Se joku joukko liikemiehiä jäi kiinni jostain luxemburgilaisista ilmoittamattomista tuloista tms, mutta maksoi kiltisti verottajan vaatimat mätkyt, ja sitten ei tullutkaan mitään rikosseuraamuksia. Tämä johtuu jostain pykälästä, että kun rangaistus lisäverojen muodossa oli jo kärsitty, niin ei voi tuomita enempää.

Varmaan siis tapauskohtaista, omasta käytöksestä on moni asia kiinni, mutta myös siitä että minkälainen tuuri sattuu käymään. Nythän oli tulossa joku “tehokas katuminen” menettely, jossa voit ilmoittaa piilotettuja tulojasi jälkikäteen, mutta sitten pykälää ei tullutkaan ja moni olikin mennyt jo ilmoittamaan. Ähäkutti.

Varmaan verottajaa kiinnostaa kaikki “potentiaaliset tulot”. Poliisitutkinta varmaanki pitäis olla kans menossa, etteivät suoria verota tällä hetkellä olemattomia tuloja. Poliisi tosin ei tuossa tilanteessa varmaan voi muuta tehdä kuin antaa todistuksen siitä, että ollaan juteltu.

Toisin sanoen, parempi ilmoittaa vasta sitte jos ne saa muutettua verotettavaksi rahaksi.

Siinäpä se onki. Tapauskohtaiseksi saa rikkaana liikemiehenä paljon helpommin. Verottajalle helpompaa, ku ei käytä aikaa ja rahaa oikeudessa. Jos ei suoraan kuulu yleisen syyttäjän asioihin, niin kukaan muu taho ei taida voida nostaa oikeusjuttua.

Tänne tuli myös samanlainen kirje. Ongelmana on että runsaasti pikkuostoksia muutamassa eri lompakoissa. Aikamoinen homma kaivaa kaikki ostot/myynnit tiliotteista. Onkohan Bittirahalla asiakasrekisteriä mistä saisi kaiken osto- ja myyntiliikenteen kerralla selville? Samaa tiliä olen käyttänyt koko ajan.

Hahaa mitä kyttääjiä. Voisikohan neloskohdan kysymyksestä tehdä kantelun johonkin? Varojen arvoa ei pitäisi olla tarvetta ilmoittaa. Eivätkä virtuaalivaluutat muutenkaan ole ilmoitettavien varojen listalla.

Verottajan selostus

Myös kolmoseen suosittelen vastaamaan esimerkiksi näin jonka jälkeen voi mielenkiinnolla jäädä seuraamaan tuleeko jatkokysymyksiä. Jos on puhtaat jauhot pussissa eikä huolta asiasta saa korkeintaan poliisit käymään kotona ja kivan jekun verottajalle:

-1000euroa
-~3 Bitcoin
-krapula aamut
-en muista, humalassa nakkikioskilla
-rizloja, vesipiippu sekä kaksi coltin sytkäriä n. 55euroa

2 tykkäystä

Sikäli kun veroja voidaan määrätä maksettavaksi vain näytetyksi katsotusta teosta, itse ilmoittaisin ainoastaan tilille tulleet siirrot myydyistä bitcoineista, en virtuaalivaluuttavaroja taikka niillä tehtyjä ostoksia.

Nyt tuli minullekkin samanlainen kirje.

Käytännössä mahdotonta osoittaa kaikkea, koska olen sulkenut osuuspankin tilin jossa näkyi tilitapahtumissa mitä on tullut euroissa tilille. Verottaja voi tietenkin tehdä arvio verotuksen, joka on maksettava joka tapauksessa oli asia niin tai näin. Myöhemmin maksun jälkeen voi hakea päätökseen oikaisua. Jos ei pysty maksamaan arvio veroa, se menee ulosottoon. Arvio vero voi olla ilmeisesti ihan mitä vaan tuhansiin euroihin…

Koko kirje vaikuttaa aivan järjettömälle.

Tietääkseni yksityishenkilöllä ei ole velvollisuutta säilyttää kuitteja käteisostoista, varsinkaan säilyttää useampaa vuotta…

Jos kerran virtuaalivaluutta ei ole virallisesti valuuttaa, niin mikä oikeus verottajalla on pyytää selvitystä kuinka paljon olen omistanut virtuaalivaluuttaa, tai oravan nahkoja, tai simpukoita vuosina 2012, 2013, 2014 ja 2015?

Käsite “oikeus” on fiktiota, kannattaa unohtaa se näissä yhteyksissä.

Nonii nyt tipahti eilen mullekki luukusta tälläinen paperi! Eihän tälläinen paperi ole mistään kotoisin viitaten kaikkiin aikaisempiin väitteisiin. Mutta miten tälläistä lähtee selvittämään ? Minullakin tapahtumat ollut vuosilta 2012 -13 -14 … Onko tälläinen jo rikos ?

niin, mistä verottaja on saanut vihin?
Pankkitilin tiedoista?
Bitcoinien välittäjältä?
Ilmoittaako esim. bittiraha verottajalle, keiden kanssa on asioinut?

Verotta on lähes varmasti saanut tiedon pankilta, itselläni on ollut liikennnettä Prasos oy:n ja Bitstampin välillä ja postia verottajalta tuli.