Selvityspyyntö virtuaalivaluutan käytöstä - Verohallinto

Onkohan näin? Itse olen noita veroparatiisi yms. säätöjä seuratessani ymmärtänyt, että osa tuntuu pääsevän helpommalla, osalle taas tulee seuraamuksia. Se joku joukko liikemiehiä jäi kiinni jostain luxemburgilaisista ilmoittamattomista tuloista tms, mutta maksoi kiltisti verottajan vaatimat mätkyt, ja sitten ei tullutkaan mitään rikosseuraamuksia. Tämä johtuu jostain pykälästä, että kun rangaistus lisäverojen muodossa oli jo kärsitty, niin ei voi tuomita enempää.

Varmaan siis tapauskohtaista, omasta käytöksestä on moni asia kiinni, mutta myös siitä että minkälainen tuuri sattuu käymään. Nythän oli tulossa joku “tehokas katuminen” menettely, jossa voit ilmoittaa piilotettuja tulojasi jälkikäteen, mutta sitten pykälää ei tullutkaan ja moni olikin mennyt jo ilmoittamaan. Ähäkutti.

Varmaan verottajaa kiinnostaa kaikki “potentiaaliset tulot”. Poliisitutkinta varmaanki pitäis olla kans menossa, etteivät suoria verota tällä hetkellä olemattomia tuloja. Poliisi tosin ei tuossa tilanteessa varmaan voi muuta tehdä kuin antaa todistuksen siitä, että ollaan juteltu.

Toisin sanoen, parempi ilmoittaa vasta sitte jos ne saa muutettua verotettavaksi rahaksi.

Siinäpä se onki. Tapauskohtaiseksi saa rikkaana liikemiehenä paljon helpommin. Verottajalle helpompaa, ku ei käytä aikaa ja rahaa oikeudessa. Jos ei suoraan kuulu yleisen syyttäjän asioihin, niin kukaan muu taho ei taida voida nostaa oikeusjuttua.

Tänne tuli myös samanlainen kirje. Ongelmana on että runsaasti pikkuostoksia muutamassa eri lompakoissa. Aikamoinen homma kaivaa kaikki ostot/myynnit tiliotteista. Onkohan Bittirahalla asiakasrekisteriä mistä saisi kaiken osto- ja myyntiliikenteen kerralla selville? Samaa tiliä olen käyttänyt koko ajan.

Hahaa mitä kyttääjiä. Voisikohan neloskohdan kysymyksestä tehdä kantelun johonkin? Varojen arvoa ei pitäisi olla tarvetta ilmoittaa. Eivätkä virtuaalivaluutat muutenkaan ole ilmoitettavien varojen listalla.

Verottajan selostus

Myös kolmoseen suosittelen vastaamaan esimerkiksi näin jonka jälkeen voi mielenkiinnolla jäädä seuraamaan tuleeko jatkokysymyksiä. Jos on puhtaat jauhot pussissa eikä huolta asiasta saa korkeintaan poliisit käymään kotona ja kivan jekun verottajalle:

-1000euroa
-~3 Bitcoin
-krapula aamut
-en muista, humalassa nakkikioskilla
-rizloja, vesipiippu sekä kaksi coltin sytkäriä n. 55euroa

2 tykkäystä

Sikäli kun veroja voidaan määrätä maksettavaksi vain näytetyksi katsotusta teosta, itse ilmoittaisin ainoastaan tilille tulleet siirrot myydyistä bitcoineista, en virtuaalivaluuttavaroja taikka niillä tehtyjä ostoksia.

Nyt tuli minullekkin samanlainen kirje.

Käytännössä mahdotonta osoittaa kaikkea, koska olen sulkenut osuuspankin tilin jossa näkyi tilitapahtumissa mitä on tullut euroissa tilille. Verottaja voi tietenkin tehdä arvio verotuksen, joka on maksettava joka tapauksessa oli asia niin tai näin. Myöhemmin maksun jälkeen voi hakea päätökseen oikaisua. Jos ei pysty maksamaan arvio veroa, se menee ulosottoon. Arvio vero voi olla ilmeisesti ihan mitä vaan tuhansiin euroihin…

Koko kirje vaikuttaa aivan järjettömälle.

Tietääkseni yksityishenkilöllä ei ole velvollisuutta säilyttää kuitteja käteisostoista, varsinkaan säilyttää useampaa vuotta…

Jos kerran virtuaalivaluutta ei ole virallisesti valuuttaa, niin mikä oikeus verottajalla on pyytää selvitystä kuinka paljon olen omistanut virtuaalivaluuttaa, tai oravan nahkoja, tai simpukoita vuosina 2012, 2013, 2014 ja 2015?

Käsite “oikeus” on fiktiota, kannattaa unohtaa se näissä yhteyksissä.

Nonii nyt tipahti eilen mullekki luukusta tälläinen paperi! Eihän tälläinen paperi ole mistään kotoisin viitaten kaikkiin aikaisempiin väitteisiin. Mutta miten tälläistä lähtee selvittämään ? Minullakin tapahtumat ollut vuosilta 2012 -13 -14 … Onko tälläinen jo rikos ?

niin, mistä verottaja on saanut vihin?
Pankkitilin tiedoista?
Bitcoinien välittäjältä?
Ilmoittaako esim. bittiraha verottajalle, keiden kanssa on asioinut?

Verotta on lähes varmasti saanut tiedon pankilta, itselläni on ollut liikennnettä Prasos oy:n ja Bitstampin välillä ja postia verottajalta tuli.

Aktivoituuko verottaja/pankki vasta parin vuoden viiveellä?
Onko joku saanut ylimääräisiä kuluja kun on ollut myöhässä?

Tämä verotus tuntuu kyllä oudolta … eikös kirpparillakin saa ostaa ja myydä tavaroita n 8000 eur/v ennen kuin verottaja asiasta kiinnostuu?

Taitaa olla nää valuutat niin uusia verottajan kannalta, että näitä selvitellään nyt jälkikäteen edellisiltä vuosilta.

Eihän tää kirje tarkoita, että veroa tulee, nyt vasta selvitetään. Kannattaa miettiä mitä nyt ilmottelee…

Yksityishenkilöt eivät ole kirjanpitovelvollisia, ja useimmilla bitcoinin käyttäminen tuskin on edes mitään elinkeinotoiminnan tapaista. Siihen perustunee myös se, että tappioitakaan ei saa vähentää. Veropetos tapahtuu, jos antaa väärää tietoa verottajalle. Se että jotain tietoa vaikka ei muista, ei löydy, on hukkunut, ei kai tietääkseni ole petos.

http://www.talousrikos.fi/tietoa/verorikokset/

(disclaimer: en ota mitään vastuuta mistään kirjoittamastani, eikä kirjoittamani ole mitään neuvoja minkään suhteen. kysykää verojuristilta jos haluatte parempaa tietoa.)

1 tykkäys

Sellainen huomio tähän, että Bittiraha / Prasos ei oma-aloitteisesti ilmoita verottajalle mitään tällä hetkellä, mutta verotarkastusten yhteydessä verottajalla on valtuudet kysyä oikeastaan ihan mitä tahansa. Tarkemmin ottaen kyse on nk. vertailuverotarkastuksesta, jossa yritykseltä pyydetään tietoja, joita sitten verrataan yrityksen asiakkaiden omiin ilmoituksiin.

Itse kirje on mielestäni aika törkeä. Siinä kysytään esimerkiksi omista bitcoin-omistuksista ja siitä missä niitä säilyttää. Tuollaisiin kysymyksiin en kyllä vastaisi yhtään mitään, enkä ainakaan itse aio vastata. Mutta toki myyntejä voi olla hyvä raportoida.

Tuohon bitcoinien tappiota ei saa vähentää bitcoineista tulleista voitoista.

Niin itse sain ainakin pörssiosakkeista tulleet tappiot vähennettyä bitcoineista tulleista voitoista.
Tai siis verottaja näin itse teki minulta mitään kysymättä. Yllätys oli itselle kyllä positiivinen, kun tosiaan odottelin vähän isompia veromätkyjä bitcoineista, joita ei tullutkaan siinä mittakaavassa mitä odottelin.

Eli jos on niin, että sinulla on tappiolla olevia pörssiosakkeita ja voitolla olevia bitcoineja. Niin myy ne samana vuonna tai ehkä tässä on myös voimassa oliko nyt kolmen vuoden tappionvähennysoikeus, niin kuin normaalistikin pörssiosakkeissa. Eli alle kolme vuotta sitten tappiolla myydyt pörssiosakkeet vähennetään myös bitcoineista tulleista voitoista. Siis saattaa kun en voi tietää toimiiko verottaja kaikilla noin. Mutta luulisi jos kerran minullakin.

Ehkä tämä toimii myös toista päin. Eli voitolla myydyistä pörssiosakkeista voi ehkä vähentää bitcoinien tuottamat tappiot.

No niin eiköhän nyt tullut ehkä vähän epäselvemmin asia selitettyä…

1 tykkäys

Tämä kiinnostava viestiketju on hiljentynyt. Oletteko kukaan kuulleet Verottajalta mitään sen jälkeen, kun annoitte lisäselvityksiä?

Entä onko kukaan saanut uusia selvityspyyntöjä kesän jälkeen?

Onhan sieltä tullut jonkin näköisiä laskelmia. Itselle ei varsinaista laskua ole vielä tullut, mutta olen kuullut ihmisten niitäkin jo saaneen.

Onko näin? Itse kysyin pankista ennen voittojen kotiuttamista useampi vuosi sitten, tuleeko mitään kysymyksiä jos ulkomailta tulee yht’äkkiä isompia tilisiirtoja. Sanoivat, ettei mitään ongelmaa ole, ja oma-aloitteisesti pankin toimihenkilö sanoi vielä, ettei tietoja ilman erillistä syytä lähdetä mihinkään ilmoittelemaan. Muistan tämän, koska olin hieman yllättynyt pankin myötämielisyydestä ja koko kommentissa oli mielestäni hieman silmäniskun tuntua.

En ole saanut tällaista kirjettä itse, vaikka verottaja varmasti tietää minun myyneen Bitcoineja, koska olen myyntitulot ilmoittanut ja verot niistä maksanut.