Lohkoketjut: koulutusaloite

Hei kaikki,

Olen aikeissa perustaa työpaja-tyyppisen verkkokurssin, jossa olisi mahdollista opiskella lohkoketjuteknologian perusteita sekä toteuttaa yksinkertaisia lohkoketjua hyödyntäviä sovelluksia.

Taustalla on se, että olen viime vuodet pitänyt n. 300 ex-Nokialaiselle ohjelmistotekniikan verkkokursseja otskoilla Pilvisovellukset HTML5+REST (MEAN), Python, Java EE. Koulutusmateriaalit ovat avoimia ja ne ovat löydettävissä eliademy.com -oppimisalustalta. Kurssit ovat olleet osa Nokia Bridge- ja Microsoft Path -työllistämisohjelmia.

Uuden kurssin sisältönä olisi lohkoketjuteknologian perusteet, REST-arkkitehtuuri ja HTML5-sovellukset (AJAX/Angular). Laboraatioita varten ajattelin perustaa hiekkalaatikon, jossa Multichain-lohkoketju, johon halukkaat osallistujat (kaikkien ei tarvitse eivätkä voikaan) voivat tulla nodeiksi. Ketjun päälle on sitten tarkoitus rakennella HTML5 appseja, joilla voi esim. tallettaa ketjuun jotain tai hakea sieltä. Rahayksiköiden louhiminen ei olisi tässä yhteydessä pääasia, vaikka toki tärkeä osa-alue sekin.

Kurssin idea on siten tarjota kerralla suurelle ryhmälle (esim. 50) it-alan ihmisiä mahdollisuus opiskella lohkoketjuteknologiaa ja samalla HTML5-REST-kehitystä. Kurssin tavoitteena ei ole tuottaa huippuammattilaisia, mutta näyttää teknologian hyödyntämisen ensiaskeleet käytännössä, ja siitä voi sitten jatkaa omatoimisesti niin pitkälle kuin haluaa.

Olen lohkoketjujen suhteen itsekin noviisi. Ihan dokumentaation perusteella Multichain näytti aika selkeältä ja helposti käyttöönotettavalta, mutta asiantuntevat mielipiteet olisivat paikallaan. Minulla on tällä hetkellä opetuskäyttöön varattuna kaksi julkista Linux-palvelinta, niiden kanssa voi varmaankin hiekkalaatikko-lohkoketjun helpoisti aloittaa käyttäen esim. tuota Multichainia.

Tähän mennessä olen pitänyt em. koulutuksia yksinomaan verkon kautta (Adobe Connect -istunto kerran viikossa + eliademy.com-oppimisalusta), mutta työpajat Helsingissä / Tampereella jossain sopivassa paikassa esim. uusyrityskeskuksessa olisivat vähän mukavampi mahdollisuus.

Tähän mennessä olen saanut koulutuksille julkista tukea aikuiskoulutuskeskuksen kautta (itse olen yksityisyrittäjä), nykyinen rahoituskanava on umpeutumassa, mutta yritän löytää uuden. Joka tapauksessa yksikköhinta koulutukselle jäisi varsin kohtuulliseksi, jos ryhmäkoko olisi suuri esim. 50.

Tästä yhteisöstä löytyy varmasti potentiaalisia osallistujia sekä apuja teknisiin kysymyksiin, mutta ensi vaiheessa olisin kiitollinen ideoista ja vikeistä, joilla voisi ehkä löytää julkista rahoitusta, esim. paikalliset aluetuet, ja/tai yhteistyökumppaneita koulutukselle.

Jos tämä hanke kiinnostaa osallistumis-/tuki- tai missä tarkoituksessa vain, voit ilmoittaa minulle emailisi, niin pidän ajan tasalla missä mennään. Ilmoitan tietysti myös tällä palstalla jos ja kun asia selvästi etenee.

terveisin Mikko Valjakka, mikko.valjakka(a)anycase.fi

Meiltä löytyy aika paljon osaamista lohkoketjuun liittyen. Voi laittaa mailia hbrade(at)prasos.fi, mieluusti kartoitamme mahdollisia yhteistyömahdollisuuksia.

1 tykkäys

Hei,

ottakaapa yhteyttä JYU prof. Timo Hämäläiseen. Asiassa saattaisi olla mahdollisuus Tekes tutkimusprojektiin ja rahoitukseen. Myös muita kiinnostuneita saattaisi löytyä.

Laatikaa tutkimusehdotus/projektin tarkempi kuvaus henkilö+laite/ohjelmisto tarpeineen ja tutkimuksen tavoitteet ja lopputuotteet jotta mahdolliset rahoittajat+Tekes pystyät arvioimaan projektin kannattavuutta omalta osaltaan.

Voisin osallistua jatkossa jossain muodossa projektiin. Olen osallistunut ja vetänyt Nokia/JYU/TTY aikoina vastaavan laisia yhteistyöprojekteja. Nyt eläkkeellä ollessa aikaa riittää harratamiseen.

P.S
Minulla on pyörimässä +10 erilaista mineria testi/tutkimus käytössä(makotitalon lämmitys) eri pooleissa ja crypto-valuutoissa sekä joitakin full nodeja/wallet eri valuutoille :wink:

Tereveisin

Eero Wallenius, Ph.D.
Tanhuantie 4
36200 Kangasala

Puh. +358 405004055

1 tykkäys

Mulla ei ole omakotitaloa. Ainoastaan tämä kaupungin asuntojen murju, josta oon käynyt töissä.

Saako ne voitot pitää itse vaiko meneekö ne tutkimustyöhön?

Vois tohon nodeja laittaa, joskus ollut tuo raspnode tossa pyörimässä.

Teen palkatonta työtä, alkanut jo innostus hiipumaan. 2 vuotta kohta takana.

1 tykkäys

Hei Eero,

Kiitos vinkistä, ensi alkuun koettaisin saada rahoitusta 2-3 htkk avoimen materiaalin ja demojen tekoon, jonka jälkeen opetusryhmiä olisi mahdollista pyörittää yksikköhinnalla, joka olisi osallistujalle hyvin kohtuullinen (jotain 100-200e, tai 0.2 BTC tottakai :slight_smile: ) Julkisen rahoituksen lisäksi ajattelin kysyä suoraan Osuuspankilta, haluaisivatko nämä sponssata tällaista materiaalia.

terveisin
Mikko Valjakka

Hei,

projekti kannattaisi jakaa 2:een osaan. Toinen koskien luennointia/kurssia ja toinen demojäerjestelmän rakentamista. JYU:ssa saattaisi olla kiinnostusta luentosarjaan/kurssiin blokchain aiheesta. Siitä onkin jo hieman sivuttukin aiemmin.

Toinen osa saaattaisi onnistua TEKES & yritysrahoitteisesti. Jos JYU johtaa tutkimuksen voisi tutkimuksseen saada rahoitusta n. 60% kustanuksista ja jos projekti vedetään ulkopuoliosesti yritysjohtoisesti voisi TEKES rahoitus olla 40% kokonaiskustannuksista. Erona projekteilla on se että JYU vetoisess tutkimuksessa tiedot ovat julkisia ja kaikkien käytettävissä. Yritysvetoisessa tapauksessa vetävä yritys voi salata haluamansa osuuden tutkimuksesta omaan käyttöönsä mikä on tavallista jos pyritään kehittämään/tekemään myöhemmis rahallisesti tuottavaa jäjestelmää kuten tässäkin tapauksessa kannattaisi tehdä.

Demojärjestelmä kannattaisi todennäköisesti tehdä suoraan Ethereum/Ether järjestelmä yhteensopivaksi, koska se on todella nopeasti siirtynyt Bitcoinin jälkeen toiseksi cryptovaluutaksi ohi Litecoinin ja saattaa olla että jossain vaiheessa siihen prustuvat sovellukset (sisältää kehittyneen sisäisenohjelmointikielen, smart contracts) ohittavat Bitcoin puolen.

Jos saadaan aikaa selvä suunnitelma ja yksikin ulkopuolinen rahoittajayritys, n. 5000-20000 eurolla mukaan niin voisi katsoa jos JYU (tietotekniikka) taikka TTY (systeemitekniikka) ottasi projektin vedosta taikka yhteistyöstä jos yritysvetoinen kopin niin voisin esitellä asiaa eteenpäin. Myös yritysosallistujien osalta voisi löytyä apua JYU/TTY suunnalta.

Projektihan on yliopistoille täsysin ilmainen ja tuottava joten kiinostusta alkaa löytyä heti jos on esittää yksikin yksityinen rahoittaja taho. Yliopiston rooli noin yleisesti asiassa on toimia varmistuksena ja takuuna TEKES suuntaan projektin hoidosta sekä tarvittaessa myös työskentelytila ja tekijä (esim. gradu/dipl.työn ym. tekijät) palkkaamisesta.

Näillä eväillä voisi asiaa lähteä esittelemään mahdollisille tutkimus ja rahoituskumppaneille ja viemään eteenpäin.

-E

Ok, tämä voi olla hyvä tapa lähestyä asiaa ja etenkin jos Tekes halutaan mukaan. Voin tehdä jonkinlaisen hankeluonnoksen ja keskustellaan sitten taas tarkemmin.

t. Mikko V

Ok, lähettele luonoksia ja katsellaan ne kuntoon. Tuosta koulutusjutusta voisit laittaa jo erikseen esitteen minulle niin voisin katsoa jos JYU taikka TTY olisivat erikseen/yhdessä kiinnostuneet järjestämään aiheesta erilliset kurssin/opintojaksot. Koulutuspuoleen minulla ei ole paljoa annettavaa kuin ehkä kommentit. Itse demo/tuotantojärjestemän järjestelmän toteutuksen ja sisällön osalta kyllä enemmän.

Palkkioista: Luennoista maksetaan luentotuntien mukaan ja luennot pitäisi pitää joko Jyväskylässä, JYU taikka Tampere, TTY (jos joutuu matkustamaan saa matkoista aika hyvän veronalennuksen joten luennointi kyllä kannattaa). Kurssin lajuus on jossain välillä 25-35h (+harkat jos soveltuu) tuntia eli korvaus voisi vaihdella 1250-4200 eur, eli luentopalkkiot ovat jotain 50-120 eur/h riippuen koulutuspohjasta ja myös sisältyykö luentomateriaalin teko palkkioon. Kurssimateriaalin tekemisestä voisi myös yrittää saada erillistä korvausta jos se olisi yleisesti käytettävissä kurssin jälkeen. Jos molemmat JYU ja TTY onnistuisivat voisi kokonaispalkkion laskea olevan tuplat.

-E