Kryptomaksamisen osapuolien validointi yli $1000 arvotapahtumilla

Heinäkuun alusta lähtien kryptovaluutoissa tapahtuu globaalisti suuria muutoksia, sillä Financial Action Task Force on Money Laundering (FATF) on asettanut uusia vaatimuksia kryptovaluuttojen maksutapahtumiin. Jatkossa yritysten ja eri tahojen tulee tunnistaa kryptovaluuttaa lähettävät tai sitä vastaanottavat henkilöt, kun summa on vähintään 1000 Yhdysvaltain dollaria.

Muutokset tulevat lisäämään lohkoketjujen läpinäkyvyyttä ja sitä myöten turvallisuutta globaalisti. Heinäkuun alusta tuleva voimaan tiukemmat säännöt yli 200 maassa.

Jo jonkin aikaa on arveltu, että pakko tunnistaa maksajia tulee lisäämään kryptomaksamisen kustannuksia. Oman apunsa ongelmiin tuo suomalainen Valega Chain Analytics, jonka työkalulla kuka tahansa voi tarkistaa vastapuolen luotettavuuden. Työkalulla yritykset pystyvät analysoimaan nopeasti API:n kautta suurenkin määrän transaktioita.

http://etn.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=9608&via=n&datum=2019-06-18_15:38:55&mottagare=29633

Mitähän tämä käytännössä tarkoittaa esim. mun BitStamp -maksuille? Passia skannaamaan?

Tuo teksti vaikuttaisi olevan joku mainos, joten en tekisi sen perusteella mitään johtopäätöksiä.

Eikö Bitstamp ole jo kauan vaatinut henkilöllisyystodistusta? Muistan ainakin itse lähettäneeni sinne ajokortin.

Juu olen mäkin sinne passin laittanut. Mutta ajattelin että jos nyt pitää joka ikisellä maksulla erikseen tunnistaa, ja kun ei ole tupas käytössä, niin…

Suomessa on nyt Laki virtuaalivaluutan tarjoajista, eiköhän sen mukaan mennä pari vuotta. Kysyin sen sisällöstä itsekin aikaisemmassa ketjussa.

Henkilöllisyystodistuksen lähettäminen joka paikkaan takaisi identiteettivarkauden uhriksi joutumisen.

Mikäs laki se tämmöinen on? Ei kai se rajaa ulos mitään ulkomaisia toimijoita kuten BitStamp??

Ei rajaa.

Sitäpaitsi Bitstamp toimii kai EU:n alueella eli käytännössä varmaan suurin piirtein samalla tavalla kuin mitä Suomen laki sanoo.

Omega jo tuossa yllä totesikin että henkilötietojen levittäminen pitkin nettiä takaa identiteettivarkauksien kohteeksi joutumisen. Näinhän se on. Joten miten tämmöiset uudet säädökset “lisäävät turvallisuutta”?

Ole fiksu, älä maksa suoraan kryptoilla. “Ups meni 20 000 euroa 2 kertaa mitäs nyt” Jossain vaihtopalvelussa vaihdat joko jenkkidollariin tai euroiksi. Hyvää juhannusta!

1 tykkäys

Mitä on varma tunnistaminen? Maailma on täynnä ihmisiä ilman digitaalista ID:tä ja vielä enemmän on feikki IDn omaavia digimaailman kaksoiskansalaisia.

Kryptojen turvallisuus perustuu siihen ettei niitä pysty käyttämään kuin omistaja itse. Ei tunnistamiseen.
Niin kauan kauan kun omistaja on tuntematon kukaan ei voi pakottaa tiettyjen kryptojen haltiaa tekemään mitään, jos oikeat omistajatiedot lisätään tilanne muuttuu.

Toisaalta mikään ei kai estä siirtojen pilkkomista viranomaisten hämäämiseksi tai siirto-operoiden suorittamista säädännän ulkopuolelta kolmansista maista.