Yhteiskuntasopimus – toimiiko ?

Vähän synkkä aihe kesään mutta ei ole pakko lukea :wink:

Tuottavuutta ja kilpailukyvyä yritetään parantaa yhteiskuntasopimuksella hallituksen, työntekijöiden ja työnantajien kesken. Säästöjä ja veronkorotuksia jätettäisiin mahd tekemättä jos talkoot onnistuu. Tavoitteena on yksikkötyökustannusten laskeminen noin viidellä prosentilla jne.

Käytännössä varmaan jollain aloilla helpompi toteuttaa kun toisilla. Teenkö siis jatkossa pidempää päivää töissä tai lomailenko puolet vähemmän kesällä ? Omaa työmotivaatiotani tuskin lisää ajatus lyhyemmästä kesälomasta.

Itse olen kaupan alalla ja varmaan asiakkaat hyötyisivät siitä että myyjiä olisi enemmän paikalla ruuhka-aikoina. Toinen juttu sitten on että ostaako asiakkaat sen enempää ja riittääkö asiakkaita? Tuleeko rahaa sen enempää yritykseen vai tuleeko muuten vaan ”hyvä fiilis” asiakkaalle. Ymmärrän kyllä sen että kustannus per työtunti vähenee jne. mutta uusia työpaikkoja tuskin syntyy ?

Jossain alalla voi tulla ongelmia jos kaikki yritykset ei pysty/halua osallistua talkoisiin tai toteuttaa ne eri tavalla.
Esim. Yritys A työntekijät pitävät vähemmän kesälomaa. Yritys B pitää normaalisti lomaa. Yritys A olisi riippuvainen yritys B tuotteista/palveluista. Miten toiminta jatkuisi/kannattaisi ym. jos kesälomalla yritys A ei saisi yhteyttä yritys B:hen tai asioita eteenpäin ?

Todellista hyötyä ei varmaan kukaan vielä tiedä. Saa nähdä mitä syksyllä ja tulevaisuudessa tapahtuu.

[quote=“bittimikko, post:1, topic:2720”]Vähän synkkä aihe kesään mutta ei ole pakko lukea :wink:

Tuottavuutta ja kilpailukyvyä yritetään parantaa yhteiskuntasopimuksella hallituksen, työntekijöiden ja työnantajien kesken. Säästöjä ja veronkorotuksia jätettäisiin mahd tekemättä jos talkoot onnistuu. Tavoitteena on yksikkötyökustannusten laskeminen noin viidellä prosentilla jne.

Käytännössä varmaan jollain aloilla helpompi toteuttaa kun toisilla. Teenkö siis jatkossa pidempää päivää töissä tai lomailenko puolet vähemmän kesällä ? Omaa työmotivaatiotani tuskin lisää ajatus lyhyemmästä kesälomasta.

Itse olen kaupan alalla ja varmaan asiakkaat hyötyisivät siitä että myyjiä olisi enemmän paikalla ruuhka-aikoina. Toinen juttu sitten on että ostaako asiakkaat sen enempää ja riittääkö asiakkaita? Tuleeko rahaa sen enempää yritykseen vai tuleeko muuten vaan ”hyvä fiilis” asiakkaalle. Ymmärrän kyllä sen että kustannus per työtunti vähenee jne. mutta uusia työpaikkoja tuskin syntyy ?

Jossain alalla voi tulla ongelmia jos kaikki yritykset ei pysty/halua osallistua talkoisiin tai toteuttaa ne eri tavalla.
Esim. Yritys A työntekijät pitävät vähemmän kesälomaa. Yritys B pitää normaalisti lomaa. Yritys A olisi riippuvainen yritys B tuotteista/palveluista. Miten toiminta jatkuisi/kannattaisi ym. jos kesälomalla yritys A ei saisi yhteyttä yritys B:hen tai asioita eteenpäin ?

Todellista hyötyä ei varmaan kukaan vielä tiedä. Saa nähdä mitä syksyllä ja tulevaisuudessa tapahtuu.[/quote]
Joo ja 300e ollaan leikkaamassa “eläkeläisiltä” asumistukea! Otin tukihenkilön, kuten mun LVI asentaja kaveri neuvoi. Menin työharjoitteluun, että saisin oikeita töitä ja sitäkautta rahaa. >:(

Nii-in, nykytaloutemme kaltaisessa ympäristössä, ja varsinkin taantuman aikaan, asiakkaita tarvis lisää ja heidän tulisi kuluttaa enemmän. Siihen tarvitaan rahaa, jota on kotimaassa tarjolla kokoajan niukemmin. Tätä rahaa tulisi siis saada ulkomailta ilman velanottoa, eli vienti vetämään ja turisteja kylään. Harmi vaan että Suomen lähiaikojen linjaus on puuhastella aikalailla juurikin kaikkea päinvastaista.

[quote=“bittimikko, post:1, topic:2720”]Itse olen kaupan alalla ja varmaan asiakkaat hyötyisivät siitä että myyjiä olisi enemmän paikalla ruuhka-aikoina. Toinen juttu sitten on että ostaako asiakkaat sen enempää ja riittääkö asiakkaita? Tuleeko rahaa sen enempää yritykseen vai tuleeko muuten vaan ”hyvä fiilis” asiakkaalle. Ymmärrän kyllä sen että kustannus per työtunti vähenee jne. mutta uusia työpaikkoja tuskin syntyy ?[/quote]Ei välttämättä osta enempää per kerta, mutta käy tod. näk. hyvien kokemusten perusteella useammin. Vaikuttaa tietty moni muukin asia, mutta nimenomaan, mikä se optimaalinen myyjien/myynnin suhde on…

Taitaa olla näin.
Jotkut näkee jotain toivoakin…
http://www.taloustaito.fi/Teemat/TT-Blogi/Blogit-2015/Verotukseen-kaanne-ja-iso-porkkana/

Lisätty;
Jonkinlaista yrittäjyyttä vaaditaan tavallisilta työntekijöiltäkin…
http://www.nordea.com/fi/media/uutiset-ja-lehdistotiedotteet/Aki-Kangasharju/2015/2015-06-26-tyoajan-pidentamiselle-ei-ole-parempaakaan-vaihtoehtoa.html