Vinkkejä treidauskassan hallintaan?

Moi. Olen näissä forex- ja bitcoinien treidauskuvioissa senverran aloittelija että kaipaisin jotain kohtuuhelposti avautuvaa perusteosta sijoitusstrategioista ja kassanhallinnasta. Olisiko linkkejä tai suositeltavia kirjoja?

Aiemmin olen pelaillut jonkinverran nettipokeria joten kassanhallinnan käsitteistö on tavallaan jo tuttua. Nyt pitäisi jollain tavalla ottaa samat periaatteet käyttöön bitcoin-pörsseissä ja muuttaa ne käytännön todellisuudeksi. Senverran hyvässä hapessa tässä vielä ollaan ettei vielä yhtäkään rollia ole haihtunut täysin olemattoomiin ja tajuan kyllä että huonojakin päiviä tulee ja että tappiot silloin tällöin kuuluvat pelin luonteeseen. Treidailussa tilttiin joutuminen lienee myös ihan mahdollista? Onko kokemuksia, kuka uskaltaa avautua?

Olin 42. lukija. Enkä minäkään oikeen tiedä mitä tähän kirjottaisi… Taidat olla paremmin perillä kuin monet muut :slight_smile:

Ihan täysin en kysymystäsi ymmärrä, mutta kysymyksessä lienee ns. daytrading?

Varsinaiseen sijoittamiseen minulla ei liiemmin ole strategioita, mutta tässä muutama käytännön seikka, jotka tulivat itselleni yllätyksinä. Muut voivat korjata jos tämä on väärin, itsekin olen aloittelija:
Nämä vinkit pätevät ainakin mtgoxiin, muita pörssejä en ole kokeillut

1: Bittirahan kautta daytradeeminen on hankalaa, sillä ajot ovat ainoastaan kahdesti päivässä, yleensä puolen päivän kieppeillä ja n. klo 21.
Käytännössä kuitenkin kannattaa ostaa ensimmäiset kolikot bittirahasta, sillä rahat tulevat heti samana päivänä, ja voit lähettää ne sitten pörssiin - näin säästät päiviä.
Mikäli tarkoituksesi on pidempiaikainen sijoittaminen, et välttämättä edes tarvitse ulkoista pörssiä.

2: Tee haluamaasi pörssiin tili heti
Tili pitää vahvistaa (validoida ja verifioida) lähettämällä henkkareista kopio ja todiste siitä, että asut Suomessa (tai missä nyt satutkaan asumaan). Asumisen todentamiseen riittää kopio mistä tahansa laskusta, missä näkyy osoitteesi. Tilin todentamiseen menee pörssissä n. 10 arkipäivää.

3: Valuuttasiirrot pörsseistä / pörsseihin kestävät useamman päivän
Bitcoinit siirtyvät pörssitilillesi noin tunnissa lähettämisestä, lukemieni foorumiviestien mukaan esim. Nordeasta pörssiin tai päin vastoin kestää rahaliikenteessä muutama päivä.

4: Liikutellaksesi rahaa pörssistä / pörssiin tarvitset ulkoisen autentikaattorin (ja verifioidun tilin)
Ulkoisia autentikaattoreita ovat esim. Yubikey ja Google Auhtenticator (mobiililaitteelle). Lisäksi tiliin pitää olla luotuna withdraw -metodi. Sen voi luoda vain kerran (ja vasta kun tili on vahvistettu), joten ole tarkkana sen kanssa!

5: Pörssin sisällä voit ostaa ja myydä heti kun siellä on kolikot, ei tarvitse odottaa verifiointia
Peliin pääsee siis heti kiinni, rahojen kotiuttamista taas tarvitsee odottaa pidempään

6: Tarkkaile kursseja, kurssit tuntuvat stabilisoituvan tiettyyn ikkunaan aina hetkeksi. Aseta niiden perusteella pörssissä ostohinta ja myyntihinta
Tällä hetkellä (23.4.2013) kurssi sahaa väliä 91€-98€. Olen itse kokenut turvalliseksi pitää ostohinnan 91.5€ ja myyntihinnan 96.5€:ssa. Ostot ja myynnit voit asettaa hoitumaan automaattisesti. Kannattaa huomioida kuitenkin, että pörssi ottaa 0.6% - 0.55% siirron koosta palkkiona, joten liian pieneksi myynti-osto -ikkunaa ei kannata asettaa.
Kurssien seurantaan hyvä työkalu on esimerkiksi tämä: http://bitcoinity.org/markets/mtgox/EUR

7: Vinkki: Älä mene “all in”
Bitcoinin luonteeseen kuuluu se, että kurssit vaihtelevat rajusti ja välillä tulee tukkaan. Sitten kun tulee tukkaan, tulee kovaa. Sen sijaan nopeista kurssinousuista tällä taktiikalla hyötyminen on huomattavasti hankalampaa ja voitot tulevatkin nimenomaan noista ‘pienistä’, 5€ / btc vaihteluista. Parhaillaan nämä toteutuvat pari kolme kertaa päivässä. Tämän takia itse daytradeen puolikkaalla ‘pelikassalla’ ja suosittelen sitä muillekin.

8: Isoista ja nopeista vaihteluista hyötyminen on vaikeaa, sillä pörssit tuppaavat kaatumaan aina isojen vaihteluiden aikaan
Isompien droppien aikaan pörssit tuppaavat olemaan kyykyssä runsaan liikenteen ja ddosin yhteisvaikutuksesta

Kiitos vinkeistä, kysymykselläni yritin lähinnä tavoitella juuri tuota positioihin sidotun pääoman ja vapaan pääoman suhdetta eri tilanteissa. Ehkä kannattaisi pitää kuitenkin jokin poskettoman alhaisen limiitin ostotarjois päällä isomman dropin varalta, toimisi ikäänkuin vakuutuksena avoimille positioille, joita ei ehdi myymään teknisen jumituksen takia? MtGoxista ei ole kokemuksia, lähdin Bitstamppiin juuri tuon autentikoinnin hankaluuden takia. Muita pörssejä, joihin olen rekisteröitynyt ongelmitta ovat: Vircurex, CampBx, BTC-e, Bitcoin-Central, Bitcoin.de, Bitfloor. Bitcoin.de:ssa taisi olla kanssa jotain juttua tuon maksutavan todentamisesta, en täysin ymmärtänyt mitä siinä haettiin niin jäi todentamatta. Raha kelpaa varmaan kaikille pörsseille vaikka asiakas olisi hieman tuntematon, pääoman kotiutuksen kohdalla voi tietty tulla yllätyksiä.

Joo, All-in menen sitten riittävän itsetuhoisessa mielentilassa ja sopivan matalalla kurssilla ;D

Tuosta tulikin mieleeni että jos ostettavaa tai myytävää pääomaa on todella suuret volyymit niin siihenkin on varmaan kehitetty jotain taktisia periaatteita millä kaupat saa tehdyksi ilman suurempia kurssihäiriöitä?

No nyt mulla on mielessä arbitragen kokeilu hieman tuohon https://cointhink.com/ tyyliin, sopivilla kurssieroilla lienee ihan kannattavaa puuhaa? Oisko jollakin vinkkiä siihen, miten saan mahdollisimman pienillä siirtokuluilla USdollareita tuupattua BTC-e:n tililleni?

Itse en käy päiväkauppaa bitcoineilla.

Yksi asia noissa ohjeissa kuitenkin kiinnitti huomioni:

En ikinä uskaltaisi laittaa pelikassastani likoon puolia saman päivän aikana ::slight_smile:

[quote=“katlisa5963, post:5, topic:763”]Itse en käy päiväkauppaa bitcoineilla.

Yksi asia noissa ohjeissa kuitenkin kiinnitti huomioni:

En ikinä uskaltaisi laittaa pelikassastani likoon puolia saman päivän aikana ::)[/quote]

Riippunee varmasti täysin pelikassan koosta. :slight_smile: Mun pelikassa on 4 btc. :stuck_out_tongue:

Varovaisen pelurin perusohje lienee ettei yhdessä päivässä saa hävitä kymmentä prosenttia enempää pelikassastaan.
Seuraavana päivänä tuo kymmenen prosenttia on sitten vähän pienempi (9% alkuperäisestä) jos kaikki meni.
Kaiken meneminen on toki epätodennäköistä Bitcoinin kanssa, mutta mahdollista.
Tuolla taktiikalla pelirahat eivät kuitenkaan helposti lopu :slight_smile:

Onkos muuten tämä saitti tuttu: https://icbit.se/ ?

Tuolla voi näköjään mennä oikein pelurihenkisesti poikki lapioimalla All-in bitcoin-futuureihin… :stuck_out_tongue:

Ei kannata tehdä hätäisiä liikkeitä, kun kurssi dippaa. Lähes poikkeuksetta kurssi reboundaa dipin jälkeen. Mielummin myy tähän reboundiin kuin ensimmäiseen dippiin ja jää nuolemaan näppejään.

Tässä on videosarjana yksi parhaita treidaamisen money management -oppaita, joihin olen henkilökohtaisesti törmännyt:

Nämä kannattaa myös tsekata läpi, jos treidaaminen houkuttaa:

http://www.informedtrades.com/f111/

[quote=“katlisa5963, post:7, topic:763”]Varovaisen pelurin perusohje lienee ettei yhdessä päivässä saa hävitä kymmentä prosenttia enempää pelikassastaan.
Seuraavana päivänä tuo kymmenen prosenttia on sitten vähän pienempi (9% alkuperäisestä) jos kaikki meni.
Kaiken meneminen on toki epätodennäköistä Bitcoinin kanssa, mutta mahdollista.
Tuolla taktiikalla pelirahat eivät kuitenkaan helposti lopu :)[/quote]

Joskus varovaisen pelurin ohje on myös se, ettei tulisi hävitä enempää, kuin 2 % pelikassasta/treidi (riski ei saisi olla suurempi).

Miten laskette voittojen kannattavuutta? Excel kenties.
Itsellä käytössä Coinmotion. Jos olette ostanut kuopassa ja haluatte myydä kurssin noustua. Myyntihinnan kurssi on yleinsä alhaoisempi kuin ostohinta. Miinus välityskulut.
Ei ole niin helppoa hahmoittaa jääkö lopulta plussalle.