Varmuuskopiot! Varmuuskopiot!

Nyt kävi sitten paska juttu vuoden päätteeksi.

Mullahan on ollut Bitcoin-kolikot Windowsin Bitcoin coressa. Ja olen ottanut varmistukset ja wallet.dat on aina ollut tallessa ja turvassa.

Menin sitten kumminkin siirtämään ne MyCeliumiin Android-kännykkääni. Ja aina mua hämäsi se ennen saa siitä kunnon levyvarmistusta omalle palvelimelle ja suojaan.

No siinä piti olla automaattinen varmistus Googlen drivelle. Jaa? On kai siinä. Ei oikein tyydyttänyt.

No MyCeliumissa varmistus tehdään tallentamalla rimpsu sanoja talteen jonnekin turvalliseen paikkaan. No joo. Muistin että olen tehnyt tämänkin, ja kaikki OK.

Ja kun uutta Android-puhelinta ottaa käyttöön, niin siinä on mahdollisuus siirtää “kaikki” wifin kautta puhelimesta toiseen. Oh wow cool!

No joo. Nyt sitten tuli tarve. Puhelimesta hajosi näyttö. Ja siinä on vakuutus, että saa uuden samanlaisen pientä korvausta vastaan.

Muuten OK, mutta menin perkele resetoimaan vanhan puhelimen ENNEN kuin olin varmistanut että MyCelium-lompsa toimii. Ei nimittäin tietenkään toimi!

  • Google EI varmista mitään yhtään mihinkään. Se kyllä asentaa Google-tilin asetukset ja kaikki samat ohjelmat Play-kaupasta, mutta ei niiden dataa yhtään mistään! (ainakaan automaagisesti)

  • MyCelium EI anna tehdä varmuuskopiota PIN-koodin luomisen jälkeen ennen kuin 2 päivää on kulunut! Niin lukee siinä minun muistiinpanossani missä pitäisi olla se varmistusrimpsu!

Että käyttäjän virhe taas. Ei auta vaikka kuinka haluaisi että olisi se wallet.dat jossain tallessa. Ei auta. Gone to the wind.

Kynä ja paperia? Itse tein tämän juuri äskettäin. Kahteen eri paikkaan piilotettu.

Niin olis mutta kun se MyCelium ei suostunut sitä backuppia tekemään silloin sitä olin tekemässä. Sanoi vain että yritetään uudestaan kahden päivän päästä! Ja tietty se unohtui sitten ja jäi vain muistikuva että homma tehty. :frowning:

Kynä ja paperi muuten ihan OK.

Minkä kokoluokan tappiosta kyse? Ikävä juttu kyllä.
Hyvää uutta vuotta kaikesta huolimatta!

Myceliumissa on kyllä noi prosessit vähän paskasti tehtyjä. Esim. jos haluat ottaa uuden backupin, niin joutuu odottamaan minuutin, koska se on jotenkin riskistä. En oikein itse tajua mikä tuossa on niin perkeleen riskistä, koska backupin ottamiseen joka tapauksessa tarvii sen pin-koodin. Eli jos voro on päässyt tuohon pisteeseen asti, voi se jo muutenkin ryystää pitkot parempaan taskuun.

Ikävä keissi. Viittaa nähdäkseni siihen, että olit laittanut pin-koodin, mutta sitten unohtanut sen ja syöttänyt koodin varmuuskopiointivaiheessa niin monta kertaa väärin, että se lukitsi lompakon pitkäksi aikaa?

En nyt täysin ymmärrä miten näin olisi muuten voinut käydä.

Eikun olin lisännyt PIN-koodin kai että siihen ei pääsisi käsiksi jos sattuu avoimen kapulan pöydältä nappaamaan. Ja sen jälkeen ei sitten softa antanut tehdä backuppia kahteen päivään.

En tiedä että miksi se niin teki. Kai se on joku turva siltä varalta että jotain. Mutta mitään pin-koodeja en ollut unohtanut enkä ollut estynyt pääsemästä mihinkään.

Muualle kuin tekemään backuppia loppuun :wink:

Puolitoista coinia siinä meni. Ei tuo maata kaada mutta harmittaa perkuleesti silti.

Ajattele vaikka niin, että olisit pudottanut 500 euron setelin veteen. Kukaan ei sitä löydä, mutta se on kokonaisuudessaan menetetty.

Virheistä ja vahingoista oppii. Nuorena miehenä unohdin asuntoni avaimet vuonna 95 paikkaan mikä aiheutti isot kulut. Tämän jälkeen en ole koskaan hukannut tai hävittänyt yhtään avainta.

Itsellä on varmistusmantra avaimet, rahat, puhelin.

Muuten on aivan sama vaikka lähtisi ilman housuja kotoa.

1 tykkäys

Ei tuossa ole mitään järkeä jos se oikeasti toimii noin. Myceliumissa vakava bugi tai suunnitteluvirhe. Heille pitäisi laittaa viestiä asiasta.

Onko bitcoin-osoitteet tallessa missä nuo kadotetut summat ? Voihan tuota “huvin vuoksi” myceliumilta kysyä onko palauttamiseen edes osittain mitään mahdollisuutta tai mitä tietoja siihen tarvittaisiin ?

Löytyi muuten tällanen vanha ketju , en tiedä onko vanhaa tietoa jo kun en käytä myceliumia
mycelium-backup

No ei osoitteella tee yhtään mitään tässä. Onhan mulla sellainen tallessa, mutta jos sillä jotain voisi palauttaa niin kuka vaan olisi jo lompsan tyhjännyt :wink:

Oho! Mulla on viel kolmaskin Nexus, vanha Galaxy Nexus! Ja… voila! Siellä ne on edelleen tallessa!

Yay :slight_smile:

1 tykkäys

Ajattele vaikka niin, että löysit 500€ setelin kadulta :stuck_out_tongue_winking_eye:

Siispä välittömästi juomaan rahat!

1 tykkäys

Jees. Presidentti Tumma Paahto mukissa!

1 tykkäys