Ulkomaiset pörssit, verottajan pääsy tietoihin

Kuinka mahdollista on, että Suomen verottaja saa tietää Coinbasessa tai Bittrexissä tehdyistä kaupoista? Minulla on KYC tehty molempiin pörsseihin.
Ilmeisesti näistä kaupoista pitäisi nyt maksaa veroa vaikka en ole koskaan euroakaan tililleni kotiuttanut ja mitään rahallista hyötyä kaupoista saanut. Päinvastoin olen hävinnyt BTC arvossa tehden kauppoja laskeviin kursseihin enkä edes tiedä onko verovelkaa nyt kumuloitunut enemmän mitä varoja.

Minulla ei ole osaamista laskea useiden kauppojen luovutusvoittoveroa erikseen. Olen ymmärtänyt että vain pankkitilile kotiututetuista varoista täytyisi maksaa vero. En ole myöskään pitänyt mitään kirjanpitoa. Tilanne on todella monimutkainen, olen todella väsynyt koko tilanteeseen ja mielenterveys tässä on koetuksella.

Tappiolliset kaupat voi vähentää nykysäädösten mukaan verotuksessa eli ei sinulla huolta ole, et voi menettää sellaista mitä et ole tienannutkaan. Mutta sinun pitäisi vain ilmoittaa tekemäsi kaupat niin verottaja voi sitten laskea kokonaissaldon. Copypastaat vain noiden pörssien sivuilta tiedot tekemistäsi kaupoista ja lähetät tiedot verottajalle.

Joo joo muakin verottaja pommittaa kokoajan. “Kun saat tuloja, maksa!”, “Kun saat louhinnan ylös, maksa!” Tarkoittaen varmaan tätä 2,835 Ph/s. Täytyy varautua aina pahimpaan, piikkilanka aidat, securitas ja arktisiin oloihin sopiva kontti. Onneksi sähköt, vartijat, nettiyhteyden jne saa vähennettyä verotuksessa.

Netissä on ohjelmia, kuten CryptoTax tai CoinTracking. CryptoTax on vain verojen laskentaan vuosittain, mutta CoinTracking paljon enemmän, kokonaisvaltainen cryptoportfolion hallinta.

Ne pystyy importtaamaan kaupat pörssistäsi ja laskemaan tuloksen ja verot automaagisesti. Iso suositus!

Hitto, kun etsin semmoista myytävää toimitilaa, jossa olisi asfalttipiha, aidoitus tehty, turvaportti ja iso halli mihin iso jenkkilippu kylkeen ja miesluola. Itse olen hyvin vastentahtoinen veronmaksaja. Kutkuttaa ajatus 70,2 Milj USD/kuukaudessa.

Kokeilin tuota CryptoTax:a, niin dollarimuotoisiin kauppojen muuntaminen euroiksi meni aika epäedullisella kurssilla. Dollareissa tappiota vaikkapa $100 vuodessa, niin euroina tuli melkein nollavuosi. Formaatti minkä tuolta saa ei myöskään ole mikään erityisen kätevä, kun sitä joutuu itse vielä käpistelemään mutta on se kuitenkin 100x parempi kuin pörssin .csv oksennus.

Täydennättekö verottajalle nuo kaupat yksitellen veroilmoitukseen superhitaan käyttöliittymän kautta vai hyväksyykö verottaja jotain exceleitä? Kuvittelisin ettei ainakaan mitään satunnaisia tiedostoja sieltä täältä.

Itse olen kovin vastentahtoinen veronmaksaja tämän korona jutun ja työttömyyden vuoksi. Asunnottomuus pk-seudulla nousussa. Kenkääkin tuli tuetusta työstä (kaikille) ja yhteen säätiöön ei ole mitään asiaa koko pk-seudulla. En halua olla luuseri, haluan onnistua!