Saan palkan bitcoineina, mutta entäs eurot ja verot?

Moro!

Eli teen etätyönä Suomesta käsin ohjelmointihommia ulkomaille (Belizessä sijaitsee tämä firma) ja saan palkkani bitcoineina. Miten tämän palkan voisin muuntaa euroiksi laillisin keinoin ja mätkyjä välttämällä? Asiasta on helvetisti netissä, mutta hyvin vähän kuitenkin siitä miten asiat hoidetaan lain puitteissa - enemmän asiaa löytyy verojen kiertämisestä, mutta ymmärtäneehän tuon. :smiley:

Meneekö tämä siis vain niin, että suoritan vaihdon euroiksi ja ilmoitan verottajalle pääomatulona?
Helvetin sekavan tuntuista, kun tästä koittanu kolmatta tuntia inffoa etsiä…

Oletko soittanut verottajalle ja kysynyt suoraan? Sieltä luulisi saavan jo vastauksen. Mulle tulee toisinaan palkkioita (toiminimelle, aiemmin myös yksityishenkilönä) esim. PayPaliin dollareissa, ja olen ne verotukseen muuttanut euroiksi verottajan ko. vuodelle määrittämällä keskikurssilla. Bitcoinissa toki vaikuttaa dollaria enemmän se, minkä hetken mukaan määrittelee kurssin ja vaihtaako kaiken euroiksi heti vai satunnaisesti myöhemmin.

Yksityishenkilönä ainakin asia oli niinkin yksinkertainen kuin veroilmoitukselle tulot yhteensä euroina kohtaan 1.4 (Muut ansiotulot) ja selitteeksi kohtaan 16 (Lisätietoja), että kohdan 1.4 ansiot maissa X, Y, Z toimiville yrityksille Suomessa tehdystä työstä. Mätkyjähän tuosta tietenkin tulee, ellei maksa ennakon täydennysmaksua itse jonkin laskurin mukaan: https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/ennakkovero-henkiloasiakas/henkiloasiakkaan_ennakon_taydennysmaksu/

Joka tapauksessa tuo on ensisijaisesti ansiotuloa.

Näkisin tässä kaksi tapaa toimia: joko vaihtaa koko summan euroiksi samantien, ja kohtelee sitä euromääräisenä ansiotulona kunkin konversion mukaan.

Toinen tapa on miten itse olen toiminut bitcoin-palkanmaksussa. Katsot euromääräisen kurssin palkan maksuhetkellä, ja merkkaat että olet saanut tuon kurssin mukaisen määrän eurotuloja. Sitten voit ajatella että olet samalla hetkellä suorittanut samanmääräisen oston. Kun myöhemmin myyt, niin pääomatulot normaalisti.

Tämä ei ole verotusvinkki, kannattaa tarkistaa verottajalta. Jälkimmäinen tapa on ollut meidän firmassa käytössä ja verotarkastuksessa siitä ei muistaakseni tullut isompaa ongelmaa.

Kiitos vastauksista!

Ideana olis nimenomaan ottaa heti ulos euroiks. Mutta mitäs sitten, jos työnantaja myy ne euroiksi niin, että eurot tulis suoraan minulle? Eli eurot tulis suoraan jonkun vaihtotilin kautta mulle, niin mitä se silloin olisi ja kuka siitä maksaisi mitäkin? Entäs eläke? Toiminimelläkö?

So confuse…

“Ideana olis nimenomaan ottaa heti ulos euroiks. Mutta mitäs sitten, jos työnantaja myy ne euroiksi niin, että eurot tulis suoraan minulle? Eli eurot tulis suoraan jonkun vaihtotilin kautta mulle, niin mitä se silloin olisi ja kuka siitä maksaisi mitäkin? Entäs eläke? Toiminimelläkö?”

On olemassa myös esimerkiksi kaksinkertaisen verotuksen riski. Jos selostat enemmän, niin kerron mielelläni huomioon otettavista asioista lisää. Laita esim. sp. [email protected]

Kannattaa pitää kryptot arvottomina käpylehminä. Verottaja ei voi verottaa jos ei todellisuudessa saa palkaksi mitään.

Päädyin siihen tulokseen että tämä on helpompi hoitaa pääomatulona… Eli bitcoinien saapuessa muunnan välittömästi euroiksi ja suoritan pääomatuloveron ennakon täydennysmaksun maksamisen. Ja kun ei voi tulottomana suomessa olla ja elää, on perhettä ja sellasta, niin halusin tästä mahdollisimman kivuttoman ja stressi-vapaan!

Sehän nimenomaan on ansiotuloa, jos muunnat heti euroiksi.

Pääomatuloa tuossa olisi bitcoinin arvonnousu vastaanottohetken ja euroiksi muuntamisen välisenä aikana, kuten kangasbros yritti esittää.

Eli kun sijoittelee, niin kannatta shoppailucoineista yli jäävä osa tallettaa, jos arvo sattuu nousemaan.