Risereiden ristiinsopivuus

Onkos kukaan kokeillut 16x paikkaan 1x->16x riseriä?
Eli emoon 1x-pää kiinni, ja näyttikseen riserin toinen (16x) pää…
Toimiiko?

Minulla on jokaisessa rigissä tollaiset riserit, hyvin toimii.

tässä on pari esimerkkiä.

Eli 16x-16x riserit onkin turhia, kuten epäilin… No tuli niitä nyt kuitenkin lähemmäs 50kpl tilattua… Enpä tilaa enempää noita.

Yksi pieni ongelma noitten 16x-16x risereitten (jos ei ole powered mallisia) kanssa on että ne ottavat virran emolevystä, n. 75w/kortti neljällä kortilla niin se tekee 300w emon läpi koko ajan. Kalliit peli emot (ROG tai vastaava) ehkä kestävät sen mutta normi emo menee aika varmasti rikki jos laitta tuollaset virrat sen läpi. Minun mielestä tästä aiheesta on ollut juttua aikasemmin, ja tilanteen ehkä voisi korjata juottamalla piuha ja molex liitin riseriin kiinni.

Ja sitten emoissa on harvemmin 4xPCI-E, yleinsä niissä on 2-3 16x paikkaa ja sitten loput 1x paikkoja. Mutta kai noitakin saa 1x paikkaan jos vähän “viilaa” niitä :slight_smile:

Toimii aivan hyvin mut kuten sanottua niin lisävirtaa on aina syytä tuoda risereihin ellei emossa ole riittävästi molex pci-e lisävirtaliittimiä tätä varten, yleensä ei ole. Tässä ei kannata mennä kantapään kautta.

SLI/Crossfire emot yleensä pystyvät syöttämään kahta korttia suoraan emolevyn virrasta, lopuille on ehdottomasti laitettava omat virrat. Jos ei ole SLI/Crossfirea tukeva emo niin sitten vain yksi kortti emolevyn virroille. Muuten joko hiiltyy virtaliittimet/piuhat tai emo lopettaa toimintansa.

lainaan tätä lankaa hieman. olen rakentamassa scrypt louhijaa johon tulee 4 näyttistä ja 2 poweria. 2 näistä näyttiksistä on suoraan kiinni emossa ja toiset 2 on power-risereillä. aion laittaa 1. powerin johdot kiinni emoon, kovoon ja näihin kahteen näyttikseen jotka ovat suoraan emossa kiinni. ja 2. powerin laitan pelkästään näihin kahteen näyttikseen jotka ovat näillä power-risereilla.

joten kysynkin nyt että pitääkö minun laittaa tuosta 2. powerista molexit näihin risereihin, vai pitääkö niihin laittaa virta 1. powerista ? vai onko tällä mitään merkitystä ?

toivottavasti viestistäni sai selvää :slight_smile:
kiitos vastauksista

[quote=“marke, post:6, topic:1388”]lainaan tätä lankaa hieman. olen rakentamassa scrypt louhijaa johon tulee 4 näyttistä ja 2 poweria. 2 näistä näyttiksistä on suoraan kiinni emossa ja toiset 2 on power-risereillä. aion laittaa 1. powerin johdot kiinni emoon, kovoon ja näihin kahteen näyttikseen jotka ovat suoraan emossa kiinni. ja 2. powerin laitan pelkästään näihin kahteen näyttikseen jotka ovat näillä power-risereilla.

joten kysynkin nyt että pitääkö minun laittaa tuosta 2. powerista molexit näihin risereihin, vai pitääkö niihin laittaa virta 1. powerista ? vai onko tällä mitään merkitystä ?

toivottavasti viestistäni sai selvää :slight_smile:
kiitos vastauksista[/quote]

Laita virta powered risereille samasta virtalähteestä mikä syöttää emoa. Jos syötät virtaa kahdesta virtalähteestä emolle sinun pci-e paikat hajoavat, ole kokeillut :(.

Elikkä syötä virta toisesta virtalähteestä vain korttien pci-e power liittimille.

Ja pieni varoitus tämmösestä setupista, minulla on pimahtannut yksi 7970 kortti ja toinen SYTTYI PALAMAAN virtakatkoksen jälkeen että EN suosittele kahden virtalähteen käyttämistä samassa rigissä. Nämä kortit oli kiinni siinä toisessa virtalähteessä. Omalla riskillä saa tehdä mitä haluaa tietenkin.

[quote=“marke, post:6, topic:1388”]lainaan tätä lankaa hieman. olen rakentamassa scrypt louhijaa johon tulee 4 näyttistä ja 2 poweria. 2 näistä näyttiksistä on suoraan kiinni emossa ja toiset 2 on power-risereillä. aion laittaa 1. powerin johdot kiinni emoon, kovoon ja näihin kahteen näyttikseen jotka ovat suoraan emossa kiinni. ja 2. powerin laitan pelkästään näihin kahteen näyttikseen jotka ovat näillä power-risereilla.

joten kysynkin nyt että pitääkö minun laittaa tuosta 2. powerista molexit näihin risereihin, vai pitääkö niihin laittaa virta 1. powerista ? vai onko tällä mitään merkitystä ?

toivottavasti viestistäni sai selvää :slight_smile:
kiitos vastauksista[/quote]

Riippuu riserin tyypistä. Sääntö on se, että kahden eri virtalähteen 12V linjat eivät saa yhtyä missään kohti tai muuten lähteet alkavat syöttämään toisiaan ja siitä seuraa savu äkkiä. Jos siis riser on tyyppiä mistä 12V karvat on katkaistu emolevyyn päin (eli 1. virtalähde ei syötä riseriin virtaa lainkaan) ja molex syöttää vain suoraan korttiin päin, voi käyttää toista virtalähdettä. Mikäli molexin piuhat yhtyvät riserin 12V piuhoihin siten että ne jatkuvat sekä emolevyyn että korttiin päin, pitää virta riseristä syöttää samasta virtalähteestä mistä emolevyn virrat. Tällöin siis riseriä syöttää sekä 1. että 2. virtalähde mikä on nimenomaan ehdottomasti kielletty.

Tuossa virtualspaden tapauksessa on käynyt nimenomaan niin että kaksi virtalähdettä on syöttänyt samaa linjaa ja siitä ongelma.

Olen käyttänyt itse kahta virtalähdettä siten että yksi syöttää risereitä + osaa korteista ja toinen emolevyä + paria korttia vuoden verran ilman mitään ongelmia, eli tämä on täysin seiffiä. Minulla on tosin riserit olleet mallia missä 12V yhteydet alas väylään on katkottu.

en ole tiennytkään että risereissä voi mennä väyläänkin päin virta :o
kuvan mukaisia risereitä tilasin. mistä tiedän meneekö tässä pelkästään kortille virta vai myös väylälle?
pitäisikö ihan varmuuden vuoksi laittaa nuihin risereihin virta samasta powerista mikä syöttää emoa ja sitten 2. powerista vain näihin kortteihin ?


[quote=“marke, post:9, topic:1388”]en ole tiennytkään että risereissä voi mennä väyläänkin päin virta :o
kuvan mukaisia risereitä tilasin. mistä tiedän meneekö tässä pelkästään kortille virta vai myös väylälle?
pitäisikö ihan varmuuden vuoksi laittaa nuihin risereihin virta samasta powerista mikä syöttää emoa ja sitten 2. powerista vain näihin kortteihin ?[/quote]

Näyttäs siltä että menee myös väylään päin piuhat. Yleensä valmiissa powered risereissä menee. Jos haluat noita käyttää eri virtalähteellä niin katko 5 kpl +12V piuhaa jostain kohti riseriä siten että niillä ei ole yhteyttä emolevyyn.

https://bitcointalk.org/index.php?PHPSESSID=8ckcrgatbq3dcmge181vf8aki5&topic=76121.0

Tosta voi kattoa mitkä johdot on niitä +12V.

Jos mahollista niin tietty kannattaa laittaa emoon ja risereihin virta samasta lähteestä, aina se ei vaan oo mahollista laitteista riippuen niin sillon tuo tekniikka toimii.

joo taidan vain laittaa 1. powerista piuhat kaikkiin (emoon, näyttiksiin ja risereihin) ja sitten 2. powerista vain näihin kahteen näyttikseen (6 ja 8 pin pci-e)

kiitos tästä. toivottavasti toimii :slight_smile:

Mistä olette risereita ostelleet, millaisella aikataululla saa tilattua ja mihin hintaan?

-y

[quote=“ylo, post:12, topic:1388”]Mistä olette risereita ostelleet, millaisella aikataululla saa tilattua ja mihin hintaan?

-y[/quote]

Itse olen ebay.co.uk tilaillut, viikossa pitäs tulla saaresta ja sit jos halvalla haluu ison kasan niin sit hongkongista. Toi risereiden pituus on yleensä ongelma et jos saa jostain pitkiä 25cm risereitä niin hyvä olis, en ite aikoinani niitä löytänyt niin lyhkäsemmillä mennään.

Nyt on kyllä aikamoinen ryntäys litecoiniin et saattaa olla riseritkin paikotellen loppu, niinkun kortit myös.

[quote=“marke, post:11, topic:1388”]joo taidan vain laittaa 1. powerista piuhat kaikkiin (emoon, näyttiksiin ja risereihin) ja sitten 2. powerista vain näihin kahteen näyttikseen (6 ja 8 pin pci-e)

kiitos tästä. toivottavasti toimii :)[/quote]

Kannattaa varmaan sitten katkoa noita lankoja sinne emoon päin riserista, minulla oli toisesta virtalähteestä vain virta noihin 6 ja 8 pin pci-e power paikkoihin kuin mun 7970 korti hajosivat.

Litecoin?

.hashcalc 2500 ltc
[HASH] LTC / Litecoin: At 2.500m hash/s you will earn 0.933 coins a day (0.033873BTC / $34.3166) | 0.039 coins an hour (0.001411BTC / $1.4299)
.hashcalc 2500 wdc
[HASH] WDC / Worldcoin: At 2.500m hash/s you will earn 52.815 coins a day (0.042574BTC / $43.1315) | 2.201 coins an hour (0.001774BTC / $1.7971)

[quote=“virtualspade, post:14, topic:1388”][quote author=marke link=topic=1495.msg12152#msg12152 date=1386681806]
joo taidan vain laittaa 1. powerista piuhat kaikkiin (emoon, näyttiksiin ja risereihin) ja sitten 2. powerista vain näihin kahteen näyttikseen (6 ja 8 pin pci-e)

kiitos tästä. toivottavasti toimii :slight_smile:
[/quote]

Kannattaa varmaan sitten katkoa noita lankoja sinne emoon päin riserista, minulla oli toisesta virtalähteestä vain virta noihin 6 ja 8 pin pci-e power paikkoihin kuin mun 7970 korti hajosivat.[/quote]

Ok nytten selvisi että syy miksi kortit hajosi ei ollut kahden virtalähteen käyttö. Tänään kolmas kortti hajosi aivan samalla tavalla kuin edelliset, kortti oli kiinni toisessa emossa eri virtalähtellä kuin edelliset kortit olivat.

Kone oli tiltannut mutta oli käynnissä, otin virtapihan irti odotin pari minuttia, laitoin piuhan takaisin ja buuttasin koneen, aivan samalla tavalla kuin aikasemmin oli tehnny, kortista lensi kipinöitä ja tuli savua.

Tämä oli nyt kolmas Gigabyten 7970 kortti joka hajosi sammalla tavalla, EI kannata ostaa näitä louhimiseen, tarkempaa mallia voin kerto jos kiinnostaa.

PS. nytten olisi myynnissä yksi Gigabyten 7970 kortti (mun viimenen), HUOM ei louhinta hommiin.

[quote=“virtualspade, post:16, topic:1388”][quote author=virtualspade link=topic=1495.msg12204#msg12204 date=1386747820]

Kannattaa varmaan sitten katkoa noita lankoja sinne emoon päin riserista, minulla oli toisesta virtalähteestä vain virta noihin 6 ja 8 pin pci-e power paikkoihin kuin mun 7970 korti hajosivat.
[/quote]

Ok nytten selvisi että syy miksi kortit hajosi ei ollut kahden virtalähteen käyttö. Tänään kolmas kortti hajosi aivan samalla tavalla kuin edelliset, kortti oli kiinni toisessa emossa eri virtalähtellä kuin edelliset kortit olivat.

Kone oli tiltannut mutta oli käynnissä, otin virtapihan irti odotin pari minuttia, laitoin piuhan takaisin ja buuttasin koneen, aivan samalla tavalla kuin aikasemmin oli tehnny, kortista lensi kipinöitä ja tuli savua.

Tämä oli nyt kolmas Gigabyten 7970 kortti joka hajosi sammalla tavalla, EI kannata ostaa näitä louhimiseen, tarkempaa mallia voin kerto jos kiinnostaa.

PS. nytten olisi myynnissä yksi Gigabyten 7970 kortti (mun viimenen), HUOM ei lohinta hommiin.[/quote]

Noi Gigabyten kortit kyllä hajoaa aika hyvällä prosentilla, et oo ensimmäinen jolta niiltä on hajonnut usempia. Itselläni Gigat 7950 ja 7970 vielä toimivat, molemmissa tosin hieman sulanut PCB joistain kohti eli vähän kärtsännyt. En suosittelis näitä myöskään tähän käyttöön.

Mistään en ole tähän vastausta löytänyt, joten tietäisikö joku täältä?

Tuleeko ongelmia, jos kahden virtalähteen +12v linjat ei sekoitu, mutta maa on sama? Tilanne tulee eteen siten, että pääpoweri syöttää emolevyä sekä paria näytönohjainta ja toinen poweri syöttää loppuja näytönohjaimia ja niissä kiinniolevia powered risereitä, joiden +12v johtimet on katkaistu emoon päin.

Tämä tarkoita sitä, että vaikka kortteja syötetäänkin eri virtalähteillä eikä +12v kanava sekoitu, niin jokaisen kortin maa palaa aina toisen powerin lisäksi pääpowerin maahan, joka syöttää emolevyä. Eikö tässä ole ongelmaa? Voinko siis käyttää kahta virtalähdettä sittenkään ennenkuin modaan riserit sellaisiksi, että molexiin menee myös maa, ja maajohtimet on katkaistu emoon päin?

En ole varma, mutta asia josta olen varma on se että yhdenkään powerin maa ei ole toistensa täysin kanssa samassa potentiaalissa.
Että maasta maahan powereiden välillä virtaa ainakin pieni sähkövirta. Onko siitä sitten vioittamaan emoa, niin en tiedä…
Joku syyhän lienee siinäkin että nykyään markkinoilta löytyy myös maa-johtimella varustettuja risereitä?

http://www.allpinouts.org/index.php/PCI_Express_1x

eli kannattaa katkoa B1, 2 ja A2, 3 ??