Riittävän turvallinen lompakko

:slight_smile: Olen hankkimassa Bitcoineja. Mikä olisi riittävän turvallinen tapa (lompakko) säilyttää kolikoita. Olen aloittelija, joten kovin monimutkaista systeemiä en hallitse. Kuinka turvallinen on Easywallet? Onko keltään hakkeroitu varoja kyseisestä lompakosta? Tuo Easywallet on erittäin helppo ja vaivaton käyttää! Mitä muuta olisi hyvä ottaa huomioon turvallisuuden kannalta, kun hankkii lompakkoa, jossa aikoo säilyttää Bitcoineja? :-\

Easywalletissa voi pitää vähän käyttörahaa, mutta säästöt ja isot varat kannattaa tallettaa parempaan piiloon.

Paperilompakot ovat ehkä turvallisin tapa säilytykseen, koska ne ovat internetin ulottumattomissa. Kyseessä siis paperinpala jossa kaksi koodia, toisesta rahat sisään toisesta ulos. Tässä ohjeet:

Jos tahdot pitää rahasi tietokoneella aina käytettävissä, yleisesi turvallisena pidettyjä lompakkoja ovat:
-Bitcoin.orgista saatava peruslompakko. Tämä on se mitä kehittäjät ylläpitävät, ja josta muut ottavat oppia.
-Armory niminen lompakkosofta. Monimutkainen mutta osaavan käyttäjän käsissä todella turvallinen.

Itse käytän blockchain.info osoitteessa olevaa online lompakkoa käyttörahoille ja mikäli ikinä saan tarpeeksi säästöjä, hankin paperilompakon.

Mitäs mieltä olette Blockchainin turvallisuudesta, jos lompakko on laitettu watch only tilaan. Avainkoodihan on tuossa tilassa poistettu palvelimelta, vai onko?

luulisin että joo… kokeileppa siirtää se takaisin käyttötilaan, tällöin sen pitäisi kysyä privakeytä

Heitin vaan wallet.dat:n parille muistikortille ja pyyhkäisin tiedot pois koneelta. Pitäisi olla turvallinen ratkaisu.

Private keytä kysyy tosiaan jos yrittää siirtää coineja muualle, tai saattaa lompakkoa aktiiviseksi. Luulis olevan turvallinen, mutta jos jollakin on parempaa tietoa, niin otan tiedon vastaan erityisen kiitollisena.

Kiitos hyvistä vinkeistä! :wink:
Olen jo valinnut lompakon ja opetellut käyttämään sitä. Seuraavaksi Bitcoineja ostamaan, vaikka kurssi onkin nyt huiman korkealla! ???

:frowning:
Minulla oli Bitcoin-Qt- lompakko koneellani. Kävi niin että koke ei eilen aamuna suostunut käynnistymään ja kädettömänä pyysin kaveria avuksi, joka alusti koneen kun muuta ei keksinyt.
KAIKKI HÄIPYI.
Luin jostain viestiketjusta että kannataa ladata kukkaro myös muualle.
Minulla on ulkoisessa muistissa lompakko.dat-tiedosto. Lisäksi Bittirahan ja meikäläisen väliset rahansiirrot sähköpostina. Olenko nyt virtuaalirahaton?
Jos en, mitä teen?

[quote=“pt, post:8, topic:659”]:frowning:
Minulla oli Bitcoin-Qt- lompakko koneellani. Kävi niin että koke ei eilen aamuna suostunut käynnistymään ja kädettömänä pyysin kaveria avuksi, joka alusti koneen kun muuta ei keksinyt.
KAIKKI HÄIPYI.
Luin jostain viestiketjusta että kannataa ladata kukkaro myös muualle.
Minulla on ulkoisessa muistissa lompakko.dat-tiedosto. Lisäksi Bittirahan ja meikäläisen väliset rahansiirrot sähköpostina. Olenko nyt virtuaalirahaton?
Jos en, mitä teen?[/quote]Jos lompakko.dat -tiedosto on tallessa (ja ajan tasalla) ovat rahasikin.

Bitcoin ohjelmassa on jossain semmoinen varmuuskopion palautus -valinta, jonka avulla voit ladata käyttöön tuon .dat varmuuskopion. Manuaalisesti sen voi myös siirtää tiedostonhallinnassa, mutten muista missä se windowsissa sijaitsee.

Missä?

Vielä rautalangasta alkuperäiselle kysyjälle:

  1. Asenna bitcoin-qt uudestaan (se ilmeisesti hävisi alustuksen mukana)
  2. Käynnistä ja sammuta
  3. Korvaa datahakemistosta wallet.dat -tiedosto omalla varmuuskopiollasi
  4. Käynnistä bitcoin-qt uudestaan ja rahojesi pitäisi näkyä tilillä (viimeistään kun bitcoin-qt on ajan tasalla eli ladannut blockchainin loppuun)
    https://en.bitcoin.it/wiki/Securing_your_wallet#Restore

[quote=“jamaer, post:10, topic:659”][quote author=Meizirkki link=topic=689.msg6153#msg6153 date=1368715450]
Bitcoin ohjelmassa on jossain semmoinen varmuuskopion palautus -valinta
[/quote]
Missä?[/quote]Sorry jos oli väärää infoa. Puhuin aika ohi suun kun en tiedä bitcoin-qtsta mitään. Oletin että sieltä saisi palautettua lompsan kun sen saa kerran varmuuskopioituakin. Kiitokset sulle kun kirjoitit kunnon ohjeen :slight_smile:

:slight_smile: :smiley:
ISO KIITOS Meizrikki ja Jamaer avusta!

Itse en saanut lompakkoa palautettua ohjeillakaan( siis rautalankaversiokin oli minulle liikaa), mutta poikani onnistui siinä heti.
Olin juuri ennen lompakon katoamista lähdössä Italiaan lomamatkalle ja oli todella suuri helpotus saada lompakko takaisin ennen matkan alkua. Olin jo luopua toivosta…22 BTC hävisi avaruuteen.

On ollut todella hienoa seurata näitä keskusteluja eri palstoilla. Asenne on kohdallaan ja apua löytyy aina. Kiitos ja hyvää kesää !

Esimerkiksi Ledger hardwallet on testattu ja toimivaksi todettu ja ei maksa liikaa. Sieltä löytyy turvalliset osoitteet jopa kaikille ethereumin tokeneille. Eli kaikki tärkeimmät lompsat yhdessä usb tikun kokoisessa mokkulassa, jolla voi sendiä kaikkia valuuttoja ilman että tarvitsee esitellä wallettien salaisia avaimia kaikelle kansalle. Tilattuna alle sata euroa ja tuli parissa päivässä perille. Kryptoharrastus meni ihan uudelle levelille tuon kikkulan avulla ainakin minulla. Se on vähän kuin paperilompakko, mutta paperilompakosta ei voi lähettää mitään ilman että se se muuttuu käyttökelvottomaksi turvallisuuden suhteen. Ledgeristä voi lähettää loputtomiin ja tärkeimmät avaimet pysyy salassa silti.

mä vaihdoin myetherwalletista enjin wallettiin joka on siis android lompakko. vähän mietityttää kun ei varmaankaan ole yhtä turvallinen mutta enjin walletti on kyllä kiva kun se tukee bitcoinia, litecoinia, ethereumia ja kaikkia erc20 tokeneita ja näkee suoraan puhelimesta coinien arvon…