Paperilompakkoa luomassa ja en ymmärrä

Joo, eli mulla on bitcoinit Blockchain Walletissa ja olen tässä lueskellut että se ei ole kovin turvallinen välttämättä.
Menin bitaddress.org.iin ja loin itselleni uuden bitcoin osoitteen ja Privatekeyn.

Mutta miten menen tuonne lompakkoon? En ymmärrä.
Mulla on siis nyt osoite ja privatekey.

Tuolla foorumilla luki että Blockchainissa vaan heittää sinne privatekeyn ja that´s it. Ei S***a onnistu, menee herne nenään täällä.
Kun menen Blockchainin my wallet palveluun siinä lukee:
Identifier: *******
Pasword:

Tohon jos lykkään mun salasanan niin pääsen omalle bitcoin tilille missä näkyy mun bitcoinit, mutta miten pääsen tuonne paperilompakkoon?
Miten nään tuon mun uuden paperilompakon saldon ja miten käytän niitä bitcoineja?

Vääntäkää rautalangasta, siis yksityiskohtaisesti eikä mitään jargonia.
Kiitos!

Oon ihan uuno tässä :wink:

Paperilompakossa eli siinä paperilla sulla on bitcoin-osoite ja yksityisavain. Bitcoin-osoitteen kun syötät Blockchain.infon hakuun, niin se näyttää sun tilin saldon, jos sinne jotain on joskus lähetetty. (Jos ei ole lähetetty koskaan mitään, niin ei välttämättä löydä sitä.) Jos haluat käyttää kolikot, niin kirjautumisen jälkeen Blockchainissa painat itsesi sellaiseen kohtaan kuin “Import / Export”. Nyt sulla on pari vaihtoehtoa:

“Add Watch Only Bitcoin Address”: syötät kenttään bitcoin-osoitteen, minkä jälkeen Blockchain-lompakkosi näyttää kyseisen osoitteen saldon. Jos haluat siirtää coineja, pyytää Blockchain sulta siirtäessä yksityisavainta. Tämä vaihtoehto on turvallinen, sillä vaikka joku murtautuisi Blockchain-lompakkoosi, ei coineja saa siirrettyä ulos ilman paperilompakkoa. Suosittelen, jos haluat tarkistaa paperilompakon saldon usein etkä jaksa käyttää hakua joka kerta.

“Import Private Key”: tähän kenttään syötetään suoraan yksityisavain. Tämän jälkeen osoitteen saldo näkyy Blockchain-lompakossasi, eikä siirtoa varten yksityisavainta tarvitse enää uudestaan syöttää. Tällöin kuitenkin paperilompakon turvallisuus on kyseenalaista, koska yksityisavain on syötetty tietokoneelle. Jos joku murtautuu sun Blockchain-lompakkoosi, pystyy hän siirtämään kolikot pois, ellet ole ottanut käyttöön 2-factor autentikointia. Tätä vaihtoehtoa ei välttämättä kannata käyttää, jos haluaa paperilompakkonsa olevan mahdollisimman turvallinen, eikä ole tarve käyttää coineja välittömästi.

“Brain Wallet”: tämä kohta ei liity paperilompakoihin, joten siitä ei tarvitse välittää tässä vaiheessa.

“Import Using Paper Wallet”: periaatteessa sama kuin kaksi ylintä vaihtoehtoa, paitsi että osoitetta ei tarvitse käsin kirjoittaa, vaan sen voi lukea webkameran kautta QR-koodista. Uskoisin, että tässäkin voi valita joko bitcoin-osoitteen “Watch Only”-osoitteeksi tai yksityisavaimen, jolloin coineja on mahdollista käyttää suoraan netitse.

“Add Watch Only Bitcoin Address”: syötät kenttään bitcoin-osoitteen, minkä jälkeen Blockchain-lompakkosi näyttää kyseisen osoitteen saldon. Jos haluat siirtää coineja, pyytää Blockchain sulta siirtäessä yksityisavainta. Tämä vaihtoehto on turvallinen, sillä vaikka joku murtautuisi Blockchain-lompakkoosi, ei coineja saa siirrettyä ulos ilman paperilompakkoa. Suosittelen, jos haluat tarkistaa paperilompakon saldon usein etkä jaksa käyttää hakua joka kerta.

Ok, sain osoitteen haulla blockchain.infon sivulla näkymään osoitteen saldon, samoin import private key näytti minulle paperilompakkoni saldon.
Mutta tuo Add watch only bitcoin address (yllä). Ilmoittaa: “Wallet Full Or Addresses Exists”

-Tuo varmaan meinaa että mulla on jo lompakko niin täynnä bitcoineja ettei sitä voi edes katsoa…??

Nyt kun koitan uudelleen import private key, niin tulee alla oleva vastaus:

“Error importing private key: Address already exists in the wallet”

Eli siis osoite on jo olemassa lompakossani?
Saldo näyttää kuitenkin blockchain lompakon saldoa eikä paperilompakon saldoa?

[quote=“kivelap, post:3, topic:1282”]Mutta tuo Add watch only bitcoin address (yllä). Ilmoittaa: “Wallet Full Or Addresses Exists”

-Tuo varmaan meinaa että mulla on jo lompakko niin täynnä bitcoineja ettei sitä voi edes katsoa…??[/quote]
Se johtuu siitä, että olitsinulla oli jo tuotuna Privatekeyn muodossa tuo paperi lompakkko. Se toimii jos ensin irrotat tuon privatekeyn lompakostasi. Osoitteen vieressähän on se nuolipainikike sieltä se poisto löytyy. Ja sitten pitää vielä Archived välilehdeltä poistaa se achived:ttu osoite…

[quote=“kivelap, post:4, topic:1282”]Nyt kun koitan uudelleen import private key, niin tulee alla oleva vastaus:

“Error importing private key: Address already exists in the wallet”

Eli siis osoite on jo olemassa lompakossani?
Saldo näyttää kuitenkin blockchain lompakon saldoa eikä paperilompakon saldoa?[/quote]
Se näyttää juuri nyt molempien “lompakkojen” saldoa yhteensä. Eli se meinaa, että paperilompakossa ei ole rahaa…

No nyt rupeaa täälläkin päässä valoa näkymään tunnelin päästä.

Nyt näen tuolla minun Blockchain lompakon tililläni kaksi osoitetta, joista tämän paperilompakon osoitteen saldo on nolla.

Jos nyt kuitenkin oletetaan, että minulla olisi tuolla paperilompakossa kolikoita, niin kuinka saan ne sieltä käytettyä tai siirrettyä toiselle tilille?

Eli kun menen send bitcoin välilehdelle siellä voi määritellä vain vastaanottajan osoitteen, mutta jos minulla on kahdella eri tilillä coineja niin miten voin päättää kummalta tililtä ne lähtee?
Tai kuinka maksan suoraan paperilompakosta coineilla?

Eli siirsin nyt hiukan tuonne paperilompakkoon pelimerkkejä, siinä tilissä lukee “watch only” kuinka saan niitä nyt sieltä siirrettyä tai niillä maksettua, kun Send Money välilehdellä ei voi määritellä miltä tililtä coinit otetaan?

Jos mulla on vaikka 3 eri bitcoin osoitetta jossa minulla on coineja ja haluan tehdä maksun “Send Money” niin miten voi valita mistä osoitteesta tuo maksu lähtee??

Esim, jos mulla on vaikka
tili1: 13btc
tili2: 40btc (watch only)(Paperilompakko)
tili3: 23btc paperilompakko

Ja haluan maksaa tai lähettää 60btc pörssiin, niin miltä tililtä/osoitteesta se nuo rahat siirtää?

Siellä send money kohdassa voit valita sivupakista “advanced send”, jolloin pääset valitsemaan miltä osoitteelta rahasi lähtevät. Vähän kuin verkkopankissa valkkaisit miltä tililtä tahdot maksaa.

Voit myös valita useita eri osoitteita pitämällä pohjassa shift nappulaa. Esimerkiksi juuri silloin jos tahdot lähettää 60BTc tulee sinun valita nuo kaksi alinta mainittua osoitetta, että saat summan täyteen.

Jos yrität lähettää rahaa watch only -osoitteesta, kysyy. Lockchain lähetettäessä sitä yksityisavainta joka paperilompakossasi on.

Tätä tapaa itse käytän. Se yksityisavain on avain niihin rahoihin eikä sitä kannata laittaa sielä import kohdassa ollenkaan, vaan ainoastaan erikseen kysyttäessä rahan lähetyksen yhteydessä.

[quote=“kivelap, post:1, topic:1282”]Joo, eli mulla on bitcoinit Blockchain Walletissa ja olen tässä lueskellut että se ei ole kovin turvallinen välttämättä.
Menin bitaddress.org.iin ja loin itselleni uuden bitcoin osoitteen ja Privatekeyn.

Mutta miten menen tuonne lompakkoon? En ymmärrä.
Mulla on siis nyt osoite ja privatekey.

Tuolla foorumilla luki että Blockchainissa vaan heittää sinne privatekeyn ja that´s it. Ei S***a onnistu, menee herne nenään täällä.
Kun menen Blockchainin my wallet palveluun siinä lukee:
Identifier: *******
Pasword:

Tohon jos lykkään mun salasanan niin pääsen omalle bitcoin tilille missä näkyy mun bitcoinit, mutta miten pääsen tuonne paperilompakkoon?
Miten nään tuon mun uuden paperilompakon saldon ja miten käytän niitä bitcoineja?

Vääntäkää rautalangasta, siis yksityiskohtaisesti eikä mitään jargonia.
Kiitos!

Oon ihan uuno tässä ;)[/quote]

Et voi mennä paperilompakkoon. Eikä sinun tarvitse. Paperilompakko soveltuu vain coinien vastaaottamiseen ja säilyttämiseen. Ei lähettämiseen.

Kun haluat siirtää paperilompakkoon coineja, teet sen kuten kuten maksaisit jolekkin muulle. Menet esim My Walletin siirrä-välilehdelle ja laitat paperilompakkosi osoitteen vastaanottajaksi.

Jos haluat siirtää paperilompakostasi coineja pois, sinun täytyy importata privatekey johonkin palveluun, kuten My Wallettiin. Mutta tällöin kysessä ei ole enää paperilopakko, vaan online lompakko joka on ihan yhtä turvaton kuin se sinun My Wallet online-lompakko. Sieltä on siis teoriassa hakkeroitavissa privatekey ja bitcoinit.

Ja tuota watch only lompakossakaan ei ole kovin paljon järkeä, sillä voit blockchainissa tarkistaa ihan minkä tahansa osoitteen saldon milloin tahansa.

Ja älä missään tapauksessa syötä sinne blockchainin kenttään privatekeytä tarkistaaksesi osoitteen saldoa. Privetakey voi vuotaa johonkin ja coinisi voidaan pölliä. Älä koskaan syötä privatekeytä mihinkään, muuten kuin importatessa sitä johonkin lompakkoon. Ja kun olet importannut, säilytä siellä vain sen verran coineja kuin olet valmis menettämään.

Säilytä suuret summat paperilompakossa. Luo paperilopakko vasta kun ole katkaissut nettiyhteyden, jottei privatekey vuoda. Tyhjennä sen jälkeen selain ja käynnistä tietokone uudestaan. Voit myös asentaa käyttöjärjestelmän heti sen jälkeen uudestaan, jotta kaikki mahdolliset vuodot jää pois. Ja asenna mielellään linux.

Älä käsittele paperilompakon privatekeytä koskaan kameroiden, kuten puhelimen tai tietokoneen läheissyydessä, sillä ne voivat vuotaa sen jonnekkin.

Bittirahan UKK-osastolta saa usein paremmat ja nopeammat vastaukset kysymyksiin.
https://bittiraha.fi/content/usein-kysytyt-kysymykset

Täällä on myös melko kattavasti bitcoin asiaa.
https://en.bitcoin.it/wiki/Main_Page

Tuolla bittirahan UKKssa on tosiaan ohjeet paperilompakkoon. Sinne voi tosin vielä lisätä juttua sen käytöstä.
https://bittiraha.fi/content/ohjeet-paperilompakon-luontiin

Kiitos kaikille avusta!
Olen taas vähän viisaampi Bitcoinin suhteen.
Thanks!!! :slight_smile:

Miten blockhain-lompakon private keyn saa selville?