Onko 7970 sarjan korteissa eroja?

Onko kortin merkillä väliä, jos se on kerran 7970 sarjaa? Vaikuttaako korttien pienet erot kuinka paljon louhinta nopeuteen?

Tässä olen katsellut Gigabyte Radeon HD7970 korttia ja XFX Radeon HD7970 sekä Asus HD7970-DC2T-3GD5 Radeon HD7970 korttia.

Kolme eri valmistajaa…

-Jaakko-

Louhintanopeuteen ei vaikuta kortin merkki.

Referenssikorteissa saa säädettyä jännitteitä (core tärkein), joka mahdollistaa 7970:llä erinomaisen hyötysuhteen 550MH/130W. Suosin referenssikortteja mainauksessa. Ne ovat valitettavasti vähän kiven alla nykyään.

No onko mielipiteitä mikä on paras merkki? Gigabyte, XFX vai Asus tai joku muu? Mistä voisi löytää referenssikortteja?

-Jaakko-

[quote=“Jaakko83, post:3, topic:822”]No onko mielipiteitä mikä on paras merkki? Gigabyte, XFX vai Asus tai joku muu? Mistä voisi löytää referenssikortteja?

-Jaakko-[/quote]

Käytettynä voi löytyä. Litecoineja varmaan aiot pääasiassa louhia eli en osaa ottaa kantaa mikä kortti on siihen paras. Parhaasta merkistä en myöskään osaa sanoa, ei se oikeastaan merkkaa mitään. Ota halvin kortti. Googlettele vähän noiden korttien tiedoilla, että onko voltage control vai ei.

Kyllä olen eri mieltä valmistajien suhteen kyllä mielestäni merkki vaikuttaa tosin en perusta nyt mielipidettä 7970 sarjaan…

koska valmistajat tekevät muutoksia kortin layoutille. niin virransyötön kun kortissa käytettävien muistien/muistiväylän suhteen joten on tärkeää harkita tarkkaan mitä ostaa jos on tarkka rahankäytönsuhteen…

itse käytän Xfx R7950 3gb 384bit muistiväylä sen teho on (450Mhash vakiona) 1000mhz ydin ja muistit 1400mhz on teho 500Mhash joka vastaa jo teholtaan isoveljeään:) enemmänki menee viel

[quote=“ps89, post:5, topic:822”]Kyllä olen eri mieltä valmistajien suhteen kyllä mielestäni merkki vaikuttaa tosin en perusta nyt mielipidettä 7970 sarjaan…

koska valmistajat tekevät muutoksia kortin layoutille. niin virransyötön kun kortissa käytettävien muistien/muistiväylän suhteen joten on tärkeää harkita tarkkaan mitä ostaa jos on tarkka rahankäytönsuhteen…

itse käytän Xfx R7950 3gb 384bit muistiväylä sen teho on (450Mhash vakiona) 1000mhz ydin ja muistit 1400mhz on teho 500Mhash joka vastaa jo teholtaan isoveljeään:) enemmänki menee viel[/quote]
Laittapa ne muistit pienemmälle niin säästyy sähköö ja lämmöt putoo…

Itelläni 7970@1025/685=648Mh/s
Kyseessä on XFX DD malli.

Tosiaan Bitcoinin louhinnassa kannattaa muistin taajuus laittaa mahdollisimman pienelle, koska sitä ei juurikaan käytetä. Litecoinin kanssa taas toisin päin, se vaatii nimenomaan nopeaa muistia suhteessa GPU:hun, jolloin paras tulos saavutetaan usein hieman hitaammalla GPU:lla.

Selvä katsotaan ajankanssa… vasta paripäivää ollu kortti… tosiaan gpu:ta kellottamalla tuli kyllä huomattava ero;)

Muista asettaa Ati:n softassa Overdrive kohdassa power control +20% niin kellottuu näyttiksen prossu paremmin.

Pienennä muistien kellotajuutta (näyttiksestä edelleenkin puhutaan) niin alas ku pystyy jos kone on pelkästään mainauksessa tai noin puoleen jos teet sillä samaan aikaan jotain muutakin.(en suosittele tuossa tilanteessa ajamaan GPU:n kelloja maksimille, ota maksimit ja 50-75 alas)
Itselläni kovassa ylikellotuksessa koneen samanaikainen käyttö tuottaa virheitä ja kaatuilua.

Tarkastele lämpötilaa; Älä anna sen mennä yli 79C, se ei tee hyvää… Mulla on lämpötilat 70C maksimissaan eikä kahden vuoden aikana yhtään näyttistä viel palanu.

CGMiner/BFGMiner osaavat haistella GPU lämpötiloja ja säätää tuulettimen kierroslukuja/gpu:n kelloja, niin pysyy lämmöt järkevissä lukemissa.

Itse mainailen Sapphiren Vapor-X 7950:llä ja 7970 GHz:llä. Näissä on onneksi alivoltitus mahdollista ja mainaus tuntuu sujuvan hyvin 0.1 - 0.15V alivoltitettuna jopa 1100Mhz asti coren osalta. Pelaamista varten täytyy voltteja hieman nostaa. Avoimessa kotelossa lämmöt asettuvat mukavasti helteistä riippuen 58-64 asteen tienoille molempien korttien osalta kun ylempi kortti on siirretty pci-e riserillä ja ripustimilla hieman syrjään alemman päältä. Flektit ovat kiinteästi n. 50% teholla.

Vanha Radeon 5870 kesti vakiovolteilla mainausta jopa kaksi viikkoa ennen aivan totaalista uuvahdusta, joten pieni alivoltitus tuo myös hiukan mielenrauhaa korttien keston suhteen sähkönsäästön ja lämmöntuoton alentumisen lisäksi.

XFX:n 7950 DD edition oli huomattavasti näitä Sapphireita äänekkäämpi ja voltit lukossa, joten jos XFX:n 7970 on samanlainen, sitä en ainakaan suosittelisi. Itse heivasin XFX:n mäkeen nopeasti. Gigabyten malleissa taisi myös olla voltit lukossa, mutta en sano varmaksi mitään koska en ole tutustunut asiaan tarkemmin.

Muistaakseni MSI:n ja Sapphiren korteissa ei ole volttilukitusta.

Minulla on 7970 ja Guiminer ilmoittaa keskimäärin 575 khash/s, mutta samaan aikaan Ozcoinin sivulta kun katsoo, niin mainausnopeus on yleensä noin 750 khash/s. Kumpaa pitäisi uskoa enemmän?

Litecoin puolella, mutta eihän gpu:lla kannata btc:tä mainata!?
https://forum.bittiraha.fi/index.php?topic=1612.0

Mulla on maksimissaan ollut 510 khash/s mutta käytännössä jää 450 khash/s kun konetta käyttää muuhunkin ja lämmöt rajoittaa. XFX 7970 Black Edition. Ei säädettäviä voltteja.

Poolin hashrate ei kerro mitään. Guiminer ilmoittaa oikean.

Kannattaa mielestäni eniten katsella hyväksyttyjen ja hylättyjen sharejen suhdetta, reippaasti yli 95% pitäisi olla hyväksyttyjä…
Hashraten voi saada kuinka suureksi tahansa ja silti suoltaa vain hw-erroreita tai staleja.