Myy, osta vai odota?

Terve kaikille!

Kysyn näin piensijoittajan näkökulmasta kannattaako nykyisellä kurssilla ostaa bitconeja vai onko odotettavissa merkittävää laskua? Tuskin pääsemme enää 10$/1BTC hintatasoon, joskin, koska tulevaisuus on varmasti valoisa, sijoitusmielessä empä pistäisi pahaksi. En löytänyt keskustelua tältä foorumilta, jossa jaetaan mielipiteitä suhteessa euroon/dollariin. Tuntuu ainakin, että suunta on lievästi alas päin, jonka takia pohdin ostaako vai uskaltaako odottaa? Hinta tulee nousemaan varmasti, mutta vuoden 2014 lopussa?

En tiedä, kuinka moni pitää itsellään mahdolliset sijoitusvinkit, mutta…

Jos keskustelua löytyy jo asiasta pahoittelen viestiä!

Oma mielipiteeni on se, että on täysin mahdollista että kurssi laskee vielä jonkin verran ennen kuin pohja todella löytyy, ja uutta nousua päästään todenteolla rakentamaan. Tai sitten pohja on jo löytynyt. Jokatapauksessa pidän nykyistä kurssitasoa hyvänä ostopaikkana, koska absoluuttista pohjaa on vaikea ennustaa.

Pitkässä soitossa sillä ei ole suurta väliä, eli jos uskoo Bitcoinin nousevan selvästi nykyistä korkeammalle, ollaan jo hyvillä ostopaikoilla. Mutta aina voi tietysti yrittää metsästää niitä viimeisiä pohjia. :slight_smile:

Kiitos! Ja kiitos topicin siirrosta. Emmie uutena tällästä osiota ole löytänyt.

Joo, olen tässä koittanut seilailla viikkoja julkaisuja ja spekulaatioita Bitcoinin kurssikehityksestä. Osa lupailee tämän vuoden loppuun suurta piikkiä ylös päin (tämä sijoittajana ja myöhäisheränneenä pelottaa) osa taas pudotusta nykyisestä tasosta lähelle 200$/1BTC. Tämä olisi ideaali tilanne tämän vuoden loppuun jolloin olisi aikaa piensijoittajankin saada pieni osa suuresta kakusta. Epäilijöille, kyllä, kakku tulee olemaan iso ja herkullinen.

Kuten sanoit, kaikki tämä on pelkkää spekulaatiota. Kukaan ei voi varmasti tietää, miltä huominen näyttää. Huomisen tapahtumat saattavat lyödä joko korkean piikin tai painaa kurssin alas. Who knows! Silti, jotenkin kaiken lukemani ja pohdinnan (varsinkin vuoden 2013 tulosennusteiden valossa verraten niitä nykytilanteeseen) uskon jotenkin, että kurssi heilahtaa viel alas. Lähiviikkoina. Ja itse uskon, että vuosi 2014 lopp ja a2015/alku ovat hyviä sijoitusaikoja. Toisaalta kuinka nopeasti bitcoin ponnistaa ylös ensivuoden aikana, on tie tuntematon. Pohjaa emme enää näe eli, vaikka kuinka toivoo 10$/1BTC kurssitasoa emme enää näe.

Uskon siis itsekin, että nykyinen hinta on varsin hyvä. Varsinkin, kun pohtii tulevaisuutta.

Entä muut? Kuka odottaa, kuka ei? Mielipiteet ovat aina tervetulleita!

Itse arvioisin pohjien jo löytyneen. Ellei sitten kiinassa shorttailla vähän lisää.

Parisenviikkoa sitten käväisi todella alhaalla joten oma veikkaukseni on että viikonloppuna käydään 285 € alimmillaan ja Maanantaina lähtee sitten taas pienoiseennousuun. Tullut its osteltua ihan kivasti coineja ja varmaan lisää pitää vielä ostaa. ;D

Jotkut joku aika sitten seurasi kasvanutta volyymia, nyt siitä ei ole enää ollut mitään puhetta, jos volyymit on palannut ennalleen niin ainakin vapaapudotus on ohi.

Juuri näin eli vapaapudotusta tuskin jään odottamaan. Täytyy tutkailla viikonloppuna mihin suuntaan kurssi itteään lyö. Ylös vai alas. Mutta ainakin tällä hetkellä kurssi tuntuu olevan kohtalaisen hyvällä tasolla ostajan näkökulmasta. Ei ole muuten kaukana tuo 285€… Toisaalta en ainakaan vielä usko, että ehtii nousemaan mainittavasti tämän vuoden aikana. Vaikka eihän tämä uskon asia ole…

Tosta volyymista. Kaavion alemmassa taulukossa vihreä palkki kuvaa volyymia ja sen kehitystä. Jos oikein kuvaa spekuloi olisiko volyymi laskussa tarkoittaen että hintakin olisi vielä tulossa nykyisestä jonkin verran alas? Tosin selvää suhdetta en osaa itse ainakaan kertoa :slight_smile:


“Vapaassa pudotuksessa” volyymi nousee kahdesta syystä; ammattimaiset sijoittajat myyvät etteivät häviä enempää kuin ovat suunnitelleet maksimissaan häviävänsä ja heikot sijoittajat myyvät paniikissa :slight_smile:

Volyymit ovat todellakin nousussa. Bittirahan Bittipörssi-palvelu saattaa tässä kuussa tehdä kovimmat volyyminsä sitten marras-joulukuun supervolyymien. Saa nähdä. Hyvältä on kuitenkin näyttänyt sen osalta. Tervehtymisen merkkejä! :slight_smile:

Myös Bittimaatteja on paikkapaikoin käytetty hyvin aktiivisesti.

Näähän nää kaaviot on sellasta rallia joskus ettei ainakaan allekirjoittanut osaa edes kunnolla lukea ;D

Se on muuten totta, vaatii pokkaa ja uskoa pitää näppinsä erossa myy -nappulasta. Mutta olen aina uskonut, että lopussa se kiitos seisoo, vaikka moni vierellä epäileekin. Totta kai on muistettava minkä asian puolesta seisoo. Ja itsellä tosin sijoittaminen tarkoittaa “ylimääräisen rahan” sitomista johonkin toivoa täynnä olevaan.

Tässä kun sivusilmällä pitää tota Bitcoinin kurssikäyrää silmällä hankala on sanoa, missä ollaan päivän tai viikon pääst. Ehkä ne markkinat kertoo jossakin vaiheessa. Kumpaan suuntaan siis mennään.

Mutta joka tapaksessa, vaikka ihan hyvä kurssi onkin, en vielä osta 8)

Tasaselta näyttää… Nyt koetellaan hermoja. Eiköhän sitä kuitenkin uskalla odottaa viikonlopun yli? Tuskin tässä mitään dramaattista ehtii tapahtumaan. :o Tuntuu, että köyhälle se senttikin merkitsee ::slight_smile:

Ei kannata odottaa, koska luulen että Maanantaina on myöhäistä jo ja on lähellä 350€ jo silloin.

Hmmm, no nyt on kai pakko kuunnella ja sijoittaa hieman… Saako osoitella sormella jos laskeekin? ;D Vitsi. Eihän tässä kukaan mikään ennustaja ole…

Mun sijoitusvinkki:

[quote=“profreid, post:14, topic:2344”]Mun sijoitusvinkki:

[/quote]

LoL! :smiley:

      1. ;D ;D ;D

Sellasta muuten pohdin, että onko porukalla jokin kurssikatto, jonka jälkeen jää odottamaan eikä juurikaan enää osta bitconeja? Tarkoitan, että oletteko pitäneet itsellänne rajaa esimerkiksi 500€/1BTC? Itse olen koittanut pohtia mihin kurssiin kannattaa tarttua ja minkä jälkeen sijoittaminen ei välttämättä ole enää kannattavaa. HUOM! Itse uskon, että bitcoin nousee roimasti yli odotetun eli vaikka puhuttaisiin, että kurssi olisi alkuvuodesta vaikka 1000$/1btc uskon, että sijoittaminen on vielä tulosta tuottavaa. Pieni varaus ennusteisiin, joissa puhutaan, että nousee äärettömään (vaikkakin maalaisjärjellä mahdollista) tai että jo ensi vuonna kurssi olisi 10.000$/1BTC. Kaikki on mahdollista, mutta miten korkea hinta Teidän mielestä on sijoittamisen arvoinen? Onko se kiinni omista raha-hanoista, pokasta vai?

Jos näkee mahdollisuuden voittaa, niin mikä tahansa hinta on ok sijoittaa. :slight_smile: Viime vuonnakin itse tulin ostaneeksi bitcoineja vielä +800€/BTC hintaan vähän ennen jyrkkää alamäkeä. Ehkä näilläkin vielä joskus tekee voittoa. Aika näyttää. :wink:

Aika tosiaan näyttää! Samaa mieltä!

Tuleekohan tällä olemaan vaikutusta tulevaisuuden kurssia silmällä pitäen: http://imgur.com/r/Bitcoin/8d7XP3s

[quote=“moh85, post:16, topic:2344”]8) 8) 8) ;D ;D ;D

Sellasta muuten pohdin, että onko porukalla jokin kurssikatto, jonka jälkeen jää odottamaan eikä juurikaan enää osta bitconeja?[/quote]

Oma raja menee varmaan siinä kun yhden BTC-kolikon hinta on niin paljon, että sitä ei saa irti 2-3 kuukauden säästöillä. Vielä sen saa, mutta varmaan yli 500e voi olla jo itselle liikaa. Kun pyrin ostaa aina yhden kolikon kerrallaan.

Tietty asiaa voi ajatella niin, että ostelisi vaikka 0.1BTC:tä vaan. Ja jos ajattelee, että 1BTC voi ehkä joskus olla sen 1 000 000e/kpl jos nyt hyvin käy. Niin 0.1BTC tekee sitten 100 000e. Sekin on niin iso summa verojen jälkeenkin. Että fiksusti toimiessa ei tarvitsisi koskaan ottaa pankista mitään isoa lainaa esim asuntoa varten. Ja 0.1BTC esim maksaisi Bittirahalta ostettuna tällä hetkellä 18.10.2014 klo 17.53 noin 33e. Ei se paha summa olisi jos siitä saisi esim 10-15 vuoden päästä sen 100 000e.

[quote=“jbca, post:19, topic:2344”][quote author=moh85 link=topic=2622.msg20737#msg20737 date=1413637589]
8) 8) 8) ;D ;D ;D

Sellasta muuten pohdin, että onko porukalla jokin kurssikatto, jonka jälkeen jää odottamaan eikä juurikaan enää osta bitconeja? [/quote]

Oma raja menee varmaan siinä kun yhden BTC-kolikon hinta on niin paljon, että sitä ei saa irti 2-3 kuukauden säästöillä. Vielä sen saa, mutta varmaan yli 500e voi olla jo itselle liikaa. Kun pyrin ostaa aina yhden kolikon kerrallaan.

Tietty asiaa voi ajatella niin, että ostelisi vaikka 0.1BTC:tä vaan. Ja jos ajattelee, että 1BTC voi ehkä joskus olla sen 1 000 000e/kpl jos nyt hyvin käy. Niin 0.1BTC tekee sitten 100 000e. Sekin on niin iso summa verojen jälkeenkin. Että fiksusti toimiessa ei tarvitsisi koskaan ottaa pankista mitään isoa lainaa esim asuntoa varten. Ja 0.1BTC esim maksaisi Bittirahalta ostettuna tällä hetkellä 18.10.2014 klo 17.53 noin 33e. Ei se paha summa olisi jos siitä saisi esim 10-15 vuoden päästä sen 100 000e.[/quote]

Tää on se seikka, jota itsekin pidän silmällä. Tai jota siis mietin. Siinä tulee vaan sellanen tietynlainen hulluuskin peliin. Pohtii tilannetta muutama vuosi sitten. Joku tajusi ajoissa ja äkkirikastui. Nyt miettii itekin, että jos tämä sama kuvio toteutuu samanlaisella aikavälillä en todellakaan halua jäädä pois junasta. Tai vaikka aikaväli olisikin pitempi. Äkkirikastumisia näkee harvoin. Vaikka miljoonia tuskin tulen tienaamaan, toivon saavani parhaan mahdollisen hyödyn. Mutta kuten kaikessa sijoittamisessa ei koskaan voi olla varma. Tosin luotto Bitconeihin on kova. On harvoja asioita, joihin omalla, ihan kylmillä euroilla (joita ei ole liikaa) lähden mukaan. Siis se hulluus - miten osaa ajoissa lopettaa ja odotella tuottoa? Vai onko sellaista limiittiä olemassa.

Tosin Bitcoin -valuuttaa sijoittaessa nykyhetkessä alkaa olemaan jo hiukan perillä asioissa. Tai että tämä ei ole ihan täysin hakuammuntaa. Alussahan oli riski suurempi, koska itse Bitcoineista ei juuri mitään tiedetty. Tai miten ne otetaan vastaan. Tällä hetkellä trendihän on selvästi kasvava. Itse en oikein koe, että tälle olisi jonkinlaista kilapilua tai mikä sen tuhoisi. Jotenkin tuntuu, että tämä on se uuden alun alku, jonka takia taistellaan loppuun asti. Tai ainakin tullaan taistelemaan. Voin olla täysin väärässä. Mutta ehkä tämä on se riski joka kannattaa loppuun asti katsoa.