Miten ilmoitetaan verotajalle jos olet saanut esm Kolikot tekijöiltä?

eli esm digitexiltä tuli nyt refer and earn juttu eli kun kutsuu vaikapa yhden kaverin saa 1000kolikoa. niin miten ilmoitan verotajalle jos en ole ostanut kolikoita vaan saanut ne tekijöiltä palkintona.

Uskoisin että joudut maksamaan niistä lahjaveron, sitten kun realisoit ne euroiksi.

Ansiotuloina nuo tulee ilmoittaa, koska olet tehnyt töitä rahan eteen kutsumalla kaverisi mukaan (verkostomarkkinointi).

1 tykkäys

Ansiotuloa saamishetken hinnan mukaan, ja sen jalkeen kasvanut arvo on paaomatuloveron alaista.

Joo, affiliate yms tulot on yksiselitteisesti ansiotuloa. Ensin maksat verot ansiotulosta, sitten myöhemmin jos myyt kolikot niin arvonnoususta myyntivoitot…

MIten sitten sellaiset, jos kolikkoannin yhteydessä saa ylimääräisiä kolikoita, ja kolikolla ei vielä ole arvoa kun ei ole noteerattu missään pörssissä ?
Onko niiden verokin sitten vuoden arvon nousun ja myynnin jälkeen 0%?

voiko tämän maksaa jälkeen päin? eli kun realisoin rahaksi tämän summan jne

niin maksanko tämän ensin ansio tulonna eli vaikapa jos saanut (1000-1400e edestä) ja sitten loput pääomatuloverona?. kun olen realisoimassa oikeaksi rahaksi jonain päivänä

https://vero24.vero.fi/vastauspankki/#!singlePublishedAnswer?id=636e9225-a0ef-1478-6d9c-46080d52bbec&query=louhinta

Hauskasti tossa vero24 sanottu:

" Vuoden 2018 saaduista tuloista muodostunut jäännösvero tulee maksettavaksi vuoden 2109 lopulla."

ei hätää kun ei elä enää silloin.

lasketaanko tämä muka louhimiseksi?

molemmat on kai ansiotuloa.
Verottajan luokittelu ratkaisee…

Tuo verottajan edustajan Roosa-Sofian vastaus on taas yksi varsinainen sekoilu. Kertoo siitä että verottajalla on niinsanotusti pallo hukassa näiden virtuaalivaluuttojen osalta.

Mitään verotettavaa EI synny niin kauan kun se on ja pysyy virtuaalivaluuttana jossa jo sana valuuttakin on virhe koska sehän EI ole valuutaksi rinnastettavaa lakien mukaan. Olkoot sen pörssiarvo saantohetkellä aivan mikä tahansa. Lisäksi verobyrokraatit eivät edes tunnu käsittävän sitä että arvon määritys louhintahetkeen (saantohetkeen) on mahdoton. Pörssejä on lukuisia ja pörsseissä hinta vaihtuu muutamassa sekunnissa ja jatkuvasti eivätkä eri pörssit suinkaan ole synkronissa keskenään lainkaan. Tuosta verotusarvostahan verottajan ohjeen mukaan voisi riidellä oikeusasteissa vaikka loputtomiin eikä asiassa oikeastaan synny kuin menoja. Luotettava vahva näyttö louhintahetken arvosta on siis “haastava” silloin jos ei ole määritelty vaihtoarvon määrittävää pörssiä. Toisekseen kaikilla shitticoineilla ei edes ole pörssiä jossa niille on vaihto fiat rahaksi. Mistä siis arvo ja millaisin dokumentein. Muutenhan ajauduttaisiin ns ikuiseen riitaan verottajan niin halutessa kunhan lausuisivat jossain tapauksessa että “arvon määritystä ei voida pitää luotettavana” ja sen jälkeen verottaja pääsee sanomaan kantansa jota vastaan sitten yrität todistaa jos verottajan kanta on mielestäsi väärä. (Käänteinen todistustaakka).

Ainoa oikea ja järkevä tapa olisi vapauttaa virtuaalivalutat kokonaan kaikenkarvaiselta kyttäilyltä siihen saakka kunnes niistä syntyy verotettavan suoraan hallintaan verotuskelpoista omaisuutta kuten esim fiat rahaa. Sellaista ei ole edes jonkun pörssin tilillä oleva fiat.

Virtuaalivaluuttahan voi parhaimmillaan jopa kadota aivan hetikohta olemasta olemassa kun sitä on louhimalla saatu haltuun. Esim kun louhittu shitticoini “kuolee”. Siitäkö sitten meaksettaisiin fiiattia valtiolle. Olemattomattomasta.

Jos näitä arvoja oikeasti lähettäiisiin verottamaan (silloin kun ne vielä ovat ns virtuaali"valuuttaa") ja laskemaan ja dokumentoimaan verotuksen pohjaksi siten että asia täyttäisi myös kaikki kirjanpidolliset vaatimukset niin verottaja saisi palkata tuhnasia työntekijöitä pelkästään lukemaan niitä louhintaraportteja. Tuosta kun pyyhkäistään vaikka 100000 transaktiota ja jokaiselle haetaan kolmestakymmenestä eri pörssistä sen aikaleiman arvo ja sitten vielä välivaihtojen kautta saadaan sille fiatrahaa vastaava arvo niin… sanon vaan että voiko verottaja ihan oikeasti olla noin tyhmä.
Onko heillä mitään muuta koulutusta kuin se että heidät on opettetu byrokraatteina toistamaan kuin papukaija joitan sääntöjä ikäänkuin ilmna ajatusta ihan vaan kuten papukaija toistaa ja hokee epetettua tai muistiinsa tallettamaansa. Vailla ajatusta.
Tietenkin syy on koulutuksessa. Hehän eivät tunnu oikeastaan tietävän virtuaalivaluutoista juurikaan mitään.

Sanoisin että jos verottaja ihan oikeasti haluaisi tuon kirjaimellisesti niin pitäiskö tehdä vastaisku ja tulostaa kaikki dokumentaatio vaikka tuhannelta louhijalta ja tehdä joku atk softa joka niihin kaikkiin transaktioihin ne saantohetken pörssarvot jokaiselle satoshille. Ja erilaisille muilla altcoineille. Otetaanpa vaikka se että minulla pyörisi jossain multipoolissa tehojani (esim 50 mineria) jotka sitten pooli tulouttaa kaikkina kolikkoina erikseen joita se koko ajan omien algoritmiensa perusteella switchaa kulloisenkin profittitilanteen mukaan.

Tajuasikohan verotoimisto sittenkään kun eteen ajettaisiin kymmenen rekkaa täynnä mappeja että siinä on louhintatyön tuotoksen dokumentaatio jonka tuloksena syntyi loppujen lopuksi tuhat euroa kun ne kaikki oli sitten vaihdettu lopulta euroiksi.

Eikös se mennyt niin että kirjanpito pitäää olla… ja paperinen kirjanpito verottajan on kait hyväksyttävä.

Louhit jatkuvasti kolikkoa vaihtavassa multipoolissa ja otat jokaisen shitin erikseen sieltä ulos… ja kun niitä transaktioita on vaikka vuoden ajalta kymmeniä- jopa satoja tuhaksia se on sitten melkoinen selvitettävä mikä oli jokasen saadun louhintatuloksen hitusen saantohetken arvo jossain kymmenistä pörsseistä.

Haloo verovirasto.

Mutta, muistakaa visusti mielessä se keskiajalta peräisin oleva verolakien olemus joka poikkeaa esimerkiksi rikoslainsäädännöstä. Rikoslainsäädännössä syytetyllä (vrt verotettava) ei ole todistustaakkaa. Todistustaakka on ainoastaan syyttäjällä (vrt verottajalla).

Verotuksen osalta on edelleen voimassa niinsanottu käänteinen todistustaakka jossa pahimmillaan joudut todistamaan että jotain ei ole jota verottaja voi ilman minkäänlaisia todisteita väittää olevan. Sen todistamisen vaatiminen että jotain ei ole on suoranainen kardinaalivirhe…ainakin tieteissä. Mutta verottaja voi sitä vaatia. Pelkkä epäily riittää ja jos ei voida toteen näyttää että epäily on väärä - häviät. Näin edelleen niinsanotussa sivistysvaltiossa jonka väitetään olevan oikeusvaltio myöskin.

Pitäisikö siis kerätä porukka joka ihan oikeasti ajaa verottajan kampittamaan itse itsensä. Että joutuvat ihan oikeasti tekemisiin sen kanssa että noudatetaan sitten niitä “sääntöjä” ihan kunnolla ja tarkasti.

No oikeasti (onneksi) lähtökohta on se että mitään veroa ei aktualisoidu maksettavaksi niin kauan kun se virtuallivaluutta pysyy virtuaalivaluuttana. Tämän yli verottaja ei nykylakien puitteissa pysty kävelemään. Jos yrittää se (verottaja) joutuu tekemisiin Suomen valtion lainsäädännön kanssa mikäli verottaja ei käytä kaikkia niitä mahdollisuuksia erittäin häikäilemättä ja ovelasti jonka käänteinen todistustaakka verottajalle mahdollistaa. Lähes mielivaltaisen arvioverotuksen.

Se nyt vaan on niin että verolakeja ei ole kirjoitettu siten että niissä olisi huomioitu virtuaalivaluutat. Ne erilaset verottajan tulkinnat saattavat olla jopa lakien vastaisia. Ikävä vaan että verottajaa vastaan ei ole paljon muita keinoja kuin antautuminen niin kauan kun vioimekädessä ns isomman oikeudella ja käänteisellä todistustaakalla voidaan operoida lähes kuinka huvittaa. Oikeuslaitoskaan ei tässä paljoa auta koska siellä on sama ongelma. Heillä ei ole mitään kättäpidempää jolla käsitellä virtuaalivaluuttoja koska niitä ei edes ole. Tai siis on mutta pitävä suora todistelu siitä kenellä on ja mitä on saattaa olla hiukan haasteellista. Hiukan sama jos joku alkaisi todistella että minulla on kultaa jossain jemma nimisessä paikassa ja sitten mätkiä sitä verolle. Minullahan voi olla vaikka tonni kultaa eikä verottajalla ole mitään mahdollisuutta kajota siihen verotusmielessä. Olen “louhinut” sen.

Jos verottaja väittäisi että minulla on yhdessä osoitteessa tuhat bitcoinia. Mitä sitten. Siinähän väittää. Saa väittää vaikka maailman tappiin. Koskaan eivät pysty todistamaan että yksityisavain (eli valta siirtää se toiseen julkiseen osoitteeseen eli “lompakkoon” joka sekin on aivan pölhökustaiden määritelmä asialle) on minun ja vain minun hallinnassa. Jos nimittäin olisi epäily että avain voi olla toisenkin hallinnassa, kenen ne sitten ovat…ketkä ovat verovelvollisia jne. Tätä maitopyörästä matikka, matikasta lutikka ja lutikasta kutikka ja kutikasta mustikka… voisi jatkaa vaikka maailman tappiin ja kuitenkaan sitä ei voi mitenkään todentaa että minä omistan jonkun virtuaalivaluutan bittikuvion jossain lohkoketjussa.

Enhän edes omista sitä. Mutta jos minulla on siihen yksityisavain voin siirtää sen johonkin toiseen losoitteeseen, enkä omista mitään muuta kuin sen mahdollisuuden, en täsmälleen mitään muuta. Ainoa virtuaaliarvo joka minulla on, on se että minulla on valta siirtää se toiseen virtuaaliraha “osoitteeseen” rai “lompakkoon” kuten jotkut asian haluavat ilmaista.

Jos joku sanoo että sen arvon siirtovallan (muutahan en “omista” kuin sen vallan jolla siirto voidaan tehdä) arvo on nyt 100 voisi jossain muualla joku toinen sanoa että sen arvo että saa vallan siirtää se johonkin uuteen osoitteeseen onkin 1 tai ihan mitä tahansa. Mitä siis kirjaan saantoheten arvoksi. Kenen sanoma arvo on merkitsevä.

Ai tältäkö pohjalta sitten maksetytaisiin jostain pussista valtille euroja.

Sovitaan ettei minulla edes ole muuta kuin 1000 bitcoinin siirtovalta johonkin muuhun bitcoin osoitteeseen ja sitten minulla on 1000 euroa kuussa viralliset euromääräiset tulot. Kun juuri nuo 1000 bitcoinia tuli tänään louhittua (kuviteltu supermineri kone) niin paljonko ja mistä maksan nyt euroja…

En todellakaan maksaisi veroa senttiäkään, en nyt, en vuoden lopussa enkä ensi vuoden lopussakaan. En koskaan ellen muuta niitä euroiksi tai muuksi sellaseksi arvoksi joka katsottaiisiin verotettavaksi. Verottaja häviäisi oikeudessa 11-0 jos yrittäisi. Mikäli noudatettaisiin viimeiseen asti Suomen lakeja siten että oikeaoppisesti toteutuisi oikeus.

Ensimmäinen johon he kaatuisivat olisi se että kuinka he aikovat todistaa että minulla ja vain minulla on hallinnassani ne bitcoinit tai oikeammin niiden siirtovalta toiseen bitcoin osoitteeseen.

On ihan eri asia jos joku yritys pitää esimerkiksi bitcoin säilytyspalvelua - lompakkoa joka on sinun nimellä ja sinut on todennettu. Kun siellä lukee että se lompakko on nimenomaisesti sinun ja sinut on on luotettavasti tunnistettu silloin se onkin ihan eri asia. Mutta silloinhan ne bitcoinit itsessään eivät ole sinun hallinjnassa vaan kyseisen yrityksen. Kyseinen yritys voi sitten verottajalle esittää kenen ne ovat. Itse en missään tapauksessa koskaan luovuttaisi bitcoinieni hallintaoikeutta kenellekään muulle kuin itselleni.

Mutta kun minulla on nimetön kuparikiskon pätkä jossa on pistepuikolla hakattuja pisteitä… ja jostain syystä nyt en muista miksi siinä on niitä pisteitä saati sitä että niillä olisi jokin tietty järjestys… Mitä minulla on verottajan kannalta. Ei yhtäänmitään paitsi se kuparitanko joka kupari kaksaa kolme senttiä. Olenko louhinut … saattaa olla tai sitten en. Mitä se muuten on. Miten verottaja määrittelee että jossain tapauksessa on tapahtunut louhintatyö ja jossain tapauksessa ei ja nimenomaan niin että kuka sen teki. Voinhan vaikka “löytää” bitcoinin joka on suoraan lohkopalkkio ilman muita siirtoja. Joku on voinut jopa antaakin sen minulle. Kas kun verottaja ei taida tajuta sitäkään että bitcoineja voi siirrellä hekilöltä toiselle sen näkymättä millään tavalla lohkoketjussa. Yksinkertaisin esimerkki on se että minulla on paperi jossa on 256 bittinen binääriluku. Ja vaikka sen julkinenkin osoite josta kaveri näkee “saldon” oolevan 1 BTC. Luotamme toisiimme. Minä vakuutan että yksityisavaimesta ei ole kuin tuo yksi kopio enkä muista sitä ulkoa ja vaikka olisikin en koskaan sitä käyttäisi. Kaveri ottaa sen plakkariinsa. Nyt minulta siirtyi se 5 BTC toiselle hekilölle. Hän antoi minulle raskaan köntin kultaa vastineeksi. Ketä verotetaan ja mistä? Ei ihmisen ole pakko olla tyhmä ja sotkea verottajaa tähän. Minun ei tulisi kipeään päähänikään mieleen soittaa verottajalle ja alkaa kysellä että hei mites mä ja kaveri maksan tästä veroja tai tarviiko.

Sen sijaan tilanne muuttuu mielenkiintoisemmaksi jos ansiotulovero on matalampi kuin pääomatulo ja ajatellaan edelleen tuota louhintatyö ja pääomatulo asiaa ja tiulannetta jos saan verotettavaa, esim fiiattia joskus niistä. Vielä houkuttelevampaa se on jos ansiotulosta saa tehdä kaikki ansion kulut vähennyksinä.
Silloinhan minun kannattaa louhintahetkeen etsiä sille mahdollisimman suuri hinta ja kulut mutta enintään niin suuri tulos kuin se hinta jolla sen sitten tulin myöhemmin muuttaneeksi hallinnassani olevaksi fiat valuutaksi.

Verottajan unelma tietenkin on jotenkin tämä runsaasti yksinkertaistettuna
Siinä vaiheessa kun muutan sen fiatiksi:

Ilmoitan saadun fiat määrän.
Ilmoitan myös sen arvon joka sillä oli louhittaessa.
Jos arvo louhittaessa oli 1000 euroa ja myydessä sitten oli 1500 euroa.
1000 eurosta ansiotulovero (siitäkö sitten voisi kulut vähentää?) ja sitten 500 eurosta tavallista myyntivoittoa.
Tokihan tuon ansio osan olisi kai voinut maksaa ennakkoonkin mutta… entäs jos hodlaa kymmenen vuotta ja se kolikko sitten katoaakin esim siihen että kyseinen shitticoini vaan hiipuu ja kuolee.
Miksi olin maksanut ansiotuloveroa. Olsinko ollut vähän tyhmä jos niin tein ihan omasta vapaaehtoisesta halusta viskoa ikkunasta ulos rahaa…
Ei, veroja masetaan vasta sitten kun syntyy verotettavaa omaisuutta kuten fiat rahaa tai vaikka talo tai saari tai vaikka herra Muskin valmistama Tesla.

Muuten, tässä on vielä yksi mielenkiintoinen sivujuonne.
Verottajan virkahenkilö toimii kaikkien hallintomettelylakien alaisuudessa.
Mitä kaikki piirteitä löytyykään hallintomenettelylaeista ja kansalainen - viranomainen suhteesta.
Entä jos verottaja antaa yksilölle yksilön edun vastaisen ohjeen… mitäs hyvä hallintotapa ja hallintolait sanovatkaan viranomaisen velvollisuudesta auttaa ja neuvoa… entä epäselvä tai kiikulautatilanne…kenen eduksi virkamies on velvollinen ratkaisemaan asian.

Aika moni virkamies rikkoo lakeja ja hyvää hallintotapaa joka päivä ja surutta. Vain koska kenelläkään ei ole mahdollisutta helposti saattaa heitä vastuuseen.

Eli pitäisikö ajaa ne rekkalastit shittikoinien louhinnasta tehtyjä tulosteita verottajan syynättäksi. Tässä olisi kirjanpito… haluan maksaa veroa 1 euron kyseiseen kirjanpitoon perustuen mutta pyydän verottajaa tarkastamaan kirjanpidon oikeellisuuden tai hyväksymään verolaskelmani mukaisen veron oikeana.

Moni muukin on yskinyt kun on joutunut syömään omat keitoksensa. Verottajalle voisi nyt syöttää lusikalla koko tämän heidän itse keittämänsä sopan. Ja, kaikki on nieltävä kunnes kuppi on tyhjä.

2 tykkäystä

Luulisi että nykyiset bitcoin verotus asiat jo nyt työllistää verottajaa turhaan ottaen huomioon saadun hyödyn, saati jos virtuaalivaluutat yleistyy vielä enemmän.
Jos kävisi niin että bitcoinien verotus poistuisi kokonaan vaikka parin vuoden sisään, mitä en nyt heti usko niin olisi siinäkin ongelmia. Silloin esim sellainen joka louhinut/ostanut bitcoineja ennen verotuksen muuttumista eikä ole niitä myynyt niin voisi saada myyntivoitot ilman verojen maksua tai pienemmällä verolla jne.

Bitcoin verotusta kaikkine mutkineen voi verrata autojen verotukseen (uudet/tuonti) jossa ollut vuosien aikana monia käänteitä ja juttuja vireillä.

Tulkitsen että jos saa “airdroppina” ilmaisia kolikoita niin ne olisivat lahja. Jos jää alle lahjaveron rajan niin veroa ei tarvitse maksaa.
Muutekin uusien coinien arvo on alussa 0€

Bitcoinia tai mitään muutakaan vastaavaa ei veroteta nytkään lainkaan, eikä tulla verottamaankaan. Miksi? Koska se ei ole mahdollista. Sanokoot verovirastossa joku opetettu mitä tahansa hänet on opetettu sanomaan.

Sensijaan kun saadaan sellaista mitä voidaan verottaa tietenkin verotetaan.

Esimerkiksi jos joku maksaa bitcoinista vaikkapa euroja.

Jos ajatellaan että bitcoinista koko saatu arvo on puhdasta tuloa tilanne on helppo. Tuli 5000 ja siitä sitten verokirstuun 30 pinnaa.

Ongelma alkaa tulla kun aletaan keksiä tai määrittää sille hankinta arvoa.
Ongelma alkaa tyulla silloin jos aletaan määrittää hankinta arvoa tarkemmin, esimerkiksi niin että se onkin hankittu työllä ja työn tuloksena sillä on ollut arvo a ja sen jälkeen sitä on säilytetty kunnes myyty euroiksi ja saatu sille arvo b.

Nyt ollaankin pulassa jos halutaan eksaktisti jollain lakeihin ja ohjeisiin kirjatulla periaatteella määrittää se arvo joka tuli työllä eli louhinnalla ja paljonko sen kulut olivat jos nekin saisi vähentää ja kuinka se on eri pörsseissä kulloinkin vaihtunut ja arvottunut edes ennen kuin louhintatuotto on itsellä hallinnassa. (vrt ne sadan shitticoinin profittiswitchaavat multipoolit) Se ei voi olla lakien (tai ei ainakana minun oikeudenmukaisuustajun) mukaista jos se laskentaperiaate muuttuu tapauskohtaisesti siten että kun kun verottaja huomaa että oho ei tää ihan tähän sopinutkaan ja taas keksitään uusi “tulkinta”. Vain malli joka pätee kaikkiin tilanteisiin voi olla kelvollinen. Siitä mallista tulisi niin mutkikas että verottaja itseklin tukehtuisi siihen. Sen kun he nyt alkaisivat tajuta… Muutenhan kävisi kuten jalkapallossa jossa maali milloin tahansa siirtyisi sopivaan paikkaan kesken pelin ja arvaamatta.

Mitä täsmällisemmäksi verottaja haluaa mennä - ja sen on pakko mennä - sitä suurempaan ongelmavyyhteen verottaja sotkeutuu. Ellei tehdä yksioikoista hankintameno olettama nolla kaikissa muissa tapauksissa kuin niissä joissa aukottomasti ja yksiselitteisesti kyetään määrittämään hankinta arvo pitävästi. Esimerkiksi siten että bittirahaostojamyynti ltd:lle on siirretty 1000 euroa (pankkisiirtotosite ja toimeksianto että ostetaan sillä BTC) jolla on saatu osoitteeseen 1zH2ynnnnnnnnnnnnnnnn 1,23456789 BTC.
Myydessä tuo 1zH2ynnnnnnnnnnnnnnnn osoitteen sisältö kului tyhjäksi siirttopalkkioineen (-1.23456789 BTC) kun se lähettetiin bittirahaostojamyynti ltd:lle heidän antamaansa ositteeseen (dokumentit).
Myynnin tuloksena bittirahaostojamyynti ltd siirsi myyntitulon tilillesi pankkiin (pankkisiirto tosite)
Tämä on selvää kauraa verottajalle. Tässä ei synny sumeaa eikä utuista kirjanpitoa ja kaikki on selvää. Siitä verot - ihan ratakiskoa.

Minulla ehkä on bitcoin osoite jossa minulla on 1000 bitcoinia.
Se onko minulla se vai ei sitä ei kukaan saa millään keinolla selville ellen itse järjestä sitä selville saatavaksi. Miten verottaja todentaisi että se on minulla ja vain minulla. Vaikka johonkin olisi joskus kirjattu että minä olen se henkilö jolle se on annettu ja minut on silloin identifioitu. Voidaan katsoa ja nähdä että siellä ne kyseisessä osoitteessa hodlailee. Olen unohtanut sen yksityisavaimen. Harmi. Joku sitten vuonna nnnn siirtää sen jonnekin toiseen osoitteeseen. Onko verottaja kimpussani. Saa minun kimppuun tulla mutta en edelleenkään tiedä kuka sen siirron teki. Itse olen unohtanut privan ja pysyn kannassani. Miten esimerkiksi verottaja osoittaisin että minun tulee maksaa siitä jotain. Virtuaalirahan verottaminen on täysi mahdottomuus ainakin niin kauan kun noudatetaan kelviollisia sivistysvaltioiden oikeusperiaatteita.

Siksi se on niin että verotettavaa syntyy (nykylakien mukaan) vain ja ainostaan silloin kun mistä tahansa saa jotain verotettavaa hallintaansa, olkoot se sitten tavaraa, kiinteää omaisuutta tai pankkien luomaa kuplafiiattia.

Miksi verottaja ei luota siihen että keskimäärin suuri osa BTC saadusta rahasta kiertää kuitenkin kulutuksessa tavallam tai toisella ja verottajahan siinä kohden kuitenkin imuroi joka välistä. Et voi syödä edes omenaa niin etteikö verottaja olisi monesta välistä höylännyt veroja. Kun ostan bitcoin rahoilla auton, talon, ruokaa ja huvituksia kaikessa on suoraan ja välillisesti veroa jopa veroa veron päälle. Ostat vaikka talon. Senkin joku teki ja kertyi veroja. Tarviokkeet maksoi, veroja. Kiinteistövero juoksee koko ajan. Lämmitys juoksee veroja yhteiskunnalle koko ajan. Puhdas vesikin juoksee verottajan kukkaroon.

Verottaja pitäisi ihan oikeasti haastaa byrokratiapurkuun tässäkin asiassa. Lopputuloksena kaikki voisi paremmin ja yllättäen verokertymärahatkin hyödyntyisi paremmin kuin se että niillä maksetaan tuhansien tyhjää pyörittävien verovirastobyrokraattien palkkoja.

Kiinan hallinto oli aikanaan viisas: “Ei kai kukaan niin typerys halua olla että alkaisi kerätä köyhiltä veroa jos he itseään ja perhettään elättävät”

Tässä oli mielenkiintoinen yksityiskohta myös (vaikka ei nyt suoraan suomalaista veroa koskekaan)

Lainaus:

The Secretary expressed his concern that Bitcoin wallets could potentially become the modern equivalent of the anonymous Swiss bank account. He intends to work with the G20 nations to offer US tracking abilities in order to prevent such misuse from occurring. He said:

“If you have a wallet to own Bitcoins, that company has the same obligation as a bank to know [you]. We can track those activities. The rest of the world doesn’t have that, so one of the things we will be working very closely with the G-20 is making sure that this doesn’t become the Swiss bank account.”

Mnuchin doesn’t seem to understand that not all wallets are hosted by “companies.”