Louhintavaihtoehdot nykyisin?

Mitens täällä näin hiljaista? :o

Mietiskelin eri louhinta-vaihtoehtoja, altcoin-poolit, litecoin-poolit, bitcoin-poolit ja pilvipalvelut.

Alusta asti pilvipalvelut ovat mielestäni haiskahtaneet pyramidi-huijauksilta, miksi joku vuokraisi
laskentatehoa ulos halvemmalla kuin voisi itse siitä saada bitcoineina?

Bitcoin-pooleissa (tai muut sha-256) on ostaa ASIC-teknologiaa. Onko nykyinen BTC:n hinta aiheuttanut louhinnan laajamittaisen kannattamattomuuden? Onko raudan hinta laskenut vastaavasti kurssin pysyttyä näinkin pitkään “alamaissa”? Mitä kannattavia vaihtoehtoja on louhintaan kotona (ei pilvi)?

Litecoin-louhintaankin on jo kauan aikaa sitten tullut omat ASIC-piirinsä, mutta senkin kurssi on laskenut BTC:n rinnalla. Miten tämä on näkynyt raudan hinnoissa / louhinnan kannattavuudessa? Kehitetäänkö enää uutta teknologiaa, kun kurssit junnaavat?

Altcoin-louhintaahan pystyi vielä yli vuosi sitten tekemään kannattavasti kotonaan. Voiko enää?

Olen nyt kesällä aikeissa hankkia aurinko-sähkö paneeleita ja inverttereitä katolle, louhia sitten tuolla “ylijäämä”-sähköllä joitain coineja ja saada muuten puoli ilmaiseksi verkkoon laitettavalle sähkölle jotain tuottoa.

Muita ideoita louhinnan tulevaisuudesta kannattavuus-mielessä.

Kyllä minä ainakin hyödyntäisin ylimääräisen sähkön, jos olisi vain mahdollista…? Uusimmat AntMinerit ei ole niin sähkösyöppöjä, kun vanhemmat mallit… Kyllä kannattaa ainakin minun mielestäni vuokrata tehoja, jos on isotehoinen rig käytössä. (westhash tai vastaava) Louhiessa on vaikeusaste usein niin korkea, ettei se ole kannattavaa puuhaa.

Olen samaa mieltä ja ihan fiksun kuuloinen projekti. Aurinkoenergian käytön lisääntyminen louhinnassa olisi todella positiivista kehitystä.

Käytettyjä laitteita saa kohta edullisesti, koska esim. monissa kerrostaloasunnoissa ei kesällä riitä ilmanvaihto laitteiden tuottaman lämmön poistamiseen.

Aurinko paneeleita ja muita tarvikkeita saa välillä poistomyyntinä edullisesti rautakaupoista.
Joka myymälässä kun niitä ei myydä yhtä hyvin niin poistavat välillä valikoimasta tai osa vanhempaa mallia tms.

lisätty;
louhinta jutuista en osaa neuvoa kun muutostilassa tuntuu olevan louhinta

Ok. Paneeleita sitten tulee kesällä, mutten millä kannattaisi louhia tai ajatella louhivansa?
Scryptiä vai SHA-256:a?

[quote=“AnttiLehtinen, post:5, topic:2647”]Ok. Paneeleita sitten tulee kesällä, mutten millä kannattaisi louhia tai ajatella louhivansa?
Scryptiä vai SHA-256:a?[/quote]
Sekä Litecoinin (Scrypt) että Bitcoinin (SHA) louhinta on saavuttanut tasapainon, jossa kannattavuus pysyy vakiona ja aiempiin vuosiin verrattuna pienenä. Tämä johtuu siitä, että osa louhintafarmeista on lopettanut toimintansa sähkökustannusten ylitettyä louhintatuotot. Se on saanut laitteiden hinnat putoamaan kysynnän ja tarjonnan lain mukaisesti. Valmistajat ovat alkaneet antaa suuria määräalennuksia jopa 1000 laitteen eristä. Se on osaltaan lisännyt louhinnan siirtymistä suurille farmeille, mikä on saanut kotilouhinnan kannattavuuden laskemaan.

Tai sitten ei - joku näilläkin foorumeilla on saattanut kehitellä salaliittoteorioita aiheesta.

Monet louhivat tukeakseen laskentatehon hajautumista, harrastuspohjalta. Jos lohintalaitteet ovat jo olemassa ja on aikeissa sijoittaa kryptovaluuttoihin, voi yhtä hyvin maksaa sijoituksensa sähkölaskun muodossa ja saada saman määrän kryptovaluuttaa kuin ostamalla suoraan pörssistä. Tosin, verkon toimintaa voi tukea myös ajamalla full nodea, eli esim. Bitcoin Core -ohjelmaa koneellaan.

Ostin omat louhintalaitteeni talvella. Kannattavuus perustui siihen, että säästöjä tuli lämmityskuluissa. Ensi talvena tällainenkaan toiminta ei välttämättä ole kannattavaa, jos louhinta keskittyy entistä enemmän suuriin farmeihin.

Jokaisen kannattaa tehdä omat arviot ja mahdolliset laskelmat siitä, kummalla algoritmilla louhiminen tulee kannattavammaksi tulevaisuudessa ja kumpi siten maksaa paremmin laitesijoituksen takaisin.

Hyvä idea olisi ehkä konsultoida selvänäkijää :wink:

Kyllä minä ainakin perustan pienimuotoisen louhintafarmin kotiini :slight_smile: Voikohan tuota rahoitusta hakea ihan yksityishenkilö? :-X-Mitä olen sitten velkaa sijoittajille? -Osinkotuloja?

Mitä rahoitusta? :o

Svea foundation jne :slight_smile: Jos myisi sitten tehoja jossain westhash tai betarig:ssä

Mitens nykyiset altcoinit x11,x13,x15 ja tämä 100% POS?
Onko kenelläkään kokemusta moisista?

Oletko testannut BTCJam tai btcpop?