Louhinnalla talon lämmitystä

Hei,

Olen lukenut näitä aloittelevien louhijoiden ketjuja tältä foorumilta nyt useamman.

Monet suosittelevat, että valmiita ASIC minereitä ei kannata ostaa, että halvemmaksi ja tuottavammaksi tulee itserakennettu GPU miner.

Muutin uuteen asuntoon huhtikuussa. OKT, jossa sähkölämmitys. Nyt kesän toki on voinut mennä ilman lämmityskustannuksia, mutta nyt syksyn saapuessa ja talven häämöttäessä olen alkanut miettimään josko lämmitykselle olisi vaihtoehtoja. Siis, että jos laittaisi itsekasattua louhintamasiinaa tai ostaisi esim. Antminer S9 (4300e veroineen).

Tällöin voisin lämmittää kämppää kyseisellä laitteella ja saada vähän tuottoa siinä samalla.

En ole louhinut itse kuin vain vähän omalla koneellani, jolla se on täysin kannattamatonta (i7-7700k, nvidia 1070).

Joten muutama kysymys:

  1. Jos ostan tuollaisen S9, niin ilmeisesti virtalähteen ja verkkopiuhan kytkettyä pystyn sen konfiguroimaan, ja se sitten louhii minkä ehtii. Pitääkö toinen kone olla alkusetupin jälkeen kokoajan päällä, vai riittääkö että tälle S9 (tai vastaava ASIC kone) pelkkä verkkoyhteys? Jos pitää olla toinen kone, niin sitten minun pitää varmaan ostaa joku vähävirtainen kannettava, sillä pöytäkoneeni virtalähde on 750w enkä sitä haluaisi pitää päällä 24/7 syömässä voittoja.

1b. Onko tälle S9 hyviä vaihtoehtoja? Monissa ketjuissa mainitaan muita valmistajia, mutta myös että saatavuus on 0 tai toimitus epävarmaa. Katsoin esim. tuota ryssä Hotmine U6 mutta muutaman kannattavuuslaskurin mukaan tämä S9 olisi tuottavampi.

  1. Jos mielestänne on kannattavampaa tehdä oma rigi, niin mikä on hyvä emolevy johon saa mahdollisimman paljon hyviä louhintanäytönohjaimia kiinni - ja mitkä sellasia näytönohjaimia olisivat?

  2. Kumman vaihtoehdon lämmöntuotto on parempi? Siis kun primääri syy miksi tätä edes harkitsen on tämä talon lämmitys. OKT on pieni, n. 70 neliötä.

  3. Jos nostan tuottojani käteisenä BTC automaatista, onko verottajalla keinoja saada nostojani selville? Kyttääkö siis verottaja näiden automaattien lähellä olevia turvakameroita - tuskin?

  4. Onko louhintasoftalla väliä? Saako jollakin softalla enemmän louhittua vai onko lähes sama mitä sitä käyttää?

1 tykkäys

Jos harkitset ASIC-louhijoita ei sinulla todellakaan tarvi maksaa nuin suuria summia louhijoista. Esim. Cryptouniverse myy EU:n sisältä kyseisiä laitteita todella halvalla. Tuolla yksi laite + virtalähde alle tonnin… Cryptouniversen sivut.

Mielestäni ASIC-on tehokkaampi lämmöntuottaja ja helpompi ainakin ohjata lämmintä ilmaa asuinhuoneistoon. ASIC-louhijat ovat sitten erittäin meluisia, joten samassa huoneessa missä louhijat ovat ei pysty asumaan. Jos huone on asumiskäytössä myös kannattaa kaatua GPU-rigien puoleen.

Käsittääkseni verottaja ei tällähetkellä ole päässyt automaatista nostettujen varojen perään.

2 tykkäystä

Hei Irbers0n,

Kiitos vastauksestasi.

Sijoittaisin laitteen olohuoneeseen, ja nukun eri huoneessa (makuuhuoneessa).

Nykyisellä työmäärällä (100h / viikko) unen saanti sinänsä ei ole ongelma. Ja saahan sitä kaupasta korvatulppia :stuck_out_tongue:

1 tykkäys

S9 tarvitsee tietokoneen vain konfausta varten. Sen jälkeen toimii omillaan.

S9 on tosi kova-ääninen vakiona. Sitä täytyy käytännössä ajaa pienemmällä taajuudella ja sitä varten täytyy asentaa siihen modattu louhintaohjelma. Vakio firmware ei anna muutella taajuutta. Täältä löytyy yksi modattu ohjelma: https://bitcointalk.org/index.php?topic=4513567.0 Lisäksi kannattaa harkita hiljaisempien tuulettimien asentamista. Tuo modattu ohjelma pitäisi mahdollistaa myös muiden kuin alkuperäisten tuulettimien käyttämisen.

Virtalähteeksi kannattaa hankkia tietokoneen virtalähde, koska Bitmainin oma virtalähde on sekin järkyttävän kova-ääninen.

1 tykkäys

Hei kkurkio,

Kiitos vastauksestasi.

Onko sinulla suositusta virtalähteeksi?

Katsoin myös Irbers0nin mainitseman linkin, ja sieltä kiinnostivat seuraavat:

https://www.cryptouniverse.at/shop/gmo-miner-b3-7nm-asic-mining-chip-gmo-72b/

ja

https://www.cryptouniverse.at/shop/holic-h22-22th-s-bitcoin-miner-pre-order/

Ovatko nämä parempia tai edes samantyyppisiä tehoiltaan, kuin tuo S9? Entä onko näihin vinkkejä?

(ilmeisesti myös nämä tulevat saataville myöhemmin, kuin tuo S9 mutta jos parempia, ehkä kannattaa odottaa? Wattimääriltään suurempia - joten ehkä parempi lämmitysteho myös? Millasilla virtalähteillä noita on paras ajaa?)

Omassa käytössä luotettavimmiksi on osoittautuneet Corsair merkkiset ainakin. Monissa muissa merkeissä on ollut jotain ongelmia. HX1200 malli pitäisi riittää, jos alentaa taajuutta.

1 tykkäys

Hei kkurkio,

Kiitos vastauksestasi.

Itse varmaan taipuisin EVGA merkkiin koska heillä on hyvät takuut (pidemmät mitä muilla merkeillä mitä olen nähnyt).

Onko sinulla mielipidettä linkittämistäni laitteista vs S9? Erityisesti lämmitystehon ja louhintatehon suhteen?

Kannattaa varmaan tehdä itselle selväksi miksi lounintalaite olisi parempi kuin 75e maksava 1000W sähköpatteri ja suora sijoitus kryptovaluuttaan - mikäli aihe kiinnostaa. Kun olet muodostanut näkemyksen siitä, miten hinnan mahdollinen vaihtelu vaikuttaa ensimmäisen 6-18kk tuottoihin, voit jollain tasolla arvioida homman riskejä ja kannattavuutta?

Olet varmaan jo laskenut sen, montako Satoshia yksi S9 tuottaa seuraavan vuoden kuluessa vaikkapa nykyisellä difficulty -kehityksellä? Ja mitä sähkön verollinen hinta siirtomaksuineen vaikuttaa hommaan?

Harrastusmielessä louhinta on varmasti paljon opettavaisempaa kuin suora sijoittaminen, mutta selvitä nyt ensin mitä luokkaa tuotot ja tappiot voivat olla. Mahdollisia BTC louhintatuottoja pääset arvioimaan vaikkapa tämän sivuston kautta: https://www.whattomine.com/asic?utf8=✓&sha256
Samoila sivustoilta löytyy apua myös myös GPU-rigien kannattavuuden arviointiin.

2 tykkäystä

En osaa noista muista sanoa mitään. Ihan uusia minulle. Lämmitystehon suhteen voi aina ajatella, että kaikki laitteen kuluttama sähkö muuttuu lämmöksi. Eli lämmitysteho on sama kuin laitteen sähkönkulutus.

1 tykkäys

Hei @polarpanda,

Kiitos vastauksestasi.

Kyllä, olen tehnyt jotakin laskelmia, mutta tämä homma on kyllä yksi viidakko minulle.

Esimerkiksi nyt antamasi sivu. Jos haluan käyttää vaikka tuota Nicehash mineriä (joka minulla on esim. tällä pöytäkoneella asennettuna - jolla siis en louhi), niin sen laskelmaan teho ilmoitettava Gh/s muodossa. Kuitenkin esim. S9 teho on ilmoitettu muodossa “Hashrate: 40.8k Sol/s ± 5%”. Konversio?

Mutta esim. tuon Holicin ilmoitettu oikeassa muodossa (TH/s), joten siitä pystyn laskemaan tuolla antamallasi laskurilla että tulisi 150€ / kk voittoa. Tämä huomattavasti parempi, kuin se, että maksan sähköstäni (jos kaikki patterit huutaa hoosiannaa) n. 150€ / kk.

En kyllä onnistunut löytämään sivustolta mainitsemaasi GPU rig juttua.

Ja 150e / kk tahdilla laite olisi maksanut itsensä takasin n. 13,5kk ajanjaksolla, ja +150e / kk on parempi kuin -150e / kk.

@kkurkio Kiitos vastauksestasi. Tällöin oletan, että esim. tämä ketjussa linkitetty ja mainittu Holic olisi hyvä valinta minulle, koska minulla on sähköpattereita 2400w edestä. “Puuttuvan” wattimäärän voin täydennyslämmittää puilla, jos tulee vilu.

Yhdellä S9:llä saat kotikäytössä tämänhetkisellä BTC-hinnalla tuotettua sen tehon edestä lämpöä. Muuta voittoa siitä ei juuri jää - korjatkaa toki jos ole väärässä! Lisäksi yksityishenkilönä kannattaa huomioida, että verottaja varmaan haluaisi osansa niistä louhintatuotoista, eli niitä lienee vaikea käyttää 1:1 sähkölaskun maksamiseen.

Lisäksi BTC:n difficulty on menossa tavalliseen tyyliinsä ylöspäin (+56% edelliset 90 vrk https://www.coinwarz.com/difficulty-charts/bitcoin-difficulty-chart), joten S9:n tuotto ei varmaan paljoa kasva ilman BTC:n kurssinousua.

Hauskaahan homma on eikä nuo taloudelliset riskit varmaan ole kovin suuria kunhan et mitään suurempaa käräytä.

Ne GPU-mainereille tarkoitetut laskentapohjat löydät kun klikkaat kohtaa GPU siitä ASIC-tabin vierestä sivun vasemmassa yläkulmassa.

2 tykkäystä

Jos talossa on suora sähkölämmitys, niin luohintarigin ja pattereiden sähkönkulutusta voinee olla vaikea sähkölaskusta nähdä. Sähkölaitokselta käsin on mahdotonta tietää mille teholle patterit on säädetty eli mikä osa sähköstä menee louhintalaitteiston pyörittämiseen ja mikä kuluu patterissa.

Luotto- tai pankkikortilla en menisi ostamaan laitteita, jos on tarkoitus jättää verot maksamatta. Jos jostain kumman syystä (jostain tähän asiaan liittymättömästä syystä esim.) verottaja saisi päähän tutkia rahaliikennettä, niin voi olla vaikea selittää miksi on ostanut useilla tuhansilla euroilla louhinnassa käytettäviä laitteistoja. Jos meinaa nostaa kryptot Bittimaateista, niin kannattaa muistaa, että kulut ovat kovat.

1 tykkäys