Kuinka pääsen alkuun litecoinien louhinnassa?

Eli nyt lähetään liikkeelle ihan nollista. Ois mielenkiintoa aloittaa litecoinien louhinta ihan vain harrastemielessä. Ainut mitä tällä hetkellä löytyy on ihan tavallaninen läppäri. Ihan ensimmäisenä ilmeisesti kannattaa investoida jonkilaiseen mainaus rigiin? Mistähän tälläisiä rigejä voisi saada mahdollisimman edullisesti? Siis todella edullisesti. Puhutaan max. muutamasta sadasta eurosta. Noita rigejä näytti olevan jonkun verran esim. ebayssä myynnissä mutta mitään kunnollista verkkokauppaa näihin ei löytynyt. Lisäksi ebayn rigeissä ei ollut mainintaa siitä että kykenisivät mainaamaan litecoineja. Sitten vielä näistä mainausohjelmistoista. Pitääkö ladata joku erillinen softa koneelle vai osaako tämä rigi aloittaa toimintansa välittömästä kun lyön usb:n koneeseen kiinni?

Otetaan vastaan mielellään suoria linkkejä ja järkeviä ehdotuksia. Kertokaa ihmeessä myös kokemuksia miten itse olette lähteneet harrastuksenne kanssa liikkeelle. Mahtaako olla mahdollista päästä esim. johonki 2LTC/kk louhintatuloksiin näin pienellä budjetoinnilla?

Monta kysymystä jäi vielä tulematta, mutta heittelen niitä ilmoille sitä mukaan niitä tulee lisää mieleen. Kiitos jo etukäteen!

[size=6pt]Jos tälläinen aihe jo löytyy niin pyydän syvästi anteeksi ja poistetaan ketju.[/size]

LiteCoin mainaukseen soveltuu järkevällä tavalla ATI:n näytönohjaimet itsellä 7950 ja 5850 samassa koneessa louhimassa ja jos ne eivät pitäisi autotallia lämpimäpä lämpöpuhaltimen sijasta niin en edes louhisi. Läppärin näytönohjaimella homma on luultavasti turhaa.

Tuolta näkee näytönohaimen tehon suunnilleen. 1MH/s BitCoin louhinnassa tarkoittaa suunnilleen 1KH/s scryptissä eli LiteCoin louhinnassa.
https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_hardware_comparison

Tästä näät tuottavuuden tämänhetkisellä vaikeustasolla.
http://dustcoin.com/mining

Enpä näistä laitteidein tehoista ja suorituskyvyistä vielä ymmärrä juuri mitään ja vielä vähemmän näistä pöytäkoneiden kasaamisista. Onko näistä usb-porttiin kytkettävistä mainauskalustoista mihinkään? Onnistuuko näillä louhimaan litecoineja?

Litecoinille ei ole mitään usb louhijaa, ellei lasketa usb näytönohjaimia mistä minulla ei ole mitään tietoa niitten tehosta. Mutta PCI-E näytönohjaimista minulla on paljon tietoa ja kokemuksia.

Parilla sadalla eurolla pitäisi saada noin 600kh/s jos ostaa kaikki osat käyttettynä, tämä tuottaisi noin 12 LTC kuukaudessa nykyisellä vaikeustasolla. Esim. 2x5830 a’ 50€ (580kh/s), emo+prossu+2Gb ram n. 50€, 600w virtalähde n. 40€

tässä esimerkki hyvästä paketista mikä myytiin äsken murobbs:ssä 60 eurolla

M: Asus P5Q Deluxe + E8400 + PCS+ HD5830

http://murobbs.plaza.fi/komponentit/950432-m-asus-p5q-deluxe-e8400-pcs-hd5830.html

Huuto netistäkin voi löytää hyviä tarjouksia, esim minä ostin yhden 5870 kortin 30 eurolla ja se on nytten louhinnut yli 5kk putkeen.

Minä olen ostannut kaikki kortit ja emot+cpu ja muistit käyttettynä, virtalähteet olen ostannut kaupasta kuin 1000w (Nexus) saa suht. halvalla. Kaikki hardware on maksannut yhteensä n. 3000€ ja louhii 8.4Mh/s vauhdilla, sähköä on kulunnut puolen vuoden aikana n. 1500€ edestä ja kuin sain vaihdettua minun LTC ja FTC hyvään kurssiin niin sain niistä 23 BTC yhteensä, että siitä voi laskea jos on kannattanut louhia harrastuksena.

Sinun budjetti tapauksessa suositelen 5830 tai 5850 kortteja, niissä on hyvä hinta/nopeus suhde. Emona kelpaa melkein mikä vaan, minulla on 1 n. 6 vuotta pentium 4 emo käytössä ja se toimii hyvin. Kokeilin sitä 4x7970 rigissä ja sillä ei ollut mitään nopeus eroa uuden i3 emon kanssa, muistia minulla on 2-3Gb/rigi ja en ole huomannut mitään ero 1-3Gb välillä toki minulla on kevyt linux käyttöjärjestelmä käytössä joka ei tarvii muistia samalla tavalla kuin windows.

Jos haluat laittaa vähän enempi rahaa rigiin niin suosittelen Asus http://www.asus.com/Graphics_Cards/EAH6950_DCII2DI4S2GD5/ kortteja, minulla on 8 kpl niitä käytössä tällä hetkellä ja ne louhii vähän yli kellotettuna shaderit avattuna 450kh/s vauhdilla, niitä saa käytettynä 90-130 euroon. Ne ovat tosi hiljaat ja käyvät viileenä. Minun läppäri pitää enempi ääntä kuin minun “pöytä tietokone” missä on 6kpl asus korttia, ja koska kortit ovat niin hiljaisia niin voin pitää ne olohuonessa ja lämmitää taloa niillä.

Kuin ostat emo levyn niin kannattaa tarkistaa että pci-e paikat ovat tarpeeksi etällä toisistaan niin että saat molemmat kortin mahtumaan emoon, niin kuin tässä kuvassa on.

Ja minullakin on autotalli lämmitin käytössä, alin 4x5850, keski 3x5870+5830, ylin 3x6950

Täällä voit ihmetellä eri AMD korttien nopeuksia ja asetuksia:

https://litecoin.info/Mining_hardware_comparison#AMD_.28ATI.29

Ja tämä harrastus on sitten semmonen että kuin ostat ensimäisen kortin niin voi olla että ne sitten alkaa lisääntymään, niin kuin minulla kävi. Aloitin yhdellä 5830 kortilla ja nytten minulla on 22 kpl korttia. Ja sitten on myös hyvä seurata BTC kurssia niin että tiedät milloin LTC:t pitää vaihtaa BTC:ksi ja olla valmiiksi login johonkin “pörrsiin” missä saat vaihdettua alt coinit nopeasti jos tulee joku isompi heiladus kurssiin.

Kiitos paljon! Johan tuli taas hetkeksi ajateltavaa. Mukavasti vielä suht selkokielellä ja tiiviissä paketissa.

Kiva kuulla että kirjoituksesta oli jotain hyötyä, ja jos sinulla on jotain lisää kysyttävää niin vastaan jos vain pystyn.

Vinkki vielä kaikille: Hankkikaa ihmeessä ZyXEL FN-312 PCI-verkkokortti, se toimii ainakin SMOS:ssa ja tod.näk. BAMT:ssa ilman mitään säätöä.
Maksaa 4,9€ verkkokauppa.com:ssa ja täst-edes se tulee olemaan jokaisen emolevytilauksen kaverina itselläni!

[quote=“virtualspade, post:6, topic:1369”][quote author=mainerikoo link=topic=1476.msg11632#msg11632 date=1385311962]
Kiitos paljon! Johan tuli taas hetkeksi ajateltavaa. Mukavasti vielä suht selkokielellä ja tiiviissä paketissa.
[/quote]

Kiva kuulla että kirjoituksesta oli jotain hyötyä, ja jos sinulla on jotain lisää kysyttävää niin vastaan jos vain pystyn.[/quote]

Oikeastaan juuri tuon kaltaisia postauksia kaipailisin lisää. Ottakaa ihmeessä esille kaikkia seikkoja joita tulee ottaa huomioon, kun täysin amatööri aloittaa litecoinien louhinnan. Myös toimivat poolit/lompakot/jne. kannattaa tuoda esille, toki selkokieliset perustelut olisi suotavaa. Ehkä tästä ketjusta saadaan hyötyä muillekkin litecoinien louhinnasta kiinostuneille. Koitetaan pysyä vielä siellä ruohonjuuritasolla ja pitää budjetointi näin alkuvaiheessa mahdollisimman pienenä. Laitteistoa ilmeisesti kuitenkin voi aina kehittää rauta kerrallaan?

EDIT: ^Kiitos Antti vinkistä!

Lompakko ohjelma löytyy Litecoin koti sivuillta https://litecoin.org/ se on toimminnut hyvin minulla, muista myös “salata” lompakko VAHVALLA salasanalla niin että jos lompakko “varastetaan” niin kukaan ei voi käyttää rahoja ilman salasanaa.

Sitten kannattaa AINA tehdä varmuus kopiot lompakosta ja säillyttää niitä jossain muualla kuin kotona, esim. yksi usb tikku työpaikalla ja toinen kaverin luona, kuin lompakko on suojattu vahvalla salasanalla niin ei tarvitse pelätä että kukaan tyhjentää lompakkoa. Lompakko ohjelmista tulee aina välillä päivityksiä ja jos jotain menee pieleen kuin päivität lompakko ohjelman niin ajantasalla oleva lompakko backuppi on ihan hyvä olla olemassa. Internetissä on myös paljon haitta ohjelmia jotka hakevat koneista lomppakko tiedostoa ja varastavat/tyhjentävät sen.

Pooleja on varmaan satoja eri vaihtoehtoja, minä aloitin isolla poolilla http://wemineltc.com/ nillä on hyvät backup pooli vaihtoehdot, ja sitten olen kokeillut myös pienempiä pooleja, jollain poolilla voi olla esim. jotain boonuksia kuten “blokin löytö” pallkioita 1-5 LTC tai arvonnat, itse voitin yhden arvonnan ja sain 100 LTC palkkion siitä. Nämä boonukset ovat yleinsä pienemmillä pooleilla jatka ovat just avanneet ja niillä ei ole aina backup pooleja tarjoilla niin kannattaa pitää joku isommista poolisista backup poolina jos pienempi pooli menee nuriin.

Sitten kuin on LTC/scrypt minaus rigi niin sillä voi myös louhia muita scrypt coineja, itse olen louhinnut LTC, FTC, WDC, PHS coineja täälltä voi katsoa mitä “kannattaa” louhia realiajassa:

Minulla on valmiina konfigurointi tiedostot eri coineille ja käynnistämällä mainaus ohjelma uudestaan toisella konfigurointi tiedostolla minä voin vaihtaa mitä coinia mainaan helposti.

Mitä coinia kannataa louhia on melkein henkimailman juttuja, esim. kesällä kuin minä luohin FTC:tä niin vasta myöhemmin totesin että se oli tosi kannatavaa puhaa. Kuin vaihdoin ne BTC:ksi totesin että olin melkeni tehnnyt 0.5 BTC/päivässä louhimalla FTC:tä. Tähän tulokseen vaikkuutaa myös se että vaihdoin ne BTC:ksi kuin FTC:tä “pumppatiin” Btc-e:llä ja sain ne vaihdettua 0.0130 kurssiin (päivän kurssi on n. 0.0027) ja FTC:n vaikeus taso oli kesällä tosi alhainen niin tuli paljon coineja päivässä. Jälkeen päin harmittaa että en louhinnut niitä enempi kuin pari viikkoa, mutta kukaan ei voinnut tietää että niiten hinta tulee nousemaan noin paljon.

Mitä coineja kannataa louhia, niin siihen minä en ota mitään kantaa koska se on asia joka kaikkien pitää itse päättää ja otta vastuu siitä että tuleeko tappiota tai voittoa.

Louhintakalusto hankinassa haluan mainita että kannattaa suunitella ne sen mukaan että haluat laajentaa tulevaisuudessa esim. kuin ostat virtalähteet osta semmoinen mihin saat lisää kortteja kiinni tulevaisuudessa, tällä http://www.jimms.fi/tuote/RX-1K virtalähtellä pyörität 4 vanhaa korttia esim. 4x6950 n. 1.8MH/s, sama koskee emolevyjä tarkista että PCI-E paikkoja on tarpeeksi laajennusta varten, tämä koskee vähän kallimpia hankintoja tietenkin jos ostat kierrätys keskuksesta emon 5€:lla niin sillä ei nytten ole niin paljon merkitystä onko siinä kaksi tai kolme PCI-E paikkaa kuin ei ole kyse niin isosta investoinnista.

Täälltä näyttäisi tulevan helpotusta scrypt louhintaan lähi tulevaisuudessa:

http://www.cryptoindustries.com/?page_id=1450

Seuraan tota projektia miellenkiinolla ja ostan louhijan tuollta heti kuin se on mahdollista.

Onko vielä kannattavaa ostaa alkuun vaikka kaksi tälläistä:

ja sitten muut komponentit GPU mainausta varten?

Jos noiden kavereiks hommaa vielä jotain käytettyjä kortteja, jos emon valitsee sen mukaan, että jää vähän laajennusvaraa.

[quote=“juhaa, post:10, topic:1369”]Onko vielä kannattavaa ostaa alkuun vaikka kaksi tälläistä:

ja sitten muut komponentit GPU mainausta varten?

Jos noiden kavereiks hommaa vielä jotain käytettyjä kortteja, jos emon valitsee sen mukaan, että jää vähän laajennusvaraa.[/quote]

Eipä noita vanhoja malleja maha kannattaa enää uutena kun uudempaa on jo tullut, kattele mieluummin uuden sarjan radeoneja tai käytettyjä 7950 kortteja. 7950 on paras hinta/laatu noista vanhemmista malleista, uusista ei vielä niin paljon tietoa että vois vetää johtopäätöksiä. 7970 vain marginaalisesti nopeampi kuin 7950.

Löytyisiköhän apuja radeonin r290 korttien asentamiseen Linuxille. Noita ohjeita tuntuu olevan pilvin pimein netissä, mutta ubuntu 12.10 ei meinaa tunnistaa kortteja oikein. Tarviikos catalystien lisäksi asentaa muita ajureita?

En ole itse kokellut noita r-sarjan kortteja, mutta olen asenntannut AMD ajurit ubuntussa ja saannut koneen louhimaan.

Minun tietäkseeni niin kannatta ensin asentaa ubuntun omat radeon ajurit, poistaa ne kokonaan ja sitten lataa ja asentaa AMD alkuperäiset ajurit, ja sitten tarviit AMD APP ajurit ja ADL SDK ajurit. ADL SDK ajureista tarviit vain pari tiedostoa kuin “käännät” cgminerin, että niitä ei tarvii asentaa.

Minun kokemuksen perustella niin ei kannata käyttää uusimmat ajurit vaan vähän vanhempaa versiota, tämä nytten koskee 58xx-79xx sarjan kortteja, kun en ole kokeillut noita r-sarjan kortteja niin en ole varama että onko niitten kanssa sama juttu.

Ei ole enää mitään ADL SDK ajureita. Tarvittavat kirjastot on mukana vakio ajuripaketissa (Catalyst). ADL SDK tarvitaan kyllä cgminerin kääntämiseen, mutta sieltä ei tarvita mitään ajureita, jos siellä enää sellaisia onkaan.

Eipä muuten mulla ainakaan toimi uusilla ajureilla ilman erikseen SDK:n asentamista vaikka pitäisikin olla tarpeelliset mukana.

Nyt kun kerkesin taas hieman paneutua asiaan niin sain homman toimimaan. Täältä löytyi mielestäni hyvät ohjeet linuxilla rigin pyörittämiseen http://www.holynerdvana.com/2013/12/building-linux-scrypt-miner.html
R290 onnistuin pienellä säädöllä ja perus jäähyillä menemään tuonne 820 kh/s. Täytyy koittaa jos sitä saisi vielä paranneltua.

Tämä homma on tosiaan sellaista, että lähtee käsistä. Nyt olen louhinut parilla näytönohjaimella ltc:tä ja tajusin, että minulla olisi mahdollisuus laittaa kymmenkunta vanhaa kannettavaa louhimaan jotain. Kannettavat on ihan perus celeron-prosessoreilla ja integroiduilla näyttiksillä, mutta sähkö ei maksaisi mitään, joten sinällään mitään kustannuksia louhimisesta ei tulisi. Mutta kannattaako noita laittaa mihinkään valuuttaan louhijoiksi? Middlecoiniin?

Kannettavien on tunnettu hajoavan ylikuumenemisesta kun niitä on käytetty louhimiseen. Että mikäli olisit viemässä
kannettaviasi kaatikselle, eikä niissä ole mitään arvokasta, niin antaa palaa. Palovaroittimethan löytyy? :wink:

No siis juu just silleen, eli kaatopaikkatavaraa ovat muuten. Täytyypäs katsoa, minkälaista niistä irti saisi… :slight_smile:

Mikäs mahtaisi olla cgminerissa vikana, kun louhii noin puolipäivää ja sitten menee totaallisen tilttiin ja louhinta lakkaa. Ei anna mitään erroria. Kone pyörii Xubuntulla ja vika on tullut tässä parin päivän sisään. Aikaisemmin toimi. Nm. kyselee epätietoinen aloittelija.