Kriittinen selvennys Bittipörssi-palvelun toimintaa koskien

Muutamilla asiakkailla on ollut epäselvyyksiä siitä miten Bittipörssi toimii, ja nyt olemme parantaneet palvelukuvaustamme sekä nettisivuilla että sähköpostiviesteissä. Laitan tähän viestiin lainauksen Bittipörssin toimintakuvauksesta suoraan UKK:sta, kaikista olennaisimmat ja epäselvyyden alla olevat kohdat ovat boldattuina.

Mitä tarkoittaa, että Bittipörssi on välityspalvelu?

Suomessa on vaikeaa myydä bitcoineja suoraan omasta taskusta, koska silloin yhden bitcoinin hinta nousisi arvonlisäveron takia taivaisiin. Tästä johtuen me tarjoamme välityspalvelua ja alv sisältyy palvelun välityspalkkioon.

Välitys tarkoittaa sitä, että asiakas tekee meille toimeksiannon ja me ostamme/myymme hänen puolestaan kansainvälisessä Bitcoin-pörssissä kuten Mt. Goxissa. Valitsemme ostohetkellä sen pörssin, jossa on asiakkaan kannalta paras hinta. Tällä hetkellä palvelumme käyttää Mt. Goxia ja Bitstampia.

Huomio: Vain tilauskäsittelyhetken kurssilla on merkitystä. Käsittelyjä tehdään arkisin kaksi kertaa päivässä, viikonloppuisin ja pyhäpäivisin kerran päivässä. Esimerkiksi jos bitcoineja ostava asiakas on määrittänyt maksimihinnan 50 EUR/BTC, ja tilaukset käsitellään hintaan 55 EUR/BTC, siirtyy asiakkaan tilaus seuraavaan tilauskäsittelyhetkeen. Jos hinta on tilauskäsittelyjen välissä käynyt alle 50 EUR/BTC, palvelumme ei reagoi millään tavalla tähän hintamuutokseen. Kauppa voi siis toteutua ainoastaan tilauskäsittelyhetkellä.

Sen lisäksi, että käytämme pörssejä, saatamme tilaisuuden tullen täsmätä omien asiakkaidemme ostoja ja myyntejä. Tällöin sekä ostaja että myyjä hyötyvät paremmasta hinnasta. Määrittelemme kauppahinnan niin, että katsomme ensin sekä ostajalle että myyjälle parhaan mahdollisen kurssin pörsseistä ja sitten hoidamme heidän välisen vaihdon näiden kahden kurssin puolesta välistä, jolloin molemmat osapuolet hyötyvät järjestelystä yhtä paljon.

Lisäksi lisäsimme maininnan sitä, että tilauskäsittelyissä kestää ruuhkasta riippuen 1-3 tuntia. Eli jos maksut tarkistetaan klo 12 & klo 20 jälkeen, voi tilausten käsittelyhetken ajankohdaksi odottaa klo 13-15 ja klo 21-23.

Lopuksi totean, että meillä ei ole suunnitelmissa muuttaa palvelumalliamme ainakaan lähitulevaisuudessa. Palvelumme on nopea ja kätevä, mutta tietynlaisiin erikoistarkoituksiin hieman kankea, jolloin on luultavasti toimivampaa käyttää jotain muuta palvelua.