Köyhän aloittelijan kysymyksiä laidasta laitaan

Hyvää päivää, ennen kuin teen mitään haluaisin kysyä juttuja BTC ja BCH (bitcoin cash) liittyen.
Suurin osa kysymyksistä näyttää varmaan tyhmiltä mutta olis kiva saada jelppiä niihinkin.

1 No… ensinnäkin, onko nuo lyhenteet oikein?

2 Onko kannattavaa louhia BCH esim. läppärillä, ja jos, niin mistä nodesta? (Miten louhinta edes aloitetaan, mitä tarvitsen sen aloittamiseksi?)
a) Mitä lompakkoa BCH kanssa kannattaa käyttää?
b) https://www.bitcoincash.org/ onhan tämä osoite legit?
c) Ajattelin pistää ainakin 200 kiinni BCH ensi vuoden alussa, miten siinä kannattaa toimia?

3 Luin nopsaan veroittajan tekstin, mutta missään ei mainittu veroprosenttia, enkä ole ihan varma miten he tulkitsevat minkäkin asian. Eli oma pieni pää ei oikein ymmärrä.
a) Kannattaako vain suosiolla ilmoittaa veroittajalle?
b) Mitä kautta on järkevin siirtää? Kannattaako edes pistää omalle tililleen johon tulee mm. kelan tuet?
c) Voiko laillisesti välttää veroja?
d) Kannattaako nostaa raha-automaatin kautta käteistä, ja jos, niin onko mitään järkeä änkeä sitä takaisin pankkiin? (eli nostaisin bitcoin lompakosta euroseteleitä jotka kiikuttaisin suoraan pankkiin, menettääkö siinä niin paljon että on parempi vain hoitaa homma ilmoittamalla verottajalle siirtämällä vaikka bittirahan kautta omaan pankkiin?)
e) Miten ylipäätään kannattaisi toimia tämän ongelman nimeltä verot kanssa?
f) Kuinka paljon eri tavoin kohdellaan louhintaa ja sijoittamista? Luin jostain google haun tuloksista että louhinta kannattaa ilmoittaa sijoituksina. Mikä järki?

4 Miksi BTC on noussut elokuusta lähtien, vaikka BCH on teoriassa parempi? Olen ihmetellyt tätä jo jonkun aikaa.

5 Lompakot ja varmuuskopiointi? Kaveri selitti mulle tän aikaisemmin, mutta … mä unohdin mitä hän kertoi. Ehkä olen jo varmuuskopioinut lompakkoni, mitä se siis käytännössä on?

Jos louhiminen ei kannata edes yhdellä koneella tyytyisin pelkästään sijoittamaan. Minä tiedän että tätä meininkiä seuratessa alkaa vain ketuttamaan jos ei sijoita yhtään. Ketuttaa kyllä jo nyt, olisin voinut elokuussa laittaa kiinni kunpaan tahansa ja tullut voittajana ulos. Mutta oma “usko” pysyy enempi BCH kannalla, ellei sitten tule ilmi informaatiota joka viittaa toisin.
En ole vielä sijoittanut tai louhinut, ja haluaisin opetella osaamaan. Tiedän että on vähän röyhkeää aukoa kysymykset tähän, mutta mun on vaikea hahmoittaa kokonaisesta novellista aiheen suhteen se info jota tarvitsen. Anteeksi.

Yritän vastailla oman tietämykseni valossa

arcticfox1 t2
Hyvää päivää, ennen kuin teen mitään haluaisin kysyä juttuja BTC ja BCH (bitcoin cash) liittyen.

1 No… ensinnäkin, onko nuo lyhenteet oikein?

BTC on oikein. BItcoin cash lyhenteenä käytetään myös BCC.

2 Onko kannattavaa louhia BCH esim. läppärillä, ja jos, niin mistä nodesta? (Miten louhinta edes aloitetaan, mitä tarvitsen sen aloittamiseksi?)

Louhinta ei kannata kotikoneilla, menee liian paljon sähköä ja sähkö on liian kallista suomessa.
Jos oikeasti halua päästä louhintaan mukaan niin kannattaa liittyä johonkin professionaaliseen louhintaporukkaan kiinassa tai venäjällä joilla on halpa sähkö.

a) Mitä lompakkoa BCH kanssa kannattaa käyttää?

Jos ei kyse isoista rahoista niin voi käyttää jokun ison välittäjän tiliä joka tukee haluamasi kolikkoja.

b) https://www.bitcoincash.org/ onhan tämä osoite legit?

ei kokemusta tästä

c) Ajattelin pistää ainakin 200 kiinni BCH ensi vuoden alussa, miten siinä kannattaa toimia?

Avaa tili coinmotion.fi tai coinbase.com ja osta siellä haluamasi määrä BTC.
Sitten avaa tili jollaine nettivälittäjällä (esim. Binance tai Bittrex) ja siirrä BTCt sinne. Sen jälkeen voit ostaa niillä BCC jos haluat.

3 Luin nopsaan veroittajan tekstin, mutta missään ei mainittu veroprosenttia, enkä ole ihan varma miten he tulkitsevat minkäkin asian. Eli oma pieni pää ei oikein ymmärrä.
a) Kannattaako vain suosiolla ilmoittaa veroittajalle?
b) Mitä kautta on järkevin siirtää? Kannattaako edes pistää omalle tililleen johon tulee mm. kelan tuet?
c) Voiko laillisesti välttää veroja?
d) Kannattaako nostaa raha-automaatin kautta käteistä, ja jos, niin onko mitään järkeä änkeä sitä takaisin pankkiin? (eli nostaisin bitcoin lompakosta euroseteleitä jotka kiikuttaisin suoraan pankkiin, menettääkö siinä niin paljon että on parempi vain hoitaa homma ilmoittamalla verottajalle siirtämällä vaikka bittirahan kautta omaan pankkiin?)
e) Miten ylipäätään kannattaisi toimia tämän ongelman nimeltä verot kanssa?
f) Kuinka paljon eri tavoin kohdellaan louhintaa ja sijoittamista? Luin jostain google haun tuloksista että louhinta kannattaa ilmoittaa sijoituksina. Mikä järki?

Verotusasiat ovat lastenkengissä Suomessa niinkuin muuallakin.

4 Miksi BTC on noussut elokuusta lähtien, vaikka BCH on teoriassa parempi? Olen ihmetellyt tätä jo jonkun aikaa.

Oma käsitykseni on että BTC koetaan turvallisemmaksi kuin uudet tulijat.

5 Lompakot ja varmuuskopiointi? Kaveri selitti mulle tän aikaisemmin, mutta … mä unohdin mitä hän kertoi. Ehkä olen jo varmuuskopioinut lompakkoni, mitä se siis käytännössä on?

Luotettavan nettivälittäjän tili riittää jos kryptovaluuttaa ei ole paljon. Jotkut tarjoavat “kylmää” holvisäilytystä, joka lisää vielä turvallisuutta

Jos louhiminen ei kannata edes yhdellä koneella tyytyisin pelkästään sijoittamaan. Minä tiedän että tätä meininkiä seuratessa alkaa vain ketuttamaan jos ei sijoita yhtään. Ketuttaa kyllä jo nyt, olisin voinut elokuussa laittaa kiinni kunpaan tahansa ja tullut voittajana ulos. Mutta oma “usko” pysyy enempi BCH kannalla, ellei sitten tule ilmi informaatiota joka viittaa toisin.
En ole vielä sijoittanut tai louhinut, ja haluaisin opetella osaamaan. Tiedän että on vähän röyhkeää aukoa kysymykset tähän, mutta mun on vaikea hahmoittaa kokonaisesta novellista aiheen suhteen se info jota tarvitsen. Anteeksi.

Käsitykseni on etttä kannattaa aloitella BTC:llä ja siirtyä sitten pikkuhiljaa muihin kryptovaluuttoihin kun osaaminen kasvaa.

1 tykkäys

Kiitos, entä jos kryptovaluuttaa on paljon?

Sori. Tätä ongelmaa ei ole vielä missään pystytty ratkaisemaan tyydyttävällä tavalla.

1 tykkäys

2 Onko kannattavaa louhia BCH esim. läppärillä, ja jos, niin mistä nodesta? (Miten louhinta edes aloitetaan, mitä tarvitsen sen aloittamiseksi?)

Ei. Muut algoritmit ovat asia erikseen. #gpumining

Linkit voivat valaista vähän asiaa:


youtube.com/watch?v=XwAzdqmxd1w

c) Ajattelin pistää ainakin 200 kiinni BCH ensi vuoden alussa, miten siinä kannattaa toimia?

Buy low, sell high.

3 Luin nopsaan veroittajan tekstin, mutta missään ei mainittu veroprosenttia, enkä ole ihan varma miten he tulkitsevat minkäkin asian. Eli oma pieni pää ei oikein ymmärrä.

Ei kukaan muukaan.

a) Kannattaako vain suosiolla ilmoittaa veroittajalle?

Kyllä.

d) Kannattaako nostaa raha-automaatin kautta käteistä, ja jos, niin onko mitään järkeä änkeä sitä takaisin pankkiin? (eli nostaisin bitcoin lompakosta euroseteleitä jotka kiikuttaisin suoraan pankkiin, menettääkö siinä niin paljon että on parempi vain hoitaa homma ilmoittamalla verottajalle siirtämällä vaikka bittirahan kautta omaan pankkiin?)

Isoilla rahasiirroilla pääset pankkisi tarkkailulistalle. Suoraan bittirahan kautta pankkitilille.

e) Miten ylipäätään kannattaisi toimia tämän ongelman nimeltä verot kanssa?

Jos louhiminen ei kannata edes yhdellä koneella tyytyisin pelkästään sijoittamaan. Minä tiedän että tätä meininkiä seuratessa alkaa vain ketuttamaan jos ei sijoita yhtään. Ketuttaa kyllä jo nyt, olisin voinut elokuussa laittaa kiinni kunpaan tahansa ja tullut voittajana ulos. Mutta oma “usko” pysyy enempi BCH kannalla, ellei sitten tule ilmi informaatiota joka viittaa toisin.

Buy low

1 tykkäys

tyhmä kysymys: Jos minulla on ollut säilössä bitcoineja kylmä lompakossa tai blockchainissa onko minulla mahdollisuuksia vielä saada Bitcoin cashia ilmaiseksi vai miten noiden jako meni siihen aikaan, meni iteltä vähän ohi aikoinaan

On. Kun syntyi BCH se tapahtu niin että siihen haarautumis lohkoon saakka oleva koko BTC historian aikainen lohkoketju kopioitiin ja siellä haarassakin nyt sitten ovat ne sinun bitcoinit mutta niiden nimi siellä ketjussa jossa ne jatkaa on nyt BCH.
Bitcoineina ne jatkavat nykyisessä bitcoin ketjussa. Ne BCH ovat siis siellä toisessa ketjussa mutta niiden ositteet ja avaimet ovat samat… Ketjut elävät nyt haarautumisen jälkeen ikäänkuin ne eivät “näkisi” toisiaan.

BCH lisäksi sinulla on BTG eli Bitcoin Gold taaskin sama määrä kuin sinulla oli siellä lohkoketjussa sen haarautumis (kopio) hetkelllä Bitcoineja.

Niissä BCH ja BTG nykyisissä lohkoketjuissa siis on kopiot sinun bitcoineista mutta kopioden nimi on BCH (Bitcoin Cash) ja BTG (Bitcoin Gold). (jossain paikoissa saattaa BCH kantaa myös nimitystä BCC)

Se pääsetkö käsiksi noihin kumpaankin riippuu siitä onko sinulla ns yksityisavain niihin bitcoin osoitteisiin joita sinulla on ja on ollut ennen sitä haarautumista tai siis ennen sen kopion ottamista josta haara lähtee eteenpäin.

Ja nyt sitten tarkkana kuin porkkana. Bitcoin on varsin arvokas! BCH on kohtalaisen arvokas ja voi jopa nousta sekin. BTG on … no jaa hiukan niin ja näin… eikä ainakaan nyt kovin hyvälle näytä. Jossain 0.03 BTC arvossa tai sen allekin jo painumassa.

Mihin sitä tarkkuutta tarvitaan.

Siihen että käsittelet BTC osoitteiden yksityisavaimia siten ettei niitä sinulta kukaan puhalla. Koska juuri sillä hetkellä menetät ne kaikki jos joku ilkimystaho sen saa.

Itse tekisin niin ainakin jos arvo on hiukankaan enemmän kuin taskunpohjaraha.

Luot uusia paperilompakoita turvallisella tavalla! Sellasia joiden yksityisavaimet ovat varmassa tallessa ja suojassa. Nyt ON rikollisia liikkeellä paljon koska arvo on aika korkealla ja ihmiset tekee juuri tätä että kaivavat noita forkkikolikoita itselleen ja käsittelevät niitä avaimia ja lompakoita kuka mitenkin, joku ehkä jopa hairahtuu käyttämään jotain “palvelua” joka hoitaa sinulle ne sinun ilmaiskolikot kunhan annat BTC priva avaimet…heh.

Kun sinulla on sopiva määrä varmoja uusia “kylmä” osoitteita.

Siirrä kaikki BTC vanhoista osoitteista uusiin. Ja pidä visusti tallessa niiden vanhojen osoitteiden tiedot, varsinkin niiden yksitavaimet. (ja tietenkin niiden uusien BTC osoitteiden myös ja varsinkin)

Kun ne BTC ovat suojassa. Sen jälkeen BCH kimppuun. Niillä samoilla osoitteilla tutkit ja yksityisavaimilla siirrät ne uusiin BCH turvaosoitteisiin (niille sinulla on yksityisavaimet ja osoitteet kun teit myös niitä itsellesi.)

Nyt ihan kuin Bitcoin, siirrät ne BCH siihen sopivilla työkaluilla uusiin turvallsiiin osoitteeisiin.

Tämän jälkeen voit käydä niiden BTG kimppuun, ne pääset hyödyntämään vastaavasti mutta niitä jos et säilytä siirrä ne vaikka johonkin pörssiin ja käy siellä vaihtamassa bitcoineiksi tai joksikin muuksi tai säilytä jos uskot niiden joskus nousevan, silloin vain säilö ne.

Älä näissä tilanteissa käytä mitään epämääräisiä nettisovelluksia äläkä astu niiden lankaan jotka kalastelee BTC tai BCH yksityisavaimia. Yksikin vuotava lompakko sovellus jolta botti saa namua ja muutaman millisekunnin kuluttua sinulla ei enää ole mitään.

BTG osalta työkalut on tällä hetkellä aika lailla ns lapsen kengissä. BCH osalta hukan paremmin mutta käytä vain virallisten sivujen välineitä äläkä eksy käyttämään virallisen näköisten sivujen ansoihin,

Tulevaisuudessa saatetaan nähdä jopa taitaviakin forkkikolikoita joiden ehkä ainoa todellinen tarkoitus on pyrkiä kalastamaan BTC yksityisavaimia kun ihminen lähtee niitä uusia ilmaisia kotiuttamaan. Siihen kun saa syötettyä vuotavan lompakko ohjelman niin tekijä voi nostaa kytkinta ja häipyä tuntemattomana miljardöörinä.
Näitä ainakin yrityksia lienee ollut sekä BCH että BTG yhteydessä. Virallisilla sivuilla saattaa olla myös joitan scammilistoja tiedossa olevista huijauksisdta ja harhauituksista.

Mutta siis, nyt pyörii kolme lohkoketjua. Yksi BTC. Ja kaksi siitä hiukan eri aikoina otettua kopiota josta sitten jatkuvat nyt uusina kolikoina. SWalsosi on niissä sinun samoissa BTC osoitteissa ja niitä hallitse niiden yksityisavaimella. Joks siis tällä hetkellä on sama osoite joka ketjussa ja sama yksityisavain. Älä siis aloita BTG:sta koska jos vahinko tapahtuu ja avaimesi vuotaa menetit juuri ne kaikki.
Yksitysavaimesta muodostuu se julkinen osoite, eli jos julkinenkin on hukassa mutta sinulla on yksityisavain saat siitä generoitua sitä vastaavan julkisen osoitteen.

Kannattaa ehkä säilyttää vanhat osoiitteet sille varalle jos edelleen ilmaantuu jokin forkki jossa kopio on otettu ennen tätä aikaa kun siirrät ne bitcoinit pois niistä vanhoista.

Toki pakko ei ole näin hankalasti tehdä mutta jos arvo on sinulle merklityksellinen niin:

BTC talteen uusiin puhtaisiin turvaosoitteisiin.
Niillä vanhiilla avaimilla BCH talteen niiden omiin uusiin turvaosoitteisiin.
Edelleen sen jälkeen niillä vanhoilla BTC avaimilla ne BTG sinne minne haluat.

Älä siirtele pahoina ruuhka aikoina jotta siirttelyihin ei kulu turhan paljon arvoa.

Itselleni sana turvalompakko tarkoittaa ns paperilompakkoa josta on luotettavat kopiot ja jotka osoitteet-privatiavaimet on tuotettu koneella joka ei koskaan tule näkemään nettiyhteytä eli ns ilmaeristeinen…

Sitten vielä yksi varoituksen sana.

Älkää kukaan lukeko millä tahansa kännykän mikälie QR skannereilla vaan teidän virtaalivaluuttojenne privaattiavaimia. Monet sellaset ohjelmat lähettelevät niitä ties mihin koska niitä ei ole valmistettu turvassa pidettävän datasisällön skannaukseen. Yksikin ohjelma lähettää vissiin joka QR luennan johonkin huitsan nevadaan netin yli.

En jaksa alkaa tuota stilisoimaan ja litteroimaan puhtaaksi ja selkeämmäksi.

1 tykkäys

“Älkää kukaan lukeko millä tahansa kännykän mikälie QR skannereilla vaan teidän virtaalivaluuttojenne privaattiavaimia. Monet sellaset ohjelmat lähettelevät niitä ties mihin koska niitä ei ole valmistettu turvassa pidettävän datasisällön skannaukseen. Yksikin ohjelma lähettää vissiin joka QR luennan johonkin huitsan nevadaan netin yli.”

Eikö edes Myceliumilla ole turvallista siirtää paperilompakosta bitcoineja muualle QR-lukijaa käyttäen? Jos ei niin mikä sitten on turvallinen tapa tehdä moinen temppu eli ottaa paperilompakon kolikot “käyttöön”?

En puhunut Bitcoin (tai muu vastaava) lompakosta vaan niistä sadoista sekalaisista QR koodi skannereista. En huomannut täsmentää tätä.
Mikälie QR skanneri on ihan eri juttu kuin Mycelium tai vastaava. Mycelium ja vastaavat lompakko ohjelmat on tehty juuri varta vasten tähän tarkoitukseen ja uskoakseni yleensä aika turvallisia. Tai ainakin itse olen luottanut. (vaikka Myceliumiin sisältyykin QR koodin luenta ja näyttö et taida sillä Myceliumin skannerilla kuitenkaan surffata tai lueta käyntikortteja tai muita informaatioita) .Jotkin yleiskäyttöiset QR skannerit lähettävät esimerkiksi skannatun tiedon tarkistettavaksi johonkin palveluun, sellainen taitaa ainakin olla Nortonilla ja Avastilla ellen väärin muista. Viitsisinkö lähettää sellasella yksityisavaimeni ties mihin - pääasia on että tiedostaa tämän riskin.
Yleiskäyttöinen QR skanneri on ihan eri asia ja niiden käyttö on nettisurffailussa ja mainonnassa yms rantautumassa vasta isosta maailmasta tänne perähikiälle.

1 tykkäys

Ok, kiitos selvennyksestä! Ihmettelinkin asiaa koska en ole mistään kuullut että Myceliumin kanssa olisi mainitsemasi asian suhteen ongelmia. Mutta täsmennyksesi selvensi asiaa.

Jep, aina ei huomaa sanoa ääneen sitä mitä itse automaattisesti ajattelee ikäänkuin itsestäänselvyytenä ja kuulijalle se ei sitten avaudu. Ikuinen ongelma viestinnässä. :wink:
Itse pidän tosiaan Myceliumia yhtenä parhaista. Toki harkinnassa on siirtymä johonkin muuhun kunhan saan tutkittua asiaa ja käyttömukavuus yms asioita riittävästi. Nimittäin Myceliumilla ei pysty suoraan potkimaan liian alhaisella siirtopalkkiolla lähetettyä ja “jumiin” jäänyttä pienellä lisäpalkkiolla louhijoita houkuttelevammaksi siirrettäväksi kuten joillain toisilla voi tehdä.

1 No… ensinnäkin, onko nuo lyhenteet oikein?

Kyllä!

2 Onko kannattavaa louhia BCH esim. läppärillä, ja jos, niin mistä nodesta? (Miten louhinta edes aloitetaan, mitä tarvitsen sen aloittamiseksi?)

Ei.

3 Luin nopsaan veroittajan tekstin, mutta missään ei mainittu veroprosenttia, enkä ole ihan varma miten he tulkitsevat minkäkin asian. Eli oma pieni pää ei oikein ymmärrä.

Sitten kun nostat pottis ulos vuonna 20??, niin joutuu verot maksaa voitto-osuudesta. Osakevoittoihin verratava juttu, osto- ja myyntihinnat kantsii sitten olla dokumentoituna.

4 Miksi BTC on noussut elokuusta lähtien, vaikka BCH on teoriassa parempi? Olen ihmetellyt tätä jo jonkun aikaa.

Tää onkin nyt sitten semmoinen juttu että kantsii perehtyä ihan kunnolla kumpaankin BTC ja BCH ennenkuin muodostaa mielipiteitään. BTC on alkuperäinen ketju, yhteensopiva ensimmäisten Bitcoinien kanssa, ylivoimaisesti paras/suurin kehittäjäjoukko, maailmanlaajuisesti hyväksytty valuutta, tulee kehittymään huimasti myös jatkossa, toisin sanoen tämän päivän BTC ei ole sama kuin 5 vuoden päästä. BCH on mutkia oikova populisti, löytänyt ‘ongelman’ johon tarjoaa nyt ratkaisun eli nopeat siirrot ja pienet välitysmaksut. Sillä kustannuksella että valtarakenne on keskittyneempi, coinien omistus keskittyneempi ja tulevat kehitysmahdollisuudet rajattu. Ymmärrän että uudelle Bitcoiniin tutustujalle tilanne on sekava, varsinkin ku pitkoin dot kom saitti on omistettu tälle BCHlle. Asiaa voin myös ajatella siltä kantilta että miksi Bitcoin ylipäänsä on hyödyllinen? Tarvitseeko läntinen maailma uuden maksuvälineen kahvinostoon? No, jos mielestäsi tarvitsee niin siihen BCH yrittää tarjota tarkaisua. Tai sitten toinen vaihtoehto olisi luoda mahdollisimman turvallinen, hajautettu, teknologisesti suvereeni edelläkävijä taloudenhoitoon ihmisille jotka eivät voi luottaa valtioonsa (kreikka, venezuela, argentiina. zimbabwe…), tää voi koskettaa jatkossa ties mitä maata. Huhhuh! =D aikamoinen eepos, sori siitä, mutta oikeesti, perehdy asiaan ja tee omat päätökset. Elä munkaan höpinöitä usko!

1 tykkäys

Tervehdys,
ajattelin käyttää samaa ketjua, koska olen itsekin sekä aloittelija että köyhä, tosin eri kuin ketjun aloittaja.

Kryptoihin tutustuakseni ostin kokeeksi pari Litecoinia Krakenista, jossa maksoin välityspalkkoon. Jos ja kun siirrän ne omaan lompakkooni, niin joudun maksamaan toisen välityspalkkion. Onko missään mahdollista ostaa suoraan omaan lompakkoon niin, että selviää yhdellä palkkiolla?

Tarkoitus olisi vielä ostaa jotain pienempää altcoinia, sellaista jota ei saa suoraan euroilla. Esimerkiksi Vertcoinia. Onko Litecoin hyvä valuutta muiden altcoinien ostoon? Onko shapeshift palvelu jota kannattaa käyttää? Bitcoin on varmasti tuetuin valuutta, mutta olen ymmärtänyt että sillä transaktiot voivat olla hyvin hitaita.

Voitteko suositella sivustoja, joissa olisi hyvää analyysia bitcoin/altcoin skenestä? Olen lueskellut cryptocoins newsiä (https://www.cryptocoinsnews.com), mutta sen uutiset on usein aika itsestäänselvyyksiä: raportoidaan mitä on tapahtunut, mutta ei miksi tai mitä siitä seuraa. Lähestulkoon kaikki artikkelit on kirjoittanut sama kaveri (sivuston ylläpitäjä?) mikä näkyy näkemyksen yksipuolisuutena.