Kiina suunnittelee louhinnan kieltämistä

Saa nähdä onnistuuko tällä kertaa ? Aikasemminkin ollut jotain samoja suunnitelmia.

Vuoden 2018 alusta löytyy hesarin juttu
" Financial Times: Kiina haluaa sulkea maan bitcoin-tehtaat, joissa louhitaan 80 prosenttia uusista bitcoineista "

Jos Kiinassa ei louhita niin paljoa, niin eikö louhijoita löydy muualta ihan riitttävästi?

Niin luulisi.
Mietin vaan että jos tuo uhkakuva toteutuu niin mitähän niille tuhansille louhintalaitteille tapahtuu?
Saavatko siirtää tai myydä ulkomaille? Naapurimaissa varmaan kiinnostuneita.

1 tykkäys

Voi hemmetti se on tosi-iso bisnes siellä montakohan tuhatta petahashia per sekuntti yksi pooli pyörittää, kun katotaan esim jonkun portaalin kautta grafiikkaa bitcoin datasta.
Sentakia osittain ajattelin aloittaa ammattimaisen hashaamisen 3500 dollaria/24h. Kiva sitten syödä louhittua punaista lihaa marinadissa tai grillivartaita kesällä.

Osittain ajateltu on jo melkein tehty!

Onhan tuo Hannun louhintaprojekti edennyt kuudessa vuodessa aika pitkälle. Mutta vielä tarvitaan “a small loan of two million dollars” täysin ilman vakuuksia.

Yeah! vaan onko tarkoitus edes kusettaa?! Ei missään nimessä!

Eikö tuo vasta tullut uutinen että suomalaisten ylikulutus on noin 3,4 maapalloa. Sitten nämä kiinalaiset louhivat niin paljon että tarvittaisiin viisi maapalloa, Onko kulutuksella joku raja? Eikö louhintalaitteiden valmistus kuluta myös maapallon resursseja?

Kuluttaahan se, mutta ei kiinnosta. Ei minulla ole mitään interssiä ekopelleilyyn. Pääasia, että selviän senvuoksi bitcoin. Ostan vaikka Venäjältä sähköt, jos saa edullisesti.

Hannu. Ekopelleilyä on se ettei ota ekoasiaa tosissaan. Olet siinä niin bitcoin, mutta kerroppa, mikä on Bitcoin -saldosi tällä hetkellä?

t. ekopelleilijä

On ekopelleilyä myös se että Suomen sähköautoistamisella pelastettaisiin mitään tai ketään ja kaikki muukin moraalinen poseeraus. Kiinan louhintakielto kieltämättä olisi varmaan jo jonkinmoinen ilmastoteko ja kaikki muukin mitä sen kokoinen valtio tekee isossa mitassa. Mielestäni voisi olla erittäin hyväkin että kiina kieltäisi koko bitcoin louhinnan kun keskittyneisyys pienenisi louhinnan levittyä muualle ja myös kalliimman sähkön maissa kuten Suomi voisi muuttua myös kannattavammaksi koko louhinta. Mitä olette muut asiasta mieltä? Siis kiellosta louhia

Suomen sähköautoistaminen on järkevää siinä mielessä, että maailma pelastetaan itse kunkin individuaalin toimilla. Näistä meistä koostuu tämä pallo. Ei pidä tuijottaa sitä että montako individuaalia on Suomessa, Tanskassa, Belgiassa ja Kiinassa ja tehdä näiden puolesta päätöstä itse kunkin maan osuudesta tähän kaikkeen.

Kiina on nyt ollut isona tähän ekoasiaan liittyen, ja se on nyt mm. sähköautojen koekenttä kun ei siellä kai enää (ainakaan kohta) enää polttomoottoreita enää myydä. Louhinta on luonnollinen jatkumo tuohon ja olenkin jo jonkin aikaa ihmetellyt ettei louhimiseen puututtu, se on selkeä ilmasto-ongelma.

En kuitenkaan usko että Bitcoinia tullaan kieltämään missään ilmastosyihin perustuen ainakaan lähivuosina. Saatan olla kyllä väärässäkin.

En missään nimessä tarkoitankaan että sähköautot itsessään olisi järjettömiä, mutta tapa jolla niitä suomeen ollaan puskemassa poliitikkojen suunnalta on täysin naurettava, uskon itse että teknologinen kehitys ja markkinoiden luoma kilpailu joka painaa hintoja ja luo tarjontaa on se ainoa oikea tapa tehdä niistä yleisiä ja näihin isoihin yrityksiin tulisi lyödä se paine plus yhteisiin maidenvälisiin sopimuksiin, valtion tulisi vain mahdollistaa esimerkiksi luomalla sitä infraa kuten latauspisteet. Ja mitä Kiinan kieltoihin tulee en itse usko oikeasti että ovat kieltämässä louhintaa, pikemminkin esittävät muulle maailmalle suunnitelmillaan että muka jotain tämänkaltaista tekisi ilmastoa ajatellen kun oikeasti vain jatkuvasti saastuttavat enemmän ja enemmän.

JOS louhinta Kiinassa loppuu kokonaan (ja tämä on vielä toistaiseksi iso jos) niin se vähentää louhinnan keskittyneisyyttä. Vai vähentääkö? Miltä uusi louhintakartta näyttää mahdollisen totaalisen Kiinakiellon jälkeen? Syntyykö uusia valtablokkeja? Eipä ole kunnollista analyysiä asian tiimoilta näkynyt missään…

Siis kyllä tajuan tämän ilmastokriisin, en ole tyhmä. Menetin työpaikkani olen ihan täysin kusessa, sitähän meidän johtava henkilö just halusikin. Ei mulla ole paljoa bitcoin, jos olisi niin varmasti perustaisin louhintahallin. Eräs pankin johtaja kysyi nousukauden aikaan, että mitä tekisin 50 BTC, oma firma tietysti olisi ensimmäinen.

Niin eihän tuota voi kuin arvailla, mutta kun se Kiinassa on niin keskittyneesti tällä hetkellä niin olisi vaikea nähdä että se aivan yhtä keskitetysti siirtyisi mihinkään vaan vähän jokapuolelle esim Kiinan ympärillä oleviin maihin, Eurooppaan, venäjälle ja jenkkeihin yms nyt ainakin alkuun mutta toki joku halvan sähkön maa voisi luoda vastaavankin keskittyneisyyden suht nopeastikin. Hauskaa olisi silti nähdä mitä käy ja voisi jopa itse harkita mukaan lähtemistä jos tosissaan kiinalaiset alkaisi dumppaamaan louhintarautaa isosti muulle maailmalle samalla kun hashrate laskisi isosti.

Ainoa vaan että Suomessa tuo sähkö tuntuu nyt nousevan aika rajuun tahtiin niin täytyisi melkein investoida aurinko tai tuulisähkön tuottoon myös jos alkaisi enemmänkin louhia.

Ei kai se mikään konsti ole kiinalaisille louhimoiden pyörittäjille siirtyä louhimaan muualla. Sama Tellus tämä on kiinalaselle kuin suomalasellekin. Kiinalaista ei mikään estä siirtämästä louhimoaan muualle missä tuotantokustannukset tai mahdollisuudet ovat edullisempia. Ihan samalla lailla he osaavat tuotantoa siirtää kuin nokialaiset aikanaan.

(itseasiassa ovat jo paljon siirtäneetkin)

Sen sijaan muulla tavalla (tarkoitan muuten kuin maksuvälineenä itsessään) kryptot alkavat jyllätä Kiinassa ehkä jopa enemmän kuin misään muualla. Ties vaikka yksilötkin integroitaisiin jollain tavalla lohkokejuihin esim luomalla jokaselle sinne sosiaalinen pisteytysjärjestelmä siitä eteenpäin kun syntymä sinne kirjataan. Oikeastaan voisi sanoa (jo nyt) että siellä on tai tulee olemaan kryptojen supervalta - tai siis oikaistaanpa heti - lohkoketjusovellusten supervalta (eikä ne edes kuluta sähköäkään paljoa, itseasiassa säästävät verrattuna muihin tapoihin hoitaa samoja asioita).
Mutta mitäpä se täällä korvessa ja digimuseossa liikuttaa… tai ketään kiinnostaa.

Tai sitten ei.