Elämää kuninkaallisten kerhossa (BFL Monarch)

Tällä foorumilla ei ole hirveästi ollut rautakeskustelua ja melkein kaikki ovat jo siirtyneet niin sanotusti pilven veikoiksi, mutta soudan vastavirtaan ja aloitan aiheen Butterfly Labsin liki myytiksi ja legendaksi muodostuneesta 28 nanometrin tekniikalla valmistetusta vesijäähdytetystä lippulaivasta, eli Monarchista.

Monarchin piti tulla markkinoille vuodenvaihteessa 2013-2014 ja mallisarjaan kuului aluksi 300 GH ja 600 GH versiot. Havainnekuvissa Monarch oli näytönohjaimen kaltainen radiaalipuhaltimella varustettu pci-e-kortti. Monarchin tuotekehitys kuitenkin venyi ja venyi. Jossakin vaiheessa suunniteltuihin kuvioihin tuli yhden terahashin vesijäähdytetty “Imperial Monarch”. Butterfly Labs kuitenkin aliarvioi täysin 28 nm asic-piirinsä virrankulutuksen samoin kuin se teki aiemman 65 nm mallisarjan kanssa ja ilmajäähdytteiset mallit kuopattiin.

Lopulta joskus elokuussa 2014 kun kaikki toivo ja kannattavuus oli jo menetetty Monarcheja alkoi ripotella asiakkaille. Kaikki vesijäähdytettyjä malleja. Monarcheissa on kaksi integroidulla pumpulla varustettua vesiblokkia ja niille 120mm tuulettimella varustettu jäähdytinkenno. Monarch ei ole ns. standalone-louhintalaite vaan vaatii usb-liitännällä varustetun tietokoneen. Myös kortin pci-e-liitin ilmeisesti toimisi, mutta kun laite on pultattuna metallikehikkoon jäähdytyslaitteineen, niin sitä tuskin moni ryhtyy kehikosta ikinä purkamaan.

Itse ostin syys-lokakuun vaihteessa kaksi käytettyä Monarchia Bittirahan nimimerkki Andowsilta. Olen enimmäkseen louhinut niillä Raspberry Pi:llä, joka on varustettu Debian Linuxista muokatulla Raspbian käyttiksellä ja cgminer 4.6.1:llä. Windows-puolella toimii myös Butterfly Labsin nettisivuilta löytyvä muokattu BFGMiner 4.2. Uudemmat BFGMinerin versiot heittävät kaikennäköistä erroria ruudulle, vaikka ne jollakin tapaa myös toimivat.

Omat kokemukset ja plussat ja miinukset ovat seuraavanlaiset:

  • hiljaisempi kuin Antminer S3
  • hyötysuhde jonkin verran parempi kuin S3:ssa, joskaan ei mitään maata mullistavaa
  • melkoisesti tehoa suht pienessä ja hiljaisessa paketissa
  • eksoottinen ulkonäkö kiinalaisiin teollisiin louhintalaatikoihin nähden

ja sitten:

  • hiukan epäkäytännöllinen ja vahinkoarka ulkomuoto
  • ei standalone, eli ei voi käyttää helposti wlanin varassa komerossa niin kuin Antminerin S1 tai S3
  • oma “700 GH” mallini ylikuumenee vakiona ja alkaa throttlata, lisätuuletus auttaa
  • ei ole nykytiedon valossa VIELÄ mahdollista yli- tai alikellottaa, mikä olisi aivan kriittinen ominaisuus tuon kuumenemisenkin takia
  • alttiita vesivuodoille, bitcointalkissa raportteja ja pelottelua vuodoista
  • Butterfly Labs on ajautunut selvitystilaan ja valtion viranomaisten ohjaukseen, joten tuotetuki on olematonta
  • BFL on tunnettu käytännössä rikollisen huonosta toiminnasta ja useat heidän työntekijänsä riekkuvat isoillakin nettiroorumeilla kuin 14-vuotiaat totaaliset kusipäät

Tässä vielä lopuksi screenshotti omasta cgmineristäni. Tällä hetkellä on alla Ubuntu 14.02 kun konffailen Raspberryä vielä vähän lisää:

“700 GH”:ksi tehtaalla merkatun mallin todelinen nopeus cgminerin mukaan n. 790 GH/s. Virrankulutus Corsair TX750:llä 550W seinästä.
“550 GH” mallin nopeus n. 650 GH/s. Virrankulutus Super Flower 500W powerilla 420W seinästä. Kun tämän laitteen kytkee Corsairin poweriin, se “innostuu” ja nopeus nousee liki 700 GH/s:iin ja virrankulutus silloin 470W :smiley:

Eli ihan kiva setti, oli firmasta mieltä mitä tahansa. 1.45 TH/s ja 970 wattia virrankulutusta ja melutaso kohtuullinen, joskaan en haluaisi pitää noita olohuoneessa.

Pakko oli aloittaa tänne tällainen ketju, koska Butterfly Labsin tarina on Bitcoinin historiankirjoissa niin eeppinen saaga täynnä tuskaa ja kyyneleitä sekä laitteen tuotekehityksessä että ennakkotilauksia tehneiden asiakkaiden keskuudessa. Veikkaan, että tällä foorumilla ei ole ihan hirveästi väkeä joka on samassa veneessä kanssani. Täytyy nyt vielä tutkailla josko näitä laitteita saisi joskus yli- ja alikellotettua softalla. Minulta löytyy myös Atmel AVR Dragon programmeri/debuggeri, millä pystyy flashaamaan BFL:n 65nm tuotteisiin firmwareja, mutta en ala vielä sorkkimaan sillä Monarchia kun en ole kerennyt vielä Jalapenoihinkaan sitä testata.

Mielenkiintoinen laite kyllä tosiaan. Olisivat vaan saaneet saada laitteet ulos lupaamaansa aikaan, niin olisi monta rikasta enempi tässä maailmassa. :slight_smile:

Noista vesijäähyistä sen verran, että tosiaan kannattaa vähän katsella noita letkuja etteivät haurastu. Mitäköhän nestettä näissä kiertää? Kaverilla meni juuri pc rikki, kun paksut kumiletku haurastuivat hänen vesijäähystä (kone oli kylläkin päällä yötä päivää 3 vuotta). Eli tarkkaavaisuutta näiden osin suosittelen!

Sitten kaikkia kiinnostavaan asiaan eli tienisteihin. Jos näillä tienaa keskimäärin 0.021 BTC:tä (nykykurssin mukaan 5,76€) päivässä ja siitä menee sähköihin äkkiseltään laskettuna n. 2.24€/pvä, niin ei näistä laitteistakaan sitte hirveästi hyötyä enää ole päiväansioiden puolin. Toki niin kauan kun tuotto on plussalla sähkökuluihin nähden, niin kannattaa näilläkin jatkaa louhintaa.

Pidän peukkuja pystyssä, että hyötysuhteeltaan hirveästi parempia laitteita ei olisi ihan heti tulossa ja vanhemmalla laitteistolla louhivat hyppäisivät pelistä pois. Vähän hullun hommaahan kotilouhinta tällä hetkellä on, mutta omat mahdolliset tappioni ovat näilläkin näkymillä ja nykykursseilla pienet, elleivät nuo sytytä kämppää palamaan.

Veikkaan nesteeksi vesi/glykoliseosta tai vettä ja jotakin levänestolirua. Veikkaan myös sitä, että nuo jäähdytyskomponentit on valittu kustannussäästöt mielessä, joten luotettavuus ei tosiaan ole paras mahdollinen.

Kiitti tilannekatsauksesta!

Aihe ja rauta kiinnostaa, vaikken mainaaja olekkaan. ts. on sitä GPUlla tullut kokeiltua joskus viime vuoden puolella, vain todetakseen että “ei ilman ASICeja”. :stuck_out_tongue:

Monella mainaajalla lienee kuitenkin aatteena myös se, että hamaassa tulevaisuudessa BTCillä on (reilusti) enemmän arvoa kuin “sen päiväisellä myynnillä”.
Jos nyt unohdetaan ne $10000/BTC hinnat ja otetaan parin vuoden “toiveeksi” esim. tuo jo käyty n. $1200/BTC huippu, niin silloinhan tuo n. 5€ -> n. 20€/päivä, kustannusten pysyessä samana. Ainakin hyötysuhde tuoton ja kustannusten välillä on aivan eri luokkaa kuin tänään 11.10.2014.

[quote=“ComaWombat, post:1, topic:2331”]“700 GH”:ksi tehtaalla merkatun mallin todelinen nopeus cgminerin mukaan n. 790 GH/s. Virrankulutus Corsair TX750:llä 550W seinästä.
“550 GH” mallin nopeus n. 650 GH/s. Virrankulutus Super Flower 500W powerilla 420W seinästä. Kun tämän laitteen kytkee Corsairin poweriin, se “innostuu” ja nopeus nousee liki 700 GH/s:iin ja virrankulutus silloin 470W :D[/quote]

Tuohan kuulostaa nimenomaan ylikellotukselta, missä syötetty ‘teho’ toimii kertoimena. :slight_smile:

Yksi vähemmän puhuttu ongelma ylikellotuksen yhteydessä on piirilevyllä olevien komponenttien hajoaminen syntyneen lämmön myötä. Kun piiri tuottaa enemmän lämpöä, myös muut piirilevyllä olevat komponentit lämpenevät/kuumenevat enemmän. Siis ihan lämpösäteilyn johdosta. Esimerkkinä. elektrolyyttikondensaattorit, minkä lahoaminen taitaa edelleen olla emolevyjen suurin ‘vikaannuttaja’.

Nauratti! :smiley:

Kai on kotivakuutus kunnossa? :smiley:

[quote=“nocebo, post:4, topic:2331”]Monella mainaajalla lienee kuitenkin aatteena myös se, että hamaassa tulevaisuudessa BTCillä on (reilusti) enemmän arvoa kuin “sen päiväisellä myynnillä”.
Jos nyt unohdetaan ne $10000/BTC hinnat ja otetaan parin vuoden “toiveeksi” esim. tuo jo käyty n. $1200/BTC huippu, niin silloinhan tuo n. 5€ -> n. 20€/päivä, kustannusten pysyessä samana. Ainakin hyötysuhde tuoton ja kustannusten välillä on aivan eri luokkaa kuin tänään 11.10.2014.[/quote]

No juu. Pitäähän tuo paikkaansa, että bitcoinilla tähdätään moninkertaiseen kurssin nousuun ja näin ollen suuriin voittoihin. Pitkällä aikavälillä näin voi hyvinkin käydä vaikka viimeaikoina on varmasti moni menettänyt jo toivonsa. Kantani louhija-asiaan oli lähinnä se, ettei näilläkään laitteilla enää saa mahdottomia summia bitcoineja päivässä. Vertauksena voisin verrata omaan pilvilouhintaan, jossa tuottoluku on n. 0.15 BTC päiväluokkaa. Voihan tätäkin lukua sitte taas verrata pieneksi ihmisten kesken, joilla on 25TH/s tehot kotonaan. :wink:

Minulla on tällä hetkellä aika saman kaliiperin rahasumma kiinni sekä pilvessä (GAW/ZenHashlet) että Monarcheissa. Pilvi tosiaan vie tällä hetkellä voiton laskennallisissa BTC-tuotoissa n. 30% erolla, vaikka Monarkit louhisivat pyhällä hengellä ilman sähköä. Tosin esim. Slushin poolin “luck” viime kuukaudelta on 128% joten joskus on tuuriakin mukana. GAW-altcoinpilvi säilyttänee tuottonsa paljon paremmin kuin Bitcoin-louhinta, johtui se ponzimekanismeista tai ei.

Mutta aidolla sähköllä, verellä, työllä ja tuskalla on sentään osa BTC:stäni louhittava virtuaalipilvien sijaan eikä mikään onneksi minuakaan estä pilveilemästä samalla kun kotona BFL-vesipannut porisevat.

[quote=“nocebo, post:4, topic:2331”][quote author=ComaWombat link=topic=2606.msg20557#msg20557 date=1413025131]
“700 GH”:ksi tehtaalla merkatun mallin todelinen nopeus cgminerin mukaan n. 790 GH/s. Virrankulutus Corsair TX750:llä 550W seinästä.
“550 GH” mallin nopeus n. 650 GH/s. Virrankulutus Super Flower 500W powerilla 420W seinästä. Kun tämän laitteen kytkee Corsairin poweriin, se “innostuu” ja nopeus nousee liki 700 GH/s:iin ja virrankulutus silloin 470W :smiley:
[/quote]Tuohan kuulostaa nimenomaan ylikellotukselta, missä syötetty ‘teho’ toimii kertoimena. :)[/quote]

Itse asiassa tämä oli minulla jo aiemmin mielessä, mutta jos “liian hyvä” poweri toimii tahattomana ylikellotuksena ja ylikuumenemisen syynä, niin ratkaisuna on laittaa poweriin keinokuorma päälle siksi aikaa kun Monarch boottaa ja tekee jonkinlaisen self-testin jossa lopullinen hashrate määräytyy.

Tosin jos laitteen nopeus mukautuu lennossa niin homma ei toimi ellei pidä keinokuormaa koko ajan päällä :o

“Keinokuormaksi” onkin jo hyvä ehdokas nurkissa nimeltään Antminer S3, tosin harmi kun siinä ei ole virtakytkintä. Siitä ei viitisisi repiä lennossa virtapiuhoja irti. Tai kaippa S3 osaa tehdä ssh:n kautta shutdownin softalla vaikken olekaan sitä kokeillut.

[quote=“ComaWombat, post:7, topic:2331”][quote author=nocebo link=topic=2606.msg20560#msg20560 date=1413029764]

[quote author=ComaWombat link=topic=2606.msg20557#msg20557 date=1413025131]
“700 GH”:ksi tehtaalla merkatun mallin todelinen nopeus cgminerin mukaan n. 790 GH/s. Virrankulutus Corsair TX750:llä 550W seinästä.
“550 GH” mallin nopeus n. 650 GH/s. Virrankulutus Super Flower 500W powerilla 420W seinästä. Kun tämän laitteen kytkee Corsairin poweriin, se “innostuu” ja nopeus nousee liki 700 GH/s:iin ja virrankulutus silloin 470W :smiley:
[/quote]Tuohan kuulostaa nimenomaan ylikellotukselta, missä syötetty ‘teho’ toimii kertoimena. :)[/quote]

Itse asiassa tämä oli minulla jo aiemmin mielessä, mutta jos “liian hyvä” poweri toimii tahattomana ylikellotuksena ja ylikuumenemisen syynä, niin ratkaisuna on laittaa poweriin keinokuorma päälle siksi aikaa kun Monarch boottaa ja tekee jonkinlaisen self-testin jossa lopullinen hashrate määräytyy.

Tosin jos laitteen nopeus mukautuu lennossa niin homma ei toimi ellei pidä keinokuormaa koko ajan päällä :o

“Keinokuormaksi” onkin jo hyvä ehdokas nurkissa nimeltään Antminer S3, tosin harmi kun siinä ei ole virtakytkintä. Siitä ei viitisisi repiä lennossa virtapiuhoja irti. Tai kaippa S3 osaa tehdä ssh:n kautta shutdownin softalla vaikken olekaan sitä kokeillut.[/quote]

Itse ainakin liputan helppokäyttöisyyden puolesta (web-käyttöliittymä) ei tarvitse minkään linux terminalin/cmd (stratum proxy jne) kautta puljata. ::slight_smile:

Monarchissa ei ole web-käyttöliittymää eikä linux-terminaaliyhteyttä, vaan se kytketään plug & playna tietokoneeseen, laitetaan louhintasofta päälle ja homma alkaa rullata automaattisesti.

[quote=“ComaWombat, post:7, topic:2331”][quote author=nocebo link=topic=2606.msg20560#msg20560 date=1413029764]

[quote author=ComaWombat link=topic=2606.msg20557#msg20557 date=1413025131]
“700 GH”:ksi tehtaalla merkatun mallin todelinen nopeus cgminerin mukaan n. 790 GH/s. Virrankulutus Corsair TX750:llä 550W seinästä.
“550 GH” mallin nopeus n. 650 GH/s. Virrankulutus Super Flower 500W powerilla 420W seinästä. Kun tämän laitteen kytkee Corsairin poweriin, se “innostuu” ja nopeus nousee liki 700 GH/s:iin ja virrankulutus silloin 470W :smiley:
[/quote]Tuohan kuulostaa nimenomaan ylikellotukselta, missä syötetty ‘teho’ toimii kertoimena. :)[/quote]

Itse asiassa tämä oli minulla jo aiemmin mielessä, mutta jos “liian hyvä” poweri toimii tahattomana ylikellotuksena ja ylikuumenemisen syynä, niin ratkaisuna on laittaa poweriin keinokuorma päälle siksi aikaa kun Monarch boottaa ja tekee jonkinlaisen self-testin jossa lopullinen hashrate määräytyy.

Tosin jos laitteen nopeus mukautuu lennossa niin homma ei toimi ellei pidä keinokuormaa koko ajan päällä :o

“Keinokuormaksi” onkin jo hyvä ehdokas nurkissa nimeltään Antminer S3, tosin harmi kun siinä ei ole virtakytkintä. Siitä ei viitisisi repiä lennossa virtapiuhoja irti. Tai kaippa S3 osaa tehdä ssh:n kautta shutdownin softalla vaikken olekaan sitä kokeillut.[/quote]

Teoriassa lienee mahdollista, että kellotaajuus määräytyy lennostakin riippuen syötetystä virrasta.

Kytkin kokeeksi ylinopean Monarchin PC:ni virtalähteeseen, sekin Corsair TX850. PC vie jotakin 150 wattia kylmässä bootissa ennen kuin virranssäätöominaisuudet iskevät kehiin työpöydällä, eli toimi tuokin jonkinlaisena keinokuormana.

Gigahashit tippuivat parilla kymmenellä ja watit tippuivat myös ehkä parisenkymmentä wattia, joskin Monarchin tehonkulutusta on vaikea mitata kun PC on samassa töpselissä kuin Molly. Mitäs seuraavaksi, 4 kpl 12V/100W auton halogeenilamppuja keinokuormaksi jäljelle jääviin pci-e-liittimiin? Ei vaiskaan, 770 GH ja 525W riittää minulle näillä näkymin. Jos tuon boottaisi kylmänä, niin hashrate, lämpö ja watit nousisivat luultavasti taas tappiin.

Vielä on mysteerinä, miksi Winukka ja BFGMiner näyttää ainakin 50-60 GH vähemmän hashratea kuin Linux ja cgminer samalla virrankulutuksella. Ehkä Bitcointalkissa tästä saadaan selvyys jos ckolivas jaksaa lukea ketjun siellä. Tosin minua alettiin jo syytellä siellä BFL:n työntekijäksi kun kehtasin kirjoitella Monarcheista ;D

Itsellä oli sama muinoin Jalopenoissa ja Singleissä. Unixin puolella tuli aina paremmat luvut.

Jep, olen nähnyt monta kertaa kuinka porukka hehkuttaa isompaa hashratea Linuxilla. Itse olen testaillut ennen Monarcheja lähinnä BAMT:ia GPU-rigien kanssa hieman, mutta säätely oli liian vierasta ja hankalaa, koska en ole Linux-guru. Olin aina hieman epäileväinen, että onko ilmoitettu hashraten lisäys pelkää ilmaa.

Ajoin 17 tunnin vedon Linuxilla ja 8 tunnin vedon Winukalla ja poolit näkevät suht saman hashraten. Eli eipä tuolla mitään käytännön merkitystä taida olla, että kummalla puolella louhii. Toki Linux on ainoa vaihtoehto jos palaan PC:stä tuohon Raspberryyn. Turha pitää PC:tä koko ajan päällä kun louhinta on kuitenkin wattienvenytystä loppupeleissä.

[quote=“ComaWombat, post:13, topic:2331”]Jep, olen nähnyt monta kertaa kuinka porukka hehkuttaa isompaa hashratea Linuxilla. Itse olen testaillut ennen Monarcheja lähinnä BAMT:ia GPU-rigien kanssa hieman, mutta säätely oli liian vierasta ja hankalaa, koska en ole Linux-guru. Olin aina hieman epäileväinen, että onko ilmoitettu hashraten lisäys pelkää ilmaa.

Ajoin 17 tunnin vedon Linuxilla ja 8 tunnin vedon Winukalla ja poolit näkevät suht saman hashraten. Eli eipä tuolla mitään käytännön merkitystä taida olla, että kummalla puolella louhii. Toki Linux on ainoa vaihtoehto jos palaan PC:stä tuohon Raspberryyn. Turha pitää PC:tä koko ajan päällä kun louhinta on kuitenkin wattienvenytystä loppupeleissä.[/quote]

Linux ubuntu on helppokäyttöisin noista distroista. Mä en kyllä ala omalla kotikoneella koneella louhimaan (jota käytän laskujen maksuun jne), se on senverran suuri tietoturva riski!

Raspberry Pi ja Raspbian riittänee hyvin. :wink:

Toisaalta Raspberry/raspbian vaatiikin jo sitten perustason Linux-taidot käyttäjältään jos aikoo sillä louhia ja chown/chmod/wget/sudo/configure/make/ jne. ja ssh-terminaaliyhteys tulee tutuksi jos aloittaa kylmiltään. Tietoturvariskiksi tätä hommaa on aika mahdoton kuvitella kun kaikki laitteet ovat NAT:in takana, mutta en olekaan Hannun tapainen tietoturvaekspertti. Mielestäni ei olisi huono idea myöskään hieman avata portteja reitittimestä tai jopa vaihtaa sillattuun yhteyteen, jotta pääsee Linuxin nettiserveriltä käsiksi cgminerin apiin ja näkee tarkat louhintastatsit vaikka töissä istuessa. Tähän asti olen kylläkin tyytynyt tutkimaan vain poolien käppyröitä kotoa poissa ollessani, kun julkisen nettiserverin pidolle ei ole varsinaista tarvetta muutenkaan.

Minepeon olisi todella helppo käyttää Raspberryllä, mutta Monarkkiahan se ei tue. Jalapenoja ja usb block eruptereita tuli minepeonin kanssa kiusattua ja toimi hienosti.

Nyt laitoin tulille kokeeksi Windowsin cgminer 4.6.1:n. Siinä sentään oli tuki Monarkille vakiona, joskin Windowsin itse Monarkeille asentamat usb-ajurit piti netistä löytyvällä “zadig”-ohjelmalla vaihtaa winusb-ajureiksi jotta cgminer suostui tunnistamaan ne ilman virheryöppyä.

Olen hieman yllättynyt, sillä hashrate on ihan samaa luokkaa kuin Linuxilla. Tosin nopeampi yksilö ei tunnu saavan 10 000 WU/m rikki toisin kuin Linuxilla 770 GH hashratella.

Ei liity tällä kertaa suoraan Monarkkiin, vaan astetta tulisempaan kalustoon:

Luottavaisena Butterfly Labsin ripeään ja oikeudenmukaiseen toimintaan tilasin huhtikuussa 2013 pari Jalapenoa itselleni. Ne saapuivatkin nopeasti heti marraskuussa, joten luottamukselle oli kuin olikin sijaa. Erinäisistä btc-kurssiin ja laitteiston jälleenmyyntiarvoon liittyvistä syistä kuitenkin jouduin luopumaan niistä halvalla huuto.netissä joulukuun alun tienoilla. Jäljelle jäi tyhjän pantiksi Atmel AVR Dragon USB -mallinen programmeri/debuggeri jonka tilasin ebaysta ja jolla ajattelin ylikellottaa pikku Jalluja.

Vanha suola jäi janottamaan ja reilu viikko sitten laitoin palstalle ostoilmoituksen yhdestä Jalapenosta. Nimimerkki Grimzero vastasi kutsuun ja myi minulle sopuhintaan yhden ehjän ja yhden risan Jalapenon kokeilujani varten. Purin risan Jallyn heti osiksi. Coolerin ruuvit olivat aivan löysällä ja jäähdytin heilui hulluna irrallaan. Otin coolerin irti ja raaputin lämpöpurkat muovinpalasella chipeistä pois. Putsasin sen jälkeen chipit ja siilen isopropanolilla ja laitoin Arctic Silver lämpötahnaa chippien ja coolerin väliin.

Ja kas, sieltä paljastuikin ihan toimiva pikku Jalapeno.

En kuitenkaan tyytynyt tähän, vaan kytkin AVR Dragonin JTAG-piuhalla kiinni. Kokeilin flashata kaikenlaisia ylikellotusfirmwareja Atmel Studio 6.2:lla, mutta mikään ei tuntunut toimivan. Lopulta jouduin jopa turvautumaan internetin apuun ja totesin, että uudemmissa Jalapenoissa oleva 128 kilotavun ohjelmamuisti (vanhoissa 256 kt) ei riitä netistä löytyville firmwareille. Jouduinkin sitten kääntämään lähdekoodista firmwaren uudestaan 128-kilon kontrollerille sopivaan muotoon Atmel Studiolla.

Toinen, siis se ehjä Jalapeno olikin varustettu 256 kilon muistilla, mutta siihenkään jostakin syystä ei sopinut kerrassaan yhtikäs mikään valmiista ylikellotusfirmwareista. Kaikki yritykset johtivat vain ns. “fast blinkiin” ja toimimattomuuteen. Mutta jälleen auttoi sama kuin tuohon 128-kiloiseenkin, eli käänsin 1.29 firmwaren lähdekoodista. Vielä en tiedä, miten tuosta lähdekoodista saisi irti pientä ylikellotusta. Tuolla FW:llä irtoaa vain vaivaiset kuusi gigahashia, mutta hardware erroria on vain 0.3% mikä on jo hyvä saavutus BFL:n raudalle ja kertoo ylikellotuspotentiaalista. Tosin Antminer S3:ssa on helposti 0.001 HWE%.

BFGMiner roiskaisi vähän erroria kun laitoin monitorin päälle, minkä usb-hubiin on laitettu muistikortinlukija. Jalapeno itse toki toimii virheettömästi.

Tämä tarina liittyy myös hyvin etäisesti Monarchiin. Monarchista löytyy myös 10-pinninen JTAG-liitin samoin kuin Jalapenosta, mutta vain tulevaisuus kertoo (tai joku minua viisaampi kertoo), onko siitä ikinä mitään hyötyä Monarchin yli- ja alikellotuksessa, mille olisi kova tarve.

Ja lopuksi vielä kiitokset Grimzerolle Jallyista! Ihan hauskaa hommaa näiden virittely on, varsinkin kun sain risan samalla ehjättyä. Sitten vain kamat huuto.netiin satasella kpl* ;D

*Perustuu tositapaukseen. Joku muu tosiaan sai satasen Jallystä vielä joskus kuukausi pari sitten ::slight_smile:

[quote=“ComaWombat, post:1, topic:2331”]Tällä foorumilla ei ole hirveästi ollut rautakeskustelua ja melkein kaikki ovat jo siirtyneet niin sanotusti pilven veikoiksi, mutta soudan vastavirtaan ja aloitan aiheen Butterfly Labsin liki myytiksi ja legendaksi muodostuneesta 28 nanometrin tekniikalla valmistetusta vesijäähdytetystä lippulaivasta, eli Monarchista.

Monarchin piti tulla markkinoille vuodenvaihteessa 2013-2014 ja mallisarjaan kuului aluksi 300 GH ja 600 GH versiot. Havainnekuvissa Monarch oli näytönohjaimen kaltainen radiaalipuhaltimella varustettu pci-e-kortti. Monarchin tuotekehitys kuitenkin venyi ja venyi. Jossakin vaiheessa suunniteltuihin kuvioihin tuli yhden terahashin vesijäähdytetty “Imperial Monarch”. Butterfly Labs kuitenkin aliarvioi täysin 28 nm asic-piirinsä virrankulutuksen samoin kuin se teki aiemman 65 nm mallisarjan kanssa ja ilmajäähdytteiset mallit kuopattiin.

Lopulta joskus elokuussa 2014 kun kaikki toivo ja kannattavuus oli jo menetetty Monarcheja alkoi ripotella asiakkaille. Kaikki vesijäähdytettyjä malleja. Monarcheissa on kaksi integroidulla pumpulla varustettua vesiblokkia ja niille 120mm tuulettimella varustettu jäähdytinkenno. Monarch ei ole ns. standalone-louhintalaite vaan vaatii usb-liitännällä varustetun tietokoneen. Myös kortin pci-e-liitin ilmeisesti toimisi, mutta kun laite on pultattuna metallikehikkoon jäähdytyslaitteineen, niin sitä tuskin moni ryhtyy kehikosta ikinä purkamaan.

Itse ostin syys-lokakuun vaihteessa kaksi käytettyä Monarchia Bittirahan nimimerkki Andowsilta. Olen enimmäkseen louhinut niillä Raspberry Pi:llä, joka on varustettu Debian Linuxista muokatulla Raspbian käyttiksellä ja cgminer 4.6.1:llä. Windows-puolella toimii myös Butterfly Labsin nettisivuilta löytyvä muokattu BFGMiner 4.2. Uudemmat BFGMinerin versiot heittävät kaikennäköistä erroria ruudulle, vaikka ne jollakin tapaa myös toimivat.

Omat kokemukset ja plussat ja miinukset ovat seuraavanlaiset:

  • hiljaisempi kuin Antminer S3
  • hyötysuhde jonkin verran parempi kuin S3:ssa, joskaan ei mitään maata mullistavaa
  • melkoisesti tehoa suht pienessä ja hiljaisessa paketissa
  • eksoottinen ulkonäkö kiinalaisiin teollisiin louhintalaatikoihin nähden

ja sitten:

  • hiukan epäkäytännöllinen ja vahinkoarka ulkomuoto
  • ei standalone, eli ei voi käyttää helposti wlanin varassa komerossa niin kuin Antminerin S1 tai S3
  • oma “700 GH” mallini ylikuumenee vakiona ja alkaa throttlata, lisätuuletus auttaa
  • ei ole nykytiedon valossa VIELÄ mahdollista yli- tai alikellottaa, mikä olisi aivan kriittinen ominaisuus tuon kuumenemisenkin takia
  • alttiita vesivuodoille, bitcointalkissa raportteja ja pelottelua vuodoista
  • Butterfly Labs on ajautunut selvitystilaan ja valtion viranomaisten ohjaukseen, joten tuotetuki on olematonta
  • BFL on tunnettu käytännössä rikollisen huonosta toiminnasta ja useat heidän työntekijänsä riekkuvat isoillakin nettiroorumeilla kuin 14-vuotiaat totaaliset kusipäät

Tässä vielä lopuksi screenshotti omasta cgmineristäni. Tällä hetkellä on alla Ubuntu 14.02 kun konffailen Raspberryä vielä vähän lisää:

“700 GH”:ksi tehtaalla merkatun mallin todelinen nopeus cgminerin mukaan n. 790 GH/s. Virrankulutus Corsair TX750:llä 550W seinästä.
“550 GH” mallin nopeus n. 650 GH/s. Virrankulutus Super Flower 500W powerilla 420W seinästä. Kun tämän laitteen kytkee Corsairin poweriin, se “innostuu” ja nopeus nousee liki 700 GH/s:iin ja virrankulutus silloin 470W :smiley:

Eli ihan kiva setti, oli firmasta mieltä mitä tahansa. 1.45 TH/s ja 970 wattia virrankulutusta ja melutaso kohtuullinen, joskaan en haluaisi pitää noita olohuoneessa.

Pakko oli aloittaa tänne tällainen ketju, koska Butterfly Labsin tarina on Bitcoinin historiankirjoissa niin eeppinen saaga täynnä tuskaa ja kyyneleitä sekä laitteen tuotekehityksessä että ennakkotilauksia tehneiden asiakkaiden keskuudessa. Veikkaan, että tällä foorumilla ei ole ihan hirveästi väkeä joka on samassa veneessä kanssani. Täytyy nyt vielä tutkailla josko näitä laitteita saisi joskus yli- ja alikellotettua softalla. Minulta löytyy myös Atmel AVR Dragon programmeri/debuggeri, millä pystyy flashaamaan BFL:n 65nm tuotteisiin firmwareja, mutta en ala vielä sorkkimaan sillä Monarchia kun en ole kerennyt vielä Jalapenoihinkaan sitä testata.[/quote]

Tuossahan oli 1Th/s (1008 Gh/s) myllyjä 1 BTC Toimitukset alkoi 25 pvä.

Tiedän, tiedän. Perustin itse sen ketjun :smiley:

Tilannepäivitys Monarkeista tulossa ensi sunnuntaina, jolloin tulee kuukausi kuninkaallista louhintaa täyteen. Pysykää siihen asti housuissanne, etenkin Hannu.

Oikein harrasta pyhäpäivää kaikille. Tänään tulee noin kuukausi Monarkkilouhintaa täyteen. En tiedä pitäisikö olla yllättynyt, mutta kumpikin laite on toiminut 100% hyvin. Ei niin minkäänlaisia toimintavirheitä, ja jos vettä vuotaa jostain, niin ainakin se on haihtunut salakavalasti jälkiä jättämättä. Kumpikin laite louhii load balancella sekä Eligiukseen että Slushiin. Eligiukseen on kertynyt noin 0.3 BTC kuukauden aikana.

Valitettavasti poolin näkemä hashrate on huomattavasti notkolla cgminerin ilmoittamaan nähden sekä Eligiuksessa että Slushissa. Mutta minkäs teet? Voin ostaa puuttuvan erotuksen vaikka pilvestä ja puute on sillä psyykkisesti paikattu.

Cgminerin perusteella poolin pitäisi nähdä yli reilusti yli 700 GH, mutta kummankin poolin näkymä on noin 680 GH pitkällä aikavälillä. Syyttäkäämme asiasta ckolivasta.

En ole enää viikkoihin pitänyt laitteita PC:ssä kiinni, vaan ostin Partcolta Beaglebone Blackin niiden kontrolleriksi. Beaglebonen sijaan olisi ehkä kannattanut tilata Alibabalta Banana Pi, mutta jälkiviisaus ei edistä louhintaa. Raspberry Pi toimi myös hyvin, mutta ajattelin ostaa toisen kontrollerin ihan että saisin hajautettua laitteet eri huoneisiin tarvittaessa. Tai vaikka kokonaan eri rakennuksiin. Beaglebonen sisäänrakennettu käyttis on sekin Debian Linuxin johdannainen samoin kuin rPi:n Raspbian, mutta mukavasti joku on keksinyt tunkea sen täyteen aivan sekalaista skriptiä ja palvelua. Vakiona edes apt-get upgrade ja update ei toimi, vaan aiheuttaa massiivisen virheryöpyn. Pienellä puukotuksella laitteen sai kuitenkin lopettamaan niskuroimisen perusasioissa ja laite on rullannut parisen viikkoa 100% uptimella ja 0.5 CPU loadilla kahden Monarkin kanssa.

Mitä tulee itse Monarkkien säätelyyn, niin pikkuhiljaa alan luopua ajatuksesta, että näitä pystyisi ikinä yli- ja alikellottamaan softalla. Näistä löytyy tasan sama Atmelin kontrolleripiiri kuin Jalapenoista ja niiden ohjelmointi olisi 100% samanlaista JOS olisi saatavilla firmwaren lähdekoodi. Mutta kun ei ole, ja miksi se tulisikaan ikinä saataville? Tämä vaatisi jonkun hyväntekijän Butterfly Labsin raunioilta, joka vuotaisi koodin ulkomaailmaan. BFL:n työntekijät tosin tyytyvät edelleen trollailemaan aggressiivisesti pitkin nettifoorumeita purkaen pahaa oloaan.

Pitänee vain edelleen toivoa, että louhinnan diffi pysyy jotenkuten kurissa ja laitteet ehjinä. Mikäköhän olisi hyvä targetti joulukuun alkuun mennessä Eligiukseen kertyneeksi BTC-tuotoksi? 0.55 BTC? Jopa 0.6 BTC? Sain tuon “700 GH” mallin pari viikkoa “550 GH” mallin jälkeen, joten se paikkaa difficultyn nousua louhintanopeudellaan.