Bitcoinin romahdus heinäkuussa 2017

Olen kuullut paljon puhetta siitä että 1.8. mennessä BTC romahtaa merkittävästi, ehkä jopa pitkästä aikaa alle tuhannen dollarin.
Nyt ollaan ensimmäistä kertaa kahden tonnin alapuolella pitkään aikaan.

Mitä mieltä tulevasta kehityksestä? Romahtaako pitkonen alle tonniin, jos kyllä niin jääkö se sinne?
Itse tein kaikki BTC-sijoitukseni kuplan huipulla ja nyt kieltämättä harmittaa jos se ei raketoikkaan viiteen tonniin vaan rauhottuu pysyvästi $200-1000 maastoon.

Oma neuvoni on ettei pidä liikaa antautua pelon ja paniikin valtaan. Kurssi on nyt laskenut lähinnä vain sen takia, koska se nousi niin paljon ensin. Skaalausongelmat ja kiistat ovat lähinnä sytyke, ei se varsinainen syy. Kurssi korjaa kun se on noussut liikaa, that’s it.

Skaalauskiistan seuraukset tulee kyllä vaikuttamaan kurssiin nyt lähitulevaisuudessa, mutta sitä on vaikea sanoa onko se positiivista vai negatiivista. Riippuu siitä miten käy. Jos asiat menee hyvin, voi kurssi nousta todella paljon, ja nopeasti. Itse näen että olemme samankaltaisessa tilanteessa kun kesällä 2013, eli ensin keväällä tuli iso nousu, ja sitten korjasi, ja syksyllä tuli jättimäinen nousu. Pidän yhä vastaavaa skenaariota todennäköisenä, mutta tietysti asiat voi mennä muullakin tapaa mikäli asiat menee elokuussa erityisen huonosti.

Itsehän menin sijoittamaan pahimmillaan jopa $2990 vaiheilla kun tuntui ettei kasvulle näy loppua, eli tässä vaiheessa en enää edes harkitse paniikkimyyntiä vaan holdaan loppuun asti kävi miten kävi.

1 tykkäys

Tämä on järkevää. Buy high, sell low on se pahin mitä treidaaja voi tehdä. Bitcoin selvisi aikanaan 2013 megakuplan romahduksesta nousten jälkeenpäin selvästi korkeammalle, ja tämä kupla ei nyt ole ollut läheskään yhtä suuri. Kärsivällisyyttä tarvitaan näissä tilanteissa paljon, mutta paniikin valtaan ei kannata mennä.

Itsekin aikaisemmin panikoinut juuri 2013 vuonna turhaan. Tätä skeneä kun seurannut, niin kaikki merkit viittaavat mielestäni, että nyt ollaan vasta alkutekijöissä. Nousuja ja rajuja laskuja tulee tällaisessa vaiheessa vielä monia, mutta olisin yllättänyt jos Bitcoin ei vuonna 2020 ole 5-10k€ kappaleelta.

Kaikkien kryptojen yhteenlaskettu markkina-arvo on mielestäni melkoisen pieni, kun miettii potentiaalia.

1 tykkäys

Jos muutaman vuoden viitsii katsoa bitcoinin arvon vuoristorata ja jos uni ei häirinny esim. -40% tiputuksesta, niin sitten ei ole hätää.

Itse olin onnekas ja unohdin kokonaan että omistin suht. ison määrän bitcoineja, jotka möin pois lähes kokonaan tämän kesän aikana.

Näin jo 50-vuotiaana voin sanoa että kaikki krypto touhut ovat kyllä nuoremmille. En itse ainakaan tässä iässä pysy kärryillä kunnolla ja ehkä parempi niin.

Siihen kummiskin uskon kuten Marc Cuban totesi, että bitcoinin korkeat välityspalkkiot tappavat itse bitcoinin.

Itse päädyin myymään noin 1/6 osan omistamistani bitcoineista tänä kesänä. Sillä määrällä sain omani pois, mitä olin aikoinaan sijoittanut. Tosin en ole kyllä vielä sitä 50 vuotta. Olen itse sitä ikä luokkaa, joka ei usko eläkettä koskaan saavankaan vaan “liukuhihnalla” pitäisi viettää aikansa hautaan asti. Siltä kohtalolta yritän pelastua nyt bitcoinilla :slight_smile:

Silloin aikoinaan kun tuli sijoitettua kun kurssi kävi eka kerran 1000$ niin lähes kaikki ostot osui niin, että keskihinta bitcoineille oli noin 450e lopulta. Sitten käytiinkin 200 eurossa vai oliko sen allekin ja mielessä kävi itsellä, että sinne meni rahat. Kun joka suunnassa julistettiin bitcoinin kuolemaa. Mutta kumminkin ostelin aina välillä pienillä 20e-300e summilla lisää bitcoinia vaikka entisetkin oli tappiolla, jotta keskihinta tippuisi lisää. Ja lopulta tuo odottelu ja sitkeä ostelu palkittiin tänä kesänä. Olisihan tuossa toki voinut huonostikin käydä.

Nyt sitten olen pohtinut, että jos tippuu lähelle 800-1000e/BTC niin saatan ostaa takaisinkin myymiäni. Itse uskon, että joku 800-1000e/BTC on varmaan seuraava pohja josta alkaa uusi nousu hitaasti mutta varmasti. Ja jos sikseen menee, että lohkoketjut jakaantuu kahteen osaan kaikesta huolimatta. Niin voi hyvin tulla tiliä myymällä sen lohkoketjun kolikot pois jonka uskoisi kuihtuvan pois. Tuon näkee nyt sitten miten käy. Tai ehkä pidän molemmat tiedä miten ne sitten nousee.

Joka tapauksessa kävi miten kävi tästä tulee varmaan jännä loppu kesä bitcoinin suhteen…

1 tykkäys

Mitkä ovat nämä huonoimmat vaihtoehdot kuinka voisi mennä?

Tällä kertaa saatte kiittää minua syöksyn pysähtymisestä. Laitoin eilen pari Bitcoinia myyntiin, kun laskulle ei näkynyt loppua. Ajattelin ihan huumorilla, että näin tämä saadaan käännettyä parhaiten. Epäonnistuin 20€ pohjan haistelussa. Kohtalainen onnistuminen kuitenkin. :grinning:
Tarinan opetus tulikin jo tuolla ylempänä. Ei kannata hötkyillä liikaa. Nyt vaan oli pakko ottaa järeät aseet. Ei ollut ensimmäinen kerta ajoituksen haussa.

Noh, nämäkin oli ostettu jostain 200-400€ tietämiltä, joten ei nyt mitään epäonnistumista voi surkutella. Jätän potin vähäksi aikaa reserviin ja seuraan tilannetta. Jos dippaa niin ostan takaisin. Jos ei dippaa, ostan varmaan sittenkin. :grinning:

1 tykkäys

[quote=“kuningasnorsu, post:8, topic:4197, full:true”]Mitkä ovat nämä huonoimmat vaihtoehdot kuinka voisi mennä?
[/quote]

Pysyvämpi splitti, taistelu Bitcoin-nimestä eri leirien välillä, jne. Mutta tällä hetkellä vaikuttaa epätodennäköiseltä. SegWitin aktivointimahdollisuudet parani juuri merkittävästi. Teen siitä oman ketjun tänne.

Vaikka Mark Cuban onkin hyvin menestynyt liikemies, kuuluu hän siihen sakkiin jotka ei tajua Bitcoinia. Bitcoinin arvo tulee ensisijaisesti siitä, että se on hajautettu eikä ole perinteisen maailman kontrollissa. Mahdollistaa sensuurivapaan rahan omistamisen ja siirtämisen, ja toivottavasti jatkossa myös yhä yksityisemmän. Se on toki myös kriittistä että bitcoineja on kiinteä määrä, jolloin tarjonta pysyy vakiona. Nuo asiat tuo sille arvoa, muu on toissijaista.

Tietysti se on parempi Bitcoinin kannalta, jos sillä voi tehdä myös järkevän hintaisia siirtoja. Tulevaisuudessa salamaverkon avulla sillä voi tehdä vaikkapa ihan mikrokokoisia siirtoja superedullisesti, mikäli päivityksiä nyt vaan saadaan sisään.

Ja onhan nyt viime aikoina siirtojen hinta taas laskenut merkittävästi, kun verkon spämmääminen lopetettiin. Loppui tuossa jokin aika sitten kuin seinään tietynlaiset siirrot, ja siirtokulut ovat nyt laskeneet viime aikoina ja ovat jatkuvasti laskusuunnassa.

Ei kurssi vielä ole mihinkään romahtanut, vähän korjannut vasta. Itse odottelen myös, että bitcoin tulee käymään tuolla tonnin alapuolella jossain vaiheessa ja alan siellä ostelemaan, jos muuten näyttää hyvältä. En myöskään ihmettele jos bitcoin on 5-10k€ 2020. Joku 100% tuotto-odotus on taas kryptolle niin olematon, että en edes harkitse ostoja.

Viimeistään siinä vaiheessa kun 2mb blokkien pitäisi segwitin jälkeen tulla ja tulee vuoden pari taistelu taas. Bitcoini ei toimi ikinä ilman isompia blokkeja ja core ei tule koskaan haluaamaan forkkia. Ei ole edes teoreettisesti mahdollista että bitcoin toimisi ilman suurempia blokkeja ja viimeistään 6kk päästä kaikille on selvää ettei core suostu blokki koon nostoon ilman että chaini jakaantuu mutta siitä menee taas 2vuotta ennen kuin mainaajat edes miettivät forkkia. Antoisia päiviä alteilla.

Lukisit nyt edes vähän asioista ennen kun alat kirjoittelemaan. Blokkikoon kasvattaminen ei auta yhtään mihinkään, tekee vaan bitcoinista turvattomampaa ja keskittyneempää.

1 tykkäys

Juuh taisin tehdä virheen kun en ostanut lainkaan hinnan ollessa alle $2000.
Uskoin siihen että mentäisiin huomattavasti alemmas, mutta nyt onkin tonni tullut hintaa lisää.
Mutta nyt en ainakaan osta.

Bitcoinfanatic kuukauden päästä: “Jooh tais tulla virhe tehtyä kun en ostanutkaan hinnan ollessa 2800$. En uskaltanut ostaa, mutta nyt onkin tullut tonni hintaan lisää. Taidan sittenkin ostaa vähän.”

Kyllä mä olen tuonkin ottanut huomioon. Ja itseasiassa kaikista suurimman BTC-sijoitukseni tein kun hinta oli $2900, mistä syystä en tällä kertaa aio mennä samaan lankaan, koska hintahan ei sitten raketoinutkaan viiteen tonniin vaan päinvastoin tippui ryminällä. Luulin olevani fiksu kun “ostan vielä kun hinta on alle 3k”. Mitään kolmea tonnia ei sitten tullut.

Totta, vitsillä vain heitin tuon. Eiköhän tuo vielä käy alhaalla ennen nousua. Tai sitten laitat johonkin alttiin rahaa. (vinkkinä Nem)

No niin, nyt hinta onkin sitten pompannut reilusti kolmen tonnin puolelle kun hard forkin pelko on muuttunut huojennukseksi.

Pakko silti olla tällekin nousulle skeptinen ja todeta, että huojennus katastrofin välttämisestä ei sinänsä ole luonut mitään uutta, vaan säilytti vain vanhan.
Jos sinua ammutaan, se ei tee sinua terveemmäksi. Eli toisinsanoen pidän nykyistä hinnannousua keinotekoisena.,

Mutta dippiä $1000 maastoon ei sitten koskaan nähty. Usko bitcoiniin on vahva.

Osaisiko joku kertoa tai arvailla mitä sitten tapahtuu kun 21 täyttyy? Nyt käsittääkseni 17 annista käytetty tai täytetty. Kait tästäkin on jotain keskusteluja käyty mutta ei ole sattunut silmään. Kiitos